Kaitsoitteko maanantain MOT ohjelman?
Tuli tänään uusintana. Mitä ajatuksia se herätti teissä, jotka käytätte? Muuttuiko suhtautumisenne mielialalääkkeisiin?
Kommentit (82)
Mielestäni ohjelma oli huono, kuten MOT ohjelmat yleensäkin. Asentellinen, suppea jne.
Itse sain avun kuutisen vuotta sitten psykoterapian ja paheksutun SSRI lääkkeen kombolla syömishäiriööni. Seronil 80 mg vuorokaudessa ja kaksi kertaa viiikossa psykoterapiaa, vuoden ajan ja sain hyvästellä onnekseni BED:n ja sen myötä kertyneet liki 50 kg.
Olen toipunut täysin. Ohjelmassa ei valotettu että kys.lääkeainer. on useita eri indikaatioita.
Ja ihan itse kustansin terapiani eli en vienyt terapiaa keltään muulta, ihan vain OT, siitäkin kun on jotkut vuosien mittaan olleet ns.huolissaan.
Eli itse sain suuren avun lääkityksestä. Näin minun kohdallani.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 00:14"]
Vastaan, vaikka kysymys ei ollut minulle tarkoitettu. Mutta masennuslääkityksen voi nähdä auttavan esim silloin, jos itsemurha-ajatukset ovat väistyneet, itsetuhoisen käyttäymiseen tarve/ halu vähenee (esim viiltely) , tai esim keskittymiskyky paranee. Jokaisella tietenkin omat mittarit. Nuo edellä mainitut zombiet kuulostavat kyllä enemmän neuroleptipotilailta..itse en tunnista tuosta masennuksesta kärsiviä potilaita, joita työssäni kohtaan päivittäin.
-psyk.sh
[/quote]
Kyllä masennuslääkkeetkin voivat muuttaa zombeiksi. Itse ainakin oli ihan zombi kun söin Efexoria, Cipralexia, Remeronia, Doxalia ja mitä niitä nyt oli, vaikka annokset olivat suht pieniä. Ehkä nuorilla olemuksen veltostuminen ja liikkeiden hidastuminen ei vielä näy, jos lääkettä on käyttänyt vähän aikaa, mutta aika myöten saattaa tulla huomattavia muutoksia. Lääkkeiden käyttämättä jättäminen on muuten avohoidossa aika yleistä, vaikka niitä olisi määrättykin. Tiedän useita tapauksia.