Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika sanoi, että meidän joulupöytä oli nolo

Vierailija
27.12.2020 |

Ruokana oli:
rosolli (kaupasta)
silli (purkista)
4,5 kg kinkku
lanttulaatikko (tein itse)
porkkanalaatikko (tein itse)
keitetyt potut tillin kera

Lanttulaatikko tosin loppui jo aattona.

Jälkkäriä ei tänä vuonna ollut, kun ei sitä kukaan jaksa syödä kuitenkaan.

Ihan tavallinen joulu pöytä minusta ja nätä meillä on syöty 15 vuotta ja sitä ennen minun kotona.

Kommentit (734)

Vierailija
381/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo on se pohja, johon sitten lisätään kaikkea herkkua mitä kukakin jouluna haluaa, vaikka pitsaa jos joku niin haluaa, sushia tai mätiä, joskus oli puolen sentin lauantaimakkarasiivuja kun olivat yhden lapsen herkkua. Itse haluan erilaisia salaatteja.

Vierailija
382/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junttius taitaa vaivata enemmän kuin ruuan puute.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä salaatit/hedelmät? Kaikki tuore loistaa poissaolollaan.

Hedelmät D: ? Ei ainakaan perinteisessä suomalaisessa joulupöydässä ole. 

Itse asiassa...

Pitkä syksy mentiin kauden vihanneksilla mutta jouluna kaivettiin vintiltä esiin vielä syksystä vällyjen väliin säilöttyjä (usein kai jopa vähän nahistuneita) omenoita, joten todellakin se hedelmä kuului taas pitkästä aikaa siihen joulun ruokaan.

Vierailija
384/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on himppari.

Vierailija
385/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että meillä panostetaan ruokaan ympäri vuoden keskimääräistä enemmän.

Kysyisinkin nyt teiltä, jotka tänne listaatte, miten joulupöytään ehdottomasti "kuuluu" kinkku, kalkkuna, mädit, kalat, jnejne. : mites tuo hävikki?

Meillä joulupöytään ei "kuulu" mitään, vaikka sinne aina joko kinkku/kalkkuna sekä perunat+itse tehdyt sinappi/valkosipuli tms silakat kuuluukin. Mutta ei meillä kukaan enää arjen koittaessa halua haistaakaan jouluruokia, joten valikoimme mitä juuri sinä vuonna konsensuksessa pöytään haluamme.

Esim tuo "eikö teillä ole edes kinkun kastiketta, noloo..." - ehkä kolme ensimmäistä vuotta oli ja sitä kului n 3 lusikallista. Meillä kinkku syödään sinapin kanssa ja perunat kalojen kanssa. Kinkunrasvasta tehty kastike on kaikkien mielestä lähinnä ällötyksen huipentuma.

Vierailija
386/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin, että meillä panostetaan ruokaan ympäri vuoden keskimääräistä enemmän.

Kysyisinkin nyt teiltä, jotka tänne listaatte, miten joulupöytään ehdottomasti "kuuluu" kinkku, kalkkuna, mädit, kalat, jnejne. : mites tuo hävikki?

Meillä joulupöytään ei "kuulu" mitään, vaikka sinne aina joko kinkku/kalkkuna sekä perunat+itse tehdyt sinappi/valkosipuli tms silakat kuuluukin. Mutta ei meillä kukaan enää arjen koittaessa halua haistaakaan jouluruokia, joten valikoimme mitä juuri sinä vuonna konsensuksessa pöytään haluamme.

Esim tuo "eikö teillä ole edes kinkun kastiketta, noloo..." - ehkä kolme ensimmäistä vuotta oli ja sitä kului n 3 lusikallista. Meillä kinkku syödään sinapin kanssa ja perunat kalojen kanssa. Kinkunrasvasta tehty kastike on kaikkien mielestä lähinnä ällötyksen huipentuma.

Taidat olla himppari. Haistelet miehien anuksia.

Vierailija
387/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lanttulaatikko, imelletty perunalaatikko? Kermaviili-punajuuriseos joka kuuluu rosollin päälle? Kalaa jossakin/joissakin muodossa? Joululeivät? Sienisalaatti? Karjalanpaisti? Kyllä teini oikeassa oli.

Vierailija
388/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te lähes kaikki hulluja?

Vierailija
389/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikko ja karjalanpaisti puuttui.

Vierailija
390/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole parin ensimmäisen sivun jälkeen kovin vakuuttunut, että ap haluaisi neuvoja kuinka tehdä joulupöydästään perheelleen mieleisemmän ensi vuosiksi, vaan enemmän tukea kantaansa "näin on aina tehty enkä halua muuttaa mitään".

Kannustan silti kysymään perheenjäseniltä jokaiselta jonkun spesiaalin asian, jonka joulupöytään haluaisi. Jokainen voi kyllä osallistua sen yhden asian tekemiseen tai tekemisen opetteluun, ja ruoka yleensä maistuukin lapsille paremmin, jos ovat itse vaivaa sen valmistamiseen nähneet. Vanhempien avustuksella tarvittaessa, ota vaikka ruuanlaiton opetuksen kannalta tämä.

Mielestäni ei ole syytä vaalia perinteitä, jotka ovat kehnoiksi muuttuneet, koska se on aina mahdollisuus kehittää jotain parempaa. Päivittäkää tämä joulupöytäoerinteenne jotenkin, jotta siitä on moninkerroin iloa jatkossa tähän kaavaan verrattuna. Siksihän perinteitä on; joku on keksinyt kätevän tavan tehdä asioita ja se on haluttu toisia vaivattomuuden tai hienouden takia, mutta elämä ja olosuhteet muuttuvat vuosien vieriessä - perinteetkin vanhentuvat.

Vierailija
391/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika suppea ja arkinen pöytä, mutta ei nolo.

Jokaiselle muodostuvat omat perinteet, joulupöydässäkään ei tarvitse olla mitään sen itsensä vuoksi vaan sen kukaan mitä syödään. Ei ole mitään järkeä laittaa joulupöytään vaikkapa rosollia, jos sitä ei kukaan syö. Aina voi kokeilla jotain uittaa ja jättää sen sitten pois, jos ei mene kaupaksi.

Uittaa missä?

Autocorrect iski väliin. ...ei sen kukaan vaan sen mukaan....ei jotain uittaa vaan jotain uutta....

Nokkela kyllä hoksaisi asiayhteydestä, mutta unohdin, minne kirjoitan.

Vierailija
392/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kinkku, graavilohi (miehelle, minä ja poika ollaan kala-allergikkoja), itsetehdyt peruna- ja lanttulaatikko ja rosolli kastikkeineen. Pojalle pippuripihvi punaviinikastikkeella, lohkoperunoilla ja höyrytetyillä varsiparsakaaleilla, koska hän ei ole koskaan syönyt jouluruokia.  Vietimme joulun siis kolmestaan.  Pöydässä kaikki, mitä toivottiin ja mitkä tulee syödyksi.  Naurettiin kyllä itsekin, ettei ole IG kamaa meidän joulupöytä.

Kattaus kyllä pöytäliinalla, kynttilöillä, kristalleilla, pöytähopeilla ja parhailla astioilla.

Vierailija
393/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka curlingheittopussivanhempi kuuntelee vielä tosissaan tampiotolloteinin uliulia? Tehköön hönö itse.

Vierailija
394/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuo on se pohja, johon sitten lisätään kaikkea herkkua mitä kukakin jouluna haluaa, vaikka pitsaa jos joku niin haluaa, sushia tai mätiä, joskus oli puolen sentin lauantaimakkarasiivuja kun olivat yhden lapsen herkkua. Itse haluan erilaisia salaatteja.

Meillä oli kerran kyröläistä (makkara, jos joku ei tiedä) joulupöydässä, kun sitä niin harvoin meillä päin sattui saamaan. Nythän sitä ei saa täällä päin enää ollenkaan. Sehän oli ehkä aineksiltaan surkeinta makkaraa, mitä,i myynnissä, mutta harvakseltaan syötynä oikein hyvää.

Vierailija
395/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan pakastaa ja käyttää tähteitä uusien ruokien pohjana, joten hävikki ei ole mitkään ongelma.

Nyt jäi graavilohta, tein kiusausta. Jonakin vuonna jäi rosollia, upotin sen borssiin, johon meni myös kinkkua ja kinkun lientä. Kinkkua aina jääkin, se sopii hyvin mm. hernekeittoon tai minestroneen. Jos sienisalaattia joskus jäisi niin voisin pistää vaikka lihapullataikinaan, mutta se kyllä aina syödään. Ja niin edelleen. Näitä voi sitten valmiina ruokina pakastaa, tosin kinkkua pakastan myös siltään.

Vierailija
396/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinien mielestä kaikki on noloa.

Hänhän voi itse ensi vuonna laittaa joulupöydän. :)

ei 13-vuotias osaa

ap

No nyt on sitten korkea aika jo oppia moinen!

Vierailija
397/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tuo joulupöytä trolli? Ei kai kellään voi olla noin vähän ruokalajeja? Vai puuttuivatko kirjattuina lisukkeet kuten juustot (6-8 lajiketta), kalalajikkeet kuten eri graavilohet, loimulohi, siika + erilaiset salaatit jne. Pääruualla olla myös murea paisti sekä kalkkuna! Ja tämä on ihan peruspöytä.

Kaikilla ei ole edes noita. Luuletko että kaikilla on varaa ostaa monen kilon kinkku, graavilohta, monen kympin juustot ym. Toisille joulun ainoa ateria olisi ollut vähävaraisten yhteinen jouluateria mutta nekin peruttiin ja jouluruokakasseja sai vain muutamassa kaupungissa.

Miksi sen pitäisi olla monen kilon kinkku? Saa sitä  pienempiäkin palasia. Itse ostan lapaa, se on samanmakuista, halvempaa ja saa pienemmän annoksen.

Eikä juustojakaan monella kympillä mene. Riippuu tietysti syöjien määrästä, mutta jo kympillä saa pöytään pari juustoa.

Sillifileitä näkyy olevan tarjolla kahdeksan euron kilohintaan. Ei niitä kiloa mene. Kirjolohifilee 15 euroa kilo, ei sikäkään kiloa tarvita. Sitten vain itse graavaamaan. Isoin ongelma on löytää tarpeeksi tuoretta.

Kympillä lohta, kympillä juustoja, silli + sikaa kolmannella kympillä. Juurekset, hedelmät ja tilli graaviloheen neljäs kymppi. Riisipuuro, luumukiisseli, itse leivottu joku maustekakku ja joululimppu, viides kymppi. Kaljamaltaatkaan ei maksa ns. maltaita, jos kotikaljaa tekee juomaksi.

Vierailija
398/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tuo joulupöytä trolli? Ei kai kellään voi olla noin vähän ruokalajeja? Vai puuttuivatko kirjattuina lisukkeet kuten juustot (6-8 lajiketta), kalalajikkeet kuten eri graavilohet, loimulohi, siika + erilaiset salaatit jne. Pääruualla olla myös murea paisti sekä kalkkuna! Ja tämä on ihan peruspöytä.

Kaikilla ei ole edes noita. Luuletko että kaikilla on varaa ostaa monen kilon kinkku, graavilohta, monen kympin juustot ym. Toisille joulun ainoa ateria olisi ollut vähävaraisten yhteinen jouluateria mutta nekin peruttiin ja jouluruokakasseja sai vain muutamassa kaupungissa.

Miksi sen pitäisi olla monen kilon kinkku? Saa sitä  pienempiäkin palasia. Itse ostan lapaa, se on samanmakuista, halvempaa ja saa pienemmän annoksen.

Eikä juustojakaan monella kympillä mene. Riippuu tietysti syöjien määrästä, mutta jo kympillä saa pöytään pari juustoa.

Sillifileitä näkyy olevan tarjolla kahdeksan euron kilohintaan. Ei niitä kiloa mene. Kirjolohifilee 15 euroa kilo, ei sikäkään kiloa tarvita. Sitten vain itse graavaamaan. Isoin ongelma on löytää tarpeeksi tuoretta.

Kympillä lohta, kympillä juustoja, silli + sikaa kolmannella kympillä. Juurekset, hedelmät ja tilli graaviloheen neljäs kymppi. Riisipuuro, luumukiisseli, itse leivottu joku maustekakku ja joululimppu, viides kymppi. Kaljamaltaatkaan ei maksa ns. maltaita, jos kotikaljaa tekee juomaksi.

50e yhden päivän ruuasta on aika paljon, jos kuukaudessa on rahaa käytettävänä esim. 400e.

Vierailija
399/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan siitä, teetkö juhlapöydän itseäsi vai muita varten. 

Vierailija
400/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölöhölö sanon minä tähän. Kympin jos pistää sivuun joka kuukausi, jouluun on 120,- käytettäväksi. Asiasta voidaan neuvotella jo aiemmin, että hankitaanko aneemiset joululahjat vai tehdäänkö ruhtinaallinen joulupöytä.

120,- summalla valmistaa jo kuudelle aikuiselle makujen paratiisin, josta riittää 2-3 päiväksi. Kinkkua ei ole pakko ottaa sitä kalleinta tuoretta, vaan pakaste. Laatikot, salaatit, rosolli ovat halpoja tehdä, koska varsinkin juurekset eivät maksa juuri mitään. Kalat ovat pahin kustannuserä. Taas tarjouksesta kirjolohta, jonka graavaa vaikka ekaluokkalainen, sillifile, josta tekee turkkilaisella jogurtilla ja mausteilla vaikka mitä.  Lidlin pakasteesta coctailpiirakoita ja niille munavoi. Lidl muutenkin, koska ostoksissa säästää hyvin. Listaa voisin jatkaa vaikka kuinka ja rahat riittäisivät silti.

Miten jotkut voivat olla niin avuttomia ja tyhmiä? Heidän pitäisi luultavasti saada se kinkkukin valmiiksi höyryävänä Hurstin pussissa.

Ekaluokkalaisen graavaama tarjouskirjolohi ei kyllä edes kolkuttele makujen paratiisin portteja, mutta Lidl-porukka on toki omanlaistaan.

Vaikka yrittäisi kuinka ostaa tarjouksesta jouluruokaa ei onnistuisi. Toiset kuvittelee että joulukuussa ei tarvitse syödä muuta kun jouluateria, voi jättää vuokran maksamati ja lääkkeet ostamati.

Tarjouksesta ostetaan raaka-aineet, joista jouluruoka tehdään.

Ne raaka-aineet ei edes ole kovin kalliita. Okei, on ne kaurapuuroa kalliimpia, mutta perinteisten jouluruokalajien ainekset noin muuten on kyllä niin halpoja, että köyhän melkein kannattaisi syödä jouluruokaa läpi vuoden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi