Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kenelläkään "yhteisiä rahoja" puolison kanssa?

Vierailija
22.12.2020 |

Itse tiedän kokemuksesta vain omien vanhempieni mallin, jossa ei ollut minun rahoja ja sinun rahoja, vaan kaikki rahat yhteisellä tilillä.

Toimiiko kukaan nykyään näin? Itsellä ei vielä puolisoa, joten en osaa sanoa, miten toimisin. Mutta kokemukseni mukaan tuo toimi hyvin. Ei tarvinnut laskea mitä kukakin on ostanut tai tienannut tai laittanut säästöön tms.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi elää yhdessä ihmisen kanssa, jolla olisi erilaiset arvot koskien talousasioita.

Yhteisessä kkodissa yhteiset rahat tai ei olla yhdessä.🙈

Vierailija
62/68 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi meillä...

Minulla on säästöjä vajaa 30 000 euroa ja mies on ulosotossa.. En ikinä laittaisi rahoja yhteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli ensimmäisessä avioliitossa yhteiset rahat. Se toimi, koska mies tienasi ja minä joko opiskelin tai olin lasten kanssa kotona tms. minä en tuhlannut mitään, tajusin koko ajan, ettei ne ole minun rahoja. Kampaajallakin kävin kaksi kertaa vuodessa. Mies taas oli luonteeltaan säästäväinen.

Ei noi ole yhteisiärahoja, ne oli puolison rahoja. Yhteisten rahojen käytöstä päätetään yhdessä, kumpikaan ei niitä omi eikä kummallakaan ole tunne että rahat olisi toisen. Perinteisesti toki yhteinen talous on ollut sitä että mies tienaa ja vaimo hoitaa kodin. Rahojen käytöstä on päättänyt mies ja rahat on miehen.

Vierailija
64/68 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä omat tilit mutta periaatteessa kaikki yhteistä. Se maksaa kumpi on paikalla tai ehtii. Tämä toimii hyvin, mulla ei hermo kestäisi katsella vaimon shoppailuja yhteiseltä tililtä.

Meillä sama systeemi, hyvin toiminut jo 20 vuotta.

Mä opin jo mummolta että naisella pitää olla omaa rahaa, siksi mulla on oma tili ja omat säästöt ja sijoitukset yhteisten lisäksi.

Kun laskut on maksettu ja ruokaa pöydässä saa kumpikin laittaa jäljelle jäävät omat rahansa mihin lystää.

Vierailija
65/68 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi pieneen mieleenkään. Meillä on yhteinen lapsi, yhteinen koti ja yhteisiä sovittuja menoja (50-50 jaolla). Rahat on omat, vaikkakin esim toisen perintö on sijoitettuna yhdessä käytettävään vapaa-ajanasuntoon. Autotkin on omat, mutta toisen autoa saa lainata jos se sopii omaan kuljetustarpeeseen paremmin.

Mitenkään tarkkaan ei sitä 50-50 jakoa lasketa, toiselle voi käydä ostamassa vaikka talvirenkaat, jos se sopii aikatauluihin paremmin niin.

Vierailija
66/68 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi yhteinen käyttötili.

Vierailija
67/68 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytössä yhteinen taloustili, johon molemmat siirtävät automaattisesti saman summan joka kk. Sieltä menee suoraveloituksena kaikki yhteiset laskut ja molemmilla on kortti ruoan ostoa varten.

Itsellä on nykyään tuplatulot puolisoon verrattuna, mutta hänelläkin jää joka kk 1500e säästöön, joten ei ole syytä tasata menoja. Hänellä on myös 10v enemmän työvuosia jäljellä, joten itsellä on säästämisen tarve suurempi (aion jäädä töistä pois viimeistään 45-50v ja elää sijoituksilla).

Vierailija
68/68 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on. Olemme 40-kymppisiä ja meillä on lapsia. Olemme olleet noin 20 vuotta yhdessä ja aina ollut yhteinen tili. Tienaan hieman enemmän kuin vaimoni (n.2500€/kk vs. 2000€/kk). Ei ole ollut ongelma suhteemme aikana, helpottanut laskujen maksua sekä turhilta tilisiirroilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän