Miten saan miehen ja teinin 16 v. suostumaan vegetaariseen tammikuuhun? Suositelkaa ruokia jotta myös nuo 2 jaksaisivat syödä
Nyt on ollut koko kuukausi niin paljon lihaa ja huomennakin vielä loput kinkut menee hernekeittoon. On tullut niin kauhea lihaähky, että en jaksa syödä tai nähdä enää yhtään liharuokaa. Teen meille lihattoman tammikuun. Mitä tehdä kahdelle himolihasyöjälle etteivät ihan sekoa?
Kommentit (145)
Mä en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa näille agressiivisten luolaihmisten kommenteille.
Todella omituista että jonkun toisen, ventovieraan nettihenkilön kasvissyönti aiheuttaa noin valtavaa raivoa. Tästäkin ketjusta olisi tosi helppo pysyä pois jos ahdistaa niin paljon.
Itse olen kavisruokaan kallellaan oleva sekasyöjä, eikä muiden ruokavaliot aiheuta musta minkäänlaisia tunteita.
Tämä ketju on kaikkien aikojen pohjanoteeraus palstailijoilta. Melkein kukaan ei vastaa kysymykseen ja asiattomien viestien määrä on valtava. Olen pahoillani AP:n ja asiallisesti vastanneiden puolesta. Toivottavasti saat enemmän vinkkejä muualta.
Oma ehdotukseni ovat kasvispiiraat. Esim. Feta-pinaattipiiraasta pitää aika moni.
Teet vaan kasvisruokaa. Jos joku perheenjäsen haluaa liharuokia, niin he voivat itse käydä kaupassa ja valmistaa ruuat. Lopputulos on pelkkää positiivista koko perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Perkelekö teitä vegaaneja vaivaa, kun yritätte muutkin käännyttää piiperöaatteseenne? Minun puolesta olkaa itse niin piiperöitä kuin lystäätte, mutta antakaa toisten päättää ihan itse mitä syövät!
Perkele!
Nämä öyhöttäjät ovat yleensä niitä, jotka ei kotona osaa edes kahvia keittää.
Miksi juuri sinun teillä pitäisi kokata?
Mutta jos pitää, niin teet sitä ruokaa mitä haluat. Jos muu perhe valittaa, niin ostakoot lihaa kaupasta.
autenttinen=aito. Ei sinulla kretiini vissiin ole googlea.
Vierailija kirjoitti:
Autenttinen on pikemminkin alkuperäinen. Haluaisitko kertoa, onko sinulla myös epäautenttisia mielipiteitä, vai miksi tämä määre?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autenttinen on pikemminkin alkuperäinen. Haluaisitko kertoa, onko sinulla myös epäautenttisia mielipiteitä, vai miksi tämä määre?
Anteeksi, kysehän oli siis autenttisesta toiveesta eikä mielipiteestä. Mutta varsin oudolta kuulostaa myös epäautenttinen toive.
Lihaton vai vegaani?Miksi aina mennään sitten äärimmäisyyksiin? Voisiko kalaruokia vaikka kokeilla
Vegaani vai kasvisruoka?
Olen itse kasvissyöjä, mutta syön siis jonkinverran maitotuotteita ja kananmunia kyllä. Vegaanius tuntuu haastavalta kyllä toteuttaa lihaa rakastaville, koska kaikki juustonkorvikkeet ja vastaavat ovat kyllä jokseenkin aneemisia.
Mutta meillä siis koko perheelle uppoaa hyvin erilaiset munakkaat - ei tarvitse olla lihaa mukana. Kasvispizza (esim Margarita), pitaleivät mustapapu- tai halloumitäytteellä ja hyvät kastikkeet, erilaiset kasvissosekeitot, boltsi-pyörykät ja vaikkapa keitetty pasta, muutenkin erilaiset pastaruuat ilman lihaa, sienirisotto, kasvispiirakat. Vegaanisina astetta haastavampia mutta ei mahdottomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegetaarinen on vielä helppo. Kaikkea ihanaa juustoa voi syödä: Vuohenjuustopizzaa ja halloumiburgereita. Curry on helppoa ja riittoisaa tai vokkia nuudeleilla. Pastoja on vaikka kuinka paljon: tomaattispagetti toimii aina, tosin avocadopasta on kyllä paras. Esim. Lasagneten voi tehdä pehmeäksi haudutetuista munakoisoista lihan sijaan.
Tässä muutama meidän varma ruoka :)
Miksi saan pelkkiä alapeukkuja tästä mielestäni ihan avuliaasta ja ystävällisestä kommentista? :(
Aivan kamalia ruokia yrität tyrkyttää? Tomaattikastikkeet ovat perkeelestä ja munakoiso vielä syvemmältä. Avocadopastasta puuttuu proteiini. Plussaa ettet härkistä tms. kauheuksia tyrkyttänyt.
Vegenä 23 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vegaani vai kasvisruoka?
Olen itse kasvissyöjä, mutta syön siis jonkinverran maitotuotteita ja kananmunia kyllä. Vegaanius tuntuu haastavalta kyllä toteuttaa lihaa rakastaville, koska kaikki juustonkorvikkeet ja vastaavat ovat kyllä jokseenkin aneemisia.Mutta meillä siis koko perheelle uppoaa hyvin erilaiset munakkaat - ei tarvitse olla lihaa mukana. Kasvispizza (esim Margarita), pitaleivät mustapapu- tai halloumitäytteellä ja hyvät kastikkeet, erilaiset kasvissosekeitot, boltsi-pyörykät ja vaikkapa keitetty pasta, muutenkin erilaiset pastaruuat ilman lihaa, sienirisotto, kasvispiirakat. Vegaanisina astetta haastavampia mutta ei mahdottomia.
Ja juurespihvit esim porkkanasta, punajuuresta, palsternakasta yms. Menee myös kasvisburgerina.
Ystävällinen Vegaani kirjoitti:
Vegaanilta vinkkejä:
- Kaikki tykkää kebabista. Osta valmis chilikastikepullo (ei semmonen tuju vaan semmoinen missä voi uittaa "lihat", vöneriä (vegaaninen kebab, löytyy ihan Prismasta) ja paista se rypsiöljyssä, vähän chiliä sekaan ja riisi kylkeen, chilikastikkeet päälle. Riisivöner uppoaa varmasti kelle vain kebabin ystävälle.
- Ihan vain perunat, ruskeakastike kasvisrasvaan ja paista hoviruuan mustapapupihvejä, maistuu about jauhelihalta (paitsi paremmalta), kylkeen joku rainbow-perhesalaattipussi jota heittelee lautasille että tulee vähän väriä :)
- Itsetehdyt bataattiranskalaiset, pilkkoo about muotoonsa, jossain kipossa vähän öljyttää ja uuninpelille leivinpaperin päälle. Vegemakkaroita pannuun kaveriksi ja vaikka avokadosalaatti. Aijaiii.
- Uunijuurekset kaurakermalla. Vähän chiliä ja pippureita päälle niin ai että nomnomnom.
Ja jos muutenvain haluaa motivaatiota kasvisruuan syöntiin niin perheenä Netflixistä pyörimään Game Changers niin voi suhtautuminen kasvisruokaan muuttua. Kasvisruoka on ihmiselle terveellisin ruokavalio ja PISTE, mikään eläinperäinen ei lähtökohtaisesti ole tervettä ja tästä löytyy kyllä paljon tiedettä luettavaksi.
Vaikkei kaikesta luopuisikaan, niin vähentää lihansyöntiä vaikka 50-90% ja tuloksena on älytön tiputus ilmaston rasituksessa. Tiesitkö että ameriikoissa 70%, ja maailmanlaajuisesti yli 50% koko hemmetin maapallon viljelypinta-alasta käytetään yksinkertaisesti teurastettavien eläinten ruokkimiseen. Se jos joku on ihan puhdasta hulluutta.
Kaikki EI Tykkää kebabista, eikä ainakaan sitä leikkivästä seitanista (jota vönerkin on). Maha ei kestä niin jäätävää määrää gluteiinia.
Mustapapu ei maistu jauhelihalta, miksi pitäisikään. Hoviruuan einespihvit eivät ole millään tavalla hyviä. Itsetekemällä saa parempia.
Bataattirankalaiset? - missä maailman kaikkeudessa on ok ostaa bataattia. Suomeen se tulee järjestäen israelista tai jenkeistä, kumpaakin maata pitäisi suomalaisen boikotoida.
Vege"makkarat" kyseenalaista einestä. Ei ole hyviä vielä vastaantullut.
Tunnut tyrkyttävän chiliäkin joka sapuskaan, eikä vegeruoka muuten maistu? Harvalla kestää vatsa tuommoisia määriä chiliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegetaarinen on vielä helppo. Kaikkea ihanaa juustoa voi syödä: Vuohenjuustopizzaa ja halloumiburgereita. Curry on helppoa ja riittoisaa tai vokkia nuudeleilla. Pastoja on vaikka kuinka paljon: tomaattispagetti toimii aina, tosin avocadopasta on kyllä paras. Esim. Lasagneten voi tehdä pehmeäksi haudutetuista munakoisoista lihan sijaan.
Miksi saan pelkkiä alapeukkuja tästä mielestäni ihan avuliaasta ja ystävällisestä kommentista? :(
Aivan kamalia ruokia yrität tyrkyttää? Tomaattikastikkeet ovat perkeelestä ja munakoiso vielä syvemmältä. Avocadopastasta puuttuu proteiini. Plussaa ettet härkistä tms. kauheuksia tyrkyttänyt.
Vegenä 23 vuotta.
Jaa, itse pidän härkiksestä, nyhtökaurasta yms. vaikken edes ole kasvissyöjä.
Mä en ymmärrä näitä perheitä, joissa vain yksi ihminen on ruokavastuussa. Sitten muka pitäisi vielä ottaa huomioon, mitä muut haluavat syödä.
Senkun teet ruokaa, mikä sua huvittaa. Jos ei maistu, niin saa itsekin osallistua suunnitteluun ja toteutukseen.
Et sä ketään voi pakottaa vegevaliolle kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegenä 23 vuotta.
Jaa, itse pidän härkiksestä, nyhtökaurasta yms. vaikken edes ole kasvissyöjä.
Hemmetin ummehtuneen makuisia. Multaisia. Tietenkin pidät, kun olet lihalla yms makuaistisi mokannut.
Meillä syödään monesti feta-oliivisalaattia, maistuu kaikille meidän perheessä. Myös erilaiset couscous-salaatit kelpaavat, esim tomaattia, kurkkua, jotain papuja tai kikherneitä, porkkanaa yms. Ja maukas kastike tietysti.
Lisäksi meillä tehdään paljon erilaisia kulhoruokia, esim nuudelia, paistettua tofua, avokadoa, maissia, maapähkinäkastiketta tai sushiriisiä, härkäpapuja, porkkanaa, tomaattia, avokadoa (mitä milloinkin..) ja soija-mirini-kastike.
Olemme siis ihan sekasyöjiä, mutta joka ruualla ei tosiaankaan ole lihaa. Munakkaita vaihtelevilla täytteillä syömme paljon myös.
Kyllä tekisi monelle hyvää vähentää sitä lihan syöntiä. Sitten vielä junttimaisesti ajatellaan, että lihan syöttö on oikein, mutta kasvisruoka on pakottamista ja pahasta. Kummallinen ajatusmaailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saan suostuteltua vegaanipellen lihalliselle kuukaudelle? On varmaan vegaaniähky kun on mussuttanut rehuja viisi vuotta.
Miksi lihansyöjän on näin vaikea hyväksyä erilainen ruokavalio? Tosi vihamielinen viesti. Jos ap kysyy ihan asiallisesti niin miksi tämmönen lapsellinen vastakommentti? Jokainen tietää, että liha sulaa todella hitaasti elimistössä ja saattaa tulla tukkoinen olo
Tunge sinä ne sienirisotot sinne vaahtoavaan vittuusi ja syöksy junan alle.
Taitaa tosiaan liha mädäntyä sisuksissasi
Eli alapeukuttajille Ok se että törkein sanakääntein minun käsketään syöksyä junan alle?
On, kun lähdet vänkäämään puhtaan idiootin kanssa. Et ole säkään sen parempi.
Aikuinen ihminen jättää vaimon, jos vaimo ehdottaa kasvisruokaa?
Olette sairaita lapsellisia apinoita, ei voi muuta sanoa.