Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turhista wilmaviesteistä

Vierailija
20.05.2014 |

Oon neljän lapsen, kokopäivätyössä käyvä äiti. Meillä on lasten lisäksi useita lemmikkejä, puolentoista hehtaarin tontti ja melkein 200 neliön okt ja siirtolapuutarhamökki.

Mulla on muutakin tekemistä kuin lukea noin 6 wilmaviestiä päivässä tyyliin "Huomenna Lissulla ei ole liikuntaa, koska harjoittelemme kevätjuhlaa varten".

A) Lissu muistaa ihan itsekin jo jotain. Lissu on 10-vuotias.

B) Se ei ole katastrofi, jos joku oppilas unohduksissaan ottaisikin liikkavaatteet reppuun mukaan.

Luottakaa välillä niihin oppilaisiinkin. Niilläkin on aivot. Lisäksi mun mielestä yksi tärkeimmistä opetuksista, joita koulu voi antaa, on se, että lapsi oppii huolehtimaan itsestään/tavaroistaan/tehtävistään.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä taas Wilmasta tulee ihan liian vähän infoa. Juuri tuollaisista voisi infota vanhemmillekin, mutta jos opettaja ei saa edes lukujärjestystä sinne, niin tietäähän sen, että ei saa mitään muutakaan. Niin paitsi tietysti kaikki kirjojen unohtelut kyllä muistetaan mainita, mutta ei sitä, että aikataulu on muuttunut.

Vierailija
2/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minä taas olen kiitollinen tuollaisista viesteistä. Kaikki kymmenvuotiaat kun eivät ole kovin muistavaisia ja huolehtivaisia. Itsellänikin kuopus - jolla on lisäriesana aspergerin syndrooma - on sellainen huithapeli, että on ihan tuurin kauppaa, muistaako hän tuollaisia juttuja enää kotona. Saati että äidillekin kertoisi...

Mutta minusta sen sijaan vähän turhakkeita ovat esikoisen yläkoulussa liki joka päivä saamat "hyvä" -merkinnät. Juu, ihan kiva että opet tykkää, mutta kun niitä hyvä-merkintöjä jaetaan lapsen koulussa koko luokalle jo siitä, että ovat istuneet tunnilla suht hiljaa! Minusta siinä saisi olla vähän tiukemmat kriteerit, niin osaisi jo arvostaakin kehuja. Älkääkä nyt ymmärtäkö siis väärin, kiva on että kehutaan, mutta että olisi hyvä, että kehut pitäisi edes jotenkin ansaitakin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, Kuinka kauan sinulla menee lukea sanasta sanaan "Huomenna Lissulla ei ole liikuntaa, koska harjoittelemme kevätjuhlaa varten".

Pakkoko siellä WIlmassa on käydä joka viestiä erikseen katsomassa???? Käy vaikka joka toinen päivä ja lue ne kaikki 12 viestiä kerralla.

Vierailija
4/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei kyllä oo mitään tollasia viestejä vastaan, päinvastoin. Ne "kynä puuttui" -viestit taas on vähän turhia.

Vierailija
5/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huomenna ei ole liikuntaa, se on ok. Jos tulee monta samantasoista viestiä viikottain, silloin ihmettelisin. Ihan samaa mieltä kuin ap, kyllä lapsen kuuluu ottaa kymmenvuotiaana vastuuta asioistaan.

Vierailija
6/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin Lissu 10v muistaa kaiken itse. Mutta perhana kun Mimmi 13v on nähtävästi ihan aivoton, eikä vaan opi muistamaan mitään.

Vierailija
7/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 15:15"]

Jaa. Minä taas olen kiitollinen tuollaisista viesteistä. Kaikki kymmenvuotiaat kun eivät ole kovin muistavaisia ja huolehtivaisia. Itsellänikin kuopus - jolla on lisäriesana aspergerin syndrooma - on sellainen huithapeli, että on ihan tuurin kauppaa, muistaako hän tuollaisia juttuja enää kotona. Saati että äidillekin kertoisi...

Mutta minusta sen sijaan vähän turhakkeita ovat esikoisen yläkoulussa liki joka päivä saamat "hyvä" -merkinnät. Juu, ihan kiva että opet tykkää, mutta kun niitä hyvä-merkintöjä jaetaan lapsen koulussa koko luokalle jo siitä, että ovat istuneet tunnilla suht hiljaa! Minusta siinä saisi olla vähän tiukemmat kriteerit, niin osaisi jo arvostaakin kehuja. Älkääkä nyt ymmärtäkö siis väärin, kiva on että kehutaan, mutta että olisi hyvä, että kehut pitäisi edes jotenkin ansaitakin...

[/quote]

Köh... miksi alapeukutatte tuota? Mitä tyhmää tai ilkeää siinä oli, että pitää alapeukuttaa? En minä nyt opettajalle kitise hyvä-merkinnöistä tietenkään, kunhan nyt aihetta koskevassa nettikeskustelussa myönnän, että niitä riittäisi vähempikin.

3

Vierailija
8/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin samaa mieltä ap:n kanssa. Mielenkiintoisimpia merkintöjä tänä keväänä on meillä ollut se, ettei 15-vuotias poikani syönyt kouluruokailussa. Ei ollut viesti, vaan merkattuna siellä tuntimerkinnöissä tiedoksi huoltajalle. Mitä helvettiä! Toinen hauska merkintä oli, että samainen 15-vuotias kasiluokkalaiseni oli jaellut tunnin alussa luokkakavereille karkkia. Siis mit vit!?! Ei siis mainintaa, että tämä jakelu olisi häirinnyt tms. vaan vain "jakeli tunnin alussa kavereille suklaata". Yksinkö ne olis pitänyt syödä mielummin?! Ihan kaikkea ei tarvi kotiin viestittää...ymmärtäisin, jos kyseessä olisi alaluokkalainen.

Vierailija
9/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla. :D Olen itsekin neljän lapsen äiti, joten voin sanoa tämän: hankkikaa vain sen verran lapsia, että jaksatte heidän koulunkäyntiäänkin tukea. Antakaa opettajien tehdä työnsä tyylillään ja olkaa itse vanhempia omalla tyylillänne. Pus!

Vierailija
10/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kotona aivan terve 12v (luma-luokalla vielä, että ei aivan tahvo pitäisi olla), joka ei tuollaista muistaisi IKINÄ. Uimapäivänä ei varmasti olisi uimakamoja mukana, jos ei olisi tullut muistutusta wilmassa. Enemmän korpeaa se, että viesti tarvittavista eväistä tulee klo 23.15, kun seuraavaa aamuna on tarve. Harvoin jaksan kännykastä lähteä aamukiireessä surffailemaan, että "mitähän taas tarttis tehdä"

Vierailija
11/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 15:41"]

Niin samaa mieltä ap:n kanssa. Mielenkiintoisimpia merkintöjä tänä keväänä on meillä ollut se, ettei 15-vuotias poikani syönyt kouluruokailussa. Ei ollut viesti, vaan merkattuna siellä tuntimerkinnöissä tiedoksi huoltajalle. Mitä helvettiä! Toinen hauska merkintä oli, että samainen 15-vuotias kasiluokkalaiseni oli jaellut tunnin alussa luokkakavereille karkkia. Siis mit vit!?! Ei siis mainintaa, että tämä jakelu olisi häirinnyt tms. vaan vain "jakeli tunnin alussa kavereille suklaata". Yksinkö ne olis pitänyt syödä mielummin?! Ihan kaikkea ei tarvi kotiin viestittää...ymmärtäisin, jos kyseessä olisi alaluokkalainen.

[/quote]Tota, kun noita kaikenlaisia syömishäiriöitä on niin ymmärrän ja pidän ihan hyvänä näihin liittyviä huomioita. Itse olen joskus ollut koulun keittiöllä töissä, ja ihmettelin suorastaan opettajien välinpitämättömyyttä siitä mitä oppilaat söivät, tai söivätkö.

Tosin ei meillä ole näkynyt huomioita wilmassa syömisestä, kun lapsi on lopettanut koulussa ruokailun käytännössä kokonaan, ja siitä on keskusteltu muutenkin.

Vierailija
12/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 15:21"]

AP, Kuinka kauan sinulla menee lukea sanasta sanaan "Huomenna Lissulla ei ole liikuntaa, koska harjoittelemme kevätjuhlaa varten".

Pakkoko siellä WIlmassa on käydä joka viestiä erikseen katsomassa???? Käy vaikka joka toinen päivä ja lue ne kaikki 12 viestiä kerralla.

[/quote]

Jos on paljon muitakin hommia illalle, niin kyllä se ärsyttää kun pitää mennä avaamaan kone ja kirjautua wilmaan ja lukea kaikkien meidän kolmen (yksi on päiväkodissa) koululaisen viestit. Menee siihen oma aikansa.

Mun mielestä typerää kysellä että "kuinka kauan tuohon hommaan nyt menee", kun tosiaan niitä hommia joihin ei mene kuin "pikkuhetki" on aika monta yhdessä illassa.

Vierailija
13/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 15:41"]

[/quote]

Koska anoreksia ym. syömishäiriöt, terveys jne. Useimmissa kouluissa karkin syönti on kielletty muuten kuin erikoistilanteissa.

Vierailija
14/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 15:33"]

Jos huomenna ei ole liikuntaa, se on ok. Jos tulee monta samantasoista viestiä viikottain, silloin ihmettelisin. Ihan samaa mieltä kuin ap, kyllä lapsen kuuluu ottaa kymmenvuotiaana vastuuta asioistaan.

[/quote]

Juuri tämäntyylisiä viestejä meille tulee päivittäin ja monta. Ap

Vierailija
15/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta pienempi torppa niin on aikaa lukea viestit.

Ja sinä 15-veen äiti. MIT VIT itsellesi. Kielenkäyttösi taitaa olla teiniltäsi peräisin.

Itsellekin paukkuu viestiä jos toista kolmen lapsen kohdalta. Luen ne ja se siitä. Reagoin, jos on tarpeen. Vaikka itselläkin on "parempaa tekemistä". Onneksi en sentään siirtolapuutarhatonttia hankkinut, vaikka joskus harkitsin. En tiennyt, että tekee noin kiireiseksi ja kireäksi.

Vierailija
16/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita opelle viesti, että Lissu hoitaa vastedes itse hommansa ja mitään muistutusviestejä ei tarvitse. Toinen vaihtoehto jättää lukematta, jos ne menee ignoreen jokatapauksessa :-D

Vierailija
17/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 10-vuotias ja koko toukokuu on ollut yhtä poikkeusta. joka toinen päivä on poikekusaikatauluja ja mennänä sinne ja tänne ja tonne ja pitää olla uimakamat tai lenkkarit tai jumppakamat tai eväät ja poikkeuksellisesti koulu loppukin eri aikaan kuin normaalisti ja keskiviikkona nähdäänkin suoraan jäähallin edessä... jne.

Jos näitä ei tiedotettaisi kotiin, niin aika moni olisi väärässä paikassa väärään aikaan väärien tavaroiden kanssa.

Jos on lapsi, joka hoitaa tällaiset itse, niin sehän on hyvä, silloin äiti voi skipata nuo viestit saman tien.

Vierailija
18/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 15:15"]

[/quote]

Köh... miksi alapeukutatte tuota? Mitä tyhmää tai ilkeää siinä oli, että pitää alapeukuttaa? En minä nyt opettajalle kitise hyvä-merkinnöistä tietenkään, kunhan nyt aihetta koskevassa nettikeskustelussa myönnän, että niitä riittäisi vähempikin.

3

[/quote]

älä välitä, av-mammerot alapeukuttaa kaikkea, joka:

- on eri mieltä kuin itse

- on hokannut jotain, mitä itse ei, ja ajatus tuntuu siksi vieraalta

- kaikkia, joilla on jokin asia paremmin kuin itsellä (se kateus!)

- vahingossa myös niitä, joiden kanssa on samaa mieltä

Vierailija
19/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 15:21"]Mulla ei kyllä oo mitään tollasia viestejä vastaan, päinvastoin. Ne "kynä puuttui" -viestit taas on vähän turhia.

[/quote]

Sekin on viesti sulle että menkää ostamaan kyniä niin lapsesi koulunkäynti sujuu paremmin. Aina on näitä ketkä toivoo ettei ilmoteta niin paljon kotiin, mutta kun se valitettavasti kuuluu tähän työhön. Ei ole toivomisen asia.

Vierailija
20/69 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä on vähän viestejä. Minusta tuollaiset syömisviestiy yläkoululaiselle on jo naurettavia. Itse muutin kotoa pois jo sen ikäisenä toiselle paikkakunnalle lukioon. Olisi hassua,jos olisin tilivelvollinen jollekin ollut koulusyömisistä.