Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihminen ihan surkea jos ei pärjää lukiossa?

Vierailija
23.05.2014 |

En ymmärrä matematiikasta yhtään mitään, maantieto takkuili ja biologia myös. Äidinkielessä en tajua miten sen tekstin pitäisi olla parempi... kirjoitusvirheitä on vähän, mutta numero aina vain seitsemän tai kahdeksan.

Olo on ihan surkea, edessä viimeinen koeviikko ennen kesää ja ei huvita lukea mitään. Aikuislukiota käyn. Taidan jättää sen tähän. 

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei älä hätäile, mun keskiarvo lukiossa on jotain alle 7, mutta kirjotuksista tähän mennessä tullut E, M ja M :) Meillä ainakin vaativat opettajat - YTL sitten vähän armollisempi!

Vierailija
22/39 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 21:51"]

Jos et tee kielivirheitä, ongelma on tekstin sisältö äidinkielessä. Tekstitaitovastauksen ja esseen kirjoittamisen tekniikkaa voi kyllä ihan opiskella. Sisällön suunnitteluun on paljon hyviä apuneuvoja. Oletko lukenut äidinkielen oppikirjaasi? Siellä on kyllä suunnittelun apuneuvoja ja jonkinlainen tekstitaitovastauksen normisto esitetty. 

Arvosana 8 tarkoittaa hyvää.

Äikänmaikka

[/quote]äikkä huonoin numero lapseni lukion todistuksessa jouluna. Saa nähdä nouseeko ysiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:24"]

15: Nuo mainitsemasi asiat ovat sellaisia, että opettajan pitäisi ne opettaa, mutta kaikki eivät sitä tee. Jos ap:lla ei ole kielioppivirheitä, niin opettajan pitäisi osata kysyttäessä kertoa, miten voi saada paremman numeron.

Minä olen aina pitänyt kirjoittamisesta ja sain hyviä numeroita aineista, mutta omat äidinkielen opet eivät jostain syystä kertoneet arvosteluperusteitaan. Aineita vain kirjoitettiin ja sitten niistä saatiin joku satunnainen numero. Ap:lla saattaa hyvinkin olla tällainen "saamaton" opettaja äidinkielessä. 

[/quote]

Niin ap ei siis ollut kysynyt? Vai ymmärtänyt vai seurannut vai opinut opetuksesta huolimatta? Opetus ei takaa oppimista, mutta arvosana 8 kyllä viittaisi siihen, että aika hyvin on opittu. :) Ei muuta kuin kysymään, kun seuraava palautus tulee.

Ja äidinkielen esseen ja tekstitaitovastauksen arvosteluperusteet ovat ihan kenen tahansa luettavissa. Ne perustuvat ylioppilaskokeen arviointiin. Ks. http://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/fi_maaraykset_aidinkieli.pdf. Tietenkin ensimmäisillä kursseilla arvostellaan höllennetysti ja joka kurssilla on omat painotuksensa jatavoitteensa.

Vierailija
24/39 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 21:51"]Jos et tee kielivirheitä, ongelma on tekstin sisältö äidinkielessä. Tekstitaitovastauksen ja esseen kirjoittamisen tekniikkaa voi kyllä ihan opiskella. Sisällön suunnitteluun on paljon hyviä apuneuvoja. Oletko lukenut äidinkielen oppikirjaasi? Siellä on kyllä suunnittelun apuneuvoja ja jonkinlainen tekstitaitovastauksen normisto esitetty. 

Arvosana 8 tarkoittaa hyvää.

Äikänmaikka

[/quote]

Paras äidinielen esseen arvosana oli 9, mutta perässä oli pisteet 50/90? Kaksi pilkkuvirhettä ja yksi sana oli vaihdettu toiseen. Kommenttina vain "hyvä essee". Hän ei koskaan kommentoi muuta vaikka olen pyytänyt.

Ainoa missä olen hyvä ollut tähän mennessä on historia. Ap.

Vierailija
25/39 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukio on paskaa ja yliarvostettua. Pullamössöt tykkää istua siellä

Vierailija
26/39 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:29"]

Mun mielestä seiska ja kasi on ihan hyviä numeroita. Mitkä sun odotukset sit oli?

[/quote]No seiska ei kyllä todellakaan ole hyvä numero ja kasi on ok, mutta en nyt sitä hyväksi kutsuisi. Seiskat ja kasit todistuksessa eivät tosin yksinään määrää sitä miten tulet elämässä pärjäämään ja älykkyyttäkin on niin monenlaista. Mitä, jos vaikka ottaisit hieman yksityistunteja matikassa ja pyydä palautetta opettajilta miten äidinkielenkirjoituksista saisi parempia.

Vierailija
27/39 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
28/39 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettava tosiasia on Se, että neljän A:n papereilla ei tee mitään. Joku Tossa myös väitti, että yliopistossa pitää olla hyvä vaan omassa pääaineessaan... Jos ei osaa tuottaa tekstiä Se on jo iso ongelma. Mites sitten esim. Lääkis, oikkis tai kauppis? Mikähän Se yksi oppiaine on joka niihin riittää?

Vierailija
29/39 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 10:56"]Valitettava tosiasia on Se, että neljän A:n papereilla ei tee mitään. Joku Tossa myös väitti, että yliopistossa pitää olla hyvä vaan omassa pääaineessaan... Jos ei osaa tuottaa tekstiä Se on jo iso ongelma. Mites sitten esim. Lääkis, oikkis tai kauppis? Mikähän Se yksi oppiaine on joka niihin riittää?

[/quote]

Ei tuo tekstin tuottaminen itseltäsikään tunnu onnistuvan :D

Vierailija
30/39 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olen samaa mieltä kuin moni täällä: koulu- tai opiskelumenestys tai tutkinto ovat pelkkiä suorituksia, eivät kerro ihmisen luonteesta tai älystä mitään.

Ihan uteliaisuudesta kysyn: luetko kaunokirjallisuutta vapaa-ajalla? En nyt tarkoita 50 Shades-tyyppisiä bestsellereitä, joita kirjoitetaan (ja suomennetaan) nopeasti ja huonosti, vaan vaikka Jane Austenia, Simenonin Maigret-dekkareita, klassikoita ylipäänsä? Niiden lukeminen kehittää kieltä ja hahmottamista, haastavat tunteita ja ajattelua ja tuovat syvää mielihyvää. Kokeile, ellet ole aiemmin kokeillut!

Jatka lukiossa, älä anna periksi! :)

Vierailija
31/39 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 12:55"]

Ap, olen samaa mieltä kuin moni täällä: koulu- tai opiskelumenestys tai tutkinto ovat pelkkiä suorituksia, eivät kerro ihmisen luonteesta tai älystä mitään.

Ihan uteliaisuudesta kysyn: luetko kaunokirjallisuutta vapaa-ajalla? En nyt tarkoita 50 Shades-tyyppisiä bestsellereitä, joita kirjoitetaan (ja suomennetaan) nopeasti ja huonosti, vaan vaikka Jane Austenia, Simenonin Maigret-dekkareita, klassikoita ylipäänsä? Niiden lukeminen kehittää kieltä ja hahmottamista, haastavat tunteita ja ajattelua ja tuovat syvää mielihyvää. Kokeile, ellet ole aiemmin kokeillut!

Jatka lukiossa, älä anna periksi! :)

[/quote]

Mulle tuli myös tämä lukeminen mieleen. Itse olen aina lukenut paljon romaaneja ja koulussa on aina mennyt hyvin, lukiossa keskiarvo oli varmaan 9 tai vähän yli. Uutisia, vaikka Hesaria kannattaa myös lukea. Kun lukee paljon, niin se auttaa myös kirjoittamaan paremmin :) Voit myös kokeilla lukea ihan tieteellisiä artikkeleita aloilta, jotka sinua kiinnostavat. Tuntuu että yliopistossa lukutaitoni ja varsinkin kielitaitoni ovat kehittyneet paljon, kun pitää lukea joskus hankalaakin tieteellistä tekstiä, usein vielä englanniksi (joka oli varsinkin heti lukion jälkeen vaikeaa). Nykään olen jo tottunut, teen jo gradua.

Vierailija
32/39 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole surkea 😊⭐

Vierailija
33/39 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lukio mikään autuaaksi tekevä ole.

Vierailija
34/39 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän toki, siitä voi tulla presidentti tai ministeri.

Vierailija
35/39 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä älä luovuta!

Vierailija
36/39 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MILLOIN TAJUATTE, ETTÄ ÄLYKKYYS JA OPPIMISKYKY ON OMINAISUUKSIA, JOITA YKSILÖ EI VOI VALITA SYNTYMÄSSÄÄN.  Toisille niitä annetaan kauhalla ja toisille teelusikalla ja joillekin maustemitalla. Siihen vielä se, että toiset syntyy hyväosaisiin perheisiin, joissa kannustetaan opiskelemaan ja joiden kotona on rauhallista ja turvallista, niin totta tosiaan, toisilla on paljon paremmat lähtökohdat elämälle.

Vierailija
37/39 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuislukio on hyvä paikka! Tsemppiä vaan. Käy sitkeästi kursseja. Ei homma siihen kaadu, että jossakin tai joissakin oppiaineissa on hankaluuksia. Joissakin muissa oppiaineissa pärjäät paremmin, ja nauti siitä.

Vierailija
38/39 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisnuoren paikka ei ole lukiossa. Muiden kuuluu pärjätä siellä.

Vierailija
39/39 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä seiska ja kasi on ihan hyviä numeroita. Mitkä sun odotukset sit oli?

.

Jostain syystä lukiolaiset aina tavoittelee kymppejä saatana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi