Onko kenelläkään "yhteisiä rahoja" puolison kanssa?
Itse tiedän kokemuksesta vain omien vanhempieni mallin, jossa ei ollut minun rahoja ja sinun rahoja, vaan kaikki rahat yhteisellä tilillä.
Toimiiko kukaan nykyään näin? Itsellä ei vielä puolisoa, joten en osaa sanoa, miten toimisin. Mutta kokemukseni mukaan tuo toimi hyvin. Ei tarvinnut laskea mitä kukakin on ostanut tai tienannut tai laittanut säästöön tms.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on omat tilit, molemmat siirtävät yhteiselle tilille sen mukaan rahaa, että yhteiset ja lasten tarpeet maksetaan sieltä. Molemmille jää yhtä paljon rahaa omiin menoihin, joista hoitaa henkilökohtaiset menonsa, säästää tai tuhlata, mitä milloinkin haluaa tehdä.
Mitä jos vaimolla onkin "kallis maku" ja haluaa tehdä enemmän ja käyttää enemmän? Missä menee raja?
Vaimolla on kyllä kallis maku, mutta onneksi myös realiteetit kohdillaan, joten ei ongelmia meidän suhteessa. Se mikä on ok meille, ei välttämättä ole toisille.
Vierailija kirjoitti:
Omat tilit ja säästöt. Ainoa järkevä ja toimiva tapa.
Lisäksi on yhteinen taloustili, jonne kumpikin siirtää sovitun summan joka tilistään. Tolta tililtä maksetaan kaikki eli molemmat käyttää miten parhaaksi näkee. Muuten ei lasketa kuka maksaa mitäkin ja jos toinen jää työttömäksi tai haluaa opiskella lisää niin toinen maksaa sitten enemmän. Rahat on siis omat ja yhteiset. Yhteinen talous ei tarkoita, etteikö voisi pitää järjen mukana talousasioissa.
Eikö käy rasittavaksi näperrellä joka kuukausi jotain pikkusummia sinne yhteiselle tilille?
Meillä on yhteiset rahat, mutta omat tilit joihin palkka tulee. Ei mietitä kumman tiliä milloinkin käytetään, n. kerran kuussa siirrän molempien tileiltä yhteiselle säästötilille ylimääräiset rahat. Toimii, koska meillä on samanlaiset rahankäyttö (tai käyttämättömyys) tottumukset. Ollaan toimittu näin lähes siitä hetkestä asti kun aloitettiin seurustelemaan.
Meillä ei ikinä toimisi. Mies tienaa enemmän mutta raha polttaa taskuissa, itse taas nautin kun saan säästöön. Mies käyttäisi rahaa sitä tahtia mitä minä säästäisin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on. Meillä on myös yhteinen sekä omat henk.koht. säästötilit. Toimii tosi hyvin, enkä ymmärrä miten voi olla eri talous samassa taloudessa
Kyllä sä sitten ymmärtäisit, jos sulla olis mun ex mies puolisona. Se laittoi haisemaan kaiken mikä yhteisellä tilillä oli. Siinä meni herran omat ja mun rahat heti kun tilille ilmestyi. Ei ollut kovin pitkä parisuhde se.
Juu, meillä on yhteiset tulot, menot, lapset ja velat. Me olemme perhe emmekä kämppikset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi on yhteinen taloustili, jonne kumpikin siirtää sovitun summan joka tilistään. Tolta tililtä maksetaan kaikki eli molemmat käyttää miten parhaaksi näkee. Muuten ei lasketa kuka maksaa mitäkin ja jos toinen jää työttömäksi tai haluaa opiskella lisää niin toinen maksaa sitten enemmän. Rahat on siis omat ja yhteiset. Yhteinen talous ei tarkoita, etteikö voisi pitää järjen mukana talousasioissa.
Eikö käy rasittavaksi näperrellä joka kuukausi jotain pikkusummia sinne yhteiselle tilille?
Mitä pikkusummia? Taloustililtä menee lainat, vakuutukset, vastikkeet yms. eli koko yhteinen talous. Ei ole mitään pikkusummia. Eikä siirtoja tartte tehdä kuukausittain itse, ne menee automaattisesti.
Mutta eiköhän jokainen pariskunta itse päätä itselleen sopivan järjestely, Meillä tämä on toiminut pian 20 vuotta.
Meillä on omat tilit, mutta yhteiset rahat. Se maksaa laskuja kumpi ehtii. Jos toisen käyttötili tyhjenee, toinen siirtää sinne lisää omalta tililtään. Useimpina kuukausina kertyy jotain säästöön. Niillä rahoitetaan isompia, yhteisesti sovittuja juttuja, kuten vaikka auto tai lomamatka. Tavalliset ostokset kumpikin ostelee toiselta kysymättä (vaatteet, kirjat ym), kalliit ostokset taas (noin 600 eurosta ylöspäin) neuvotellaan yhdessä. Kummallakin on omat sijoitukset, joihin laitetaan lisää tasapuolisesti muuten, mutta minulle hieman enemmän, koska menetin monta vuotta eläkerahaa kun hoidin lapsia kotona. Tämä toimii hyvin näin, koska meillä on samanlaiset kulutustottumukset, olemme sopuisia eikä kummallakaan ole mitään peliongelmaa.
Meillä on yhteiset rahat vaikka ne tulee omille tileille. Maksut ja ostokset maksetaan ihan satunnaisesti kummalta tililtä vaan. Olemme niin pienituloisia ettei näistä vähistä rahoista tule riitaa. Jos tulee joku kalliimpi ostos eteen, siitä neuvotellaan yhdessä.
2 lasta, En tiedä missä vaiheessa rahat muuttui täysin yhteisiksi, mutta miehen toiveesta hoidan kaikki talousasiat, hän ei edes käy tilillään juurikaan koskaan. Siirrän ylijääviä säästöihin ja sijoituksiin, miehelle enemmän kun tienaakin enemmän, mutta ei millään tavalla erotellä että kenen rahoja mihinkin menee, eikä meillä ole avioehtoa. Yhteenmennessä toin isomman alkupääoman talouteen. Varmaan jos olisi eri käsitys ja vähän rahaa, olisi tarkempaa, mutta eipä ole tullut eteen hetkeä että olisi pitänyt miettiä kenen rahoista jotakin ostetaan.
Tuntuisi tosi stressaavalta :/ nyt ostettiin kinkku koska mies ja lapset sellaisen haluaa, pitäiskö se mennä että mies maksaa 75% , eli puolet omaa ja maksaa puolet lapsen osuudesta? Entä jos minä ainoastaan kuljetan harrastuksiin lapsia, kuka maksaa silloin mun auton bensat?
Ei ollut 20 vuoden yhdessä olon aikaan yhteisiä rahoja exän kanssa. Ikinä en suostuisi. Kiltteyttäni maksoin lähes kaikki laskut suhteen viimeisinä vuosina. Hyväksikäyttöä se mieheltä oli. Vielä jos olisi tiennyt saldon ja olisi ollut käyttöoikeus tilini.
Vanhemmillani oli yhteiset rahat.
Eri tilit oli yhdessä ollessa ja muksun varttuessa. Ei tullut riitaa kun suht tasan makseltiin kaikki. Erottua huomioin kaiken minkä makselen lapsen vaatteista, harrasteista sun muista, mutta yleensä elareitten jälkeen isä on se joka jää miinukselle. Siispä nostan rahaa hänelle silloin tällöin, että voivat harrastaa yhdessä ja jotain tulee näkyvämmin isänkin puolelta. Ei ole väärin koska lapsen isä tulee nykyäänkin korjaamaan kaiken mitä kämpässäni on rikki ilman korvausta ja voin pyytää häntä lasta vahtimaan.
Jos ja kun välit on mahdollista säilyttää terveinä niin kaikki hyötyvät, eritoten lapsi.
Nämä 20 vuotta meillä on ollut yhteiset rahat. Tai kummallakin omat tilit, joille palkat menevät, mutta kummallakin käyttöoikeus toisen tiliin. Kun kirjaudun nettipankkiin, niin näen oman ja miehen tilin, säästötilin, talolainan jne. Siirrellään rahaa tarpeen mukaan.
Mies tienaa nyt tuplat enemmän, suhteen alkuaikana tienasi kolme kertaa enemmän, mutta nämä yhteiset rahat olivat silti hänen toiveensa. Itse asiaa aluksi vieroksuin, mutta mies ei suostunut erillisiin tileihin. Kumpikaan ei tuhlaa turhuuksiin ja isommat hankinnat päätetään yhdessä. Pienemmät hankinnat kumpikin osaa harkita itsekseen. Vaikka erinäisiä riitoja 20 vuoteen on mahtunut, niin rahasta ei olla koskaan riidelty.
Ei toimi. Kummallekin oma tili parisuhteissa. Ei tapahdu katastrofeja jos toinen paljastuu huijariksi. Toista voi auttaa noin muuten jos on sellainen tilanne, ei tarvitse olla samaa tiliä.
En koe minulla olevan oikeutta miehen palkkaan enkä miehellä oikeutta minun palkkaan . Lainanhoitotili yhteinen ja asumiskulut puoliksi, mutta rahat ja tilit on alusta saakka olleet omat. Ei mun tilinauhassa lue mieheni nimeä omani lisäksi. Jos olisi lapsia, saattaisi tilanne olla eri. Nyt lapsettomana näin hyvä. Kumpikin käyttää omat rahansa kuten parhaakseen näkee, kunhan yhteiset menot hoidetaan tasapuolisesti yhdessä.
Meillä on yksi yhteinen tili ja omat lisäksi. Yhteiselle menee 50 % kummankin tuloista. Yhteiseltä maksetaan selkeästi tarpeisiin kuuluvat asiat kuten asuntolainan lyhennys, bensa, ruokakauppaostokset, uudet huonekalut jne. Vuositasolla palkkamme ovat hyvin lähelle samat, mutta itselläni ne vaihtelevat kuukausittain paljon, joten siksi tuo 50 % on kätevä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ikinä toimisi. Mies tienaa enemmän mutta raha polttaa taskuissa, itse taas nautin kun saan säästöön. Mies käyttäisi rahaa sitä tahtia mitä minä säästäisin.
Yhteiset rahat vaatii saman tyyyppiset rahankäyttäjät. Ei varmasti toimikaan noin, että toinen laittaa vaan rahat haisemaan. Meillä on yhteiset rahat, mutta jos mies tai nainen olisi samanlainen kuin sinulla, niin itsekin haluaisin omat rahat.
Meillä on ollut yhteinen tili siitä saakka kun mentiin naimisiin eli 20 vuotta. Sitä ennen asuttiin yhdessä n. 3 vuotta ja pidettiin rahat visusti erillään ja maksettiin asiat puoliksi. Todettiin molemmat että tuo erillään pitäminen on turhaa ja rahankäyttö tapa on hyvin samanlainen. Siinä vaiheessa kun lapset tulivat niin olisi ollut vielä hankalampaa laskea kuka maksaa mitäkin.
Tiedostan sen riskin, että jos toinen kuolee, yhteinen tili jäädytetään. Sitä varten molemmilla on omat varatilit, jossa on muutama tuhat euroa.
Ymmärrän ettei tämä toimi jos toinen pihistelee ja toinen tuhlaa. Meillä ei ole koskaan ollut mitään riitaa rahasta, isommista hankinnoista puhutaan, tuntuisi hassulta ettei puhuttaisi vaikka olisi omatkin tilit.
Yhteinen käyttötili, jonne molempien palkat menevät ja pankkikortit on ohjattu käyttämään. Kohta parikymmentä vuotta toiminut. Yhteinen elämä, koti, elintaso ja pankkitili.