Turhista wilmaviesteistä
Oon neljän lapsen, kokopäivätyössä käyvä äiti. Meillä on lasten lisäksi useita lemmikkejä, puolentoista hehtaarin tontti ja melkein 200 neliön okt ja siirtolapuutarhamökki.
Mulla on muutakin tekemistä kuin lukea noin 6 wilmaviestiä päivässä tyyliin "Huomenna Lissulla ei ole liikuntaa, koska harjoittelemme kevätjuhlaa varten".
A) Lissu muistaa ihan itsekin jo jotain. Lissu on 10-vuotias.
B) Se ei ole katastrofi, jos joku oppilas unohduksissaan ottaisikin liikkavaatteet reppuun mukaan.
Luottakaa välillä niihin oppilaisiinkin. Niilläkin on aivot. Lisäksi mun mielestä yksi tärkeimmistä opetuksista, joita koulu voi antaa, on se, että lapsi oppii huolehtimaan itsestään/tavaroistaan/tehtävistään.
Kommentit (69)
Minun lapseni sai huomautuksen siitä, että oli syönyt liian pitkään ja hartaasti kouluruokaa. Hän oli todella hämillään siitä, että hyvän ruoan syömisestä rangaistaan. Hän on muuten sellainen kiltti nörttipoika.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 15:21"]
Mulla ei kyllä oo mitään tollasia viestejä vastaan, päinvastoin. Ne "kynä puuttui" -viestit taas on vähän turhia.
[/quote]
Yläkoulun ope täällä. Kun joka tunti joltakin oppilaalta puuttuu kynä, ja sitten kulutetaan aikaa, että löydetään jokaiselle jostakin kivenkolosta kynä tunniksi, niin pikkuhiljaa alkaa savu nousta päästä kynäogelman kanssa. Varsinkin koetunneilla menee aivan liikaa aikaa, kun koitetaan löytää jokaiselle unohtelijalle kynä, kumi ja viivain. Open varastot hupenevat sitä mukaa, kun tavaraa lainaa, koska tavara ei palaa lainasta. Panttiruljanssikin on aikaavievää. Että koittaakahan pitää ne välineet kunnolla lapsillanne!
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 15:21"]
AP, Kuinka kauan sinulla menee lukea sanasta sanaan "Huomenna Lissulla ei ole liikuntaa, koska harjoittelemme kevätjuhlaa varten".
Pakkoko siellä WIlmassa on käydä joka viestiä erikseen katsomassa???? Käy vaikka joka toinen päivä ja lue ne kaikki 12 viestiä kerralla.
[/quote]Minua myös ärsyttää se että sähköpostiin tulee viesti wilmaviestistä, mutta siinä näkyy vain otsikko. Otsikkona on vielä yleensä joku "tärkeä muistutus", joten pakkohan se on käydä lukemassa. Sitten siellä on tosiaan joku "huomenna ei luistelua, jos on enemmän kuin 20 pakkasta" ja tuo sama viesti on mennyt myös koululaiselle jota se koskee.
mä en nyt ymmärtänyt tota positiivisten palautteiden moittimista! mitä pahaa niissä on? ei opettaja niin tyhmä ole että ihan turhasta laittaisi. mä ainakin kerron yläaste ikäiselle pojalleni kaikki palautteet, huonoista keskustellaan ja hyvistä kehun. arvaatkaa kumpi poikaa motivoi panostamaan enemmän opiskeluun. kehutteko koskaan lapsianne? mullakin puutarhahommia mut kerkeen huomaamaan positiivisetkin asiat.
Huoh. Miksi luet ne viestit? Jos tiedät, että Lissu hoitaa hommat itse, niin älä lue. Ja voithan vielä varmuudeksi laittaa opettajalle viestiä, ettet käytä wilmaa.
Tuntuu käsittämättömältä, että aikuiset ihmiset ajattelevat aina ensisijaisesti vain omia tarpeitaan ja kokevat loukkaavina ja elämää vaikeuttavina viestit, joita eivät itse tarvitse. Tiedoksi teille: on monenlaisia lapsia. Joku hoitaa ekaluokasta lähtien koulun aivan itse (tunnen tällaisen) ja toinen ei muista vielä ysiluokallakaan, missä pitäisi olla ja milloin. Ääripäiden mukaan ei vain voi joka asiassa mennä. Sen tunnollisen pitää vain tajuta, että muistutuksia tulee ja sen huithapelin, että joka asiasta ei voi häntä muistuttaa erikseen, jotain on itsekin tajuttava.
Mitä taas tulee opettajien laittamiin tuntimerkintöihin, niin niissä ei ilmiselvästi voi vain miellyttää vanhempia. Jos laitan vain kerran kuussa, olen laiska. Jos laitan viikottain, laitan niitä turhan paljon eivätkä ne tunnu miltään. Jos laitan koko luokalle, ei kelpaa. Jos laitan vain sille, joka kerrankin on hetken hiljaa, itketään porukalla, miten se on epäreilua, kun muut ovat olleet hiljaa ihan aina.
Meneekö ihmisten suhteellisuuden taju romukoppaan omien lasten suhteen? Eikö enää tajuta, että se oma tenava ei ole koulun tähti eikä maailman napa vaan yksi oppilas sadoista muista? Kaikkea ei tehtailla juuri oman perheen tarpeisiin ja jotain pientä epämukavuutta voi joutua kestämään. Onhan se nyt kamalaa lueskella viestejä turhaan ja vielä hirvittävämpää katsella niitä hyvä-merkintöjä, kun niitä on ihan liikaa. Mikä vaiva ja mikä sietämisen määrä! Rankkaa taitaa nykyvanhemmilla olla ja oman lapsen kouluasiat siellä priorisointilistan alimmaisena.
Minä kuulun niihin vanhempiin, jotka tahtoisivat oikeasti tietää lapsestaan enemmän. Hehkuisin ylpeydestä rivistä hyvä-merkintöjä ja kehuisin lastanikin vuolaasti. Muistuttaisin jumppakamoista ja poikkeuspäivistä, vaikka lapsi itsekin osaisi hoitaa homman. Ihan vain kertoakseni hänelle, että välitän hänen päivistään ja puuhistaan. Minulle siirtolapuutarhamökit, lemmikit tai tontit eivät ole niin tärkeitä, ettenkö sitä viittä minuuttia päivässä voisi uhrata lapseni opettajan lähettämille viesteille.
15v:n äidille. Ekaks siellä luokissa on yleensä syöminen kielletty eli karkkeja ei kaivella tunnin aikana, ei alussa eikä lopussa. Toisekseen jos on niitä jaellut tunnin alussa (tunti on siis alkanut eikä olla käytävällä) niin totta helkutissa se häiritsee opetusta, kun siellä on puoli luokkaa häärimässä sen suklaan perässä.
Usein vanhemmat valittaa noista kynä puuttuu- viesteistä, mutta aika onnetonta on koulun käynti jos ei ole edes kynää mukana. Kuulostaa huvittavalta, mutta ehkä teidän pitäisi jutella sen muksunne kanssa siitä mitä siellä koulussa on tarkoitus tehdä. Jos kynä uupuu harvoin, niin se on tietty unohdus, mutta entäs sitten kun se puuttuu lähes aina.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 16:39"]Ikuisuus ongelma. Toisten mielestä viestejä tulee liikaa, toisten mielestä liian vähän. Koskaan ei kaikki ole tyytyväisiä. Itse kirjoitan aika aktiivisesti muutoksista ja poikkeuksista normaaliviikoissa. Toiset vanhemmat lukee tunnin sisällä, toiset viikon päästä, jotkut ei koskaan
t. Ekanluokan ope
[/quote]
Ikuisuus ongelma? Ekaluokan ope? Miten kieliopin opinnot sujuivat?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 15:41"]
Niin samaa mieltä ap:n kanssa. Mielenkiintoisimpia merkintöjä tänä keväänä on meillä ollut se, ettei 15-vuotias poikani syönyt kouluruokailussa. Ei ollut viesti, vaan merkattuna siellä tuntimerkinnöissä tiedoksi huoltajalle. Mitä helvettiä! Toinen hauska merkintä oli, että samainen 15-vuotias kasiluokkalaiseni oli jaellut tunnin alussa luokkakavereille karkkia. Siis mit vit!?! Ei siis mainintaa, että tämä jakelu olisi häirinnyt tms. vaan vain "jakeli tunnin alussa kavereille suklaata". Yksinkö ne olis pitänyt syödä mielummin?! Ihan kaikkea ei tarvi kotiin viestittää...ymmärtäisin, jos kyseessä olisi alaluokkalainen.
[/quote]
open pointtina ehkä kuitenkin se, ettei oppitunnilla syödä. Ja siinähän häiritsee lisäksi jo muita ja opetusta, jos jakelee syötävää muillekin.
Tähän sopinee sanonta "jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla ottaa" eli like mother like son :(
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 16:50"]
mä en nyt ymmärtänyt tota positiivisten palautteiden moittimista! mitä pahaa niissä on? ei opettaja niin tyhmä ole että ihan turhasta laittaisi. mä ainakin kerron yläaste ikäiselle pojalleni kaikki palautteet, huonoista keskustellaan ja hyvistä kehun. arvaatkaa kumpi poikaa motivoi panostamaan enemmän opiskeluun. kehutteko koskaan lapsianne? mullakin puutarhahommia mut kerkeen huomaamaan positiivisetkin asiat.
[/quote]
Minä kehun paljon, mutta sentään JOKU syy siinäkin pitää olla. Muuten se kärsii inflaation.
Ja ihan oikeasti, olen kysynyt lapselta, että millaisista asioista on kehuttu. Hän on itsekin yleensä äimänä. Kuulemma ihan tyypillisesti opettaja laittaa kaikille luokalla hyvä-merkinnän, jos ei ole sattunut mitään erityistä häiriötä tunnilla. EI siis edellytä mitään aktiivisuutta tunnilla tms.
Kuten sanoin - jos olisit lukenut kommenttini kunnolla - kehut eivät sinänsä ole huono asia tietenkään. Mutta kun niitä tulee päivittäin ns. tyhjästä, niiltä menee merkitys.
Ehkä tämä on vain ko. koulun piirre, joten voi olla, että sinun on vaikea ymmärtää, mitä tarkoitan, jos teidän lasten koulussa ei ole tuollaista jatkuvaa kehuskelua.
3
27, miksi normaalista käytöksestä pitäisi erikseen kiittää? Olen tuon kolmosen kanssa täysin samaa mieltä: kehuilta putoaa pohja pois, jos jo pelkkä paikalle lampsiminen ja hiljaa olo on kehujen arvoinen. Sitä paitsi, eivät lapset tuollaisia vertaile, joten turhaan sä pelkäät niiden miettivän kotona vanhempiensa kanssa, että Mirkku-Maria sai kehuja enkun tunnilta, mä en, miksi näin?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 15:41"]
Niin samaa mieltä ap:n kanssa. Mielenkiintoisimpia merkintöjä tänä keväänä on meillä ollut se, ettei 15-vuotias poikani syönyt kouluruokailussa. Ei ollut viesti, vaan merkattuna siellä tuntimerkinnöissä tiedoksi huoltajalle. Mitä helvettiä! Toinen hauska merkintä oli, että samainen 15-vuotias kasiluokkalaiseni oli jaellut tunnin alussa luokkakavereille karkkia. Siis mit vit!?! Ei siis mainintaa, että tämä jakelu olisi häirinnyt tms. vaan vain "jakeli tunnin alussa kavereille suklaata". Yksinkö ne olis pitänyt syödä mielummin?! Ihan kaikkea ei tarvi kotiin viestittää...ymmärtäisin, jos kyseessä olisi alaluokkalainen.
[/quote]
Eiköhän tuon viestin pointtina nimenomaan ollut että tuo suklaan jakelu häiritsi. Sen verran itsestäänselvyys ettei ope tajunnut erikseen laittaa viestiin että tämä oli kiellettyä ja häiritsi opetusta.
Vähän ot, mut mua huvitti jo omana kouluaikanani nuo pakkasrajat (Huomenna ei luistelua jos yli 20c). Itse ymmärsin ne niin, että otetaan sekä luistimet, että sisäliikkavarusteet ja iltapäivän sään mukaan mennään. No eikös kouluun tule 20 pentua ison kunnan alueelta, ja kaikki ovat katsoneet mittaria aamulla kotona. Heittoa parhaimmillaan 8 astetta, ja liikuntatunnista puolet menee tapellessa siitä mitäs nyt tehdään, kun puolilla on pelkät luistimet ja puolilla pelkät verkkarit. :D
Huomaattehan, että teidän huoltajien lisäksi Wilmaa käyttävät työvälineenä opettajat ja koulukuraattori. Muistiin merkityt asiat ovat myös opettajan omaa käyttöä varten.
minun toiveeni opettajille on se, että vilmaviesteihin liikuntavarusteista tai erikoisohjelmista tai -aikatauluista laitettaisiin se tärkein asia otsikkoon, jotta sitä koko viestiä ei tarvitsi yömyöhään käydä wilmasta lukemassa aamua varten.
eli otsikot näin: "tiistaina 24.5. ei ole liikuntaa (kevätjuhlaharjoitukset)" tai "pe 11.2. menemme klo 8 jäähallille" sen sijaan että siinä lukisi "liikuntatiedotus" tai "aikataulumuutos" jolloin ei voi tietää onko asialla kiire, vai koskeeko se yleisesti seuraavan parin viikon asioita.
Huomaa, että täällä on enimmäkseen pienten lasten vanhempia kommentoimassa.
Mun pointti tosiaan oli se, että pitääkö kaikesta viestiä kotiin? Eikö mitään enää voi selvittää siellä koulussa? Ei mun nuoruudessa jokaisesta kirja- tai kynäunohduksesta viestitty kotiin enää yläasteella! Kuitenkin on siitä koulusta suoriuduttu. Puhumattakaan siitä, jos söi vaan näkkäriä, eikä tykännyt ruuasta. Voin sanoa, että noi teinit jättää hyvin usein syömättä, koska ruoka on heidän mielestään pahaa. Onko parempi ottaa lautaselle ja heittäö syömättä pois, kun ettei ota ollenkaan? Noita ipanoita holhotaan ihan liikaa, omaa järjen käyttöä ei sallita, kaikesta siirretään vastuu kotiin kertomalla joka pikku asiasta. Kai nyt nuoren kanssa voisi jutella noi asiat siellä koulussa!? Sitten jos ei ikinä syö, niin ymmärrän, että infotaan kotiin, mutta iso urheileva nuori!!
Mitenhän on ikinä selvitty koulusta ilman wilmaa...
t. Se 15-vuotiaan mutsi
Kaikesta pitää nykyään viestiä kotiin. Muuten numeroiden laskettua tulevat vanhemmat päälle kuin yleinen syyttäjä. Opettajat tietävät kokemuksesta, mitä seuraa, jos jokaisesta risahduksesta ei ilmoiteta huoltajalle.
Huoltajilla on lapsistaan täysi vastuu ja se vastuu kuuluu vain heille. Nuo syömisjutut eivät kuulu opettajalle eikä ope voi niissä painostaa.
Syömisjutut kuuluu opettajille. Kouluruokailu on opsin mukaan kasvatustilanne.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 19:11"]
Huomaa, että täällä on enimmäkseen pienten lasten vanhempia kommentoimassa.
Mun pointti tosiaan oli se, että pitääkö kaikesta viestiä kotiin? Eikö mitään enää voi selvittää siellä koulussa? Ei mun nuoruudessa jokaisesta kirja- tai kynäunohduksesta viestitty kotiin enää yläasteella! Kuitenkin on siitä koulusta suoriuduttu. Puhumattakaan siitä, jos söi vaan näkkäriä, eikä tykännyt ruuasta. Voin sanoa, että noi teinit jättää hyvin usein syömättä, koska ruoka on heidän mielestään pahaa. Onko parempi ottaa lautaselle ja heittäö syömättä pois, kun ettei ota ollenkaan? Noita ipanoita holhotaan ihan liikaa, omaa järjen käyttöä ei sallita, kaikesta siirretään vastuu kotiin kertomalla joka pikku asiasta. Kai nyt nuoren kanssa voisi jutella noi asiat siellä koulussa!? Sitten jos ei ikinä syö, niin ymmärrän, että infotaan kotiin, mutta iso urheileva nuori!!
Mitenhän on ikinä selvitty koulusta ilman wilmaa...
t. Se 15-vuotiaan mutsi
[/quote]Jos minun teinini jättäisi syömättä sen takia että kouluruoka on "pahaa", minä opettaisin kyllä arvostamaan ilmaiseksi tarjottua ruokaa. Meillä ei syynä ole se vaan oppilaan pelot.
Juuri tuossa yläkouluiässä ne syömishäiriötkin taitavat puhjeta, varmaan todella mukava olla sellaisen äiti tietämättömänä jos ei koulustakaan viestiä tule.
Ja kyllä, kotiin se vastuu loppujen lopuksi kuuluu.
Ehkä tämä joskus menee vielä siihen, että yksilöllistetään vanhemmille menevät wilmaviestit. Koulun alussa porukat raksii ruutuun, minkälaista palautetta ja mistä asioista opettajan on hyvä kertoa ja mistä ei.
Yläkoulun ope sitten tarkistaa kaikkien opetusryhmiensä vanhempien toiveet aina ennenkuin wilmailee.
Ikuisuus ongelma. Toisten mielestä viestejä tulee liikaa, toisten mielestä liian vähän. Koskaan ei kaikki ole tyytyväisiä. Itse kirjoitan aika aktiivisesti muutoksista ja poikkeuksista normaaliviikoissa. Toiset vanhemmat lukee tunnin sisällä, toiset viikon päästä, jotkut ei koskaan.
t. Ekanluokan ope