Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika sanoi, että meidän joulupöytä oli nolo

Vierailija
27.12.2020 |

Ruokana oli:
rosolli (kaupasta)
silli (purkista)
4,5 kg kinkku
lanttulaatikko (tein itse)
porkkanalaatikko (tein itse)
keitetyt potut tillin kera

Lanttulaatikko tosin loppui jo aattona.

Jälkkäriä ei tänä vuonna ollut, kun ei sitä kukaan jaksa syödä kuitenkaan.

Ihan tavallinen joulu pöytä minusta ja nätä meillä on syöty 15 vuotta ja sitä ennen minun kotona.

Kommentit (734)

Vierailija
481/734 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ap:n kuvaama joulupöytä olisi liian yksinkertainen, mutta tämä on vain yhden randomin internet-ihmisen mielipide, sillä olen tottunut toisenlaiseen joulupöytään. En tiedä miten muilla on, mutta omassa joulupöydässäni on ruokia, joitan saatan tehdä ja syödä arkena, mutta jouluisen siitä tekee se, että teen niitä ruokia samaan aikaan ja syön saman aterian aikana. Eli osa kombinaatioista edustaa minulle sitä "joulunmakua", sillä syön niitä yhdessä vain jouluna ja se on minulle itsessään jo spesiaalia. Tämmöinen yhdistelmä minulle on porkkanalaatikko ja pippurinen uunilohi.

Tärkeämpää mielestäni on kuitenkin se, että kaikki ruuat ovat syöjilleen mieluisia tai että jokaiselle ruualle on syöjänsä, ja että ruuat tulevat syödyksi eivätkä mene roskiin. Jos kukaan syöjistä ei pidä ruokalajista x, ei sitä silloin kannata hommata omaan joulupöytään. Se on epäkunnioittavaa luonnonvaroja kohtaan ja se köyhdyttää omaa kukkaroa. Mielestäni on parempi valita pöytään vaikka vain yhden käden määrän verran ruokalajeja, jos ne kaikki ovat mieluisia ja tulevat syödyksi, kuin järjestää jättimäiset moniruokalajiset tarjoilut vain näön vuoksi, vaikka ihmiset söisivät siitä vain tyyliin kalkkunaa ja lanttulaatikkoa.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että syöjien ruokatoiveiden kuuntelu ja toteutus on peruskohteliaisuutta. Varsinkin jos toiveet ovat maltillisia, tyyliin justiinsa tuo italiansalaatti ja makea jälkiruoka. Jos muut syöjät eivät niistä perusta, silloin niitä otetaan tarjolle pieni määrä. Ruuanlaittaminen yhdessä on hauskaa, ja ainakin omassa nuoruudessa tykkäsin erittäin paljon perunasalaatin ja italiansalaatin valmistuksesta. Italiansalaattiainesosia oli hauska pilkkoa ja maistella. Sen tekeminen oli meditatiivista suorastaan.

Vierailija
482/734 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olisi aika kysyä pojalta, mitä hän haluaisi pöydässä olevan?

Meillä on painotettu kaloihin. Eikä mekään syödä varsinaisesti jälkkäriä. Makeita herkkuja katetaan pöytään, kun ruokailu on ohi. Siitä sitten napsitaan kahvin, glögin, teen... kera pitkin iltaa. Kunnes sitten kaivetaan yöllä suolaisempia juttuja seuraksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/734 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä salaatit/hedelmät? Kaikki tuore loistaa poissaolollaan.

Joulupöytään ei kuulu hedelmät/salaatit/tuore.

Vierailija
484/734 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä salaatit/hedelmät? Kaikki tuore loistaa poissaolollaan.

Joulupöytään ei kuulu hedelmät/salaatit/tuore.

Mitä ihmettä sekoilet? Oletko kännissä? Totta kai kuuluu.

Vierailija
485/734 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teidän mielestä olisi pitänyt lisätä ap:n pöytään? Meillä on salaatti, keitettyjä perunoita, kinkku + kastike, porkkana- ja lanttulaatikot, herneitä, keitettyjä punajuuria ja joululimppua. Kalaa ei pääkattauksessa ole, koskaan kukaan ei jaksa sitä syödä. Te, joiden mielestä pitää olla montaa eri lajia, niin miten te jaksatte syödä kaiken? Vai otatte lusikallisen kaikkea ja teette parin desin laatikot ja kilon kinkku? Anopilla on varmaan 30 ruokalajia, joista puolet menee roskiin joulun jälkeen, vaikka kaikki ruokailijat ovat suurisyömäisiä ja lihavia. En tajua, miksi ruokaa pitää tehdä yli äyräiden, ahtaa sitä v ä k i s i n mahaansa ja öhistä tuskaisena. Kertokaa.

Vierailija
486/734 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalon kokenut kirjoitti:

Kysyisit teiniltä mitä haluaa Joulupöytään. Yllätyt mieluisasti. 

Meidän teini olisi halunnut tortilloja. Syötiin niitä sitten uutena vuotena.

Vierailija
487/734 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa niin suomalaiselta, ei jälkiruokaa, kun sitä ei kukaan jaksa kuitenkaan. Tää meidän ruokakulttuuri tai pikemminkin sen puute. Eikö edes jouluna voi yhtään satsata, ja hei, ei ole rahasta kiinni.

Vierailija
488/734 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teidän mielestä olisi pitänyt lisätä ap:n pöytään? Meillä on salaatti, keitettyjä perunoita, kinkku + kastike, porkkana- ja lanttulaatikot, herneitä, keitettyjä punajuuria ja joululimppua. Kalaa ei pääkattauksessa ole, koskaan kukaan ei jaksa sitä syödä. Te, joiden mielestä pitää olla montaa eri lajia, niin miten te jaksatte syödä kaiken? Vai otatte lusikallisen kaikkea ja teette parin desin laatikot ja kilon kinkku? Anopilla on varmaan 30 ruokalajia, joista puolet menee roskiin joulun jälkeen, vaikka kaikki ruokailijat ovat suurisyömäisiä ja lihavia. En tajua, miksi ruokaa pitää tehdä yli äyräiden, ahtaa sitä v ä k i s i n mahaansa ja öhistä tuskaisena. Kertokaa.

Kävin laskemassa meidän ruokalajit, 18 kpl kaikkineen.

Ei niitä jää roskiin yhtään. Kaikki syödään.

Toki on niin, että tässä on takana kolmen vuosikymmenen harjoittelu, kotona ja töissä.

Tiedän tarkalleen mitä menee ja minkä verran.

Ja niitä syödään kolme vuorokautta, niistä tulee kaikki ateriat, aamupaloista iltapaloihin eri muodostelmissa.

Ainoa mitä jää yli tapaninpäivän on kinkun jämä. Mies ja aikuinen poika huolehtii sen hävittämisestä välipäivinä.

Vierailija
489/734 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksa vääntää jouluna jälkiruokia. Juustojen jälkeen kahvia ja joku kaupan täytekakku, joulutorttuja, konvehteja tms. Saa riittää.

Meillä törsätään joulupöytään aika paljon rahaa mutta ei ne ruoat ole mitään ihmeellisiä. Itsepaistettu täyskokoinen kinkku ja itse graavattu lohi. Kaikki muu valmiina kaupasta. Viinit ja juustot maksaa enemmän ku ruoat. Pöytä koetetaan kattaa niin hienosti kuin osataan mutta joulupöytänä ehkä 1.5 tähteä, hehe. Samalla rahalla joku tekis 7 tähden mestariteoksen mutta me ei osata. Mutta kivaa on saada koko perhe kasaan ja nauttia.

On muuten käytöstavoissa korjattavaa jos moittii äiteen joulupöytää. Huh huh.

Vierailija
490/734 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksa vääntää jouluna jälkiruokia. Juustojen jälkeen kahvia ja joku kaupan täytekakku, joulutorttuja, konvehteja tms. Saa riittää.

Meillä törsätään joulupöytään aika paljon rahaa mutta ei ne ruoat ole mitään ihmeellisiä. Itsepaistettu täyskokoinen kinkku ja itse graavattu lohi. Kaikki muu valmiina kaupasta. Viinit ja juustot maksaa enemmän ku ruoat. Pöytä koetetaan kattaa niin hienosti kuin osataan mutta joulupöytänä ehkä 1.5 tähteä, hehe. Samalla rahalla joku tekis 7 tähden mestariteoksen mutta me ei osata. Mutta kivaa on saada koko perhe kasaan ja nauttia.

On muuten käytöstavoissa korjattavaa jos moittii äiteen joulupöytää. Huh huh.

Ai niin, jos perhe suostuis niin ei oltais kotona kinkkua järsimässä. Vaihtaisin perinteisen kotijoulun silmää räpäyttämättä lomamatkaan. Kerran sentään sekin tehty. Oli varmaan yks upeimmista jouluista.

Vierailija
491/734 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisilla pikkulisukkeilla ja tietysti juhlallisella kattauksella saa aikaan juhlallisuutta. Pikkulisukkeilla tarkoitan esim. konjakkisinappi, karpalo- ja/tai mustaherukkahyytelö, saaristolaisleipää, joululimppua, jotain hyvää levitettä (siis joku maustettu tuorejuusto tms.), joku patee, ilmakuivattu kinkku/poro tms. jne.

Toki eniten tuossa häiritsee vihersalaatin ja kalojen puute. Kaloina vähintään graavilohi, yleensä myös joku savulohi, meillä usein lämminsavu. Ja mäti ja smetana.

Loppuun juustolautanen.

Juhlallisuutta lisää myös se, että on selkeästi eri kattaukset. Siis kalapöytä, lihapöytä, (mahd. jälkkäri), juustot.

Vierailija
492/734 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin ap:n settiin graavilohen, kylmäsavulohen, saaristolaisleivän sekä skagenmössön. Vihersalaattia myös ja sille vinegretti.

Jälkkäriks vaikka karpalojäädyke ja kinuskikastike. Kahville joulutortut + piparit ja glögiä. Siinäpä se.

Ai niin. Karjalanpiirakat meinas unohtua, niitä on oltava jouluna.

Vierailija
493/734 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tuo some kuvineen, joka saa teinit vertailemaan joulupöytiä. Meillä oli aina samat tarjoilut kuin ap:llä (ei oltu köyhiä) eikä tullut mieleenkään kaivata kalaa tai juustoja pöytään. Enkä tarvi niitä näin keski-iän kynnykselläkään. Jouluruoasta en erityisemmin tosin aidosti tykännyt koskaan mutta hyvin kelpasi perinteen vuoksi.

Vierailija
494/734 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö poika saanut Instagram hetkeä?

Saisi hakea seuraavan hetkensä lähi mäkkärin tiskiltä.

Vierailija
495/734 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pennut nyt sanovat mitä lystää, ei kannata ottaa aina tosissaan.

Vierailija
496/734 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön kalaa ihan riittävästi arkena joten sitä en joulupöydässä kaipaa. Kuten en jälkiruokaa. En syö muutenkaan jälkiruokia, niin miksi joulunakaan? Mulle on ihan riittävästi variaatiota punajuuressa, porkkanassa, lantussa, perunassa ja herneissä. Kinkkua en syö pahemmin arkena niin sitä tulee syötyä oikein reilusti joka aterialla.

Vierailija
497/734 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen laittaa varojensa mukaan. Valittakoon sitten ruuasta kun oman pöydän alla jalat.

Vierailija
498/734 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö kukaan tätä viestiä lukee, mutta tuli vähän paha mieli sekä ap:n että ap:n pojan puolesta.

Mun perheellä (eli äiti ja veli, ei muita) oli lapsuudessani aika samanlainen joulutarjoilu. Niin kuin moni kommentoikin ivallisesti kaks vuotta sitten, niin kyllä, meilläkin oltiin vaan yöasuissa puolet päivästä, ei ollut arjesta poikkeavia astioita eikä koristeluja. Joulutorttuja ja pipareita tehtiin meidän lasten vuoksi.

Onhan se tosi ankean kuulosta näin jälkikäteen ajateltuna, mutta tosi pienituloisessa perheessä jo pelkkä kinkun ostaminen poikkesi arjesta, jossa ei lihaan pistetty rahaa kuin minimimäärä. Muistan kun olin 7-vuotiaana jossain maistanut graavilohta ja halusin sitä jouluksi. En muistanut kalan nimeä ja äitini ei tiennyt mitä tarkoitin. Menimme lihatiskille ja kun en bongannut tiskistä oikeaa kalaa, äitini raivostui suunnattomasti minulle ja lähdimme kaupasta pois minun itkuni saattelemana ja ilman graavilohta. Tällaista se on toksisissa perheissä.

Mun äiti on kai aina ollut tyytyväinen tuohon kattaukseen, en tiedä osaako se edes kaivata muuta.

Jos ap päädyt tähän ketjuun vielä tänä vuonna, niin sun poikasi ei varmasti tarkoittanut pahaa, hän vain todennäköisesti haluaa kokeilla vähän enemmän ja uusia ruokalajeja juhlana.

Vierailija
499/734 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko myöntää, että häpesin lapsena myös tavallisen joulupöydän antimia kasarilla. Teollinen rosolli, katkarapua, silli ja lanttulaatikko jne. Aikuisenakin kaipaan jotain grillattua broileria, jota ei saakaan niin vaan.

Vierailija
500/734 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä ankea. Itse pidän jälkiruuattomuutta häväistyksenä.