Poika sanoi, että meidän joulupöytä oli nolo
Ruokana oli:
rosolli (kaupasta)
silli (purkista)
4,5 kg kinkku
lanttulaatikko (tein itse)
porkkanalaatikko (tein itse)
keitetyt potut tillin kera
Lanttulaatikko tosin loppui jo aattona.
Jälkkäriä ei tänä vuonna ollut, kun ei sitä kukaan jaksa syödä kuitenkaan.
Ihan tavallinen joulu pöytä minusta ja nätä meillä on syöty 15 vuotta ja sitä ennen minun kotona.
Kommentit (734)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä salaatit/hedelmät? Kaikki tuore loistaa poissaolollaan.
Joulupöytään ei kuulu hedelmät/salaatit/tuore.
Mitä ihmettä sekoilet? Oletko kännissä? Totta kai kuuluu.
Ei kuulu, koska ne jää syömättä, kun ottaa lautaselle neljää erilaista laatikkoruokaa ja kinkkua, ei kukaan jaksa mättää sen lisäksi salaatteja. Joskus kokeiltiin tehdä oikein hyvää ja hienoa salaattia, ja syömättähän se jäi. Sama juttu italiansalaatit jne. rosollia ei syö kuin mies, ja hyvin pienen määrän hänkin. Ei meillä ole jouluna sen suurempi mahalaukku kuin muinakaan vuodenpäivinä, ei voi kaikkea syödä määrättömästi.
Juhlallisuutta (tai juhlallisuutta) nyt saa pöytään ihan vaan nätillä kattauksella. Sillit purkista mariskooliin (niin meillä on aina tehty, vasta myöhemmin olen oppinut että kuulemma noloa sekin, jaa), vähän persiljaa ja tilliä koristeeksi, kynttilät palamaan ja nätti joululiina. Ja jouluruoka tarjoillaan seisovasta pöydästä, ei lätätä lanttulooraa keskelle pöytää.
Joulupöydässä muutenkin tärkeintä on tunnelma. Eihän kukaan niitä laatikoita maun takia syö.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teidän mielestä olisi pitänyt lisätä ap:n pöytään? Meillä on salaatti, keitettyjä perunoita, kinkku + kastike, porkkana- ja lanttulaatikot, herneitä, keitettyjä punajuuria ja joululimppua. Kalaa ei pääkattauksessa ole, koskaan kukaan ei jaksa sitä syödä. Te, joiden mielestä pitää olla montaa eri lajia, niin miten te jaksatte syödä kaiken? Vai otatte lusikallisen kaikkea ja teette parin desin laatikot ja kilon kinkku? Anopilla on varmaan 30 ruokalajia, joista puolet menee roskiin joulun jälkeen, vaikka kaikki ruokailijat ovat suurisyömäisiä ja lihavia. En tajua, miksi ruokaa pitää tehdä yli äyräiden, ahtaa sitä v ä k i s i n mahaansa ja öhistä tuskaisena. Kertokaa.
Tämä!
Kun päivällisellä syö neljää eri laatikkoa ja kinkkua, on kyllä useamman tunnin ähky, eikä sitä nyt sitten yötä vasten enää vedetä toista kertaa mahaa täyteen.
HEI! Nyt rauhassa Jouluaatto on Lauantaina siis vielä on , 3 yötä jouluun.
Nuo ovat ihan hyviä!
Entä uunijuurekset hunaja 🍯 maroitu, entä siihen myös Kalatiskiltä savustettu lohifile?
Entä graavilohi ( oletan että Asutte, jossain jossa saa kalaa tiskiltä)
Hyvää tulee .
Hyvää joulua 🎁
Ihan normaali ja riittävä.Meillä ei ole kalaa jouluna, kun on allergia.
Vierailija kirjoitti:
HEI! Nyt rauhassa Jouluaatto on Lauantaina siis vielä on , 3 yötä jouluun.
Nuo ovat ihan hyviä!
Entä uunijuurekset hunaja 🍯 maroitu, entä siihen myös Kalatiskiltä savustettu lohifile?
Entä graavilohi ( oletan että Asutte, jossain jossa saa kalaa tiskiltä)
Hyvää tulee .
Hyvää joulua 🎁
Meillä vaihtuu rosolli (jota kukaan ei syönyt) tänä jouluna uunijuureksiin. Kalaa meillä pitää aina olla, mieluummin lähivesistä pyydettyä. Muuten on aika lailla samaa kuin aloittajalla.
Joko AP:n poika tänä vuonna osallistuu joulupöydän valmisteluun? Minun lapseni ovat pitäneet jo vuosikausia huolen siitä, että joulupöydässä on jokaisen tarvitsemat herkut.
Aloittajan ruuat ovat ihan hyviä, mutta kaipaisi myös jotain kalaa ja kasviksia. Meillä aivan ehdoton ja perheessämme lähes kaikkien mielestä tärkein on kalapöytä, jossa tarjolla lisukkeena on paria salaattia sekä keitettyjä perunoita ja blinejä. Tämån jälkeen syödään laatikoita ja kalkunaa.
Ei edes jouluna tarvitse syödä itseään ähkyyn. Kalat ja salaatit ovat kevyttä syötävää ja laatikoita ei tarvitse syödä urakalla. Meillä oli viime jouluna joulupöydässä yhdeksän henkeä ja ruokahävikki oli todella pientä. Etukäteen puhutaan ja kysellään mitä kukakin haluaa syödä tulevana jouluna ja sen mukaan tehdään ostokset. Aikuisista lapsistamme toinen tuo tullessaan juomia (aivan ehdoton on alkujuomana alkoholiton lehtikuohujuoma) joulupöytään ja toinen tekee jälkiruokajäädykkeen itse poimituista marjoista. Joulupöydässämme yksi vegaanisyöjä syö osittain samoja ruokia kuin muutkin ja tuo tullessaan jonkun itselleen mieluisan/tärkeän ruuan.
Blinit ja bataattilaatikko ovat tulleet viime vuosina uutena meidän joulupöytään ja niistä pidetään kovasti. Tänä vuonna jätetään pois rosolli, koska sillä on niin vähän kannattajia ja syöjiä. Kalapöydän salaateista tehdään tänä vuonna toinen salaatti uudella reseptillä.
Edellinen jatkaa vielä. Kaikkea ei tarvitse ahtaa samalla kertaa mahaansa. Jälkiruuan (meillä marjajäädyke) voi syödä esim. vasta sitten, kun jouluruuat ovat jo hieman laskeneet vatsassa. Meillä juodaan kahvi/tee/glögi jälkiruuaksi noin tunnin-kahden päästä siitä, kun on lopetettu jouluruokien syöminen. Tällöin samalla syödään yleensä jäädyke ja jaksamisen mukaan joulusuklaita tms.
Minulla 13-vuotias poika ja kysyin mitä haluaa jouluna syödä. Poika on tykännyt juustoista mitä ollaan jouluna tarjottu. Kinkkuakin poika haluaa ja lihapullia. Lihapullat ovat kuuluneet minun lapsuuden joulupöytään eli niitä on aina tarjolla. Laatikoita olen tehnyt, mutta poika ei niistä kauheasti välitä. Lisäksi aina pitää olla sienisalaattia ja kalavaihtoehtoja. Juhlavampi salaatti on myös tarjolla ja saaristolaisleipää.
Jälkiruokana toimii tänä vuonna miehen toivoma viskikakku ja tuplapiirakka. Minusta on tärkeää, että jokainen kertoo mitä haluaa syödä.
Kurkkua ja tomaattia löytyy meidän pöydästä mutta salaattia ei kukaan syö ja menee pilalle nopeasti. Sitä syödään vuoden kaikkina muina päivinä, joten parina päivänä jätetään tekemättä. Meidän pöydästä löytyy jokaiselle jotakin.
Kai teillä oli jouluaterian jälkeen tarjolla pikkusikareita kirjastohuoneessa?
Jos ei ollut, suosittelen perehtymään tapakulttuuriin jotta rahvaanomaisuus ei valtaisi joulupöytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulupöytään ei kuulu hedelmät/salaatit/tuore.
Mitä ihmettä sekoilet? Oletko kännissä? Totta kai kuuluu.
Ei kuulu, koska ne jää syömättä, kun ottaa lautaselle neljää erilaista laatikkoruokaa ja kinkkua, ei kukaan jaksa mättää sen lisäksi salaatteja. Joskus kokeiltiin tehdä oikein hyvää ja hienoa salaattia, ja syömättähän se jäi. Sama juttu italiansalaatit jne. rosollia ei syö kuin mies, ja hyvin pienen määrän hänkin. Ei meillä ole jouluna sen suurempi mahalaukku kuin muinakaan vuodenpäivinä, ei voi kaikkea syödä määrättömästi.
Kuka jaksaa mättää neljää erilaista laatikkoruokia yhdelle lautaselliselle? Ja kinkkua päälle? Yök. Salaatti on olennainen osa joulupöytää, muuten ruuat on niin raskaita että jotain kevyempää kaipaa lisäksi. Meillä tulee tänä vuonna Waldorfin salaatti, se tekee paremmin kauppaansa kuin rosolli. Laatikoista vain porkkanalaatikko, koska ei niitä muita kukaan halua (no itse tykkäisin lanttulaatikosta, mutta en viitsi vain itselleni hankkia/tehdä).
No ehkä tuosta alkuperäisestä olisi kauniilla kattauksella, servieteillä ja kivoilla juomilla saanut ihan juhlavankin aterian.
Kata kahdet lautaset ja aterimet, alkupaloille omansa ja pääruoalle omansa, ja laita ainakin kaksi lasia, joista toinen vesilasi ja toinen jollekin muulle sopivalle juomalle. Juhlavasta jalallisesta viinilasista voi juoda muutakin kuin viiniä, vaikka joululimsaa tai punaista mehua.
Pöytään saa lisää väriä, jos laittaa lisukkeeksi kirsikkatomaatteja, ovat kauniita ja jouluisen värisiä. Kinkun kanssa meillä on perinteisesti lisukkeena säilykeherneitä, koristeena luumuja, ananasta ja kirsikoita.
Aika apea on kyllä tuollainen joulupöytä.
Tuo on se pohja, jonka päälle joulupöytä meillä rakennetaan, laatikoita meillä on kahdeksalle sellaiset pienet foliovuuat, jotka tuunataan siirapilla ja kermalla.
Lisäksi mätiä +lisukkeet, kylmäsavulohta, useamman lajin salaattejaa, sieni-, feta- tai mozzarellavihersalaatti, joku majoneesi salaattia, kotijuustoa, kananmunia jne.
Ruokia syödään sitten koko joulu erilaisissa kokoonpanoissa, toinen tekee joulupäivän aamupalalla ihanat blinit mädin+ kanssa, toinen kinkkuleivät, kolmas syö pelkkää suklaata kahvin kanssa.
Yritetään syödä niin, että ensin loppuu vähiten säilyvät.
Kinkusta, jos sitä jää hernekeittoa tai pitsaa viimeistään tapanin jälkeisenä päivänä.
Pois heitettäväksi jää usein noita laatikoita, mutta jokainen haluaa sen lusikallisen lanttulootaa jouluaattona.
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä kasviksia laatikoiden muodossa
Vierailija kirjoitti:
Sipsit ja Redbull puuttuivat.
😂
Kyllä, ehdottomasti: Joulupöydän parasta antia on alkupalat: Graavia JA kylmäsavukalaa sekä mätiä; paljon sipulia ja smetanaakin (mina en sitä syö!) ... Tilli perunoissa on sikäli noloa, että talvella ei saa tilliä joka maistuisi millekään, ellei sitten ole pakastettuna. Minä suosin persiljaa ...
Imelletty perunalaatikko on täysin välttämätön joulupöydässä - porkkanalaatikon minä voisin vaikka jättää pois. Kinkussa pitää olla parin sentin makurasva ja kunnon kuorrutus. Vähintään kolmea erilaista sinappia sekä omenasosetta...
Killee
Meillä on vain paljon kaloja ja rosollia. Mielestäni maailman paras jouluruokapöytä. Kai jokainen voi tehdä millaisen haluaa, kun omilla rahoillaan ostaa?
Minlle ns. kylmä pöytä on jouluna se mieluisin; graavia lohta ja kylmäsavulohta, mätimoussea, suolakurkkuja, pateeta, perunaa, saaristolaisleipää ja anopin tekemää lohipiirakkaa. Laatikot ja kinkut voisin jättää väliin, jonain vuonna olen jättänytkin ja syönyt vasta joulupäivänä. Yleensä syön kuitenkin 1-2 siivua kinkkua ja lusikallisen perunalaatikkoa. Rosolli j asillit eivät maistu, vaikka niitäkin pöydässä on muiden iloksi. Tänä vuonna onneksi ostettiin vain 1,8 kg painanut pikkukinkku, meitä kun on vain kaksi kinkunsyöjää. Sekin tuntuu paljolta ja riittää liian moneksi päiväksi.
Eihän sitä nyt yhdellä istumalla syödäkään.