Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika sanoi, että meidän joulupöytä oli nolo

Vierailija
27.12.2020 |

Ruokana oli:
rosolli (kaupasta)
silli (purkista)
4,5 kg kinkku
lanttulaatikko (tein itse)
porkkanalaatikko (tein itse)
keitetyt potut tillin kera

Lanttulaatikko tosin loppui jo aattona.

Jälkkäriä ei tänä vuonna ollut, kun ei sitä kukaan jaksa syödä kuitenkaan.

Ihan tavallinen joulu pöytä minusta ja nätä meillä on syöty 15 vuotta ja sitä ennen minun kotona.

Kommentit (734)

Vierailija
401/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tuo joulupöytä trolli? Ei kai kellään voi olla noin vähän ruokalajeja? Vai puuttuivatko kirjattuina lisukkeet kuten juustot (6-8 lajiketta), kalalajikkeet kuten eri graavilohet, loimulohi, siika + erilaiset salaatit jne. Pääruualla olla myös murea paisti sekä kalkkuna! Ja tämä on ihan peruspöytä.

Kaikilla ei ole edes noita. Luuletko että kaikilla on varaa ostaa monen kilon kinkku, graavilohta, monen kympin juustot ym. Toisille joulun ainoa ateria olisi ollut vähävaraisten yhteinen jouluateria mutta nekin peruttiin ja jouluruokakasseja sai vain muutamassa kaupungissa.

Miksi sen pitäisi olla monen kilon kinkku? Saa sitä  pienempiäkin palasia. Itse ostan lapaa, se on samanmakuista, halvempaa ja saa pienemmän annoksen.

Eikä juustojakaan monella kympillä mene. Riippuu tietysti syöjien määrästä, mutta jo kympillä saa pöytään pari juustoa.

Sillifileitä näkyy olevan tarjolla kahdeksan euron kilohintaan. Ei niitä kiloa mene. Kirjolohifilee 15 euroa kilo, ei sikäkään kiloa tarvita. Sitten vain itse graavaamaan. Isoin ongelma on löytää tarpeeksi tuoretta.

Kympillä lohta, kympillä juustoja, silli + sikaa kolmannella kympillä. Juurekset, hedelmät ja tilli graaviloheen neljäs kymppi. Riisipuuro, luumukiisseli, itse leivottu joku maustekakku ja joululimppu, viides kymppi. Kaljamaltaatkaan ei maksa ns. maltaita, jos kotikaljaa tekee juomaksi.

50e yhden päivän ruuasta on aika paljon, jos kuukaudessa on rahaa käytettävänä esim. 400e.

Noita ei syödä yhtenä päivänä.

Riittävät lisäksi useammalle syöjälle.

Ja joo, olen elänyt toimeentulotuella itse, joten ehkä saan sanoa aiheesta jotakin. Onhan niitä kalliitakin jouluruokia, esim. tässäkin keskustelussa mainittu mäti, mutta on myös todella halpoja.

Vierailija
402/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tuo joulupöytä trolli? Ei kai kellään voi olla noin vähän ruokalajeja? Vai puuttuivatko kirjattuina lisukkeet kuten juustot (6-8 lajiketta), kalalajikkeet kuten eri graavilohet, loimulohi, siika + erilaiset salaatit jne. Pääruualla olla myös murea paisti sekä kalkkuna! Ja tämä on ihan peruspöytä.

Kaikilla ei ole edes noita. Luuletko että kaikilla on varaa ostaa monen kilon kinkku, graavilohta, monen kympin juustot ym. Toisille joulun ainoa ateria olisi ollut vähävaraisten yhteinen jouluateria mutta nekin peruttiin ja jouluruokakasseja sai vain muutamassa kaupungissa.

Miksi sen pitäisi olla monen kilon kinkku? Saa sitä  pienempiäkin palasia. Itse ostan lapaa, se on samanmakuista, halvempaa ja saa pienemmän annoksen.

Eikä juustojakaan monella kympillä mene. Riippuu tietysti syöjien määrästä, mutta jo kympillä saa pöytään pari juustoa.

Sillifileitä näkyy olevan tarjolla kahdeksan euron kilohintaan. Ei niitä kiloa mene. Kirjolohifilee 15 euroa kilo, ei sikäkään kiloa tarvita. Sitten vain itse graavaamaan. Isoin ongelma on löytää tarpeeksi tuoretta.

Kympillä lohta, kympillä juustoja, silli + sikaa kolmannella kympillä. Juurekset, hedelmät ja tilli graaviloheen neljäs kymppi. Riisipuuro, luumukiisseli, itse leivottu joku maustekakku ja joululimppu, viides kymppi. Kaljamaltaatkaan ei maksa ns. maltaita, jos kotikaljaa tekee juomaksi.

50e yhden päivän ruuasta on aika paljon, jos kuukaudessa on rahaa käytettävänä esim. 400e.

Ja joo, olen elänyt toimeentulotuella itse, joten ehkä saan sanoa aiheesta jotakin. Onhan niitä kalliitakin jouluruokia, esim. tässäkin keskustelussa mainittu mäti, mutta on myös todella halpoja.

Entä jos ei halua syödä jouluruokia enää aaton jälkeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo nyt aika karu joulupöytä, kaikki kalat, mädit, sienisalaatit ja muut herkut loistavat poissaolollaan. Jos ei kattamiseen ole edes panostettu, niin eipä tuo eroa arjesta mitenkään. Etkö AP oikeasti tarjoa lapsillesi kuin niitä ruokia, joista itse pidät?

Onko se todella osalle teistä niin vaikea käsittää, että ihmisillä on erilaisia tapoja ja erilaisia mieltymyksiä? Jos SINUN mielestäsi jokin kuuluu joulupöytään, ei se sitä tarkoita, että pakko on muillakin kuulua ja pakko olla 700 eri ruokalajia kun kerran TEILLÄKIN näin oli. Osa ei itse asiassa syö perinteistä jouluruokaa lainkaan, voi kamala. Joitakkn ei kiinnosta pingottaminen ja että asiat tehtäisi niin kuin jonkun muun mielestä kuuluu.

Tosiaan, samaa mieltä olen kuin täällä moni muukin on kirjoittanut. Anna pojan osallistua seuraavan jouluaterian suunnitteluun ja valmistamiseen. Meillä ainakaan ei muutenkaan ruuanlaitto ole mikään äidin velvollisuus, vaan yhdessä hoidetaan tai sen mukaan kumpi on kotona kulloinkin, minä vai mies. Tuon ikäinen lapsi osaa kyllä tehdä ruokaa kanssasi, samalla vietätte mukavaa yhteistä aikaa. Tehkää / hankkikaa sellaisia ruokia, mitä itse haluatte syödä.

Vierailija
404/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikkia kommentteja en ehtinyt lukemaan mutta aika monta kertaa tuolla mainittiin sama asia kuin mikä itselle tuli mieleen. 13-vuotias on jo tarpeeksi vanha ideoimaan mitä tarjotaan ja tarvittaessa jeesaamaan toteutuksessa. Ei tarvitse pudottaa mitään pois mutta täydentää nyt ensihätään yhdellä tai kahdella teiniltä tulleella ruokalajilla pöytää.

Itse en ole perinteisen joulupöydän ystävä vaikka mieluusti kerran sen joulunaikaan nautin appivanhemmilla. Itselleni se joulupöydän ajatus on laittaa pöytään niitä juttuja jotka ovat meidän perheen suurimpia suosikkeja. Miksi joulupöydässä ei voisi olla sashimia, sushia ja poronpaistia? 

Vierailija
405/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä salaatit/hedelmät? Kaikki tuore loistaa poissaolollaan.

Rosolli on jouluinen salaatti , jollet sitä tiennyt  ja laatikot juureksista , lanttu , porkkana.

Vierailija
406/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä salaatit/hedelmät? Kaikki tuore loistaa poissaolollaan.

Rosolli on jouluinen salaatti , jollet sitä tiennyt  ja laatikot juureksista , lanttu , porkkana.

Meillä syödään hedelmiä runsaasti välipalana.

Vierailija
407/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksalaatikko ja karjalanpaisti puuttui.

Hyi helevatti joku maksalaatikko. Joulupöydässä on jo kinkku ja kalaa, miksi karjalanpaisti?

Vierailija
408/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika haluaisi ehkä uusia makuja mukaan. Meillä nuoriso saa esittää toiveruokia eli perinteisten paisti-kinkku-kalkkuna-lohet-laatikot-salaatit lisäksi voi olla esim. sushia. Saavat toivoa mitä vaan ja toiveet täyttyvät aina. Jos ei osata itse tehdä, tilataan herkusta tai ravintolasta ko lisuke

Iltapäivällä joulupuuron jälkeen ennen päivällisruokaa on pikku paloja kuten saaristolaisleipää ja mätiä jne

Jälkiruuaksi äänestetään (ennen joulua) joko Gateaun Jouluhalko tai tilaustyönä pyydetty Panettone tai Itävallasta tilattu Stollen (säilyy parikin viikkoa). Sen kanssa hyvää kahvia ja likööriä

Ruuan kanssa laatuviinejä sekä sampanjaa (tänä vuonna Clouet). Ps Glöet oli pieni pettymys vaikka resepti on täällä päin tehty...Heitettiin se pois

Näin tehdään Espoossa!

Samaa mieltä tuosta että ruokapöytätoiveet mukavaa täyttää jos mahdollista jouluna. Perinteinen ajatus siitä että jouluna syödään parasta, on parempi ohjenuora kuin se että jouluna syödään possun jalkaa, lanttulaatikkoa ja rosollia. Aika harvassa ovat ihmiset joiden elintasoa tai makumaailmaa vastaavat nuo "perinteiset" joulunherkut. Suomi oli tuolloin köyhempi, sulkeutuneempi ja maalaisempi kuin nykyään, ihme juttu jos se ei näkyisi.

Sitten jos on espoolaisena tarpeen lähteä listaamaan sampanjan merkkiä, syntyy fiilis että sitä joulua juhlitaan enemmän Insta-seuraajia ja naapureita varten. Mutta niinhän sitä Espoossa tietty usein juhlitaan!

Vierailija
409/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa, kun lapset tulevat tietoiseksi muiden perinteistä, voi lapsuudenkodin perinteet tuntua tylsiltä vaikka aiemmin ne olisivatkin olleet ok. Ei perinteet ole mikään kiveenhakattu juttu, vaan ne voivat hieman elää ja vanhojen rinnalle tulla uusia. Lapsilla on myös uusia lempiruokia, kun niitä pääsee maistamaan koulussa ja kavereiden luona.

Poikasi antoi kehitysehdotuksia ensi jouluun. Laita ne mieleesi ja ota poika ensi vuonna auttamaan kattauksessa. Pienillä jutuilla saa jouluisen tunnelman luotua. Arkiastiasto riittää oikein hyvin, juomat voi kaataa viinilaseihin, jos niitä omistaa. Servetit saa nyt ostettua edullisesti tarjouksesta ja kaunis taittelu tuo juhlavuutta.

Vierailija
410/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli ihan hellyttävä tuo ap:n pojan kritiikki. Varsinkin kun teini toivoi vain vähän lisää juhlavuutta mikä on aika helppo toteuttaa pöytäliinoin, metsästä kerätyin kävyin ja havuin, kynttilöillä ja harvemmin käytetyillä astioilla jos sellaisia löytyy. Se erityisyys ja juhla syntyy ihan muilla asioilla kuin ostamalla kalliit pöperöt joita kukaan ei erityisemmin kaipaa. Pitkä lounas/illallinen, jotain sellaista musiikkia mitä ei yleensä kuunnella (vaikkapa jotain klasaria), paras seura, leppoisa tunnelma.  

Vierailija
411/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi helevatti joku maksalaatikko. Joulupöydässä on jo kinkku ja kalaa, miksi karjalanpaisti?

Anoppilassa ja mummolassa joulupöytään kuuluu karjalanpaisti ja keitinperunat. Isälleni maksalaatikko tuo joulun, joten joulupöydässä on maksalaatikko vaikka sitä syö ainoastaan isäni ja veljeni.

Eri puolilla Suomea on erilaisia perinteitä siitä mitä jouluaterialle kuuluu ja eri sukujen yhdistyessä sitten valitaan ne perinteet, joista kukakin pitää ja jätetään väliin ne joista ei pidetä.

Minun ja puolisoni joulupöytään ei kuulu karjalanpaisti eikä maksalaatikko. Sen sijaan ollaan neuvoteltu yhdessä sinne ne ruuat, joista itse pidämme. Esimerkiksi meillä kinkkuun kuuluu ehdottomasti kuorrutus, eikä kinkulle tehdä erillistä kastiketta, vaan laadukas sinappi on ainoa mitä kinkku kaipaa. Perunalaatikko on imellettyä, rosolliin ei laiteta silliä ja rosollinkastike tehdään kermavaahdosta. Joulupöytään kuuluu mäti, piimäjuusto ja itsetehty sienisalaatti.

Vierailija
412/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vielä nolompi joulupöytä. Ei ole kuin kinkku, rosolli, perunat ja lanttulaatikko. Sitten jos meillä on esim. kalaa, se syödään jollain muulla aterialla. Jollain lounaalla on ehkä maksalaatikkoa.

Mitä ihmettä varten seisottaisin kymmentä lajia pöydässä pilaantumassa joka aterialla, kun kukaan ei kuitenkaan syö?

Meillä ei ole tarvinnut heittää roskiin, eikä kukaan ole kyllästynyt mihinkään, kun ei tule vahingossakaan vetäneeksi samoja ruokia monta kertaa päivässä koko pyhien ajan.

Vaikka itse pidänkin esim. sillistä ja graavilohesta, niin ei niitä minunkaan mahani vedä samalla aterialla kinkun ja lanttulaatikon kanssa.

Outoa myös että täällä valitetaan jostain kastikkeiden puuttumisesta, jotkut eivät vain syö kaiken kanssa kastikkeita, näköjään minun perheessäni 3 sellaista.

Ja jos yrittäisin heille syöttää useita eri laatikoita, pitäisi tarjolle lämmittää luultavasti 4 lusikallista joka lajia, ja niistäkin menisi osa hukkaan, koska he nyt vaan haluavat syödä perunoita. Lanttulaatikko on koska itse pidän siitä todella paljon,

Vierailija
413/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lapsi asian aluksi tökerösti ilmaisikin teinien tapaan, niin hienoa että se varsinainen ajatus tuli läpi. Hän toivoo juhlavampaa kattausta ja jtn uusia ruokalajeja pöytään. Tuon ikäisellä voi olla hyvinkin fiksuja näkemyksiä jo, joita kannattaa kuunnella ja jos poikaa kerran asia kiinnostaa, niin itsestäänselvästi hän myös osallistuu ensi vuonna joulun aterian ja kattauksen suunnitteluun ja myös valmisteluun, yhdessä teette ja funtsitte. Jos äitinä ruokajutut saati kattaukset eivät ole niin se oma juttu, koska miksi pitäisikään olla, niin muksultaan voi ihan hyvin kysyä siihen ideoita. Eiköhän pinteretistä löydy. Ja tosiaan pöytäliinoja saa nyt tarjouksesta - sen pöytäliinan silittämisenkin voi sitten delegoida kenelle tahansa yli 10v. perheenjäsenelle, koska ei ole vaikeaa. Kyllä se muna oikeasti kasvaessaan monesti opettaa kanaa ja siitä kannattaa mielestäni olla ihan tyytyväinen.

Nuo tarkat ruokalajilistaukset on lähinnä koomisia. Kyllä jokainen perhe ihan itse päättää, mitä ruokapöytään jouluna haluaa, mitä haluaa tehdä itse ja mitä ostaa valmiina. Kaikkien perheenjäsenten mielipidettä ja toivomuksia on kuitenkin syytä kuunnella, oikeasti yhdelläkään meistä kun ei ole hallussaan mitään ”sen oikean joulun” reseptiä, vaan se on jokaiselle kyllä ihan henkilökohtainen juttu. Meilläkin todellakin tarjotaan lasten toivomuksesta lihapullia ja vaikka fanitan perinneruokia ja teen ison osan itse, niin näistä perinteisistä jutuista esim. kinkku tänä jouluna loisti poissaolollaan, kun kukaan ei sitä halunnut syödä (kinkun sijalla oli juurikin kaloja + sienipaistosta + lihapullia + kasvispyöryköitä tyyliin ”jokaiselle jotain”).

Vierailija
414/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten poika perusteli?

EI kuulemma ollut yhtään juhlallinen vaan nolo. Niin perusteli,

ap

Kyse on yleensä kattauksen tuomasta mielikuvasta.

Kaunis pöytäliina, paremmat astiat, juhlalasit, servietit, kukat, kynttilät ja erioten, että ruoat on tarjoiltu kattaukseen sopivissa tarjoiluastioissa. (eikä esim. sitä sillipurkkia tai maitopurkkia sellaisenaan pöytään)

Se tekee tyylikkään juhlatunnelman, versus samat ruoat arkiastioista ja suoraan purkeista.

Vierailija
415/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heittää jämät pakkaseen ja syö, kun taas maistuu. Tekee kinkun tai lohen jämistä jotain muuta ruokaa.

Vierailija
416/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makuja on niin monia.

Meillä oli aina maksalaatikkoa, koska se oli ainoa laatikko, joka veljelleni maistui. Muut emme sitä syöneet vaan muita laatikkoja.

Asuimme muutaman vuoden Joensuussa ja opin, että sikäläisillä pitää ehdottomasti olla pöydässä se karjalanpaisti. Tuumasimme, että pärjäämme kyllä ilmankin. Sen sijaan imelletty perunalaatkko oli monelle siellä siihen aikaan ihan tuntematon juttu, itse asiassa myös graavilohi. 

Äitini lapsuudessa Savossa taas ei ollut kinkkua. Ei sellaiseen ollut köyhällä varaa. Pienempi määrä jotain lihaa paistettiin vähän karjalainpaistin tapaisesti saviastiassa, sekin oli jo juhlaa. Laatikoita oli kyllä.

Vierailija
417/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolo = ei kiinnosta/en ymmärrä. Pizza puuttui.

Vierailija
418/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyisinkin nyt teiltä, jotka tänne listaatte, miten joulupöytään ehdottomasti "kuuluu" kinkku, kalkkuna, mädit, kalat, jnejne. : mites tuo hävikki?

Osaan pakastaa ja käyttää tähteitä uusien ruokien pohjana, joten hävikki ei ole mitkään ongelma.

Nyt jäi graavilohta, tein kiusausta. Jonakin vuonna jäi rosollia, upotin sen borssiin, johon meni myös kinkkua ja kinkun lientä. Kinkkua aina jääkin, se sopii hyvin mm. hernekeittoon tai minestroneen. Jos sienisalaattia joskus jäisi niin voisin pistää vaikka lihapullataikinaan, mutta se kyllä aina syödään. Ja niin edelleen. Näitä voi sitten valmiina ruokina pakastaa, tosin kinkkua pakastan myös siltään.

Ok tavallaan ymmärrän ja hyvä jos oikeasti tulevat sieltä pakastimesta käytttöön.

Meillä joulun maut on joulun makuja ja kerran tein kinkun lopusta pizzaa (pakkasesta maaliskuussa) - ja sain täystyrmäyksen. Eli jos ahdasmielistä joulupöydän täyteen kaikkea mahdollista ja siitä sitten puolet pakkaseen niin ei ne kyllä sieltä enää kulu kuin väkisin tehtynä - joten mielummin ostan sitten 'tuoreena' sen pizzanpäällisen.

Mutta tosiaan, hyvä ettei mene jätteeseen ja kukin tavallaan :)

Vierailija
419/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heittää jämät pakkaseen ja syö, kun taas maistuu. Tekee kinkun tai lohen jämistä jotain muuta ruokaa.

Miksi maistuisi ikinä? Miksei osta jouluksi vähemmän ja keväällä sitten tuoreita aineksia taas?

Vierailija
420/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä aneeminen joulumenu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän