Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko edellinen työnantaja kertoa sairauslomastani uudelle työnantajalle?

Vierailija
21.05.2014 |

Pyysin edelliseltä työnantajalta suositusta ja hän antoi luvan yhteystietojensa antamiseen. Jouduin heillä töissä ollessani kuukauden sairauslomalle uupumuksen/masennuksen takia.

Nyt olin työhaastattelussa, joka meni todella hyvin. Haastattelija pyysi suosittelijaa, jolloin annoin tuon edell. työnantajan tiedot. Nyt ei ko. työpaikasta ole kuulunut mitään, vaikka lupasivat ilmoittaa joka tapauksessa, eli vaikka en tulisikaan valituksi.

Voiko olla niin, että edellinen työnantaja on kertonut sairauslomastani ja ettei suosittele minua vastaavaan tehtävään (kyseessä oli aivan samanlainen työ, samat tuntimäärät jne kuin mistä olin sairauslomalla).

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 09:27"]

Ap, kokemusta asiasta:

kyllä voivat. Valitettavasti.

[/quote]

Toisaalta, helpommalla sitä pääsee, kun asia selviää jo haastatteluvaiheessa eikä vasta töihintulotarkastuksessa.

Mikään ei ehkä ole pahempaa työmarkkinoilla kuin se, että työsopimus on lääkärintodistusta vaille valmis ja firman lääkäri ilmoittaa tuossa kohtaa, että ei puolla palkkaamista.

Vierailija
22/38 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki suosittelijaksi voi pyytääkin mutta jos vain mahdollista niin kannattaa nimetä henkilö, joka on itse aktiivisesti tarjoutunut suosittelijaksi, koska silloin ko. henkilö varmasti suosittelee sinua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kertoi diagnoosin kanssa.

Vierailija
24/38 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 23:24"]

Tarjosivat kyllä jatkoa sopimukselle, eli eivät halunneet eroon. Kieltäydyin itse jatkosta. t. ap

[/quote]

Niitten oli pakko tarjotam jos siellä oli työtä tarjolla. Ei ne välttämättä sua halunneet lainkaan.

Vierailija
25/38 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin oli pakko tarjota? Olisivathan he voineet vaan ilmoittaa, että jatkoa ei ole tarjolla.

En usko, että kestäisinkään samaa työtä eri paikassa, joten olen jo päättänyt olla ottamatta vastaan ko. hommaa jos sitä tarjoavat. Ei ensin pitänyt hakea ollenkaan, mutta sitten ajattelin kuitenkin kokeilla. Työllä ei kuitenkaan kannata itseään tappaa, minulla on pienet lapset. t. ap

Vierailija
26/38 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan ei voi sanoa, mutta diplomaattisesti kyllä! Edellinen työnantaja on aina käyntikortti seurvaan työpaikkaan.

Vierailija
27/38 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 09:40"]

Minun kertoi diagnoosin kanssa.

[/quote]

Sama täällä.

Kerrottiin myös työpaikan pikkupomojen toimesta *hieman* eteenpäin, ja lopun arvannette?

Vierailija
28/38 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaakohan minun sitten suoraan ja rehellisesti sanoa mahdollisissa tulevissa työhaastatteluissa, että minulla oli edellisessä työpaikassa liikaa tunteja ja että koin sen raskaaksi? Jos siis hakemassan työpaikaissa tunteja olisi vähemmän? Viimeksi sanoin vaan, että hyvin meni ja työmäärä on oli ihan ok (ajattelin, että ei missään nimessä kannata kertoa väsyneensä liikaan työhön). t. ap

Vierailija
29/38 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 10:07"]

Kannattaakohan minun sitten suoraan ja rehellisesti sanoa mahdollisissa tulevissa työhaastatteluissa, että minulla oli edellisessä työpaikassa liikaa tunteja ja että koin sen raskaaksi? Jos siis hakemassan työpaikaissa tunteja olisi vähemmän? Viimeksi sanoin vaan, että hyvin meni ja työmäärä on oli ihan ok (ajattelin, että ei missään nimessä kannata kertoa väsyneensä liikaan työhön). t. ap

[/quote]

Ei vaan sitten työhöntulotarkastuksessa kerrot, että sulla oli burn out/uupuminen, mutta että ei se johtunut niinkään työtunneista vaan siitä, että työpaikalla oli huono henki ja se uuvutti sut ja sai hakemaan uutta työpaikkaa, koska todella kyllä pidät työstäsi ja olet motivoitunut.

Jos kerrot kenelle tahansa, että tunteja oli liikaa ja uuvuit (ellei siis ole tosissaan ollut ihan älyttömästi ylitöitä), ei sua melko varmasti palkkaa kukaan, koska tuo vaan kuulostaa pahalta.

Vierailija
30/38 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en arvosta toista työnantajaa, joka ei rehellisesti kerro, että työntekijästä syntyy ylimääräsiä kuluja, koska hän ei kykene työhön. Tosin en suoraan sanon, että on ollut sairaana vaan totean, että itse vastaavassa tilanteessa miettisin muutaman kerran palkkaamistaan. Se jo kertoo siitä mikä on tilanne.

Vierailija
31/38 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 10:07"]

[/quote]

Ei vaan sitten työhöntulotarkastuksessa kerrot, että sulla oli burn out/uupuminen, mutta että ei se johtunut niinkään työtunneista vaan siitä, että työpaikalla oli huono henki ja se uuvutti sut ja sai hakemaan uutta työpaikkaa, koska todella kyllä pidät työstäsi ja olet motivoitunut.

Jos kerrot kenelle tahansa, että tunteja oli liikaa ja uuvuit (ellei siis ole tosissaan ollut ihan älyttömästi ylitöitä), ei sua melko varmasti palkkaa kukaan, koska tuo vaan kuulostaa pahalta.

[/quote]

Jos kerrot että edellisessä työpaikassa oli huono henki, kukaan ei palkkaa sinua. Aina pitää kehua ed. työpaikka, vaikka olisi työskennellyt helvetissä

Vierailija
32/38 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni terveystietoja ei saa kertoa eteenpäin, mutta eihän sitä mikään estä tekemästä.

Toisekseen, kannattaako pyytää suosittelijaksi pomo, jonka työpaikkatarjouksen olet hylännyt? Hänhän voi pikkumaisuuttaan kosktoksi vaikeuttaa toiseen työpaikkaan pääsyä.

Vierailija
33/38 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos pyytävät joka tapauksessa suosittelijaa ja tuo edellisen työpaikan pomo kertoo kaikille (tai siis vihjailee kertomatta suoraan) minusta kyseleville, että ei kannata palkata. Enhän minä pääse koskaan sinne työhöntulotarkastukseen asti! t, ap

Vierailija
34/38 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo vaikutti oikeasti pitävän minusta, eräs tuttavani haki ko. työpaikkaa jälkeeni ja oli tällekin kehunut minua. Hän myös pahoitteli, että oli teettänyt minulla liikaa töitä, mutta tilanne vaan oli sellainen. Ymmrsi myös, että minulla on pienet lapset ja silloin oli vielä pitkä työmatkakin. En todellakaan usko, että hän tahallaan vaikeuttaisi uuden työn saamista. Kyseessä oli vanhempainvapaan sijaisuus. t. ap

Vierailija
35/38 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 10:18"]

Jos kerrot että edellisessä työpaikassa oli huono henki, kukaan ei palkkaa sinua. Aina pitää kehua ed. työpaikka, vaikka olisi työskennellyt helvetissä

[/quote]

Lääkärille voi kertoa ja kannattaakin, jos kyselee sairaslomista. Paremmalta kuulostaa, kun on saikulla huonon hengen kuin jaksamisen takia.

Työhaastattelijalle tuota ei tokikaan kannata kertoa.

Vierailija
36/38 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairauslomalla masennuksen vuoksi, tosin työpaikkaakaan ei ole valmiina odottamassa. Ei kauheasti luo uskoa tulevaisuuteen tämä ketju :( Joko olen huono työntekijä, koska en jaksa, tai laiska lusmu, jos en käy töissä. Ei oikein mielenterveyskuntoutujille löydy paikkaa tästä yhteiskunnasta.

Vierailija
37/38 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään palkkaisi ketään sellaista, josta aiheutuu ylimääräisiä kuluja sairastelun vuoksi. Tarkoitan tällä sitä, että ollaan poissa usein. Jokainen on joskus kipeä, sen ymmärrän. Ap, en palkkaisi sinua koskaan töihin.

Vierailija
38/38 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 37 on alapeukutettu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä