Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turhista wilmaviesteistä

Vierailija
20.05.2014 |

Oon neljän lapsen, kokopäivätyössä käyvä äiti. Meillä on lasten lisäksi useita lemmikkejä, puolentoista hehtaarin tontti ja melkein 200 neliön okt ja siirtolapuutarhamökki.

Mulla on muutakin tekemistä kuin lukea noin 6 wilmaviestiä päivässä tyyliin "Huomenna Lissulla ei ole liikuntaa, koska harjoittelemme kevätjuhlaa varten".

A) Lissu muistaa ihan itsekin jo jotain. Lissu on 10-vuotias.

B) Se ei ole katastrofi, jos joku oppilas unohduksissaan ottaisikin liikkavaatteet reppuun mukaan.

Luottakaa välillä niihin oppilaisiinkin. Niilläkin on aivot. Lisäksi mun mielestä yksi tärkeimmistä opetuksista, joita koulu voi antaa, on se, että lapsi oppii huolehtimaan itsestään/tavaroistaan/tehtävistään.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 5 lasta, iso omakotitalo puutarhoineen. Olen mukana politiikassa ja vapaaehtoistoiminnassa. Olen yhden lapseni luokan rahastonhoitaja. Harrastan liikuntaa useana iltana, opiskelen viron kieltä ja kuulun kahteen kirjallisuuspiiriin. Silti ehdin lukea kaikki opettajien lähettämät Wilma-viestit. Onhan minulla aikaa olla AV-palstallakin lähes päivittäin...

Mielestäni tämä on täysin asennekysymys. Ja kuten joku aiempi viisaasti kommentoi, opettajat eivät voi (tai heidän ei kannata) valikoida kenelle lähettävät ryhmäviestit vaikkapa liikuntavarusteista tai lukujärjestysmuutoksista. Aina on vanhempia, jotka eivät saa mielestään riittävästi tietoa lapsensa koulunkäynnistä. Ja niitä, joiden mielestä opettajat laittavat turhia viestejä.

Lienee sanomattakin selvä, että olen myös opettaja...

Vierailija
42/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 19:19"]

Kaikesta pitää nykyään viestiä kotiin. Muuten numeroiden laskettua tulevat vanhemmat päälle kuin yleinen syyttäjä. Opettajat tietävät kokemuksesta, mitä seuraa, jos jokaisesta risahduksesta ei ilmoiteta huoltajalle.

Huoltajilla on lapsistaan täysi vastuu ja se vastuu kuuluu vain heille. Nuo syömisjutut eivät kuulu opettajalle eikä ope voi niissä painostaa.

[/quote]

Pitääkö 15-vuotiasta painostaa syömään, jos hän ei pidä ruuasta? Kun kyse ei todellakaan ole siitä, ettei ikinä syö? Muistan hyvin omasta nuoruudesta, kun käytiin lähikaupassa ruokavälkällä ostamassa evästä, kun ei kiinanpata maistunut.. Ei kaikki pidä kaikesta ruuasta, enkä mä enää ton ikäistä pakota syömään sellaista, mistä ei pidä. En syö itsekään.

No joo, turha tästä väitellä. Ymmärrän kyllä ton syömishäiriöpointin, mutta meillä kyllä syödään kotonakin joka päivä lämmin ruoka, jonka syömistä minä sitten vahdin.  

Mutta joo. Nykyään on tosiaan näköjään kaikesta raportoitava, itse antaisin kyllä jo yläkoululaiselle jo vähän vastuuta näissä kouluasioissa.

t. Se15-vuotiaan mude

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos olen lukion ope. :D

Vierailija
44/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 15:41"]

Niin samaa mieltä ap:n kanssa. Mielenkiintoisimpia merkintöjä tänä keväänä on meillä ollut se, ettei 15-vuotias poikani syönyt kouluruokailussa. Ei ollut viesti, vaan merkattuna siellä tuntimerkinnöissä tiedoksi huoltajalle. Mitä helvettiä! Toinen hauska merkintä oli, että samainen 15-vuotias kasiluokkalaiseni oli jaellut tunnin alussa luokkakavereille karkkia. Siis mit vit!?! Ei siis mainintaa, että tämä jakelu olisi häirinnyt tms. vaan vain "jakeli tunnin alussa kavereille suklaata". Yksinkö ne olis pitänyt syödä mielummin?! Ihan kaikkea ei tarvi kotiin viestittää...ymmärtäisin, jos kyseessä olisi alaluokkalainen.

[/quote]

Itse asiassa on aika perusjuttuja nämä ruoka-asiat ja uskomatonta, että vanhemmat suhtautuu välinpitämättömästi siihen ettei lapsi syö kouluruokaa vaan karkkia! Olisin kiitollinen jos saisin viestin lapseni vastaavista jutuista! Kannattaisiko jutella Pertin kanssa, että kuinka usein se kouluruoka oikeastaan jääkään syömättä ja onko ok syödä koulussa karkkia?

Vierailija
45/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 16:37"]

Onneksi meillä on vähän viestejä. Minusta tuollaiset syömisviestiy yläkoululaiselle on jo naurettavia. Itse muutin kotoa pois jo sen ikäisenä toiselle paikkakunnalle lukioon. Olisi hassua,jos olisin tilivelvollinen jollekin ollut koulusyömisistä.

[/quote]

Kyse ei ole tilivelvollisuudesta vaan välittämisestä!

Vierailija
46/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hieman yksinkertainen? Eiköhän sillä oppilaalla ole kyniä, sinun tehtäväsi on joko saada ne esiin tai pitää pöydälläsi muutamaa.

Maksaa n. 20 senttiä kappale. Taidat vain itse olla vietävissä.

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 15:21"]Mulla ei kyllä oo mitään tollasia viestejä vastaan, päinvastoin. Ne "kynä puuttui" -viestit taas on vähän turhia.

[/quote]

Sekin on viesti sulle että menkää ostamaan kyniä niin lapsesi koulunkäynti sujuu paremmin. Aina on näitä ketkä toivoo ettei ilmoteta niin paljon kotiin, mutta kun se valitettavasti kuuluu tähän työhön. Ei ole toivomisen asia.

[/quote]

Vierailija
47/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 19:36"]

Kaikesta pitää nykyään viestiä kotiin. Muuten numeroiden laskettua tulevat vanhemmat päälle kuin yleinen syyttäjä. Opettajat tietävät kokemuksesta, mitä seuraa, jos jokaisesta risahduksesta ei ilmoiteta huoltajalle.

Huoltajilla on lapsistaan täysi vastuu ja se vastuu kuuluu vain heille. Nuo syömisjutut eivät kuulu opettajalle eikä ope voi niissä painostaa.

[/quote]

Pitääkö 15-vuotiasta painostaa syömään, jos hän ei pidä ruuasta? Kun kyse ei todellakaan ole siitä, ettei ikinä syö? Muistan hyvin omasta nuoruudesta, kun käytiin lähikaupassa ruokavälkällä ostamassa evästä, kun ei kiinanpata maistunut.. Ei kaikki pidä kaikesta ruuasta, enkä mä enää ton ikäistä pakota syömään sellaista, mistä ei pidä. En syö itsekään.

No joo, turha tästä väitellä. Ymmärrän kyllä ton syömishäiriöpointin, mutta meillä kyllä syödään kotonakin joka päivä lämmin ruoka, jonka syömistä minä sitten vahdin.  

[/quote]No samoin voisi kysyä että saako 15-vuotiasta painostaa syömään jos sanoo ettei jaksa kun on koulussa syönyt vatsansa täyteen? Koska tämähän on varmaankin usealla syömishäiriöisellä tilanne, eiköhän ne valehtele, se on vakava sairaus.

Eli miten se sinun toisen ruoan syömisen vahtimisesi eroaa siitä että lapsi "pakotetaan" syömään koulussa kertomalla vanhemmille?

Minä en mitenkään hyväksy sitä että kouluruokaa ylenkatsotaan ja kaupasta käydään sitten ostamassa tilalle herkkuja, tai että vielä eväät erikseen ostettaisiin lapselle kouluun (mikä meilläkin on ollut esillä kun ei ruokalaan uskalla mennä syömään). Minä arvostan sitä että opettaja laittaa tietoa pieneltäkin tuntuvista asioista, kun kaikenlaista ongelmaa meilläkin teinillä on, ja ihan kaikessa ei lapsen sanoihin voi luottaa.

Vierailija
48/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ope sitten varmaan hoitaa asian niin että koulun säännöt ovat oppilaalla kirkkaasti päässä? Tavalla tai toisella. Vai äitiäkö sinnekin kaivataan hoitamaan homma?

Mitähän sitä tehtiin ennen Wilmaa?

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 16:58"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 15:41"]

Niin samaa mieltä ap:n kanssa. Mielenkiintoisimpia merkintöjä tänä keväänä on meillä ollut se, ettei 15-vuotias poikani syönyt kouluruokailussa. Ei ollut viesti, vaan merkattuna siellä tuntimerkinnöissä tiedoksi huoltajalle. Mitä helvettiä! Toinen hauska merkintä oli, että samainen 15-vuotias kasiluokkalaiseni oli jaellut tunnin alussa luokkakavereille karkkia. Siis mit vit!?! Ei siis mainintaa, että tämä jakelu olisi häirinnyt tms. vaan vain "jakeli tunnin alussa kavereille suklaata". Yksinkö ne olis pitänyt syödä mielummin?! Ihan kaikkea ei tarvi kotiin viestittää...ymmärtäisin, jos kyseessä olisi alaluokkalainen.

[/quote]

open pointtina ehkä kuitenkin se, ettei oppitunnilla syödä. Ja siinähän häiritsee lisäksi jo muita ja opetusta, jos jakelee syötävää muillekin.

Tähän sopinee sanonta "jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla ottaa" eli like mother like son :(

[/quote]

Vierailija
49/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 16:40"]

Minun lapseni sai huomautuksen siitä, että oli syönyt liian pitkään ja hartaasti kouluruokaa. Hän oli todella hämillään siitä, että hyvän ruoan syömisestä rangaistaan. Hän on muuten sellainen kiltti nörttipoika.

[/quote]

Toinen näkökulma: Yhden oppilaan ruokailun pitkittyminen myöhästyttää 19 muun oppilaan aikatauluja.. Tuskin missään koulussa tarvitsee 15 minuutissa syödä ja sitä pidempi ruoka-aika pitäisi riittää kaikille, hyvänkin ruuan ollessa kyseessä.

Vierailija
50/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

+Ihmiset vetää kummia johtopäätöksiä toisten käytöksestä. Se että viestiä lähetetään ei vielä välttämättä tarkoita, että opettaja olettaa että asialle tehdään jotain. Opettaja voi myös vain haluta infota asiasta ja jättää päätöksen seuraamuksista vanhemmille.

15-vuotiaan tapauksessa on hyvä, että ope kertoo havainnostaan, niin myös kotona voi tarkkailla ruokailua ja puuttua alkavaan syömishäiriöön ajoissa.

Suklaan jakelustakin on hyvä tietää. Esim, jos lapsella  on koko ajan viikkorahat loppu ja kyse onkin siitä, että muut kiristää jatkuvasti suklaata.

Kyse on siitä, että lasten ympärillä on paljon aikuisia ja on hyvä toimia koko kylä kasvattaa -periaatteella. Infotaan toisia aikuisia, mutta päätösvalta jätetään sille jolle se kulloinkin kuuluu.

Vierailija
51/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh teitä AV-mammoja...olen 17v ja aloin käyttämään wilmaa vasta ammattikoulun alettua..meillä oli yläasteella opintovihkot johon kirjattiin poissaolot joihin vanhemman kuittaus. Ei tarvittu wilmaa mihinkään ja jos opettajalla asiaa vanhemmalle niin soitti. Ei meillä pienestä asiasta vanhempiin oltu yhteydessä, oppilas itse selvitti opettajan kanssa miksi söi karkkia tunnilla. Oma 10v pikkusiskoni ei edes tiedä mitä läksyä hänellä on, itse huolehdin 1lk lähtien omat läksyni ja kokeeni, koskaan ei äiti vahdannut vieressä teinkö läksyni ja luinko kokeeseen. Hyvillä numeroilla lähdin yläasteela ilman täällä niin elintärkeää wilmaa :)

Vierailija
52/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 19:11"]

Huomaa, että täällä on enimmäkseen pienten lasten vanhempia kommentoimassa.

Mun pointti tosiaan oli se, että pitääkö kaikesta viestiä kotiin? Eikö mitään enää voi selvittää siellä koulussa? Ei mun nuoruudessa jokaisesta kirja- tai kynäunohduksesta viestitty kotiin enää yläasteella! Kuitenkin on siitä koulusta suoriuduttu. Puhumattakaan siitä, jos söi vaan näkkäriä, eikä tykännyt ruuasta. Voin sanoa, että noi teinit jättää hyvin usein syömättä, koska ruoka on heidän mielestään pahaa. Onko parempi ottaa lautaselle ja heittäö syömättä pois, kun ettei ota ollenkaan? Noita ipanoita holhotaan ihan liikaa, omaa järjen käyttöä ei sallita, kaikesta siirretään vastuu kotiin kertomalla joka pikku asiasta. Kai nyt nuoren kanssa voisi jutella noi asiat siellä koulussa!? Sitten jos ei ikinä syö, niin ymmärrän, että infotaan kotiin, mutta iso urheileva nuori!!

Mitenhän on ikinä selvitty koulusta ilman wilmaa...

t. Se 15-vuotiaan mutsi

[/quote]

Aika moni asia on muuttunut 30 vuodessa, mielestäni suurin osa parempaan suuntaan. Mitä pahaa on siinä, että lapselle viestitetään välittämistä hänen syömisistään tai muista elämän perusasioista? Mielestäni on vain äärettömän surullista jos lapsi syö pääsääntöisesti vain sen näkkärin koulussa, koska häntä ei ole kasvatettu kotona ennakkoluulottomasti MAISTAMAAN erilaisia ruokia. Ihan selväähän se on ettei lapsi syö sellaisia ruokia mihin ei ole tottunut jos ei ohjattu maistelemaan!

Vastuu lapsesta ON ensisijaisesti kodilla, joten eipä pitäisi olla koululla mitään siirrettävää. Valitettavasti vain näin ajatellaan joissakin kodeissa ja ummistetaan korvat koulusta tulevalta palautteelta. Kasvatus on välittämistä!

Vierailija
53/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 19:36"]

[/quote]

Mutta joo. Nykyään on tosiaan näköjään kaikesta raportoitava, itse antaisin kyllä jo yläkoululaiselle jo vähän vastuuta näissä kouluasioissa.

t. Se15-vuotiaan mude

[/quote]

Ei kai tässä pakottamisesta ollut kyse, mutta ei voi oppia mistään pitämäänkään jos ei koskaan edes maista.. Se kuuluu perus tapoihin.

Vierailija
54/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilma on erittäin hyvä olemassa. Lapsia on niin täytyy olla kiinnostunut koulunkäynnistä. Laittaa ne eläimet myyntiin, kai lapset sentään menee ykkössijalle.

Ei kai nikopetterit ja emma-aadat muista että liikka tunti peruttu, luistimet pitää tuoda to ja sitten kirjat on taas janinikolla puuttuneet ja jennijannilla taas tehtävät tekemättä. Teemuleevi on taas häiriköinyt ja heittänyt paperitolloja eetuvillelle ja eetuville nauraa tirskunut koko tunnin jne. Tulee sinne niitä hyvä merkintöjä kun oppilas ollut aktiivisesti tunnilla mukana.

Vierailija
55/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei täs enää tiedä itkeäkkö vai nauraa joitakin tän päivän vanhempia ! wilmassa turhia viestejä eikä lasten syömistä saa koulussa kytätä. mitä pahaa siinä jos mun laps syö suklaata tunnilla ku kert tarjoo muillekkin... ja toisessa ketjussa kamalaa ku oppilaat on olleet ulkona ja koulu ei edes aurinkorasvaa tarjonnut. todella säälin teitä tämän päivän opettat!

Vierailija
56/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

KariUrhoMaijaKerttuWerttiMattiEevanellaRaimoBörjeTuijaVenlaYrjöCarlullaCeciliaIlmariLauriOonaKaisaPekkaJariÅsaHannaAlvarGöranSariFiia

Vierailija
57/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:17"]

ei täs enää tiedä itkeäkkö vai nauraa joitakin tän päivän vanhempia ! wilmassa turhia viestejä eikä lasten syömistä saa koulussa kytätä. mitä pahaa siinä jos mun laps syö suklaata tunnilla ku kert tarjoo muillekkin... ja toisessa ketjussa kamalaa ku oppilaat on olleet ulkona ja koulu ei edes aurinkorasvaa tarjonnut. todella säälin teitä tämän päivän opettat!

[/quote]mitä siitä tulee jos mussutetaan suklaata tai jotain muuta. Tunnit on sitä varten että kuunnellaan ja vastataan, tehdään harjoituksia jne. Sitten itketään kun nikopetteri sai vaan seiskan matematiikasta koska on niin huono ope.

Vierailija
58/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoululaiseni edellisestä koulusta tuli jatkuvalla syötöllä Wilma-viestejä. Suurin osa täysin turhia. Osasta huokui epäkunnioitus, joka ilmeisesti vaikutti myös siihen, että monen opettajan välit oppilaisiin oli tulehtuneet. Ihmettelin tuolloin itsekseni onko tämä normaalia ja pahoitin joskus mieleni muutaman opettajan viesteistä. Poikani vaihdettua koulua viestintä muuttui järkeväksi. Uudessa koulussa ilmoitetaan pakolliset asiat ja vain oleelliset huomiot lapsen koulunkäynnistä merkitään Wilmaan. Tässä koulussa luotetaan niin nuoriin kuin vanhempiinkin, mikä näkyy rentona innostavana ilmapiirinä.

Vierailija
59/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:27"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:17"]

[/quote]mitä siitä tulee jos mussutetaan suklaata tai jotain muuta. Tunnit on sitä varten että kuunnellaan ja vastataan, tehdään harjoituksia jne. Sitten itketään kun nikopetteri sai vaan seiskan matematiikasta koska on niin huono ope.

[/quote]   no sanos muuta! ja sit se sama saakelin ope laitto joka matikantunnin jälkeen wilmaan ihan turhaa merkinnän, nikopetteri ei taaskaan matikan tunnil keskittynyt. höh ! kuka semmosii ny aina kerkiää lukemaan. iha kamalaa! 

Vierailija
60/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyniä ei koulu voi antaa kuin max 2/vuosi. Jos joka tunti vaikkapa 4/32 on hukannut kynänsä, se tulee koululle kalliiksi. Lisäksi joka tunti menee aikaa kynien etsimiseen. Mutta moni vanhempi ei näe muuta kuin sen oman lapsen. Opettajan työtä helpottaisi suuresti, jos oppilailla olisi edes kirjoitusvälineet mukana.