Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolisoni perhe ajaa mut hulluuteen

Vierailija
25.12.2020 |

Taustaa sen verran, että olemme olleet yhdessä jo kauan. Meillä on oma talo ja omat tavat ja mieheni perhe on ollut hyvin etäinen aina. Eivät kyläile jne. edes lapsemme synttäreillä jne. Eilen heidät oli kutsuttu jouluaterialle kuten myös omat vanhempani, mutta mieheni perhe ei halunnut tulla. Halusivat viettää aattoa keskenään, mikä on tietysti ihan ok.
No tänään heräsin siihen, kun mieheni puhui puhelimessa. Sain sen verran selvää, että kello kolme käy hyvin ja ei tartte tuoda mitään. Puhelun loputtua mulle selvisi, että miehen perhe olisi tänään tulossa syömään! Ja multahan ei oo kysytty mitään. Puolisoni tietää, että joulupäivä on mulle tärkein joulupäivistä ja sen käytän aaton tohinan jälkeen rentoutuessa ja omalla porukalla. En todellakaan ala laittamaan ruokia appivamhemmille jotka oli kutsuttu eilen syömään. Saatiin miehen kanssa riita tästä aikaiseksi. Sanoin että voi ihan itse vanhempansa syöttää, minä en evääni liikauta asian eteen van lähden siksi aikaa pitkälle lenkille ja mökille saunaan.
Olenko kohtuuton kun suutuin että multa kysymättä mennään lupaamaan että voi tulla?

Kommentit (1025)

Vierailija
581/1025 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap haiskahtaa kyllä ihan viimeisen päälle pirttihirmu-marttyyrivaimolta, joka tehdä joulustakin hirmu suorituksen. Miksi naiset ensin opettaa miehen siihen, ettei heidän tarvitse osallistua mihinkään, ja sitten itkee kun on niin rankkaa? Ap on varmaan kiukutellut koko joulun samalla tavalla. Mies on nyt tietysti ollut ajattelematon, mutta toisaalta hän ei varmaan ajatellut, että vanhempiaan varten tarvitsee olla viimeisen päälle hienot tarjoilut ja siitä on ap:lle kohtuuttomasti vaivaa. Ehkä appivanhempien syyttelyn sijaan olisi syytä miettiä ihan oman perheen sisäistä kommunikaatiota ja työnjakoa.

Vierailija
582/1025 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasittaa hirveästi sellaiset vastaajat, jotka selvästikään eivät ole lukeneet aloitusta kunnolla. Tai vielä hirveämpää, jos eivät ole kyenneet sitä ymmärtämään.

Tässäkin ketjussa jotkut eivät ole käsittävinään, että kyllä ne appelatkin oli kutsuttu, mutta eivät halunneet tulla. Sitten heitä pitäisi kuitenkin erikseen kestitä kysymättä sopiiko. Voi yhren kerran.

Ai niinkö? Etkö itse huomannut tuota, että ap kuuli vain sen osan keskustelusta, kun sanoi, että kolmelta sopii ja ei tarvitse tuoda mitään. Sen jälkeen kaikki appivanhempien syytä, vaikka selvästi syy on miehessä, tai enemmänkin pariskunnan puhumattomuudessa. Heitätkö itse vaan keskustelun väliin yhtäkkiä "Ei tarvitse tuoda mitään."? Ei, kyllä se on vastaus kysymykseen tuodaanko jotain? Anoppi ja appi ovat siis mitä todennäköisimmin tarjoutuneet tuomaan syömisiä mukanaan ja mies on kieltäytynyt tästä. Tuskin muutenkaan ovat vaan soittaneet, että me tultais tänään, käykö klo.15? Varmasti tätä on edeltänyt muuta keskustelua joulusta ja miehen toteamus, että voitte tulla toisenakin ajankohtana tai jopa suora kutsu sille päivälle. Ap kuulostaa kyllä tosi lapselliselta oman löhö- ja ruokapäivänsä kanssa nyt kun kyseessä vielä tilanne mikä ei ole tavallinen. 

Ilmeisesti tällä palstalla on paljon itse itsensä kutsujia. Ihan sama vaikka oli kutsuttu eilen, eikä mennä niin toki seuraavana aamuna sitten soitellaankin että nyt tullaan.

Miksi se miniän lepopäivä on ihan pahuutta ja huonoa käytöstä?

Miksi se on sinulle niin mahdoton ajatus, että mies on kutsunut vanhempansa? Koska teillä nainen päättää kaikesta? Yhdessähän nämä pitäisi sopia. Ja kyllä, mulla on niin läheiset välit, että voin itseni kutsua vanhemmilleni ja he meille. Molemmin puolin voidaan myös sanoa, että nyt ei käy. Tuossa perheessä välit on jäykät niin miten ihmeessä saatte asian käännettyä, että appivanhemmat ovat kutsuneet itsensä? Ei se siihen muottiin sovi. Eikä vastaus "ei tarvitse tuoda mitään" sovi jos ei ole kysytty mitä voitaisiin tuoda. 

Ja että miksikö lepopäivä on pahuutta? Siksi, että ei voisi ihminen laiskemmalta kuulostaa, kun noin pieni vaiva ajaa hulluuteen (hänen omilla sanoillaan). Tuollaisten pirttihirmujen ja hullujen kannattaisi elää sinkkuna. Kuten sanoin (sinäkään et viitsi lukea, et aloitusta etkä mitä siitä kommentoidaan), ymmärtäisin jotenkin jos tuota tapahtuisi usein ja/tai jos olisi varmaa, että appivanhemmat on itsensä kutsuneet, mutta tässä tapauksessa, kun välit on ollut viileät ja nyt kun kerrankin olisivat tulossa niin ei käy. Mitähän lapset haluaa mieluummin? Tavata pitkästä aikaa isovanhempiaan vai katsoa, kun äiti makaa ja syö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/1025 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä sanat; "mummo", "ukki", "anoppi", "appi", "isovanhemmat", ovat haukkumasanoja, eikä niitä pitäisi kovin kevyesti käyttää. Itse en tykkää, jos minua sanotaan mummoksi (vaikka olenkin mummo), koska mummo on haukkumasana. Anopiksi ei saa myöskään sanoa, se on vielä pahempi kuin mummo.

Vierailija
584/1025 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasittaa hirveästi sellaiset vastaajat, jotka selvästikään eivät ole lukeneet aloitusta kunnolla. Tai vielä hirveämpää, jos eivät ole kyenneet sitä ymmärtämään.

Tässäkin ketjussa jotkut eivät ole käsittävinään, että kyllä ne appelatkin oli kutsuttu, mutta eivät halunneet tulla. Sitten heitä pitäisi kuitenkin erikseen kestitä kysymättä sopiiko. Voi yhren kerran.

Ai niinkö? Etkö itse huomannut tuota, että ap kuuli vain sen osan keskustelusta, kun sanoi, että kolmelta sopii ja ei tarvitse tuoda mitään. Sen jälkeen kaikki appivanhempien syytä, vaikka selvästi syy on miehessä, tai enemmänkin pariskunnan puhumattomuudessa. Heitätkö itse vaan keskustelun väliin yhtäkkiä "Ei tarvitse tuoda mitään."? Ei, kyllä se on vastaus kysymykseen tuodaanko jotain? Anoppi ja appi ovat siis mitä todennäköisimmin tarjoutuneet tuomaan syömisiä mukanaan ja mies on kieltäytynyt tästä. Tuskin muutenkaan ovat vaan soittaneet, että me tultais tänään, käykö klo.15? Varmasti tätä on edeltänyt muuta keskustelua joulusta ja miehen toteamus, että voitte tulla toisenakin ajankohtana tai jopa suora kutsu sille päivälle. Ap kuulostaa kyllä tosi lapselliselta oman löhö- ja ruokapäivänsä kanssa nyt kun kyseessä vielä tilanne mikä ei ole tavallinen. 

Ilmeisesti tällä palstalla on paljon itse itsensä kutsujia. Ihan sama vaikka oli kutsuttu eilen, eikä mennä niin toki seuraavana aamuna sitten soitellaankin että nyt tullaan.

Miksi se miniän lepopäivä on ihan pahuutta ja huonoa käytöstä?

Miksi se on sinulle niin mahdoton ajatus, että mies on kutsunut vanhempansa? Koska teillä nainen päättää kaikesta? Yhdessähän nämä pitäisi sopia. Ja kyllä, mulla on niin läheiset välit, että voin itseni kutsua vanhemmilleni ja he meille. Molemmin puolin voidaan myös sanoa, että nyt ei käy. Tuossa perheessä välit on jäykät niin miten ihmeessä saatte asian käännettyä, että appivanhemmat ovat kutsuneet itsensä? Ei se siihen muottiin sovi. Eikä vastaus "ei tarvitse tuoda mitään" sovi jos ei ole kysytty mitä voitaisiin tuoda. 

Ja että miksikö lepopäivä on pahuutta? Siksi, että ei voisi ihminen laiskemmalta kuulostaa, kun noin pieni vaiva ajaa hulluuteen (hänen omilla sanoillaan). Tuollaisten pirttihirmujen ja hullujen kannattaisi elää sinkkuna. Kuten sanoin (sinäkään et viitsi lukea, et aloitusta etkä mitä siitä kommentoidaan), ymmärtäisin jotenkin jos tuota tapahtuisi usein ja/tai jos olisi varmaa, että appivanhemmat on itsensä kutsuneet, mutta tässä tapauksessa, kun välit on ollut viileät ja nyt kun kerrankin olisivat tulossa niin ei käy. Mitähän lapset haluaa mieluummin? Tavata pitkästä aikaa isovanhempiaan vai katsoa, kun äiti makaa ja syö?

Miksei mies sitten alkanut tuumasta toimeen ja kattanut tarjottavat vanhemmilleen, jos heidät kutsui? Kai osasi tarkistaa myös ruuan määrän ja mitä kaupasta tarvitsee ostaa lisää ennen, kuin kutsuu? Vai mitenkä se on laiska miniä, joka vaan makaa ja syö..?

Vierailija
585/1025 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät eilen tulleet syömään, mutta tänään kyllä. Kuka ne eilen varatut ruuat söi?

Eiliselle ei ollut varattu, koska he peruivat tulonsa.

Ja kuitenkin eiliseltä jäi jämiä, joilla perhe pärjäsi helposti seuraavan päivän. Muuta ruokaahan ei muka ollut varattu tlimääräistä, eli jos mitään ei olisi jäänyt, seuraava päivä olisi oltukin nälissään, koska jämillä pystyikin ruokkimaan vain onan perheen.

Tämä koko tarina on täynnä ristiriitaisuuksia ja epäjohdonmukaisuuksia.

Miten vaikea on ymmärtää, että laatikon jämät riittävät miniälle ja pojalle, ei miniälle, pojalle, anopille ja apelle. Ensimmäisessä kaksi syöjää jälkimmäisessä neljä.

Miten vaikea on ymmärtää, että joulupäivälle ei muka ollut varattu mitään ruokaa, vaan mentiin aaton jämillä? Todella uskottavaa.

Vierailija
586/1025 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos miniä olisi yhtään saanut huumorintajua, ja rentoa elämänotetta, niin hänen Joulupöytäänsä tultaisiin mielellään. Kyllä miehen vanhempien käytös kertoo, etteivät halua pilata kenenkään, vähiten omaa Joulumieltään miniän nyppyisessä seurassa.

Ei tulla silloin kun kutsutaan, vaan kutsutaan itse itsensä pienellä varoajalla seuraavana päivänä, on puhdasta huonoa käytöstä.

Ei kaikille aina sovi kutsuttu aika. Mutta ilmeisesti ap:n perheessä tanssitaan hänen ja vanhempiensa pillin mukaan?

Voi hyvänen aika. Jos kutsutulle ei sovi kutsujan aika, niin kutsuttu on pois, eikä ala kutsumaan itse itseään kylään itselleen sopivana ajankohtana kutsujan luo.

Joo. Siellä on ap oikein hykerrellyt äitinsä kanssa, ettei tarvitse anoppia nähdä jouluna. Kyllähän sen vitutuksen määrän ymmärtää, kun mies menee pilaamaan hyvät suunnitelmat.

Vierailija
587/1025 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin alunperin olisi voineet appivanhemmat kysyä etukäteen: "Emme tule aattona, voimmeko tulla joulupäivänä tai tapanina, olisi mukava nähdä?" 

Mutta kuvottavaa on vain ilmoitus luontoisesti soittaa joulupäivänä ja kutsua silloin itsensä syömään, kun heille tänään sopiikin tulla. Pahimman luokan itsekkyyttä ja typeryyttä.

Aika tynnyrissä olet kasvanut, jos tuo on mielestäsi pahinta mahdollista itsekkyyttä tai typeryyttä.

Luetun ymmärtäminen ei taida olla vahvinta alaasi?

Teen ammatikseni vaatimusmäärittelyjä, joissa sanojen merkityksiin pitää kiinnittää erityistä huomiota. Itse yrität näköjään selittää, ettet tarkoittanut sitä, mitä kirjoitit.

Vierailija
588/1025 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää. Moniko harrastaa tätä, että kutsusta kieltäydytään, mutta sitten kutsuu itsensä kylään lyhyellä varoitusajalla? Vieläpä sinä harvinaisena päivänä, kun kaupat ovat pääsääntöisesti kiinni. Kovin monen mielestä tuollainen näyttää olevan ok!

Kaupat kiinni nykyään? Salli mun nauraa.

Vierailija
589/1025 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku näin vähällä ajautuu hulluuteen, niin tervemenoa. :D

Vierailija
590/1025 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää. Moniko harrastaa tätä, että kutsusta kieltäydytään, mutta sitten kutsuu itsensä kylään lyhyellä varoitusajalla? Vieläpä sinä harvinaisena päivänä, kun kaupat ovat pääsääntöisesti kiinni. Kovin monen mielestä tuollainen näyttää olevan ok!

Sallin. Meillä Vantaalla on lähikaupat olleet kiinni joulunpyhät.

Cittari oli kyllä 24/7 auki aattoon saakka, mutta sitten sulki. Ja hyvä niin.

Vierailija
591/1025 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prisma on kuitenkin ollut auki joka päivä.

Vierailija
592/1025 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne onkin sitten kymmeniä kilsoja, eikä sekuntiakaan kiinnosta lähteä fillaroimaan.

Vierailija
593/1025 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne onkin sitten kymmeniä kilsoja, eikä sekuntiakaan kiinnosta lähteä fillaroimaan.

Käy ostamassa välipäivämarkkinoilta auto. Rahoituksen saa nyt nollakorolla.

Vierailija
594/1025 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä Citymarket muka oli joulupäivänä Vantaalla kiinni?

Vierailija
595/1025 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kohtuuton. Miksi puoliso ei saisi kutsua läheisiään kylään?

Koska heidät oli kutsuttu eilen ja koska se olen minä joka joutuu passaamaan appivanhempia jos ke tänään tänne tulee. Olen eilisen tehnyt ruokaa ja siivonnut ja tilannut ja tänään haluan vain olla. Olisivat tulleet silloin kun kutsuttiin, mutta ei koska he haluavat viettää aattoa omalla tavallaan. Ei siinä, mä haluan viettää joulupäivän omalla tavallani. Menköön mies sinne niin saa olla vanhempiensa kanssa.

Mitä tilasit?

Vierailija
596/1025 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vastaavassa tilanteessa. Mulle joulupäivä on vuoden ainoa sellainen pöivä jonka olen pyhittänyt kirjan lukemiselle ja joulusta nauttimiselle ilman stressiä, omissa oloissa.

Kun miehen kutsumat vieraat tulivat, nousin kotiverkkareissa sohvalta ja tarjoilin heille konvehteja. Siinä sitten mies kaiveli jääkaapista kinkkua ja rosollia pöytään. Olin kyllä ihan ystävällinen, jutustelin vähän, ja kun mies oli kattanut pöydän ja hänen kutsumansa vieraat menivät pöytään, menin hetkeksi keittiöön istumaan ja join glögiä. Siitä sitten hetken päästä menin takaisin sohvalle joululahjakirjaani lukemaan.

Nämäkin siis oli kutsuttu aattona, eivät tulleet. Ja miehen sukulaisia. Kunnon riidankylväjiä ja ammattiloukkaantujia. Mutta jos mies ne parin tunnin varoitusajalla kutsui, hän hoitakoon.

Vierailija
597/1025 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät eilen tulleet syömään, mutta tänään kyllä. Kuka ne eilen varatut ruuat söi?

Eiliselle ei ollut varattu, koska he peruivat tulonsa.

Ja kuitenkin eiliseltä jäi jämiä, joilla perhe pärjäsi helposti seuraavan päivän. Muuta ruokaahan ei muka ollut varattu tlimääräistä, eli jos mitään ei olisi jäänyt, seuraava päivä olisi oltukin nälissään, koska jämillä pystyikin ruokkimaan vain onan perheen.

Tämä koko tarina on täynnä ristiriitaisuuksia ja epäjohdonmukaisuuksia.

Miten vaikea on ymmärtää, että laatikon jämät riittävät miniälle ja pojalle, ei miniälle, pojalle, anopille ja apelle. Ensimmäisessä kaksi syöjää jälkimmäisessä neljä.

Miten vaikea on ymmärtää, että joulupäivälle ei muka ollut varattu mitään ruokaa, vaan mentiin aaton jämillä? Todella uskottavaa.

Meillä mennään aaton jämillä vielä Tapaninpäiväkin. Paitsi silloin, kun on tulossa ruokavieraita. Olisi jotenkin noloa tarjota sitä samaa jouluruokaa vieraille vielä kolmantena päivänä.

Ymmärrän hyvin ap:n hiiltymisen. Ihan sama, oliko ongelma se, että vieraat itse ilmoittivat tulevansa vääränä päivänä vai kutsuiko mies heidät. Miksi ei jo alkuperäisestä  kutsusta kieltäytyessä voineet sanoa,että se päivä ei käy vaan vasta seuraava? Jos taas mies kutsui, miksi ei ensin keskustellut palveluskuntansa kanssa?

Meillä on lähimpään joulupäivänä auki olevaan kauppaan yli sata kilometriä. Kertoiko aloittaja, kuinka pitkästi hänellä?

Vierailija
598/1025 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan ex-mieheni perheeltä. Kävivät harvakseltaan, mutta kun kävivät, odottivat saavansa passausta ja sitä kyllä saivatkin. Istuivat valmiiseen pöytään ja istua pönöttivät siinä jaellen ohjeitaan mm. lasten kasvattamiseen liittyen. Silti ikinä eivät olleet lastenhoitoapuna tai muuten mukana arjessa. Kaikki mitä teimme oli arvostelun kohteena, asuinpaikasta ja harrastuksista lähtien. Kun olivat katsomassa esikoista ensikertkaa kotonamme, odottivat silloinkin saavansa passaamista, vaikka auva ei ollut vielä viikonkaan ikäinen. Minä onneton painelin lähikauppaan tarjottavaa hakemaan. Olisi pitänyt kyllä itsekin silloin tajuta sanoa jotain eikä raivota sisäänpäin. Ap:lle terkkuja: mielestäni teit aivan oikein! 

Vierailija
599/1025 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä miehesi vanhemmat olettivat, että sinun vanhempasi tuovat muhkeat joululahjat. Eivät siksi halunneet tulla aattona ja yhtä aikaa. Seuraavana päivänä kysyivät pitääkö jotain tuoda pojaltaan. Ehkä taloudellinen tilanne heillä eri. Voi olla myös vain ujostelua vieraita ihmisiä kohtaan. Ei aina ole epäkohteliaisuutta

En huomannutkaat, että ap kertoi omien vanhempiensa käynnistä. Mutta jos lainaus olisi pitänyt paikkansa, olisi miehen vanhemmat voineet kertoa jo aattokutsusta kieltäytyessään, että sopisi tulla joulupäivänä.

Aina on epäkohteliaisuutta ensin kieltäytyä ja sitten seuraavana päivänä ilmoittaa, että ollaankin tulossa!

Vierailija
600/1025 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin omalle kohdalle tätä tilannetta ja ekana tietysti olisin nyrpeä, kun omat suunnitelmat on mennyt pilalle.

Mutta meillä ainakin jouluruoka vain lämmitetään joulupäivänä. Uudet perunat vain keitetään. Eli mies saisi alata kuorimaan ja keittämään perunoita ja auttaa ruokien kattamisessa ja korjaamisessa.

Ei tilanne niin kamala ole loppujenlopuksi jos kaksi syöjää lisää tulee. Pitää ne perunat keittää omalle perheellekkin ja ruoat ottaa esille kaapista.

Ja taas sanotaan, että mies voisi auttaa. Kai aikuinen mies saa ruuat laitettua esille ja pois? Edes yhtenä päivänä vuodessa?

Kun ei ole ruokia mitä laittaa "esille". On vain eilisten ruokien jämiä, mitä lämmitetään mikrossa. Ei niistä edes riitä vieraille ja omalle perheelle.

Siis hetkinen? Ruokaa ei kuulemma ollut varattu yhtään liikaa, koska ei haluta varata liikaa. Tästä seuraa se, että ei jää mitään jämiä, joita lämmittää yhtään missään kenellekään.

Jos taas ruokaa oli alunperinkin varattu tarpeeksi kaikille vieraille, sitä olisi pitänyt olla vielä reilusti jäljellä, ellei ap:n vanhemmat ahmineet kaikkea vierasvaraa.

Ruokaa oli kaikille tulossa olleille vieraille varattu, mutta appivanhemmille ei, koska eivät olleet tulossa.

Onko se joillekin vaikea ymmärtää, että eräät eivät varaa ruokaa ylenpalttisesti edes jouluna?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi