Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika sanoi, että meidän joulupöytä oli nolo

Vierailija
27.12.2020 |

Ruokana oli:
rosolli (kaupasta)
silli (purkista)
4,5 kg kinkku
lanttulaatikko (tein itse)
porkkanalaatikko (tein itse)
keitetyt potut tillin kera

Lanttulaatikko tosin loppui jo aattona.

Jälkkäriä ei tänä vuonna ollut, kun ei sitä kukaan jaksa syödä kuitenkaan.

Ihan tavallinen joulu pöytä minusta ja nätä meillä on syöty 15 vuotta ja sitä ennen minun kotona.

Kommentit (734)

Vierailija
421/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vielä nolompi joulupöytä. Ei ole kuin kinkku, rosolli, perunat ja lanttulaatikko. Sitten jos meillä on esim. kalaa, se syödään jollain muulla aterialla.

Meillä on päädytty samankaltaiseen systeemiin. Jouluksi on kyllä useita sortteja, mutta niitä ei yritetäkään kattaa pöytään kaikkia kerralla yhdeksi massiiviseksi "joulupöydäksi". Mutta: Syödään kuitenkin yhdessä eikä niin että kukin käy omia aikojaan jääkaapilla. Katetaan pöytä kauniisti, valitaan nätit astiat. Ja meillä vietetään joulua useita päiviä, eli kaikkea kyllä ehditään syödä, vaikkei kaikki kerralla olekaan tarjolla.

Vierailija
422/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ankea.

Niin. Ei sekasalaattia, ei karjalanpaistia, ei puolukkahilloa, ei graavilohta, ei kalkkunaa, ei bataatti- ja perunalaatikkoa, ei leipiä, ei kotikaljaa, eikä sitä kanelintankoisen makuista luumukiisseliä, jolle pitää aina löytyä tilaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähänlaisesti valikoimaa ja jos ruoan asettelu/esillelaitto on samaa luokkaa hipoo minunkin mielestä noloa.

Vierailija
424/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aneeminen pöytä muuton takia (pari päivää ennen aattoa). En vain jaksanut yhtään panostaa ruokaan. Kaikki ostin valmiina: 2 eri juustoa, kotikaljaa, maksamakkaraa, minitomaattia, kalkkunaa+sinappia, punajuurisalaatti, bataatti-, peruna, makaroni- ja lanttulaatikot.

Muistin vasta kotona, mitä kaikkea unohdin kiireessä ostaa. Ainakin Aura- ja fetajuustoa, savulohta, rosollia, hillosipulia, (tosin itse tehtyä) Italiansalaattia ja kinkkua olisin kaivannut.

En edes ennättänyt leipoa, joten kaupasta ostin suklaata ja karkkia. Sukulaiselta saatiin joulutorttuja oven taakse tuotuna.

No, lasten mielestä kuulemma kiva joulu. Mä itse yleensä jouluhörhönä oon onnellinen, että selvittiin vain joulu läpi pahvilaatikoiden täyttämässä kodissa. 😂

Vierailija
425/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä pojan isä oli?

Vierailija
426/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä sille nuorelle herralle olisi pitänyt olla, ettei olisi nolottanut? Hanhenmaksapalleroitako? Sitten kun nuorella herralla on jalat oman pöydän alla, niin hän voi laatia millaisen joulupöydän haluaa, mutta niin kauan kuin jalat ovat vanhempien pöydän alla, kannattaa pitää suunsa supussa.

Niin just. kun isänsä oli lapsi 90 luvulla ei heillä ollut joka joulu edes kinkkua

mun kotona sentäns oli aina kinkku ja laatikot kun ei olut juoppoja niinku miehen porukat.

ap

Jos 80-luvun lopussa syntyneellä miehellä on jo 13-vuotias lapsi, niin tulee kyllä aika vahvat w t -vibat. Mikä on koulutuksesi ap?

Vierailija
427/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän toi vähän aneemiselta kuulosti.

Mitenniin, näillä aina menty 15 vuotta ja sitä ennen mun kotona

aina on maistunut eikä ollut yhtään noloa tai aneemista

ap

Kukaan ei vain ole aikaisemmin kehdannut sanoa että on aneemista.

Suomalaiset jouluruuat nyt vaan on vähän aneemisia, vai voiko joku muuta väittää!

Kyllä voi väittää muuta. Erilaiset kalat kuuluvat perinteiseen suomalaiseen ruokavalioon, myös joulupöytään. Nythän tarjolla ei ollut muuta kuin silliä. Jonkinlaista graavi- sekä savukalaa nyt ainakin olisi voinut olla. Samoin maitotuotteet, kuten piimäjuusto, kuuluvat perinteisiin suomalaisiin jouluruokiin. Lisäksi perinteiseen joulupöytään kuuluu erilaisia leipiä ja muita viljatuotteita, alueesta riippuen rieskoja, saaristolaisleipää, ruislimppua tai vaikka riisipiirakoita.

Kaikkiaan ihmettelen, miksi jotkut syövät jouluna ikään kuin elettäisiin 1800-luvun pahimpia nälkävuosia. Perinteisesti perhe on laittanut joulupöytään parasta, mitä on ollut tarjolla, toisina vuosina enemmän, toisina vähemmän, eikä suinkaan niin, että valmistetaan vain ne pari pakollista ruokalajia.

Siis anteeksi mitä on piimäjuusto?

Ikinä kuullutkaan ja ei ole kaupassa tullut vastaan. Miksi joulupöydässä juustoa?

Miksi ei juustoa siinä kuin muutakin ruokaa?

On tuo piimäjuusto tai munajuusto ollut ihan perinteinen joulun tarjottava Suomen maaseudulla. Itse tosin sitä jouluna syö, mutta äitini kotona sitä oli jo 70 vuotta sitten.

Vastaa nyt jooko siihen kysymykseen, haluan oppia. Mitä se on?

Entä munajuusto (munaa juustossa, anteeksi mitä)?

Minkä kanssa/miten sitä syödään?

Saako kaupasta (miksi en ole nähnyt)?

Vai tehdäänkö itse?

Miksi joulupöydässä juustoa (jälkkäriksi tai leivän päälle ymmärrän). Eihän kukaan laita illallispöytään palaa halloumia tai vuohenkaanjuustoa sellaisenaan

Olen helsinkiläinen, joten maaseudun perinneruuat ei tosiaan ole tuttuja, siksi iski kyselyikä.

Google on ystäväsi, mutta koska et näköjään osaa, niin vaikka tässä munajuustosta yleisesti https://fi.wikipedia.org/wiki/Munajuusto, ja tässä yksi munajuuston resepti: https://www.martat.fi/reseptit/munajuusto/.

Aikoinaan tuo on kai ollut herkkua ja siksi joulupöydässä, johon on haluttu koota kaikki mahdollinen hyvä.

Mitä muihin juustoihin tulee niin kyllähän moni niitä jouluna syö. Itse syön lasimestarin sillin kanssa appenzelleriä tai gruyereä, koska minusta se on mahtava yhdistelmä. Toisaalta syön kyllä kalat eri aterialla kuin kinkkua ja laatikoita. Toiset haluavat ehdottomasti joulupöydän salaattiinsa fetaa, vaikka kyseessä olisi lisäkesalaatti. Itse en ymmärrä, mutta mitäpä se minua haittaa vaikka niin tekevät.

Vierailija
428/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten ihmeessä joku kykenee vetämään jouluaterialla tuollaiset määrät ruokia? Eihän tuossa jaksa ottaa kun jonkun teelusikallisen per laatu ja mikä ihmeen järki siinä on?

Ensimmäinen teelusikallinen mitä tahansa on aina paras. Siis parhaan makuinen. Mikä ongelma siinä on, jos kutakin sorttia menee yhdellä aterialla vain sen verran?

Ja sitten tosiaan ihmisillä on erilaisia makumieltymyksiä ja ruokavalioita muutenkin. Jos on enemmän väkeä, saa tuolla tavoin järjestettyä jokaiselle jotakin mieluisaa.

Vierailija
429/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tuo joulupöytä trolli? Ei kai kellään voi olla noin vähän ruokalajeja? Vai puuttuivatko kirjattuina lisukkeet kuten juustot (6-8 lajiketta), kalalajikkeet kuten eri graavilohet, loimulohi, siika + erilaiset salaatit jne. Pääruualla olla myös murea paisti sekä kalkkuna! Ja tämä on ihan peruspöytä.

Kaikilla ei ole edes noita. Luuletko että kaikilla on varaa ostaa monen kilon kinkku, graavilohta, monen kympin juustot ym. Toisille joulun ainoa ateria olisi ollut vähävaraisten yhteinen jouluateria mutta nekin peruttiin ja jouluruokakasseja sai vain muutamassa kaupungissa.

Miksi sen pitäisi olla monen kilon kinkku? Saa sitä  pienempiäkin palasia. Itse ostan lapaa, se on samanmakuista, halvempaa ja saa pienemmän annoksen.

Eikä juustojakaan monella kympillä mene. Riippuu tietysti syöjien määrästä, mutta jo kympillä saa pöytään pari juustoa.

Sillifileitä näkyy olevan tarjolla kahdeksan euron kilohintaan. Ei niitä kiloa mene. Kirjolohifilee 15 euroa kilo, ei sikäkään kiloa tarvita. Sitten vain itse graavaamaan. Isoin ongelma on löytää tarpeeksi tuoretta.

Kympillä lohta, kympillä juustoja, silli + sikaa kolmannella kympillä. Juurekset, hedelmät ja tilli graaviloheen neljäs kymppi. Riisipuuro, luumukiisseli, itse leivottu joku maustekakku ja joululimppu, viides kymppi. Kaljamaltaatkaan ei maksa ns. maltaita, jos kotikaljaa tekee juomaksi.

50e yhden päivän ruuasta on aika paljon, jos kuukaudessa on rahaa käytettävänä esim. 400e.

Noita ei syödä yhtenä päivänä.

Riittävät lisäksi useammalle syöjälle.

Ja joo, olen elänyt toimeentulotuella itse, joten ehkä saan sanoa aiheesta jotakin. Onhan niitä kalliitakin jouluruokia, esim. tässäkin keskustelussa mainittu mäti, mutta on myös todella halpoja.

Entä jos ei halua syödä jouluruokia enää aaton jälkeen?

Heittää jämät pakkaseen ja syö, kun taas maistuu. Tekee kinkun tai lohen jämistä jotain muuta ruokaa.

Miksi maistuisi ikinä? Miksei osta jouluksi vähemmän ja keväällä sitten tuoreita aineksia taas?

No sitten on jo nirso, jollei ikinä enää maistu :) Miten ne sitten jouluna pystyy maistumaan?

Esimerkiksi valmiiksi kypsennettyä sianlihaa voi käyttää monessa ruoassa, eikä se välttämättä tuo mieleen joulukinkkua. 

Ja miksei osta jouluksi vähemmän, no, vähemmän ostamistahan suosittelinkin, enkä esim. mitään jättikinkkua.  Etsii kaupasta sen pienimmän, nyrkinkokoisen lantun, ja tekee laatikkoa sen puolikkaasta ja toisen puolen syö raasteena. Tulee se halvemmaksi kuin valmiit jouluruat. 

Vierailija
430/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some on syypää. Koskaan aikaisemmin ei ole ollut vertailu näin helppoa kuin nykyään. Harmi vaan että vertailemalla tulee aina häviämään. Joskus oli aika kun ihmiset olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä siihen mitä saivat.

Vierailija
431/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein.. Tehköön itse paremman. Tuossa ei pitäis olla mitään noloa!

Vierailija
432/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella niukalta kuulostaa ap:n kuvailema jouluateria...  Ymmärrän, jos kyse on taloudellisesta niukkuudesta,  mutta jos on edes vähän rahaa panostaa jouluun niin kyllä omalle lapselleen hieman runsaamman jouluaterian voisi tarjota.

Eikä  jouluruoka ole mitään kovin kallista. Itse tehtyjen peruna-, porkkana ja lanttulaatikoiden hinta ei montaa euroa ole. Kalan voi ostaa tarjouksesta ennen joulua ja pakastaa.  Itse leivotut piparit ja tortut eivät kovin paljoa maksa. Ennen aattoa eräässä kaupassa oli suklaat jo hyvässä alennuksessa, joten parilla eurolla olisi saanut jo suklaakonvehteja pöytään.  Pöytäliinan voi ostaa vaikka kirppikseltä parilla eurolla ja muutaman euron maksavat kynttilät tuo kivasti tunnelmaa. Muutamat kivat jouluaiheiset lautaset saa myös edullisesti alesta tai kirppikseltä.

Lisäksi joulukoristeita tai kransseja voi tehdä itse metsästä keräämillään kävyillä ja sammaleilla. Tunnelmallisen  (ei nolon) joulun saa kyllä aikaiseksi edullisestikin, kun vaan näkee vähän vaivaa.

Vierailija
433/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otimme perheemme jouluruuat lähempään tarkasteluun yli kymmenen vuotta sitten. Aloin miettimään onko porkkanalaatikko mielestäni herkullista, tayttääkö possun arse vatsani, vai onko se himotun hyvää. Ovatko karjalanpaistin kuivettuneet lihat kulinarismin huippusaavutus. Lähes kaikkiin perinteisiin jouluruokiin suhtauduin niin, että niitä kuuluu olla, koska aina on ollut. Joulun pitää haista lanttulaatikolle, vai pitääkö sittenkään? Jos saisin ravintolassa syödä ilmaiseksi valitsemani annoksen, olisiko se jouluruokaa. Ei olisi, aivan varmasti ei olisi.

Pistettiin perheen kanssa koko menu uusiksi. Mietittiin kaikki porukalla, mikä ruoka kenestäkin olisi sellaista, jota pitäisi herkkujen herkkuna, vaikka ehkä olisi sitten hintavaakin. Mutta sellaista, mitä ei syödä jokainen päivä. Eikä vedetä tähän nyt sitä hanhenmaksapallerokorttia esiin, vanha vitsi.

Yksi halusi riimihärkää, toinen savuporosalaattia, yhden toiveena olivat kampasimpukat ja valkosipulietanat, ja kaikille kelpasi entrecotee. Perusjuttuina olivat kaikenlaiset salaatit ja aurakermaperunat. Keitettyjä perusperunoita saa syödäkseen arkena. Kokosin kalalautasen, jossa oli myös äyriäisiä ja hintavan leikkelelautasen esim. savustetuista kokolihaleikkeleistä.

Ehkä tämäkin on noloa, mutta meidän perheelle oma ja poikkeavan oikea joulupöytä. 

Vierailija
434/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tuo joulupöytä trolli? Ei kai kellään voi olla noin vähän ruokalajeja? Vai puuttuivatko kirjattuina lisukkeet kuten juustot (6-8 lajiketta), kalalajikkeet kuten eri graavilohet, loimulohi, siika + erilaiset salaatit jne. Pääruualla olla myös murea paisti sekä kalkkuna! Ja tämä on ihan peruspöytä.

Löytyykö tästä joku EU-direktiivi tahi muu säännös että perusjoulupöytään kuuluu 6-8 juustolajiketta ja vähintään neljää eri sorttia kalaa? Onko jossain tarkemmin myös määritelty vähimmäisvaatimukset "erilaisille salaateille"? Kinkkua ei ollut listalla ollenkaan joten tässä on nyt ilmeisesti melko suurella osalla suomalaisista vaikeuksia oikeaoppisen peruspöydän kokoamisessa :( Onko peruspöytäsäännösten viestimisessä kansalle epäonnistuttu?

Juu kyllä löytyy, ranskalaiset maataloustuottajat saivat tuon juustokohdan lobattua läpi, kalapuolella oli asialla enemmänkin Hollanti ja Portugali ja Iso-Britannia, joka silloin vielä oli jäsen. Tanskalaiset lihantuottajat yrittivät kovasti tunkea joulukinkkua mukaan pakollisten ruokien listalle, mutta eivät onnistuneet. Ei sitä silti kiellettykään.

Vierailija
435/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä sille nuorelle herralle olisi pitänyt olla, ettei olisi nolottanut? Hanhenmaksapalleroitako? Sitten kun nuorella herralla on jalat oman pöydän alla, niin hän voi laatia millaisen joulupöydän haluaa, mutta niin kauan kuin jalat ovat vanhempien pöydän alla, kannattaa pitää suunsa supussa.

Niin just. kun isänsä oli lapsi 90 luvulla ei heillä ollut joka joulu edes kinkkua

mun kotona sentäns oli aina kinkku ja laatikot kun ei olut juoppoja niinku miehen porukat.

ap

Jos 80-luvun lopussa syntyneellä miehellä on jo 13-vuotias lapsi, niin tulee kyllä aika vahvat w t -vibat. Mikä on koulutuksesi ap?

Kehtaatko oikeasti lähteä pilkkaamaan jotakuta, joka on joutunut viettämään lapsuutensa joulut juoppojen seurassa? Sinä olet ainakin tittelistä ja elintasosta riippumatta sivistymätön moukka.

Vierailija
436/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän joulupöydässä oli:

-Kinkku

-keitetyt perunat

-lanttulaatikko

-perunalaatikko

-lihapullat

-vihersalaatti

-herneitä ja pikkuporkkanoita

-metsäsienisalaatti

-rosolli

-savulohta

-kylmäsavulohta

-sipulisilakkaa

-lasimestarin silliä

-sipulisilliä

-herkkusienikastiketta

-juustolautanen,kolmella juustolla,kahdella viinirypäletertulla eriväriset ja suolakekseillä

-erilaisia leipiä

-erilaisia juomia

-sinappia,väkevä ja mieto

-salaatinkastiketta caesar

-voita

-kermaviilikastiketta kalalle

Toivottavasti ei mitään unohtunut. Tuo teidän pöytä oli kyllä vähän nolo..

Vierailija
437/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellisuudesta irtaantunut poika. jalat maahan tai kohta toivoo omaa yksityiskonetta, jolla pääsee usalaiseen yksityiskouluun bilettää, kun instassa villekallekin lentää omalla helikopterilla yksityissaarelleen.

Vierailija
438/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kehtaatko oikeasti lähteä pilkkaamaan jotakuta, joka on joutunut viettämään lapsuutensa joulut juoppojen seurassa? Sinä olet ainakin tittelistä ja elintasosta riippumatta sivistymätön moukka.

Ja minä taasen en tajunnut tätä koko

w t -läppää. Ap sanoo: "isänsä oli lapsi 90-luvulla."

Minä olin vuonna 1990 lapsi eli 15-vuotias ja nyt olen 45-vuotias. Mitä w t siinä on jos 45-vuotiaalla on 13v poika? Vaikka poika olisi syntynyt kun ap ja miehensä olivat 20v, on se ihan ok, ei voi ruveta luokittelemaan ihmisiä näin. Varsinkin kun ap pyytää apua!!

Ja silloin kun minä olin vauva, kaikkien vanhemmat olivat n.18-24 -vuotiaita.

Tämä naljailijan tarkoitus oli löytää tuosta "90-luvulla" asiasta jokin alistava ja herjaava yhteys, vaikka pointti oli se, että ysärillä kaupoissa ei edes ollut niin paljoa tuotteita ja laajaa valikoimaa kuin nykyään.

Vierailija
439/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha, peruna, kala, salaatti jälkiruuat ja namit... olihina toi nolo joulupöytä.

Vierailija
440/734 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin ap, ei millään pahalla, että Hurstin joulukassistakin olisi loihtinut monipuolisemman joulupöydän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän