Mies häipyi koko aattoaamupäiväksi ulos ja jätti mut yksin hoitamaan kaiken.
Siinäpä tuo tulikin. Tälle aamulle oli jätetty vielä jotain hommia, mutta aina niistä on selvitty kun yhdessä on tehty. No nyt kun tuo ukko heräsi, otti koirat ja lähti metsään koko aamupäiväksi. Eli minä täällä yksin yritän hoitaa kaikkea, lähinnä ruokaan liittyvää. Ja sitten hajosi vielä tiskikone. Joulurauha on tunnin päästä ja mulla hiki valuu ja keittiössä helvetti valloillaan. Ja mies lenkkeilee. Hienoa. Laitoin viestiä, viitsisikö mitenkään tulla kotiin...
Kommentit (214)
Käyttäjä37185 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko talot ja autot ja asiat kenen maksamia?
Ja milloinkahan Suomessa on ollut aika jolloin nainen ei tienannut lainkaan 🤦♀️
Tienasiko nainen autot ja talot, se oli tässä kysymyksenä. Ei se tienasiko nainen sen mittaamattoman arvokkaan neulepaidan joka oli kauniissa paketissa. Ja ne pienet aamutohvelit siihen päälle.
Taidat olla niitä munattomia ja saamattomia jotka tälläkin palstalla vinkuu vähän väliä ettei naista saa. Vinkki: katso peiliin ja tarkista asenteesi. Yksikään täyspäinen ei tollaseen asennevammaseen sontaläjään käsiään iske.
PS. minä olen ihan omalla työllä ja säntillisesti elämällä saanut oman asunnon, auton ja pienen mökin. Yhtään äijää ei siihen ole tarvittu. Joten täytyy kysyä, mikä oli pointtisi? Suurin osa naisista kustantaa itse elämänsä ja hankintansa. Villapiadankin voi ostaa ihan itse jos haluaa.
Kyllähän se on häviävän pieni osa naisista, jotka itse maksavat yhtään mitään. Älä viitsi valehdella ja uhriutua edes jouluna!
Mä tienaan tuplasti sen mitä mies (olen johtotehtävissä) ja silti jouluna miehestä tulee uuvattk joka ei laita tikkua ristiin vaan minä teen kaiken. Se rahan tienaaminen ei selitä tätä kuviota.
Syynä miesten ja naisten erilaiset roolit? Ja ehkä mies on hyvä mies, mutta ei näe, että jouluna olisi pakko tehdä niin kauheasti, ja otat itsellesi tuon roolin, koska näet joulun eri tavalla kuin mies, joka halua viimeinkin rentoutua eikä kaipaa itse keksittyä lisäduunia? Harvinaista teillä on tuo, että tienaat reilusti enemmän kuin miehesi, minkä luulisi nolottavan miestä.
Melkein kolmannes naisista tienaa enemmän kuin puolisonsa. Naisen suuremmat tulot nostavat todennäköisyyttä saada turpaan mieheltä, koska miehen "nolotus" purkautuu välillä väkivaltana.
Ja tutkimushan ei ole Suomesta. Miksi valehtelet netissä?
Vierailija kirjoitti:
miten te saatte jostain laatikonpaistostakin niin suurta raatamista?
Varsinkin, kun nykyään se "jouluruokien laitto" on raskaimmillaankin vain yhdistetään eines-sitä puolivalmite-tähän ja valmista tuli. Kenen vaatimuksesta ne kymmenet eri jouluruoat piti laittaa, tuskin oli miehesi vaatimus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut vähän kipeänä, joten mies sanoi, että otetaan ihan rennosti. Jätän siis sienisalaatin ja kastikkeenteon kokonaan väliin. Mies kyllä ihmettelee, miksei niitä näy ruokapöydässä, niitä kun on miehen mielestä ihan pakko olla tarjolla.
sitä sienisalaattia saa valmiina kaupasta. mutta tämäkin on hieno asia uhriutttaa
Mitä hittoa se mies sitten ihmettelee? Miksei osta itse? Vai naisenko tehtävä on käydä miehelle ostamassa sienisalaattia, koska mies haluaa sienisalaattia jouluna?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä37185 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja milloinkahan Suomessa on ollut aika jolloin nainen ei tienannut lainkaan 🤦♀️
Tienasiko nainen autot ja talot, se oli tässä kysymyksenä. Ei se tienasiko nainen sen mittaamattoman arvokkaan neulepaidan joka oli kauniissa paketissa. Ja ne pienet aamutohvelit siihen päälle.
Taidat olla niitä munattomia ja saamattomia jotka tälläkin palstalla vinkuu vähän väliä ettei naista saa. Vinkki: katso peiliin ja tarkista asenteesi. Yksikään täyspäinen ei tollaseen asennevammaseen sontaläjään käsiään iske.
PS. minä olen ihan omalla työllä ja säntillisesti elämällä saanut oman asunnon, auton ja pienen mökin. Yhtään äijää ei siihen ole tarvittu. Joten täytyy kysyä, mikä oli pointtisi? Suurin osa naisista kustantaa itse elämänsä ja hankintansa. Villapiadankin voi ostaa ihan itse jos haluaa.
Kyllähän se on häviävän pieni osa naisista, jotka itse maksavat yhtään mitään. Älä viitsi valehdella ja uhriutua edes jouluna!
Mä tienaan tuplasti sen mitä mies (olen johtotehtävissä) ja silti jouluna miehestä tulee uuvattk joka ei laita tikkua ristiin vaan minä teen kaiken. Se rahan tienaaminen ei selitä tätä kuviota.
Syynä miesten ja naisten erilaiset roolit? Ja ehkä mies on hyvä mies, mutta ei näe, että jouluna olisi pakko tehdä niin kauheasti, ja otat itsellesi tuon roolin, koska näet joulun eri tavalla kuin mies, joka halua viimeinkin rentoutua eikä kaipaa itse keksittyä lisäduunia? Harvinaista teillä on tuo, että tienaat reilusti enemmän kuin miehesi, minkä luulisi nolottavan miestä.
Melkein kolmannes naisista tienaa enemmän kuin puolisonsa. Naisen suuremmat tulot nostavat todennäköisyyttä saada turpaan mieheltä, koska miehen "nolotus" purkautuu välillä väkivaltana.
Ja tutkimushan ei ole Suomesta. Miksi valehtelet netissä?
Niin, väkivaltatutkimushan on kaukaa Ruotsista. Miesaktivistit esittää täällä usein totena yhdysvaltalaisia tutkimuksia.
Tulojakotutkimuksen 71 prosenttia naisista ansaitsee yhtä paljon tai vähemmän kuin miehensä eli 29 prosenttia naisista Suomessa ansaitsee enemmän kuin miehensä. 18 prosenttia naisista ansaitsee saman tutkimuksen mukaan selvästi enemmän kuin miehensä, ei siis kovin harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Noista mukapakollisista ja stressaavista jouluvalmisteluista pakko sanoa, että kannattaa miettiä miten ne vaikuttavat muuhun perheeseen.
En kolmekymppisenäkään ole täysin ole päässyt yli lapsuuden jouluista, jotka olivat vaan kamalia. Kun koti pitää saada puunattua kuntoon, vaikka ollaan vaan perheen kesken. Kun pitää tehdä kaikki jouluruoat alusta asti itse, ja toki kaikkea mahdollisimman vaikeatekoista.
Kukaan näitä ei ollut pyytänyt tai vaatinut, mutta silti sama show joka vuosi. Ja hommahan päättyi aina siihen, että viimeistään aattoiltana äidin oma pinna katkesi ja räjähti totaalisesti. Raivottiin ja haukuttiin kaikki. Että oli niin kivoja jouluja, että opin jo marraskuusta asti pelkäämään.
Tämä!
Meillä oli lapsuudessa just tätä, paitsi äiti sai aina hermoromahduksen jo ennen joulurauhan julistusta. Pahinta oli se marttyyriys, kun "kukaan ei auta" ja "kaikki pitää yksin tehdä", mutta kenenkään apu ei ikinä kelvannut eikä osattu tehdä mitään "oikein". Nytpä saavat viettää joulua kahdestaan, kun kukaan aikuisista lapsista ei enää jaksa sitä showta. Onneksi olen puolisoni ja appivanhempieni myötä saanut kokea myös toisenlaisia jouluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin, kun nykyään se "jouluruokien laitto" on raskaimmillaankin vain yhdistetään eines-sitä puolivalmite-tähän ja valmista tuli. Kenen vaatimuksesta ne kymmenet eri jouluruoat piti laittaa, tuskin oli miehesi vaatimus!
Saarioisten salaatit ja laatikot, mutta kyllähän siinä av-manaatit uupuu =D
ihan joutuu kinkun laittamaan uuniin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua hämmentää enemmän, että manaattien miehet pakenevat kotoa mieluummin kuin jaksavat tunkea edes eineksiä uuniin. Ei siinä manaatilta voi paljon odottaa, jos kumppanina on valuvaa hyytelöä.
Vierailija kirjoitti:
Juu mun mies on pykeltänyt kolme lasta , hoitanut ne kolmivuotiaaks saakkakotona. Minä olen tehnyt toitä ja hankkinut talon, autot, mökin ja maksanut lomamatkat. Olen juristirouva.
Mies on valvonut lasten korvatulehdukset, järjestänyt synttärijuhlat, kuskannut harrastuksiin yms. Minä,olen vain tienannut. Juu , ja meillä on avioehto.
Käyttäjä37185 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua hämmentää enemmän, että manaattien miehet pakenevat kotoa mieluummin kuin jaksavat tunkea edes eineksiä uuniin. Ei siinä manaatilta voi paljon odottaa, jos kumppanina on valuvaa hyytelöä.
Tätä minäkin jaksan ihmetellä! Mikseivät nämä tissiposket eivät itse tee joulua, jos sellaista haluavat ja se on niin helppoa? Sama ilmiö on havaittavissa, kun keskustellaan kotitöiden jakamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap mietin äsken juuri samaa. Vaikka muuten olemme tasa-arvoinen pariskunta, mies hoitaa jopa normaalisti enemmän lapsia koska mulla on vaativampi työ/pidemmät työpäivät, niin JOULUNA HÄN TAANTUU. Joulu laukaisee jonkun releen missä hän muuttuu lapseksi joka ei tee mitään eikä ”näe” edes mitä kaikkea pitää tehdä. Odottaa vaan jotenkin ihmeellisesti että kaikki taikoutuu pöytään itsestään, ja koristeet ja leipomiset joku keiju hoitaa valmiiksi. Minähän ne kaikki teen. Mutta mies ei yhtään tajua.
Oletan että tämä johtuu siitä että lapsuudessa anoppi teki kaiken osallistamatta lapsia. Mies jotenkin naiivisti luulee että kaikki tapahtuu itsestään.Juuri keittiössä minäkin ähertän selkä hiestä valuen, montaa lajia valmistellen ja mies lähti jonnekin kylille. Hetkeksi istahdin kun alkoi vituttaa niin paljon. Mietin sitä että on naiselle ihan hevetin paskadiili pitää jouluperinteitä yllä ja järjestää se joulu, kun se pitää tehdä YKSIN, siis nainen vastaa kaikesta.
Onneksi arki alkaa kohta taas ja mies tajuaa laittaa silloin kyllä tikkua ristiin. Mutta ei jouluna!Ehkä joulu ei ole miehellesi niin tärkeä kuin sinulle. Siksi hän ei huomaa asiaa. Moni tekee asioita itselleen, vaikka kuvittelee tekevänsä niitä kaikille.
Kyllä se on tärkeä! Nimenomaan haluaa koristeet, perinneruuat, lahjat ja kuuset ja jouluvalot jne. Jotka ”joku” kivasti itsekseen hoitaa.
No siis edelleen mikä on teidän talouden kokonaisvaltainen vastuunjako? Jos sinä maksat puolet kaikesta niin sitten todella voit mieheltäsi perätä vähän enemmän osallistumista. Mutta jos mies maksaa enemmistön kaikesta niin kyllä voit omalta osaltasi laittaa sitä joulua. Ihan väsynyttä pskaa koko palstalta että tähän asiaan ei saa kommentoida tai ottaa osaa.
Minusta sillä ei ole mitään väliä, kumpi maksaa enemmän, vaan että kokonaistyömäärä eli ansiotyöt ja kotityöt jakautuvat pariskunnan kesken reilusti, ja kumpikin auttaa toistaan kykyjensä ja taitojensa mukaan. Tietysti se on normaalia jos toinen tekee enemmän töitä kodin ulkopuolella, että enemmän kotonaoleva vastaa enemmän kotitöistä, jotta kokonaiskuormitus jakautuu järkevästi, ja molemmat saavat myös levätä ja rentoutua riittävästi, ja jää vielä yhteistä aikaakin. Raha-asiat sitten erikseen. Avioliitossahan ollaan yksi ja niillä rahoilla sitten eletään, mitä taloudella on käytössä, tulivatpa ne sitten kumman tahansa työstä tms.
Käyttäjä37185 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että av-mammatko ei syö jouluna itse mitään?
Tehän voitte niin helvetin hyvin tienaavina maksaa jouluruoat kartanossa
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä37185 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäsi naisen kuuluu aina tehdä ruuat, koska nainenkin syö. Miehen taas ei tarvitse tehdä mitään, koskaan.
Joulun alla ruokakaupassa enemmistö asiakkaista näytti olevan naisia ja ihan itse maksoivat. Mikseivät miehet edes hakeneet ja maksaneet ruokia? Kertoisitko, mikä on siis se miehen osuus mistään, kun se ei ole kotityöt eikä maksaminen? Mitä iloa miehestä siis on?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä37185 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, miksi tämä ruoka-asia on vain naisen ongelma? Miksei se kovapalkkainen mies itse osta ruokia?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä37185 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksaisi jos mies ruokaa kaipaa? Menkäön ostamaan sen sienisalaatin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ollut joulusiivousta, meillä on aina siistiä. Normisiivous riitti.
Joulukortit tehtiin jo juhannuksena, ruuat hain eilen työpaikan ruokalasta, talo maksoi ne joululahjaksi.
Muutama yksittäinen juttu hain kaupasta.Kuusi koristeltiin itsenäisyyspäivänä, jolloin muutenkin laitettiin joulu.
Lahjat ostettiin lokakuussa.
Lapset lähti just ulos, ei malta olla paikallaan.
Vieraat tulevat klo 16. Vielä kerkee tehdä jotain, kaikki on tehty.
Kuulostaa järkevältä, paitsi tuo vieraat nyt korona-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut vähän kipeänä, joten mies sanoi, että otetaan ihan rennosti. Jätän siis sienisalaatin ja kastikkeenteon kokonaan väliin. Mies kyllä ihmettelee, miksei niitä näy ruokapöydässä, niitä kun on miehen mielestä ihan pakko olla tarjolla.
sitä sienisalaattia saa valmiina kaupasta. mutta tämäkin on hieno asia uhriutttaa
Hyh, kuka sitä valmissalaattia syö? Sienisalaatti on hyvin helppo tehdä ja vie aikaa viisi minuuttia. Eipä sitä pöydässä näkynyt, ehkäpä mies saa tehtyä sen huomiseksi.
Käyttäjä37185 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä37185 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäsi naisen kuuluu aina tehdä ruuat, koska nainenkin syö. Miehen taas ei tarvitse tehdä mitään, koskaan.
Joulun alla ruokakaupassa enemmistö asiakkaista näytti olevan naisia ja ihan itse maksoivat. Mikseivät miehet edes hakeneet ja maksaneet ruokia? Kertoisitko, mikä on siis se miehen osuus mistään, kun se ei ole kotityöt eikä maksaminen? Mitä iloa miehestä siis on?
voi naisuhriraukkaparkoja. sinäkin makaat palstalla jouluna haukkumassa miehiä, kertoo kaiken säälittävyydestäsi. eikö ole miestä laittamassa ruokaa ja maksamassa? huutista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyh, kuka sitä valmissalaattia syö? Sienisalaatti on hyvin helppo tehdä ja vie aikaa viisi minuuttia. Eipä sitä pöydässä näkynyt, ehkäpä mies saa tehtyä sen huomiseksi.
Samaa säilykesientä ne on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap mietin äsken juuri samaa. Vaikka muuten olemme tasa-arvoinen pariskunta, mies hoitaa jopa normaalisti enemmän lapsia koska mulla on vaativampi työ/pidemmät työpäivät, niin JOULUNA HÄN TAANTUU. Joulu laukaisee jonkun releen missä hän muuttuu lapseksi joka ei tee mitään eikä ”näe” edes mitä kaikkea pitää tehdä. Odottaa vaan jotenkin ihmeellisesti että kaikki taikoutuu pöytään itsestään, ja koristeet ja leipomiset joku keiju hoitaa valmiiksi. Minähän ne kaikki teen. Mutta mies ei yhtään tajua.
Oletan että tämä johtuu siitä että lapsuudessa anoppi teki kaiken osallistamatta lapsia. Mies jotenkin naiivisti luulee että kaikki tapahtuu itsestään.Juuri keittiössä minäkin ähertän selkä hiestä valuen, montaa lajia valmistellen ja mies lähti jonnekin kylille. Hetkeksi istahdin kun alkoi vituttaa niin paljon. Mietin sitä että on naiselle ihan hevetin paskadiili pitää jouluperinteitä yllä ja järjestää se joulu, kun se pitää tehdä YKSIN, siis nainen vastaa kaikesta.
Onneksi arki alkaa kohta taas ja mies tajuaa laittaa silloin kyllä tikkua ristiin. Mutta ei jouluna!Ehkä joulu ei ole miehellesi niin tärkeä kuin sinulle. Siksi hän ei huomaa asiaa. Moni tekee asioita itselleen, vaikka kuvittelee tekevänsä niitä kaikille.
Kyllä se on tärkeä! Nimenomaan haluaa koristeet, perinneruuat, lahjat ja kuuset ja jouluvalot jne. Jotka ”joku” kivasti itsekseen hoitaa.
No siis edelleen mikä on teidän talouden kokonaisvaltainen vastuunjako? Jos sinä maksat puolet kaikesta niin sitten todella voit mieheltäsi perätä vähän enemmän osallistumista. Mutta jos mies maksaa enemmistön kaikesta niin kyllä voit omalta osaltasi laittaa sitä joulua. Ihan väsynyttä pskaa koko palstalta että tähän asiaan ei saa kommentoida tai ottaa osaa.
Jos molemmat on kokopäiväitöissä niin molemmat osallistuu kotitöihin. Ei perhe mikään työsuhde ole.
En mää kysynyt onko kokopäivätyö vaan paljon rahaa kumpikin tuo pöytään.
Mitä väliä sillä on, kunhan työmäärät jakautuvat reilusti, ja raha riittää perheen tarpeisiin? Vai ajatteletko, että enemmän palkkaa per tunti tai kk ansaitsevan, tai vaikkapa perinnön saaneen, olisi reilua ottaa lunkisti sohvalla toisen raataessa pitkää päivää, koska tämä ei tienaa yhtä paljon samassa ajassa tai ei ole se jonka nimiin perintö tuli? Jos et provoile vaan olet tosissasi, niin ihmissuhteesi tuskin ovat kovin aitoja ja hyviä.
Sellaiset miesvihaamiset sitten sieltä, näin joulun kunniaksi. Monestakos miehestä nyt puhut omalla kohdallasi? Lesbo-albako se siellä taas?