Miten saan miehen ja teinin 16 v. suostumaan vegetaariseen tammikuuhun? Suositelkaa ruokia jotta myös nuo 2 jaksaisivat syödä
Nyt on ollut koko kuukausi niin paljon lihaa ja huomennakin vielä loput kinkut menee hernekeittoon. On tullut niin kauhea lihaähky, että en jaksa syödä tai nähdä enää yhtään liharuokaa. Teen meille lihattoman tammikuun. Mitä tehdä kahdelle himolihasyöjälle etteivät ihan sekoa?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegetaarinen on vielä helppo. Kaikkea ihanaa juustoa voi syödä: Vuohenjuustopizzaa ja halloumiburgereita. Curry on helppoa ja riittoisaa tai vokkia nuudeleilla. Pastoja on vaikka kuinka paljon: tomaattispagetti toimii aina, tosin avocadopasta on kyllä paras. Esim. Lasagneten voi tehdä pehmeäksi haudutetuista munakoisoista lihan sijaan.
Tässä muutama meidän varma ruoka :)
Miksi saan pelkkiä alapeukkuja tästä mielestäni ihan avuliaasta ja ystävällisestä kommentista? :(
Haluaisitko sinä sitten että puolisosi pakottaisi sinut ja koko perheen syömään kuukauden pelkkiä grillattuja liharuokia jostain mystisestä ideologisesta syystä?
Jos vastauksesi on ettet suostuisi tuollaiseen niin sitten voit miettiä että miksi perheesi suostuisi sinunkaan ideologiaasi sitten.
Ap ei koita saada koko perheelle sydän- ja verisuonitauteja joten ontuu tosi pahasti logiikkasi.
Grillaus on yksi tapa valmistaa ruokaa. Ei siitä sinänsä saa mitään tauteja.
Vierailija kirjoitti:
Porkkana peruna lanttu nauris onhan noita.
Nih, aloittaja selittää vaan että jouluaatikot on syötävä ensin loppuun ja yllärinä niitä sitten riittää tammikuun loppuun asti vaikka kinkku loppuikin jo vuodenvaihteessa. Ongelma- ja haaste selvitetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegetaarinen on vielä helppo. Kaikkea ihanaa juustoa voi syödä: Vuohenjuustopizzaa ja halloumiburgereita. Curry on helppoa ja riittoisaa tai vokkia nuudeleilla. Pastoja on vaikka kuinka paljon: tomaattispagetti toimii aina, tosin avocadopasta on kyllä paras. Esim. Lasagneten voi tehdä pehmeäksi haudutetuista munakoisoista lihan sijaan.
Miksi saan pelkkiä alapeukkuja tästä mielestäni ihan avuliaasta ja ystävällisestä kommentista? :(
Haluaisitko sinä sitten että puolisosi pakottaisi sinut ja koko perheen syömään kuukauden pelkkiä grillattuja liharuokia jostain mystisestä ideologisesta syystä?
Jos vastauksesi on ettet suostuisi tuollaiseen niin sitten voit miettiä että miksi perheesi suostuisi sinunkaan ideologiaasi sitten.
Ap ei koita saada koko perheelle sydän- ja verisuonitauteja joten ontuu tosi pahasti logiikkasi.
Grillaus on yksi tapa valmistaa ruokaa. Ei siitä sinänsä saa mitään tauteja.
Siitä on kyllä ihan tutkimustakin, että niissä grillauksen aikana syntyneissä kärtsänneissä osissa on karsinogeenejä, jotka voi aiheuttaa tauteja. Eihän tupakoinnistakaan saa sinäänsä mitään tauteja, mutta sitäkin kannattaa yleisesti välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä myöskään, kiitos hyvistä vinkeistä. Helpottaa kun saa juustoja syödä. Itse tykkään nuudelivokista mifulla.
Vierailija kirjoitti:
Vaikkapa kaalilaatikon voi tehdä härkiksestä.
Kaupasta saa myös hyviä kasviseineksiä. Me syödään uunijuuresten ja kaupan hummuksen kanssa monesti ihan saarioisten kasvispyöryköitä.
Tsemppiä kokeiluun! Kylmiltään reseptien pistäminen uusiksi on kyllä työlästä. Suosittelen hiukan helpottamaan arkea juurikin valmisruokien muodossa.
Kaalilaatikko härkiksellä voi aiheuttaa rajut ilmavaivat ainakin herkkävatsaiselle. En ihan ensimmäiseksi kasvisruoaksi tarjoaisi, voi tulla traumoja.
Mä olen pesco-vegetaristi. Syön siis kalaa (ja muita mereneläviä), mutta en muuta lihaa, kananmunaa tai maitotuotteita. Periaatteessa hyväksyisin riistan tai lihakarjan lihan (meidän lähellä on sellainen, jossa olen päässyt käymään), mutta olen ollut niin kauan ilman punaista lihaa, että tarvitsisi taas totuttaa vatsa siihen.
En myöskään käytä mitään korvikejuustoja tai -lihavalmisteita.... Poikkeuksen tekee saarioisten vegemakaronilaatikko, jollaisen syön silloin harvoin, jos pakkasesta on päässyt varastot ehtymään. Proteiininlähteitä tofu, tempeh, pavut ja linssit. Ja kalaa 1-2 kertaa viikossa - yleensä lohta. Kuivattuja soijatuotteita en ole koskaan oppinut valmistamaan...
Mun suosikkeja:
- vegecurry (esim kukkakaali-kikherne-kookos)
- tomaatti-linssikeitto. Nykyään "hankin" kermaisuuden kookoskermasta, ennen kasvissyöntiaikoja laitoin vuohenjuustoa
- myskikurpitsakeitto
Olen tosin pieniruokainen. Jos sulla on siellä kaksi nälkäistä äijänkörilästä, niin en ehkä lähtisi tarjoamaan päivälliseksi tomaattikeittoa :D
Vierailija kirjoitti:
Uppoaisko ihan perinteiset kasvisruoat joita ei välttämättä kasvisruokana ajattele? Esim. pinaattiletut tai pasta tomaattikastikkeella. Itse en ehkä ihan jo perherauhan säilyttämisen takia tuputtaisi muille mitään vaikka kasvissyöjä olenkin, voithan sä omalla ruoanlaittovuorollasi kokata aina kasvisruokaa ja muut sitten valitsevat mitä tekevät omalla vuorollaan (tai silloinkin syödä itse kasvispainotteisesti).
Tässä paras neuvo. Sinä teet omalla ruuanlaittovuorollasi kasvisruokaa ja muiden ruualaittovuorolla syöt sitä mitä he tekevät, nirsoilematta.
Pakkoko sitä ruokaa on hullun lailla vetää napaan, ettekö osaa syödä pienempiä annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotuksesi on
- pizzaa
- burgereita
- riisiä
- nuudelia
- pastaa
Miksi ei saman tien pelkkää pullaa ja karkkia, ei niissäkään ole lihaa ja terveellisyys on samaa tasoa sun ehdotusten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole heidän valintansa, jos haluavat syödä lihaa, niin sitten syövät. Rankaise vain itseäsi, mutta älä tyrkytä tuota ahdasmielisyyttäsi koko perheelle. Jokaisen oma valinta siis.
No näinhän se tietysti onkin. Jokainen myös valmistaa itse omat sapuskansa eli äippä kokkaa ne kasvitmussut niille, jotka sitä syö ja pojat sitten rillaa omat makkaransa, eikös juu.
Vierailija kirjoitti:
Miten saan suostuteltua vegaanipellen lihalliselle kuukaudelle? On varmaan vegaaniähky kun on mussuttanut rehuja viisi vuotta.
Vegaanius ja tässä puheena oleva vegetarismi ovat ihan eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saan suostuteltua vegaanipellen lihalliselle kuukaudelle? On varmaan vegaaniähky kun on mussuttanut rehuja viisi vuotta.
Eipä juurikaan ole. Ero on aika lailla veteen piirretty viiva.
Jos sulla on kasvava teini ja mies kotona, jotka tarvitsee aika paljon proteiinia niin en viitsisi rajoittaa heidän lihan syöntiä. Voithan itse kokeilla kasviskuukautta. Järjestäkää niin, että mies on vastuussa teinin ja omasta syömisestään kuukauden. Ei voi olla niin vaikeaa.
kai niiden vajaan 4 miljardin pojan ja meihen seasta pari semmosta urosta löytyy joille kelpaisi lihaton tammikuu. Intiasta kannattaa alottaa. Siellä on paljon kasvissyöjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikkapa kaalilaatikon voi tehdä härkiksestä.
Kaupasta saa myös hyviä kasviseineksiä. Me syödään uunijuuresten ja kaupan hummuksen kanssa monesti ihan saarioisten kasvispyöryköitä.
Tsemppiä kokeiluun! Kylmiltään reseptien pistäminen uusiksi on kyllä työlästä. Suosittelen hiukan helpottamaan arkea juurikin valmisruokien muodossa.
Suosittelen varautumaan veriseen vastustukseen.
Meillä syödään hyvin kasvispainotteisti mutta miesväki on ilmoittanut että soija/seitan/härkis/nyhtis/quorn yms mukalihat on nounou. Tofu (tiedän, soijasta) satunnaisesti ok, mutta muuten ihan selkeitä kasvisjuttuja sitten vaan kiitos.
Jan os kokonaan vegaaniin tähtään niin varaudu siihen että nuo juuston ja maitotuotteiden korvikkeet maistuvat toisten suussa aluksi yksiselitteisesti pahalta. (Ts väärältä).
Hyvä ohje saattaisi olla kuitenkin, että lisäät selkeästi kasvispainotteisuutta mutta et tuputa vegeä mitenkään kovin fanaattisesti. Se on ihan todettu juttu, että tasapainoisinta olisi, jos voisimme vähentää lihan syönnin puoleen, silloin saisimme ruoasta riittävästi eri ravintoaineita emmekä kohtuuttomasti kuluttaisi ympäristöä.
Joku täällä esim kehui avokadopastaa - onkin aivan superhyvää. Mutta tiedätkö, että esim Etelä-Amerikassa isot avokadoplantaasit ovat vallanneet lukuisien perheiden pientilat ja jättäneet heidän paitsi kodittomiksi myös ruoattomiksi. Tästä oli kuluneena vuonna TV dokkari, löytynee vielä jostain arkistosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä juurikaan ole. Ero on aika lailla veteen piirretty viiva.
Yleisesti vegetarismilla tarkoitetaan ruokavaliota, johon ei kuulu lihaa tai kalaa/mereneläviä. Siihen voi kuulua kananmunaa, maitoa, jopa kalaa. Jos tarkkoja oltaisiin, niin vegetaristinen ruokavalio sisältäisi vain kasviksia ja nuo muut olisivat lakto-ovo-pesco-vegetaristisia. Mutta kuten sanottu, yleensä vegetaristinen viittaa vain siihen, ettei ruoka sisällä lihaa tai kalaa. Maailmalla näkee kuitenkin mitä mielikuvituksellisimpia "vegetaristisia" ruokavaihtoehtoja eli jos itse olisin vegetaristi, joka ei syö lihaa eikä kalaa (mutta syö maitoa ja kananmunaa) niin tutkisin kyllä tarkkaan, mitä menun vegetaristinen vaihtoehto sisältää.
Vegaanius tiukimmillaan ei sisällä yhtään mitään eläinperäisiä tuotteita, ei edes väriaineita tai viinin kirkastamiseen käytettyjä aineita.
Minusta hyvä neuvo on se, että silloin kun sinä teet ruokaa, teet kivaa kasvisruokaa etkä tee asiasta mitään numeroa. Kun muut tekevät ruokaa, heillä on oikeus tehdä mieleistään.
Täällä on taas moni lihapakkomielteinen ulisemassa, kun pelkäävät, että joku päivä mamma ei tarjoile liharuokaa nenän eteen, vaan on joki syötävä tarjolla olevaa kasvisruokaa tai tehtävä itse oma ruokansa.
Käyttäjä37185 kirjoitti:
Täällä on taas moni lihapakkomielteinen ulisemassa, kun pelkäävät, että joku päivä mamma ei tarjoile liharuokaa nenän eteen, vaan on joki syötävä tarjolla olevaa kasvisruokaa tai tehtävä itse oma ruokansa.
Ja mikäs sinun mielesi noin mustaksi ja kielesi pahantahtoiseksi heti aamusta sai?
Ongelma apn aloituksessa minulle oli se, että "pakko on huono huono opettaja, jos vaihtoehtojakin on". Jos rahat on loppu ja jääkaapissa on vain lanttuja niin sitten keitetään, paistetaan ja höyrytetään lanttua.
Jos pakko muodostuu siitä, että joku muu kuin sinä itse päätät, että "lihaa et enää syö" niin minähän sitä syön, vaikkapa sitten salaa. Jos tuollainen pakottaminen toimisi, eihän maailmassa olisi enää yhtään tupakoitsijaa, läskiä eikä alkoholistia.
Jos tarkoitus on täyttää omia tarpeitaan ja siinä sivussa valveuttaa muuta ruokakuntaa, täytyy heitä myös ottaa huomioon ja ehkä vähän huijata kohti enenevää kasvispainotteisuutta.
Porvoonkäristystä