Poika sanoi, että meidän joulupöytä oli nolo
Ruokana oli:
rosolli (kaupasta)
silli (purkista)
4,5 kg kinkku
lanttulaatikko (tein itse)
porkkanalaatikko (tein itse)
keitetyt potut tillin kera
Lanttulaatikko tosin loppui jo aattona.
Jälkkäriä ei tänä vuonna ollut, kun ei sitä kukaan jaksa syödä kuitenkaan.
Ihan tavallinen joulu pöytä minusta ja nätä meillä on syöty 15 vuotta ja sitä ennen minun kotona.
Kommentit (734)
Onhan tuo aika köyhä. Siitä puuttuu graavilohi, lämminsavulohi kaikki tuoreet ja keitetyt kasvikset, kastike sekä tosiaan se jälkiruoka.
Vierailija kirjoitti:
Hurstin apujono panee tän "joulupöydän" 6-0.
Aamen.
Vierailija kirjoitti:
Ammattivalittaja valittaa jo nuoremmasta pojastaan.
Ei ole minun ketjuni. Minun poikani on vuotta nuorempi ja meillä oli kalaa yms jouluruokana. Hän ei ruuasta valittanut. T. Ammattivalittaja
annat sille energiajuomapurkin käteen ja pussillisen eineslihapullia ja käsket pysyä huoneessaan koko joulun. ihme vinkumista, aina pitäis kaiken olla just niinkuin itse haluaa tai on "noloa". Omassa lapsuudessani tuollainen ei olisi tullut kysymykseenkään.
Mun mielestä on oikeasti aika virkistävää, että teini toivoisi joulusta perinteisempää ja juhlavampaa. Ehkä ulosanti ei ollut paras mahdollinen, mutta toivottavasti asiasta on voitu keskustella rauhassa ja miettiä, miten jouluun saisi lisää juhlavuutta.
Kohtahan on taas uusi yritys ja teinikin on pari vuotta vanhempi, niin voi jo osallistua itsekin joulun laittamiseen. Juhlavuuttahan saa sekä ruokia muokkaamalla, mutta myös kattauksella, pukeutumisella ja yleisellä käytöksellä pöydässä. Jo se, että ruuan jakaa useampaan ruokalajiin tuo iltaan erityisyyttä sen sijaan, että kinkut ja sillit mätetään samalle lautaselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olitko panostanut kattaukseen? Teinit näkevät somesta kavereiden joulupöydistä kuvia ja vertailevat omaansa. Hieno kattaus vai ruuat suoraan paketeista ja arkilautaset?
EI meillä ole erikseen joulu lautasia
ihan tavalliset lautase.t
ja veitset laitoin pöytään kun oli kuoriperunoita
ap
Veikkaan, että ap:n lapsi oli oikeassa, että heidän joulukattauksensa oli nolo, jos ap:n käsitys juhlavasta kattauksesta on, että katetaan ihan veitsikin pöytään.
Missä kalat ja salaatit? Muuten hyvä, mut lisää tuotteita, esim. herneet :)
Vierailija kirjoitti:
Otimme perheemme jouluruuat lähempään tarkasteluun yli kymmenen vuotta sitten. Aloin miettimään onko porkkanalaatikko mielestäni herkullista, tayttääkö possun arse vatsani, vai onko se himotun hyvää. Ovatko karjalanpaistin kuivettuneet lihat kulinarismin huippusaavutus. Lähes kaikkiin perinteisiin jouluruokiin suhtauduin niin, että niitä kuuluu olla, koska aina on ollut. Joulun pitää haista lanttulaatikolle, vai pitääkö sittenkään? Jos saisin ravintolassa syödä ilmaiseksi valitsemani annoksen, olisiko se jouluruokaa. Ei olisi, aivan varmasti ei olisi.
Pistettiin perheen kanssa koko menu uusiksi. Mietittiin kaikki porukalla, mikä ruoka kenestäkin olisi sellaista, jota pitäisi herkkujen herkkuna, vaikka ehkä olisi sitten hintavaakin. Mutta sellaista, mitä ei syödä jokainen päivä. Eikä vedetä tähän nyt sitä hanhenmaksapallerokorttia esiin, vanha vitsi.
Yksi halusi riimihärkää, toinen savuporosalaattia, yhden toiveena olivat kampasimpukat ja valkosipulietanat, ja kaikille kelpasi entrecotee. Perusjuttuina olivat kaikenlaiset salaatit ja aurakermaperunat. Keitettyjä perusperunoita saa syödäkseen arkena. Kokosin kalalautasen, jossa oli myös äyriäisiä ja hintavan leikkelelautasen esim. savustetuista kokolihaleikkeleistä.
Ehkä tämäkin on noloa, mutta meidän perheelle oma ja poikkeavan oikea joulupöytä.
Hyvä.
Meillä on miehille (tuore)sikaa, naiset ei sitä syö.
Muuten jouluista on herneet ja savulohi. Kissoille haukea.
Muuten meillä on todennäköisesti jotain uuniperunaa, pippuripihviä, juustoja, herkkusalaattia. Täytyy tuumata.
Kuitenkin ainakin 5 kertaa ruoka =/
Varmaan riisipuuro johonkin väliin.
Meillä 70-80 luvulla oli aina näin. Mielestäni oli hienoa kaikki. Ei silloin ollut mitään hömpötyksiä. Juhlaa oli, että olimme yhdessä. Voi kunpa saisin ajat takaisin. Muulla olisi mitään merkitystä kuin sillä, ettäolisimme yhdessä.
Ei ollut nolo.
Penska kasvaa ajan kanssa aikuiseksi. Toivottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo aika köyhä. Siitä puuttuu graavilohi, lämminsavulohi kaikki tuoreet ja keitetyt kasvikset, kastike sekä tosiaan se jälkiruoka.
Miksi kahdenlaista lohta, eikai kukaan syö savulohta ja graavilohta.
Ja te rupesitte tänne laittelemaan mitä TE olisitte halunneet AP:n joulupöytään? Mä kun luulin, että te syötte jouluna omista ruokapöydistä ettekä aloittajan pöydästä. No eniveis, toi kuitenkin kuuluu murrosikään, ja kannattaa kysellä lapselta mitä se ite haluais, ja tietenkin niin, että asetat hintarajan. Tässä nyt oli tämä minun vastaukseni, jos teitä yhtään kiinnostaa.
𝐓𝐲𝐲𝐩𝐩𝐢 ❤💅
Oliko ap:lla vieraita? Oman perheen kesken tuollainen rennompi syöminen varmaan ok jos ei jakseta enempää nähdä vaivaa, mutta en kyllä vieraille kehtaisi tarjota tuommoista. Aika köyhä meni ja moni varmaan odottaisi joulun syömisistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinien mielestä kaikki on noloa.
Hänhän voi itse ensi vuonna laittaa joulupöydän. :)ei 13-vuotias osaa ap
Kyllä tuon ikäisen voi laitta kokkamaan.
Itse tein sen ikäisenä ruokaa. Onhan koulussakin kotitaloutta vielä ?
Vierailija kirjoitti:
Missä kalat ja salaatit? Muuten hyvä, mut lisää tuotteita, esim. herneet :)
Noita herneitä joulupöydässa olen aina ihmetellyt. Montaa eri ruokaa ja sitten täyttäviä herneitä vielä . Meidän pöydästä niitä ei löydy jouluna, nyt eikä tulevaisuudessa
Ettei nyt aloittaja vaan olisi provo? Jouluaterialla kuoriperunat? Ja oikein veitset pöytään? Lusikoilla ja pelkillä haarukoilla tavallisesti porsastellaan? Ja pöydän anti on hieman aneeminen kyllä.
..toki jos katsoo tilastoista vanhempien keskimääräisiä ikiä ensimmäisen lapsen syntyessä syntymävuonnasi ovat vanhemapsi saaneet sinut aikaan nähden iäkkäinä, varsinkin, jos olet esikoinen. Kyllä syntymävuonnasi ensisynnyttäjät olivat enemmistönä alle 30-vuotiaita.