Miten saan miehen ja teinin 16 v. suostumaan vegetaariseen tammikuuhun? Suositelkaa ruokia jotta myös nuo 2 jaksaisivat syödä
Nyt on ollut koko kuukausi niin paljon lihaa ja huomennakin vielä loput kinkut menee hernekeittoon. On tullut niin kauhea lihaähky, että en jaksa syödä tai nähdä enää yhtään liharuokaa. Teen meille lihattoman tammikuun. Mitä tehdä kahdelle himolihasyöjälle etteivät ihan sekoa?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saan suostuteltua vegaanipellen lihalliselle kuukaudelle? On varmaan vegaaniähky kun on mussuttanut rehuja viisi vuotta.
Vegaanius ja tässä puheena oleva vegetarismi ovat ihan eri asioita.
Eipä juurikaan ole. Ero on aika lailla veteen piirretty viiva.
Aijaa, no kerropa tuo ystävilleni jotka ovat kiihkovegaaneja.
Yhtään palaa ruokaa ei voi syödä, jos ei tarkkaan tiedä, mitä valmistukseen on käytetty - esim onko omenan pintaan laitettu mehiläisvahaa - sitten se omppu ei ole vegaaniuden opin mukainen. Mitä ainetta on luomuviinissä käytetty siihen kirkastamiseen (oijoijoi tuo on mehiläisen tuottamaa, mä otan vaan vettä kiitos - en tiennyt olisiko pitänyt paljastaa että meillä vesikin tehdään luonnonvedestä missä kalat on uinut?)
Vegetaristi sen sijaan on yleensä paljon leppoisampi ruokavalionsa suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävällinen Vegaani kirjoitti:
Vegaanilta vinkkejä:
- Kaikki tykkää kebabista. Osta valmis chilikastikepullo (ei semmonen tuju vaan semmoinen missä voi uittaa "lihat", vöneriä (vegaaninen kebab, löytyy ihan Prismasta) ja paista se rypsiöljyssä, vähän chiliä sekaan ja riisi kylkeen, chilikastikkeet päälle. Riisivöner uppoaa varmasti kelle vain kebabin ystävälle.
- Ihan vain perunat, ruskeakastike kasvisrasvaan ja paista hoviruuan mustapapupihvejä, maistuu about jauhelihalta (paitsi paremmalta), kylkeen joku rainbow-perhesalaattipussi jota heittelee lautasille että tulee vähän väriä :)
- Itsetehdyt bataattiranskalaiset, pilkkoo about muotoonsa, jossain kipossa vähän öljyttää ja uuninpelille leivinpaperin päälle. Vegemakkaroita pannuun kaveriksi ja vaikka avokadosalaatti. Aijaiii.
- Uunijuurekset kaurakermalla. Vähän chiliä ja pippureita päälle niin ai että nomnomnom.
Ja jos muutenvain haluaa motivaatiota kasvisruuan syöntiin niin perheenä Netflixistä pyörimään Game Changers niin voi suhtautuminen kasvisruokaan muuttua. Kasvisruoka on ihmiselle terveellisin ruokavalio ja PISTE, mikään eläinperäinen ei lähtökohtaisesti ole tervettä ja tästä löytyy kyllä paljon tiedettä luettavaksi.
Vaikkei kaikesta luopuisikaan, niin vähentää lihansyöntiä vaikka 50-90% ja tuloksena on älytön tiputus ilmaston rasituksessa. Tiesitkö että ameriikoissa 70%, ja maailmanlaajuisesti yli 50% koko hemmetin maapallon viljelypinta-alasta käytetään yksinkertaisesti teurastettavien eläinten ruokkimiseen. Se jos joku on ihan puhdasta hulluutta.
Vegaanin vinkit = syö eineksiä. Justjust
Älä yleistä. Tuossa oli vain yhden vegaanin vinkit.
Ja tarkemmin yhden vegaanin vinkit ilmeisen lihapainotteisesti syöville, voisi maistua paremmin kuin ns. täyskasvisruuat. Jos joku ei tajunnut. Pakko oli tästäkin saada joku trollailu aikaiseksi tajuamatta kontekstia?
Laita sellaisia ruokia (patoja, keittoja, laatikoita...) joihin voi lisätä lihaa erikseen ruokapöydässä. Esim. pyttipannun voi paistaa yhdellä pannulla ja lihat/makkarat toisella. Näin ei tule mitään pakkoa kellekään, kun saa koostaa oman annoksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saan suostuteltua vegaanipellen lihalliselle kuukaudelle? On varmaan vegaaniähky kun on mussuttanut rehuja viisi vuotta.
Yhtään palaa ruokaa ei voi syödä, jos ei tarkkaan tiedä, mitä valmistukseen on käytetty - esim onko omenan pintaan laitettu mehiläisvahaa - sitten se omppu ei ole vegaaniuden opin mukainen. Mitä ainetta on luomuviinissä käytetty siihen kirkastamiseen (oijoijoi tuo on mehiläisen tuottamaa, mä otan vaan vettä kiitos - en tiennyt olisiko pitänyt paljastaa että meillä vesikin tehdään luonnonvedestä missä kalat on uinut?)
Mehiläisvaha ei ole vaarallista kenellekään, jos ei ole sen keräämisen takia myrkytetty pesiä, mutta se luomusallittu E904 on h y v i n vaarallista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegetaarinen on vielä helppo. Kaikkea ihanaa juustoa voi syödä: Vuohenjuustopizzaa ja halloumiburgereita. Curry on helppoa ja riittoisaa tai vokkia nuudeleilla. Pastoja on vaikka kuinka paljon: tomaattispagetti toimii aina, tosin avocadopasta on kyllä paras. Esim. Lasagneten voi tehdä pehmeäksi haudutetuista munakoisoista lihan sijaan.
Tässä muutama meidän varma ruoka :)
Miksi saan pelkkiä alapeukkuja tästä mielestäni ihan avuliaasta ja ystävällisestä kommentista? :(
Alapeukutin, koska sekoitat vegetarismin (josta ap puhui) laktovegetarismiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mehiläisvaha ei ole vaarallista kenellekään, jos ei ole sen keräämisen takia myrkytetty pesiä, mutta se luomusallittu E904 on h y v i n vaarallista!
Vegaaneja on erilaisia. Toiset on vegaaneja terveellisyyden takia, toiset ympäristön, toiset eläinten oikeuksien. Jälkimmäiset äärimmäisyyksin menevät eivät hyväksy _minkäänlaista_ eläinten hyväksikäyttöä esim mehiläisten pitoa ja täten myöskään mehiläisvahatuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🙄
Pointti oli, että olit sinä kiihko-mikätahansa niin tää on just tätä - se oli varmaan se Lumikinkin omena E904llä päällystetty - hui!
Luin kirjoituksen, jossa vegaani haukkui anoppinsa ruokapöydän ja kysyi vinkkejä miten saa ujutettua hyvää vegea ruokapöytään.
Jos noin hirveesti tekee pahaa muiden syöminen , miten edes viitsii olla samassa pöydässä ?
Älä ala leikkimään korvikkeiden kanssa. Nyhtis, härkis ihan hirveetä kuraa. Liha lihana ja kasvis kasviksena.
Tee hyvää kasvisruokaa, mitä teidän perhe syö ja ole onnellinen, jos menee läpi.
En ymmärrä lainkaan tipattomia, herkuttomia jne. jos ei ole ongelmaa.
Itse olen juonut alkoholia viimeksi tammikuussa. Ei tarvii huudella, muutenkin pärjää.
jos on noin vaikeata,tee omat sapuskat itellesi,muut syökööt mitä syövät ja tekevät sen itse!
Et kai mikään orja ole!
Vierailija kirjoitti:
En kyllä pakolla pistäisi koko perhettä syömään pelkkää kasvisruokaa kuukaudeksi, vaikka itse tekisinkin niin. Tulkitsen aloituksesta, että teillä ei ehkä hirveästi syödä kasvisruokaa?
Tekisin itse tuossa tilanteessa niin, että muutamana päivänä olisi kasvisruokaa ja loppuina päivinä jotain, josta saa helposti kasvis- ja lihaversion. Tyyliin lihapullat tai kasvispullat mikä on kanssa.
Meillä suosittuja ovat esim
- linssikeitto
- erilaiset linssi/papu/kikhernekastikkeet riisin kanssa
- soijabolognese
- kaalilaatikko soijarouheesta
- pinaattikeitto
- pinaattiletut
- margaritapizza
- aloo gobi
- Boltsi- pyörykät
- tomaattihalloumipasta, muutkin pastaruoat
- kasvissosekeitot, erityismaininta porkkanamaapähkinäkeitolle
Miten teidän vatsat kestää linssien syömistä, minulla aiheuttaa jäätävät ilmavaivat.
Meidän ehdoton lemppari on kasviscurry. Tuhtia maukasta ruokaa mikä vie nälän.
Samoin melanzane alla parmigiana ja erilaiset kasvispiiraat. Chili sin carnen ja kasvisbolognesen teen munakoisosilppuun jolloin lihan puuttumista ei edes huomaa. Tuota bolognesea voi käyttää myös lasagneen
Ystävällinen Vegaani kirjoitti:
Vegaanilta vinkkejä:
- Kaikki tykkää kebabista. Osta valmis chilikastikepullo (ei semmonen tuju vaan semmoinen missä voi uittaa "lihat", vöneriä (vegaaninen kebab, löytyy ihan Prismasta) ja paista se rypsiöljyssä, vähän chiliä sekaan ja riisi kylkeen, chilikastikkeet päälle. Riisivöner uppoaa varmasti kelle vain kebabin ystävälle.
- Ihan vain perunat, ruskeakastike kasvisrasvaan ja paista hoviruuan mustapapupihvejä, maistuu about jauhelihalta (paitsi paremmalta), kylkeen joku rainbow-perhesalaattipussi jota heittelee lautasille että tulee vähän väriä :)
- Itsetehdyt bataattiranskalaiset, pilkkoo about muotoonsa, jossain kipossa vähän öljyttää ja uuninpelille leivinpaperin päälle. Vegemakkaroita pannuun kaveriksi ja vaikka avokadosalaatti. Aijaiii.
- Uunijuurekset kaurakermalla. Vähän chiliä ja pippureita päälle niin ai että nomnomnom.
Ja jos muutenvain haluaa motivaatiota kasvisruuan syöntiin niin perheenä Netflixistä pyörimään Game Changers niin voi suhtautuminen kasvisruokaan muuttua. Kasvisruoka on ihmiselle terveellisin ruokavalio ja PISTE, mikään eläinperäinen ei lähtökohtaisesti ole tervettä ja tästä löytyy kyllä paljon tiedettä luettavaksi.
Vaikkei kaikesta luopuisikaan, niin vähentää lihansyöntiä vaikka 50-90% ja tuloksena on älytön tiputus ilmaston rasituksessa. Tiesitkö että ameriikoissa 70%, ja maailmanlaajuisesti yli 50% koko hemmetin maapallon viljelypinta-alasta käytetään yksinkertaisesti teurastettavien eläinten ruokkimiseen. Se jos joku on ihan puhdasta hulluutta.
Kasvisruoka ei suinkaan ole ihmiselle se terveellisin ravinto. Ei sinun iso pisteesi muuta sitä tosiasiaa. Eikä asiaan löydy tieteellistä faktaa.
Jos minun mieheni yrittäisi saada minua lihattomalle ruokavaliolle edes viikoksi niin ei onnistuisi. Päätän ihan itse mitä haluan syödä. Sama valinnanvapaus on kaikilla perheenjäsenillämme.
Hinttarihuora yrittää myrkyttää perheensä jollain rypsiöljypaskalla - häpeä jos osaat....
Ei kannata julistaa, että nyt olette kaikki vegaaneja. Sano vain, että alat kokeilla uusia ruokia, ja jos haluavat liharuokaa voivat liittyä seuraasi keittiöön ja aloittaa ruoanlaiton.
Erittäin herkullisia kasvisruokia:
Loistavan makuinen linssi-bataatti-keitto:
https://www.jamieoliver.com/recipes/vegetables-recipes/red-lentil-sweet…
Gnocchit voi ostaa valmiina tähän reseptiin, yksi suosikkiruokiani. Tarjoa raikkaan salaatin kanssa:
https://www.google.com/amp/s/www.greatitalianchefs.com/recipes/gnocchi-…
-Osta vegepihvejä ja tee normisti kasvis- ja hiilarilisäkkeet
-Pyttipannu soijanakeilla
-Baked beans+hash browns
-Linssimoussaka
-Erilaiset curryt
Vierailija kirjoitti:
Miksi lihansyöjän on näin vaikea hyväksyä erilainen ruokavalio? Tosi vihamielinen viesti. Jos ap kysyy ihan asiallisesti niin miksi tämmönen lapsellinen vastakommentti? Jokainen tietää, että liha sulaa todella hitaasti elimistössä ja saattaa tulla tukkoinen olo
Vierailija kirjoitti:
Jos minun mieheni yrittäisi saada minua lihattomalle ruokavaliolle edes viikoksi niin ei onnistuisi. Päätän ihan itse mitä haluan syödä. Sama valinnanvapaus on kaikilla perheenjäsenillämme.
Jos puoliso haluaisi tarjota erilaisia vaihtoehtoja niin sinä tyttö pitäisit asiaa päätösvaltaasi vähättelevältä? Onko keskinäinen luottamus perheessä kunnossa,?
Onko miehellä ja teinilläkin lihaähky? Jos on niin he varmaan mielellään syö kasvista niin kauan että ähky poistuu.
Onko kukaan huomannut, että härkis on ihan syötävää kun ruuan valmistaa, mutta uudelleen lämmitettynä aivan kaameeta?
Mä aloitan karnivoori tammikuun ja helmikuun ja maaliskuun ja... Ihana tunne vatsassa kun ei turvota, pieretä, paskats koko aikaa. Iho hehkuu, ei punota, kutise, kiristä.
Painokin putoaa joulun mässingin jäljiltä.
Ei todellakaan ole.