Poika sanoi, että meidän joulupöytä oli nolo
Ruokana oli:
rosolli (kaupasta)
silli (purkista)
4,5 kg kinkku
lanttulaatikko (tein itse)
porkkanalaatikko (tein itse)
keitetyt potut tillin kera
Lanttulaatikko tosin loppui jo aattona.
Jälkkäriä ei tänä vuonna ollut, kun ei sitä kukaan jaksa syödä kuitenkaan.
Ihan tavallinen joulu pöytä minusta ja nätä meillä on syöty 15 vuotta ja sitä ennen minun kotona.
Kommentit (734)
Vierailija kirjoitti:
Teinien mielestä kaikki on noloa.
Hänhän voi itse ensi vuonna laittaa joulupöydän. :)
Teinien mielestä KAIKKI ei ole noloa.
Ja olihan tuo nolo.
Joulupöydän laitto ei kuulu teineille. Se on vanhempien tehtävä.
T. 40v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän toi vähän aneemiselta kuulosti.
Mitenniin, näillä aina menty 15 vuotta ja sitä ennen mun kotona
aina on maistunut eikä ollut yhtään noloa tai aneemista
apKukaan ei vain ole aikaisemmin kehdannut sanoa että on aneemista.
Suomalaiset jouluruuat nyt vaan on vähän aneemisia, vai voiko joku muuta väittää!
No, niinhän ne on. Mutta ei se perinteinen joulupöytä ole nolo, vaan perinne. :D Perinteet eivät ole moloja.
Turha laittaa enempää jos ei jaksa tai halua syödä enempää. 13 veen mielipide ei tarvis kiinnostaa tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Missä salaatit/hedelmät? Kaikki tuore loistaa poissaolollaan.
Eli jouluna syödään puoli kiloa hedelmiä, puoli kiloa vihanneksia, erilaisia salaatteja, vegaanisia nakkeja ja vegaanisia pihvejä, juodaan pelkästään vettä sillä pienikin tippa limuahan on aivan suorastaan myrkyllistä, ei missään nimessä laatikoita tai kinkkuja koska ei tiedä millaisen kupan niistä oikein saa, ja sitten vielä pari siivua juustoa ruisleivän päälle ja siihenkin vielä reilu kilo salaattia vähintään jotta terveellisyyd loitaa vasrmasti amerikkaan asti?!
Jos ei viitsi yhtenä suurimmalle osalle suomalaisista vuoden tärkeimpänä päivänä yhtään enempää panostaa, se on sitten sama tilata pizzat tai kebabit, kotiinkuljetuksella toki niin ei tarvitse nähdä hakemisen vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tuo joulupöytä trolli? Ei kai kellään voi olla noin vähän ruokalajeja? Vai puuttuivatko kirjattuina lisukkeet kuten juustot (6-8 lajiketta), kalalajikkeet kuten eri graavilohet, loimulohi, siika + erilaiset salaatit jne. Pääruualla olla myös murea paisti sekä kalkkuna! Ja tämä on ihan peruspöytä.
Kaikilla ei ole edes noita. Luuletko että kaikilla on varaa ostaa monen kilon kinkku, graavilohta, monen kympin juustot ym. Toisille joulun ainoa ateria olisi ollut vähävaraisten yhteinen jouluateria mutta nekin peruttiin ja jouluruokakasseja sai vain muutamassa kaupungissa.
Hölöhölö sanon minä tähän. Kympin jos pistää sivuun joka kuukausi, jouluun on 120,- käytettäväksi. Asiasta voidaan neuvotella jo aiemmin, että hankitaanko aneemiset joululahjat vai tehdäänkö ruhtinaallinen joulupöytä.
120,- summalla valmistaa jo kuudelle aikuiselle makujen paratiisin, josta riittää 2-3 päiväksi. Kinkkua ei ole pakko ottaa sitä kalleinta tuoretta, vaan pakaste. Laatikot, salaatit, rosolli ovat halpoja tehdä, koska varsinkin juurekset eivät maksa juuri mitään. Kalat ovat pahin kustannuserä. Taas tarjouksesta kirjolohta, jonka graavaa vaikka ekaluokkalainen, sillifile, josta tekee turkkilaisella jogurtilla ja mausteilla vaikka mitä. Lidlin pakasteesta coctailpiirakoita ja niille munavoi. Lidl muutenkin, koska ostoksissa säästää hyvin. Listaa voisin jatkaa vaikka kuinka ja rahat riittäisivät silti.
Miten jotkut voivat olla niin avuttomia ja tyhmiä? Heidän pitäisi luultavasti saada se kinkkukin valmiiksi höyryävänä Hurstin pussissa.
Ekaluokkalaisen graavaama tarjouskirjolohi ei kyllä edes kolkuttele makujen paratiisin portteja, mutta Lidl-porukka on toki omanlaistaan.
Vai että Lidl-porukka. Suvun kokki shoppailee muiden kauppojen lisäksi Lidlissä, ja kehuu monia tuotteitaan. Hevi osasto on hyvä, samoin leikkeleitä on moneen makuun, ja usein löytyy erikoisuuksia. Mutta pidä toki ahdas ja alentuva asenteesi lidl-porukasta, jos et muuhun kykene ja paremmin tiedä.
Meillä oli 2 kilon kinkkurulla, kastike, keitettyjä perunoita, silliä ja italiansalaattia. Kaikilla oli maha täynnä ja kukaan ei kaivannut mitään lisää. Olisi vain jäänyt syömättä kun ei jaksa. Seuraavana päivänä syötiin sitten kalaa ja kolmantena oltiinkin jo kyllästyneitä koko jouluruokaan ja syötiin paistettuja nuudeleita. Ja illalla haettiin pizzaa. Keskityttiin vain olemaan ja nauttimaan rauhasta.
En muutenkaan ymmärrä mitä järkeä on laittaa pöytä notkumaan ruokaa, jota sitten kierrätetään viikko joulun jälkeen kun on jäänyt yli. Somea varten?
Miten silli ja italiansalaatti yhdistetään?
Jethro kirjoitti:
Meillä oli 2 kilon kinkkurulla, kastike, keitettyjä perunoita, silliä ja italiansalaattia. Kaikilla oli maha täynnä ja kukaan ei kaivannut mitään lisää. Olisi vain jäänyt syömättä kun ei jaksa. Seuraavana päivänä syötiin sitten kalaa ja kolmantena oltiinkin jo kyllästyneitä koko jouluruokaan ja syötiin paistettuja nuudeleita. Ja illalla haettiin pizzaa. Keskityttiin vain olemaan ja nauttimaan rauhasta.
En muutenkaan ymmärrä mitä järkeä on laittaa pöytä notkumaan ruokaa, jota sitten kierrätetään viikko joulun jälkeen kun on jäänyt yli. Somea varten?
Eli teillä oli tavallinen arkipäivällinen ilman vihreää salaattia.
Nolo joo jos poika on teini-iässä. Ja sinä himppari pertti jos et tuota tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinien mielestä kaikki on noloa.
Hänhän voi itse ensi vuonna laittaa joulupöydän. :)ei 13-vuotias osaa
ap
Kyllä 13-vuotias osaa halutessaan. Alkaa olla korkea aika opettaa.
23 sivua luetteloita jouluruuista mitä kenelläkin on pöydässä, se on NOLOA.
Oikeesti, KUKA määrittelee sen MITÄ pitää olla?
EI kukaan...
Jokainen syö jouluna sen mitä haluaa, oli se sitten 50 eri lajia ruokaa tai vain 5.
Koristeluista ja astioista:
Ei kaikilla ole mitään parempaa astiastoa juhlia varten. Eikä kaikki halua mitään havuja tms koristeita.
Mekin syötiin ihan samoilta lautasilta kuin muutoinkin, ei ollut kynttilöitä havuja tms ruokapöydällä.
Pöytäliina ja servetit oli ainoat vähän juhlavammat: valkoiset joissa oli tähtiä.
Pöytäliina lähti pesuun ja kaappiin tapaninpäivänä.
Servetit oli paperisia.
Ei ole mitään jouluverhoja tms.
Joulukuusi on edelleen olohuoneessa, se riisutaan ensi vuonna.
Ei se teini ole yhtään sen nolompi kuin monet tässäkin ketjussa kirjoittelevat, taitaa olla jopa vähän fiksumpi näihin "aikuisiin" verrattuna....
23 sivua, voi voi 🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Graavikala ja mädit loistavat poissaolollaan, aika noloa tosiaan. Muutenkin aika aneeminen.
en ole ttottunut syömään tollasia. Maustesilli on ainoo mitä syön.
ap
Pojalla on edes yritystä pois tuosta.
Hurstin apujono panee tän "joulupöydän" 6-0.
Kaks kebab pizzaa väliin purilainen ja ranskalaiset.
Pepsiä kans, teini pissaa housuun!
Vierailija kirjoitti:
Otimme perheemme jouluruuat lähempään tarkasteluun yli kymmenen vuotta sitten. Aloin miettimään onko porkkanalaatikko mielestäni herkullista, tayttääkö possun arse vatsani, vai onko se himotun hyvää. Ovatko karjalanpaistin kuivettuneet lihat kulinarismin huippusaavutus. Lähes kaikkiin perinteisiin jouluruokiin suhtauduin niin, että niitä kuuluu olla, koska aina on ollut. Joulun pitää haista lanttulaatikolle, vai pitääkö sittenkään? Jos saisin ravintolassa syödä ilmaiseksi valitsemani annoksen, olisiko se jouluruokaa. Ei olisi, aivan varmasti ei olisi.
Pistettiin perheen kanssa koko menu uusiksi. Mietittiin kaikki porukalla, mikä ruoka kenestäkin olisi sellaista, jota pitäisi herkkujen herkkuna, vaikka ehkä olisi sitten hintavaakin. Mutta sellaista, mitä ei syödä jokainen päivä. Eikä vedetä tähän nyt sitä hanhenmaksapallerokorttia esiin, vanha vitsi.
Yksi halusi riimihärkää, toinen savuporosalaattia, yhden toiveena olivat kampasimpukat ja valkosipulietanat, ja kaikille kelpasi entrecotee. Perusjuttuina olivat kaikenlaiset salaatit ja aurakermaperunat. Keitettyjä perusperunoita saa syödäkseen arkena. Kokosin kalalautasen, jossa oli myös äyriäisiä ja hintavan leikkelelautasen esim. savustetuista kokolihaleikkeleistä.
Ehkä tämäkin on noloa, mutta meidän perheelle oma ja poikkeavan oikea joulupöytä.
Helkkarin hyvä kirjoitus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sille nuorelle herralle olisi pitänyt olla, ettei olisi nolottanut? Hanhenmaksapalleroitako? Sitten kun nuorella herralla on jalat oman pöydän alla, niin hän voi laatia millaisen joulupöydän haluaa, mutta niin kauan kuin jalat ovat vanhempien pöydän alla, kannattaa pitää suunsa supussa.
Niin just. kun isänsä oli lapsi 90 luvulla ei heillä ollut joka joulu edes kinkkua
mun kotona sentäns oli aina kinkku ja laatikot kun ei olut juoppoja niinku miehen porukat.
ap
Jos 80-luvun lopussa syntyneellä miehellä on jo 13-vuotias lapsi, niin tulee kyllä aika vahvat w t -vibat. Mikä on koulutuksesi ap?
Kehtaatko oikeasti lähteä pilkkaamaan jotakuta, joka on joutunut viettämään lapsuutensa joulut juoppojen seurassa? Sinä olet ainakin tittelistä ja elintasosta riippumatta sivistymätön moukka.
Ja minä taasen en tajunnut tätä koko
w t -läppää. Ap sanoo: "isänsä oli lapsi 90-luvulla."Minä olin vuonna 1990 lapsi eli 15-vuotias ja nyt olen 45-vuotias. Mitä w t siinä on jos 45-vuotiaalla on 13v poika? Vaikka poika olisi syntynyt kun ap ja miehensä olivat 20v, on se ihan ok, ei voi ruveta luokittelemaan ihmisiä näin. Varsinkin kun ap pyytää apua!!
Ja silloin kun minä olin vauva, kaikkien vanhemmat olivat n.18-24 -vuotiaita.
Tämä naljailijan tarkoitus oli löytää tuosta "90-luvulla" asiasta jokin alistava ja herjaava yhteys, vaikka pointti oli se, että ysärillä kaupoissa ei edes ollut niin paljoa tuotteita ja laajaa valikoimaa kuin nykyään.
Huomaan, että sinäkin olet kasvanut jossain w t -yhteisössä. Olen syntynyt 1974, ja vanhempani olivat tuolloin 33 ja 36-vuotiaat. Ikäiseni serkun vanhemmat olivat vielä vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Todella niukalta kuulostaa ap:n kuvailema jouluateria... Ymmärrän, jos kyse on taloudellisesta niukkuudesta, mutta jos on edes vähän rahaa panostaa jouluun niin kyllä omalle lapselleen hieman runsaamman jouluaterian voisi tarjota.
Eikä jouluruoka ole mitään kovin kallista. Itse tehtyjen peruna-, porkkana ja lanttulaatikoiden hinta ei montaa euroa ole. Kalan voi ostaa tarjouksesta ennen joulua ja pakastaa. Itse leivotut piparit ja tortut eivät kovin paljoa maksa. Ennen aattoa eräässä kaupassa oli suklaat jo hyvässä alennuksessa, joten parilla eurolla olisi saanut jo suklaakonvehteja pöytään. Pöytäliinan voi ostaa vaikka kirppikseltä parilla eurolla ja muutaman euron maksavat kynttilät tuo kivasti tunnelmaa. Muutamat kivat jouluaiheiset lautaset saa myös edullisesti alesta tai kirppikseltä.
Lisäksi joulukoristeita tai kransseja voi tehdä itse metsästä keräämillään kävyillä ja sammaleilla. Tunnelmallisen (ei nolon) joulun saa kyllä aikaiseksi edullisestikin, kun vaan näkee vähän vaivaa.
"Itse leivotut piparit ja tortut"
Kuka leipoo? Leipomo ja varmasti halvempi kuin omat väsäykset.
Voitaikina, ei jumalauta ikinä enään!
Tapoja on monenlaisia mutta mielestäni tuosta puuttuu ns. kalapöytä - yksi sillipurkki kaupasta ei ehkä ole sitä.
Täydentäisin näillä: Graavikalaa tai lohta jossain muodossa, viher- tai sienisalaatti, kastike, sinappi, omenasose, leipä ja voi,
Pahimmat puutteet järjestyksessä:
kermaviili tai vaahto rosollille
graavi- kylmäsavulohen puute. myös muita tuore- tai säilykekaloja voisi olla (valkosipuli- sinappisilakat, siika)
imelletty perunalaatikko
herneet ja maissi
sienisalaatti
kinkun kastike (paistoliemestä suurustettu)
cocktail-piirakoita ja munavoita
joululimppu
vähintään tähtitorttuja, mielellään luumukiisseli lisäksi
jokin valmis juustolajitelma ja viinirypäleitä.
suklaakonvehteja ja piparkakkuja iltanaposteltavaksi