Puolisoni perhe ajaa mut hulluuteen
Taustaa sen verran, että olemme olleet yhdessä jo kauan. Meillä on oma talo ja omat tavat ja mieheni perhe on ollut hyvin etäinen aina. Eivät kyläile jne. edes lapsemme synttäreillä jne. Eilen heidät oli kutsuttu jouluaterialle kuten myös omat vanhempani, mutta mieheni perhe ei halunnut tulla. Halusivat viettää aattoa keskenään, mikä on tietysti ihan ok.
No tänään heräsin siihen, kun mieheni puhui puhelimessa. Sain sen verran selvää, että kello kolme käy hyvin ja ei tartte tuoda mitään. Puhelun loputtua mulle selvisi, että miehen perhe olisi tänään tulossa syömään! Ja multahan ei oo kysytty mitään. Puolisoni tietää, että joulupäivä on mulle tärkein joulupäivistä ja sen käytän aaton tohinan jälkeen rentoutuessa ja omalla porukalla. En todellakaan ala laittamaan ruokia appivamhemmille jotka oli kutsuttu eilen syömään. Saatiin miehen kanssa riita tästä aikaiseksi. Sanoin että voi ihan itse vanhempansa syöttää, minä en evääni liikauta asian eteen van lähden siksi aikaa pitkälle lenkille ja mökille saunaan.
Olenko kohtuuton kun suutuin että multa kysymättä mennään lupaamaan että voi tulla?
Kommentit (1025)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä on noin vähän ruokaa varattu jouluksi, että pitäisi lähteä kaupassa käymän.
Ruokamäärä on tietenkin mitoitettu syöjien mukaan. Varaatko sinä kovinkin paljon ylimääräistä yllätysvieraiden varalle?
Ja onkohan kovinkin suositeltavaa, että ruokaa on varmuuden vuoksi niin paljon, että joutuu sitten heittämään roskiin?
Pakastin on keksitty ajat sitten!
Miehen vanhemmat olisi varmaan ilahtuneet kun pakastimesta olisi kaivettu nysssäköitä heidän syötäväkseen. Itse en ilkeäisi tarjota tuollaista vieraille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä on noin vähän ruokaa varattu jouluksi, että pitäisi lähteä kaupassa käymän.
Ruokamäärä on tietenkin mitoitettu syöjien mukaan. Varaatko sinä kovinkin paljon ylimääräistä yllätysvieraiden varalle?
Ja onkohan kovinkin suositeltavaa, että ruokaa on varmuuden vuoksi niin paljon, että joutuu sitten heittämään roskiin?
Miehen vanhemmat olisi varmaan ilahtuneet kun pakastimesta olisi kaivettu nysssäköitä heidän syötäväkseen. Itse en ilkeäisi tarjota tuollaista vieraille.
Nyssäköitäkö sinulla on tapana pakastaa?
Itse pakastan osan ruuista tuoreina, siisteissä rasioissa, esim laatikot. Sieltä voi ottaa sulamaan tarvittava määrä ja pistää uuniin. Kinkku säilyy hyvänä pari päivää. Tuore salaatti syntyy nopeasti perunoiden kiehuessa. Kaikestako pitää vääntämällä vääntää niin vaikeeta??? Tiedän, että marttyyriys on muotia, varsinkin nuorten naisten keskuudessa.
Lähinnä oksettaa nämä jutut täällä.
Vierailija kirjoitti:
Anna miehen laittaa ja sano että on migreeni. Voit sitten mennä yöpaidassa valmiiseen pöytään.
Oletpa kiero valehtelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäminäminä. Minä menen lenkille ja mökille. Minä päätän milloin meidän yhteiseen kotiin sopii miehen sukulaisten tulla. Minä minä minäminäminäminäminä. Olenko kohtuuton? No olet.
Minäminä anoppi päättää kieltäytyä edellispäivän kutsusta, eikä tässä yhteydessä sovi milloin ehtisi vaikkapa kahville. Soittaa sitten juhlapäivän jälkeisenä aamuna klo 9 ja sopii iltapäiväksi ajan.
Kyllä tässä minäminät on jossain muualla kuin töissä käyvän perheenäidin harteilla.miehen piti tietää että joulupäivä on MINULLE tärkeä ja meni ja kutsui omaa sukuaan meidän yhteiseen kotiin. On se itsekäs mies. Minun koti ja minun joulupäivä.
Koska MINUN elämässä kaikki huipentuu siihen päivään, kun MINÄ saan vaan olla. Yhyyy, vieraiden jälkeen olisi pitänyt siivota keittiö! Siis kaksi ihmistä enemmän talossa, mutta kaikki tuo vaiva heidän takiaan, kun muu perhe ei tee tiskiä ja ruokakin on loppumaisillaan joulupäivän aamuna? Joulupäivä on just kaikkein helpoin päivä tarjota ruuat, kun suurimmat valmistelut on jo tehty. Ja millaisessa perheessä oikeasti ruoka loppuu tuossa vaiheessa, jos ovat vielä alunperinkin kutsuneet ruokavieraita kylään (oli se päivä sitten eilen tai tänään tai huomenna!), kun joulua on yli puolet jäljellä?! Ymmärtäisin jos kyseessä olisi lisäksi miehen sisko perheineen, mutta kaksi ihmistä joista ei yleensä liiemmin harmia ole?! Et pysty joustamaan nyt tätä yhtä päivää?!
Luultavasti sitä ruokaa ei oltu varattu näille kahdelle, koska olivat peruneet tulonsa aattona. En minä ainakaan turhaan ostele varmuuden vuoksi ylimääräistä ruokaa. Kyllä siinä vaiheessa sen miehen olisi sitten pitänyt lähteä kauppaan ja pistää pöytä koreaksi, mutta ilmeisesti hän ei ajatellut asiaa niin, vaan oletti, että ap hoitaa.
Sulla on varmaan lihapullatkin laskettu nuppiluvun mukaan kerrottuna se määrä, mitä itse syöt? Toisin sanoen mies ja kasvavat lapset jäävät nälkäisiksi, koska ruokaa ei ole yhtään ylimääräistä, joten ei voi halutessaan edes santsata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyssäköitäkö sinulla on tapana pakastaa?
Itse pakastan osan ruuista tuoreina, siisteissä rasioissa, esim laatikot. Sieltä voi ottaa sulamaan tarvittava määrä ja pistää uuniin. Kinkku säilyy hyvänä pari päivää. Tuore salaatti syntyy nopeasti perunoiden kiehuessa. Kaikestako pitää vääntämällä vääntää niin vaikeeta??? Tiedän, että marttyyriys on muotia, varsinkin nuorten naisten keskuudessa.
Lähinnä oksettaa nämä jutut täällä.
Marttyyrit ovat sellaisia ihmisiä, jotka tekevät asioita vastoin omaa jaksamista. Ap päinvastoin lepää silloin kuin on suunnitellutkin.
Äitini manipuloi ja on marttyyrin, on ollut aina. Syntynyt 40- luvun alkupuolella, aikana jolloin naisen tahdon päätti joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan tässä kiistassa jo kauan sitten kadonnut itse ongelma ja sen ratkaisu, ja jäljellä on vain arvovaltataistelu. Kumpi saa sanoa viimeisen sanan. Ap, muista: fiksumpi osaa lopettaa riidan!
Miksi oletat, että ap on se fiksumpi? Miehensä ei sentään tiettävästi ole revitellyt perheen asioita netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin omalle kohdalle tätä tilannetta ja ekana tietysti olisin nyrpeä, kun omat suunnitelmat on mennyt pilalle.
Mutta meillä ainakin jouluruoka vain lämmitetään joulupäivänä. Uudet perunat vain keitetään. Eli mies saisi alata kuorimaan ja keittämään perunoita ja auttaa ruokien kattamisessa ja korjaamisessa.
Ei tilanne niin kamala ole loppujenlopuksi jos kaksi syöjää lisää tulee. Pitää ne perunat keittää omalle perheellekkin ja ruoat ottaa esille kaapista.Ja taas sanotaan, että mies voisi auttaa. Kai aikuinen mies saa ruuat laitettua esille ja pois? Edes yhtenä päivänä vuodessa?
Kun ei ole ruokia mitä laittaa "esille". On vain eilisten ruokien jämiä, mitä lämmitetään mikrossa. Ei niistä edes riitä vieraille ja omalle perheelle.
Siis hetkinen? Ruokaa ei kuulemma ollut varattu yhtään liikaa, koska ei haluta varata liikaa. Tästä seuraa se, että ei jää mitään jämiä, joita lämmittää yhtään missään kenellekään.
Jos taas ruokaa oli alunperinkin varattu tarpeeksi kaikille vieraille, sitä olisi pitänyt olla vielä reilusti jäljellä, ellei ap:n vanhemmat ahmineet kaikkea vierasvaraa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä37185 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin omalle kohdalle tätä tilannetta ja ekana tietysti olisin nyrpeä, kun omat suunnitelmat on mennyt pilalle.
Mutta meillä ainakin jouluruoka vain lämmitetään joulupäivänä. Uudet perunat vain keitetään. Eli mies saisi alata kuorimaan ja keittämään perunoita ja auttaa ruokien kattamisessa ja korjaamisessa.
Ei tilanne niin kamala ole loppujenlopuksi jos kaksi syöjää lisää tulee. Pitää ne perunat keittää omalle perheellekkin ja ruoat ottaa esille kaapista.Ja taas sanotaan, että mies voisi auttaa. Kai aikuinen mies saa ruuat laitettua esille ja pois? Edes yhtenä päivänä vuodessa?
Kun ei ole ruokia mitä laittaa "esille". On vain eilisten ruokien jämiä, mitä lämmitetään mikrossa. Ei niistä edes riitä vieraille ja omalle perheelle.
No sitten mies käy ensin kaupassa.
Ja laittaa myös ne ruuat?
Tietenkin. Jos mies ei osaa kokata, niin hän ostaa sellaista, joita hän voi lämmittää mikrossa. Näkeepähän vanhemmatkin, miten kotikasvatus on onnistunut.
Miksiköhän kaikki huippukokit on järjestään miehiä, mutta kotonaan ei muka miehet osaa mitään tehdä?
Yksi päivä ja yksi vierailu, kannattaako tuosta nyt riitaa kehitellä. Puolison mukana tulee aina hänen perheensä, halusit eli et. Mikä ihme siinä on että aina vain vaimon puolen suku on tärkeä ja miehen aina rasite. Vaimo päättää kaikesta ja miehen pitää joustaa. Joka ainoassa parisuhteessa sama juttu, mies menettää kaikki oikeutensa. Oman poikani perheessä olen huomannut saman asian. Vaimo määrää tai osoittaa mieltään jos ei toinen tottele kaikessa. Lapsellista toimintaa. Kuinka kauan vieraat yleensä viipyy talossa? Ehkä 2-3h kerrallaan. Vuorokaudessa on vielä 20h tai enemmän aikaa levähtää ja olla perheen kesken. Nyt jos lähdet omille teillesi, kerrot suoraan miehesi perheelle ja omille lapsillesi että he eivät sinua kiinnosta etkä heistä pidä. Mitäpä luulet parantaako se teidän välejä? Sinun ja miehesi? Miehesi perheen ja sinun välejä? Lastesi ja isovanhempien välejä? Ilmiselvästi olet jo aiemmin tehnyt heille selväksi että sinä et heistä pidä eivätkä siksi koe itseään tervetulleeksi, koska eivät käy edes lasten synttäreillä. Peiliin katsomisen paikka ja yhdessä teette ruoat ja seurustelette ilman mitään mielenosoituksia. Kyseessä on vain yksi ateria ja yksi vierailuhetki. Pysyt kotona ja teet osuutesi. Lapselliset mielenosoitukset pois, ole esimerkkinä omille lapsillesi.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin alunperin olisi voineet appivanhemmat kysyä etukäteen: "Emme tule aattona, voimmeko tulla joulupäivänä tai tapanina, olisi mukava nähdä?"
Mutta kuvottavaa on vain ilmoitus luontoisesti soittaa joulupäivänä ja kutsua silloin itsensä syömään, kun heille tänään sopiikin tulla. Pahimman luokan itsekkyyttä ja typeryyttä.
Aika tynnyrissä olet kasvanut, jos tuo on mielestäsi pahinta mahdollista itsekkyyttä tai typeryyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tärkeää voi joillekin saada olla oikeassa ja sanoa viimeinen sana???
Eikö tärkeämpää ole ihmisten välinen sopu?
Sopu pysyy, kun ei soitella itse itsensä kutsuja aamulla.
Tai jos joku soittaa, sanotaan, että voi tule. Ei tärkeintä ole se, mitä on pöydässä, vaan sydämen kauneus. Ja sitähän tällä kertaa ei näytä löytyvän.
Sain kuvan tästä ap:n tarinasta, ettei niille vanhemmille olisi riittänyt esimerkiksi pelkät kahvit ja suklaakonvehdit, vaan oikein ruokaa olisi pitänyt laittaa heille.
Luet joulun ratoksi satuja ja tarinoita ja uskot niistä vain haluamasi osat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen? Ruokaa ei kuulemma ollut varattu yhtään liikaa, koska ei haluta varata liikaa. Tästä seuraa se, että ei jää mitään jämiä, joita lämmittää yhtään missään kenellekään.
Jos taas ruokaa oli alunperinkin varattu tarpeeksi kaikille vieraille, sitä olisi pitänyt olla vielä reilusti jäljellä, ellei ap:n vanhemmat ahmineet kaikkea vierasvaraa.
Appivanhemmat olivat ilmoittaneet ajoissa, että eivät tule aattona. Ap teki ruuat heille, jotka olivat aattona syömässä. Jos kaikki tulivat kylläisiksi eikä ruokia jäänyt, niin niitä oli valmistettu just sopivasti. Jos niitä jäi seuraavaksi päiväksi omalle perheelle, niin taas ruokia oli valmistettu just sopivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
⁹
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n lapsetkin jäävät todennäköisesti ilman ruokaa joulupäivänä, koska ruoka kuulostaa jo nyt olevan loppu!
Kaikenlaista soopaa sitä saa lukea, kuin tuo aloitus...huoh... meille isovanhemman ovat aina tervetulleita, varsinkin joulun aikaan. Pöytään laitetaan parasta, mitä löytyy! Isovanhemmat ovat kaikkein arvokkaimmat vieraat, joita meillä käy. Heitä pidetään, kuin kukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on silkkaa vallankäyttöä. Minähän tulen milloin itse tahdon, viis minä sinun kutsuistasi piittaan!
Itse olisin ehdottomasti kieltänyt tulemasta ja vedonnut vanhaan perinteeseen. Joulupäivä on ollut yleisesti se ainoa päivä vuodesta, jolloin ei ole kyläilty vaan oltu omassa rauhassa. Tapaninpäivänä on sitten lähdetty tapaninajelulle kyläilemään.
Jos tarina on totta siltä osin, että on jo ollut pitkäaikainen suhde, niin olisi tiukka keskustelun paikka miehen kanssa.
Ja nyt palaan lukemaan edelliset 26 sivua, eli kuinka kävi.
Tavat muuttuu. Jos 1800-luvulla vielä ajeltiin sukulaisiin 26. joulukuuta, ei se tarkoita, että niin tehdään vieläkin.
Tosin, jos kerran perinteitä halutaan vaalia, niin nuoret nuuttipukithan kiertäisivät ympäri kyliä taloissa sikailemassa ja vaatimassa kestitystä.
Suuri olisi häpeä, jos talosta loppuisi tarjottavat kesken, muttei kuitenkaan läheskään niin suuri, jos remujengi jättäisi tulematta kokonaan. Sitä häpeää joutuisi kantamaan seuraavaan jouluun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on silkkaa vallankäyttöä. Minähän tulen milloin itse tahdon, viis minä sinun kutsuistasi piittaan!
Itse olisin ehdottomasti kieltänyt tulemasta ja vedonnut vanhaan perinteeseen. Joulupäivä on ollut yleisesti se ainoa päivä vuodesta, jolloin ei ole kyläilty vaan oltu omassa rauhassa. Tapaninpäivänä on sitten lähdetty tapaninajelulle kyläilemään.
Jos tarina on totta siltä osin, että on jo ollut pitkäaikainen suhde, niin olisi tiukka keskustelun paikka miehen kanssa.
Ja nyt palaan lukemaan edelliset 26 sivua, eli kuinka kävi.
Ei meillä. Anoppi mököttää koko kevään, kun en sinne mene joulupäivänä syömään. Ei ole mitään merkitystä oman perheeni jouluperinteillä. Hänen tavat on ne ainoat oikeat. Jeps, siellähän murjottaa ja kihisee omien juorujensa keskellä.
Mistä tiedät, että murjottaa, jos et välitä, eikä sua kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri on häpeä, jos tarjottavat loppuu kesken.
Miksi vierailun päätarkoitus olisi saada ruokaa. Jos vaikka pari joulutorttuja paistaisi ja kahvit keittäisi.
Ja ap varmaan te jotain syötte itsekin niin josko pari vierasta siitä saisi närpittyä jotain samall.
Rennosti vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät eilen tulleet syömään, mutta tänään kyllä. Kuka ne eilen varatut ruuat söi?
Eiliselle ei ollut varattu, koska he peruivat tulonsa.
Ja kuitenkin eiliseltä jäi jämiä, joilla perhe pärjäsi helposti seuraavan päivän. Muuta ruokaahan ei muka ollut varattu tlimääräistä, eli jos mitään ei olisi jäänyt, seuraava päivä olisi oltukin nälissään, koska jämillä pystyikin ruokkimaan vain onan perheen.
Tämä koko tarina on täynnä ristiriitaisuuksia ja epäjohdonmukaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet kyllä aikamoinen muttet tajua sitä itse.
” Itse vaan ensimmäisenä aina tulistun kun koen että ylitseni kävellään.”
” Koko 20 vuotta ollaan näin tehty ja joulupäivän olen ollut niin sanotusti vapaalla ja vieraita ei olla koskaan otettu vastaan silloin. Muutaman kerran aiemminkin appivanhempia ei ole aattona näkynyt ja heille on sitten keitelty joulukahvit tapanina. Tämä olisi ollut mielestäni hyvä ajatus nytkin.”
Nythän ei ole niin että sinun ylitsesi olisi sen ihmeemmin kävelty. Kyse on siitä että sinä olet määrännyt viimeiset 20 vuotta miten asiat tehdään. Piste. Ja nyt sen yhden kerran kun mies haluaisi että tehdään toisella tavalla niin se ei käy sinulle.
Sinä pirttihirmu olet kävellyt miehesi yli 20 vuotta. Pysähdy nyt hetkeksi miettimään. Suhteessanne on kaksi aikuista ja teistä kummallakin on yhtäläinen oikeus päättää miten esim. joulua vietetään.
Tästä päivästä olisit voinut sanoa miehellesi että ”hei tossa on pieni ongelma nyt kun meillä ei ole enää tarpeeksi ruokaa kotona tarjottavaksi sekä meidän perheelle että sun vanhemmille että mitä tehtäisiin? Käytkö kaupassa jos jossain on sellainen auki ja ostat lisää ruokaa? Lisäksi mä oon tooooodella väsynyt eli hoidathan perunat yms pöytään tänään, kiitos, vai saisko jostain tilattua jotain kotiin? Tai jos nää tuntuu vaikeelta niin tulisiko ne sitten vasta huomenna?”.
Sitten jättäisin miehen pohtimaan mitä noista preferoi ja jatkaisin kotoilua. Vaatteet vaihtaisin klo 14:30 enkä karkaisi minnekään pitkälle lenkille osoittamaan mieltäni.
Tämä. Kun kerran pitäisi joustaa niin ei. Sääliksi käy tällaisten pirttihirmujen miehiä. Tuolla toisaalla sellainen miten puolisosi jäi kiinni pettämisestä, siihen ne miehet sit purkaa sen kun ovat täysin tossun alla, siis pettämiseen, saavat kostonsa varmaan niin. Eli jos toinen hiljaisesti hyväksyy diktatuurin voipi olla melko varma että kosto on suloinen.
Ja lisäksi käytöstavat. Vanhempia ihmisiä kohdellaan kunnioituksella ja hyviin tapoihin kuuluu myös tarjota vieraille. Eivät iäkkäät loputtomiin jouluisin kyläile.
Vai niin. Omat vanhemmat oli kerran tulossa käymään uudenvuodenpäivän aamulla, mutta kielsin, koska mies oli ollut edellisenä iltana juhlimassa. Ajattelin miestä, että hänen ei olisi tarvinnut herätä krapulaisena muutaman tunnin unien jälkeen laittamaan appivanhemmille pöytää koreaksi. Hyi minua, kyllä mies tuosta varmaan mielensä pahoitti.
Ja höpö höpö. Maailmanhistoria ei tunne yhtään tapausta, että joku olisi ollut menossa kylään uudenvuodenpäivän aamuna.