Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen alkoholinkäyttö ahdistaa

Vierailija
17.05.2014 |

Miten teillä käytetään alkoholia? Miten usein ja miten paljon juotte tai kumppaninne juovat? Itseäni on alkanut ahdistaa mieheni juominen, tai se on oikeastaan ahdistanut koko viisivuotisen suhteemme ajan. Tällä hetkellä miehelläni on tarve vetää kännit joka viikonloppu. Eilen hän oli baarissa jollain keikalla ja tuli kännissä kotiin, tänään lähti baariin katsomaan jotain peliä ja tulee arvatenkin taas kännissä kotiin. En jaksa, ahdistaa ja vituttaa. 

Mieheni ei ymmärrä minua yhtään. Hänen mielestään kaikki on ok, kunhan hän on "siististi" eikä riko paikkoja, telo itseään tai käyttäydy aggressiivisesti. Itseäni kuitenkin rasittaa se, että kotonani on vähintään kerran viikossa humalassa oleva ihminen, joka sönköttää ja puhuu tyhmiä. Minusta se on vastenmielistä.

Onko tällainen alkoholinkäyttö mielestänne normaalia, vai olenko jotenkin tiukkapipoinen? Mieheni mielestä nipotan turhasta ja yritän kahlita häntä, kun hän vain "haluaa elää ja nauttia elämästään". En ole itsekään mikään absolutisti, vaan juon mielelläni silloin tällöin lasillisen tai pari viiniä ruoan kanssa. En kuitenkaan juo itseäni humalaan. 

Omassa lapsuudenkodissani käytettiin alkoholia kohtuudella: vanhempani joivat lauantaisin saunakaljat, joskus viiniä ruoan kanssa ja vain juhlissa ottivat sitten vähän enemmän. Mieheni kotona alkoholia käytetään niin, että kaikki pitää juoda aina kerralla ja sitten ollaan kauheassa kännissä. Mielestäni mieheni äidillä on alkoholiongelma. Kun olin alkanut seurustella mieheni kanssa, ja kävimme usein hänen vanhempiensa kesämökillä, ihmettelin aina, miten mieheni äiti tuli niin helposti känniin juotuaan yhden lasin viiniä ruokapöydässä. Vasta paljon myöhemmin minulle selvisi, että siinä vaiheessa, kun kävimme pöytään, mieheni äiti oli tissutellut jo melkein pullollisen viiniä. Edelleen kun käymme mökillä, hän on usein ihan silmin nähden humalassa. Tämä on heillä normaalia.

Omassa suvussanikin on ollut alkoholismia, ja olen itse joutunut seuraamaan esim. veljeni huumekokeiluja. Veljeni polttelee edelleen pilveä silloin tällöin. Ehkä siksi ahdistun näistä asioista niin helposti.

Olen yrittänyt miettiä, miten voisin tilanteemme ratkaista. Olen esim. ehdottanut miehelleni, että voisin mennä vaikka vanhempieni luokse yöksi silloin, kun hänellä on tarve juoda. Mieheni ei ole ollut innoissaan, koska pelkää, mitä vanhempani hänestä siinä tapauksessa ajattelisivat. Toisaalta hänen baarireissunsa tulevat usein ex tempore, ja tuntuisi tyhmältä ilmoitella vanhemmille kahdeksan aikaan illalla, että tulenkin nyt teille yöksi. Mieheni ei kykene siihen, että joisi baarissa vain pari siideriä, vaan hänen on juotava pohjia ennen baaria, baarissa esim. monta nelostuoppia ja väkeviä päälle. Lopputuloksena on yleensä enemmän tai vähemmän tuhti humala.  

Ajatuksia?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi määrätä aikuisen miehen alkoholinkäytöstä. Voit vain miettiä itse, minkälaista alkoholinkäyttöä haluat itse kotonasi katsella. Minulle jatkuva ja säännöllinen humalajuominen olisi ehdottomasti sellaista, mitä en puolisoltani hyväksyisi. Inhoan viinan hajua, inhoan humalaisia ihmisiä, enkä halua kumpaakaan kotiini. Ymmärrän vähäisen määrän alkoholia, saunakaljan, onnittelumaljan, lasin viiniä joskus ruuan kanssa, mutta humalajuomista en. Vaikka olisi muuten kuinka ihana ihminen, en alkaisi suhteeseen kännäilijän kanssa. 

Sun täytyy nyt valitettavasti itse päättää mitä haluat ja toimia sen mukaan. Tietysti kerrot miehellesi, että mietit tätä asiaa, ja hän voi omalta puoleltaan miettiä mitä hän tulevaisuudelta haluaa.

Vierailija
2/60 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en lainkaan pitäisi. Äitini ei ole koskaan juonut mitään elinaikanani, eikä tiettävästi sitä ennenkään joten olen hyvin no no- alkoholille. Poikaystäväni lopetti juomisen alettuamme seurustelemaan, juomisella tarkoitan siis hänen 5x viikossa ryyppäämistään ja pohjalle viinapullo yms. Kavereiden kanssa.

Jos minua tai poikaystävää joskus huvittaa juoda niin emme toki kieltäydy, mutta usein tämä tapahtuu juhlissa tai kesäiltana/ulkomailla ja hyvässä seurassa.

En itse näe syytä tarpeettomalle ryypiskelylle varsinkaan humalaan asti erityisesti, jos kumppani ei pidä siitä! Varoituksen sanana, että jos miehesi äidillä on ongelma niin voipi olla pojallakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juuri jouduin lopettamaan seurustelun aivan ihanan miehen kanssa. Mies juo ihan liikaa :(. Hänellä saattaa myös jäädä putki päälle ja känni jatkuu päiviä. Saattaa olla sitten pitkään juomatta (siksi päätös tuntuu niin vaikealta). Hänellä kuitenkin ongelmakäyttö jatkunut vuosia ja taustalla juuri kotoa opittu malli. Surettaa :(. Itse en uskaltanut tuohon suhteeseen jäädä, pelkään että alkoholinkäyttö vaan lisääntyy, enkä halua sellaista omaan elämääni...

Vierailija
4/60 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan katselisi. Pelkään humalaisia enkä itse juo koskaan. Ei tuntuisi kivalta tuollainen...

Vierailija
5/60 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei varmaankaan ole lapsia? Lapsen silminhän toi olis ihan kamalaa ja pelottavaa. Ei kuulosta mustakaan kyllä kivalta. Alkoholin käytöllä kun on vielä taipumusta vaan lisääntyä. Jos tilanne on nyt tuo, mitä se onkaa viiden vuoden kuluttua. Toista ei voi väkisin muuttaa, jos ei itse halua. Eli voit muuttaa vain omaa käytöstä, eli suhtautumistasi asiaan. Jos lähdet pois kotoa, vaikka vanhempiesi luo, kun miehesi juo, se voisi olla miehellesi hyvä herätys asiaan. Mitä sinä siitä välität, ettei miehesi halua sinun menevän vanhempiesi luo. Ei miehesikään välitä sinun mielipiteestäsi hänen alkoholinkäyttöönsä. Tsemppiä! Sinulla on kaikki mahdollisuudet muuttaa omaa elämääsi.

Vierailija
6/60 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyväksyisi tuollaista humalahakuista juomista joka viikonloppu. Isäni on alkoholisti ja jo nuorena päätin etten ikinä tule olemaan suhteessa ihmisen kanssa jolla alkoholin käyttö ei pysy kohtuudessa. Mielummin olen vaikka yksin sitten. Oma mieheni juo ehkä kerran viikossa kaksi hyvää olutta (erikoisoluita) tai pari lasia viskiä. Ei tule noista humalaan vaan nautiskelee maun takia nuo. 

Onko miehesi kovin nuori? Jotenkin kuulostaa vähän joltain opiskelija meiningiltä. Silloinhan tuollainen on aika yleistä kun hengaillaan vielä kavereiden kanssa.

Kyllähän tuossa on vakavan keskustelun paikka, varsinkin jos sinua ahdistaa tuo tilanne. Ei ihmisen tarvitse omassa kodissaan olla ahdistunut ja katsella humalaista jos ei halua. Jos miehesi ei tätä ymmärrä, kannattaa vahvasti miettiä haluatko elää sellaisen ihmisen kanssa joka ehdoin tahdoin haluaa tehdä olosi tukalaksi

Vierailija
7/60 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ap näyttää kirjoituksesi miehelle? 

En minäkään tykkäisi tuollaisesta alkoholin käytöstä. Ellei voi vähentää juomistaan, ei kunnioita toiveitasi. Oikeesti, mieti, millaista elämää haluat elää. Jos äiti on alkoholisti, mieti, miltä mies näyttää äitinsä iässä, jos viina maistuu jo nyt noin hyvin.

Vierailija
8/60 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia monelle muullekin kuin sinun miehellesi.

Mutta ei oikein. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että muutaman vuoden voi mennä "nalkutuksella", mutta pitempiaikainen käyttö alkaa väistämättä tuoda haittoja. Ei voi enää vapaapäivinä harrastaa mitään sellaista kivaa, jossa pitäisi olla selvin päin. Terveys alkaa pikkuhiljaa rapistua.

Tietenkään miehellä itsellään ei ole mitään ongelmaa, siksi hänen ei tarvitse lopettaa. Ongelma on sinulla, ja siksi sinun pitää valitettavasti itse ratkaista ongelmasi.

Monella alkoholinkäyttö kuuluu nuoruuteen, mutta kun siitä "nuoruudesta" ei sitten koskaan tule loppua. Tiedän kyllä yhden alkoholin suurkuluttajan, joka on lopettanut ja on edelleen hyvissä voimissa ja kunnossa, ja juuri tänään hänellä on hyvä syy juhlia, raittiina (terveisiä tutuille ja teille muille, jotka tunnette saman herran).

Vierailija
9/60 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liian alkoholin kanssa pelaavan ihmisen vieressä ole kyllä hyvä olla. Itse pidän omaa alkoholinkäyttöäni huolestuttavana, kun juon 2-3 lonkeroa 2-3 kertaa viikossa. Älkää salliko jatkuvaa kännäilyä puolisoltanne, varsinkaan, jos lapsia on tai on tulossa kuvioihin. Humalajuominen ei ole vain paha tapa, vaan takuuvarma perhe-elämän pilaaja. Vaatikaa miehiltänne edes kohtuukäytön opettelua, ilman humalajuomista. Pyytäkää jäämään baarireissun sijasta kotiin, vaikka tietokoneelle tai pelikoneelle jos ei muuta keksi.

M33

Vierailija
10/60 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla näyttää tätä kirjoitustani miehelleni. Hän suuttuisi ensinnäkin itsensä takia ja toiseksi äitinsä, kun olen täällä julkisesti heidän perheensä juomatapoja ruotinut. Mies muuten tulikin äsken kotiin ja sanoi juoneensa "vain" kolme nelostuoppia. Ei ollut sönkötyskunnossa mutta oli vihainen siitä, kun olin kuulemma valittamisellani "ajanut" hänet baariin.

Meillä ei ole lapsia, ja mieheni sanoo koko ajan, että olisi aivan eri juttu, jos olisi. Että sitten ei tietenkään voisi käydä niin usein baarissa. En oikein jaksa uskoa, että hänen juomatapansa muuttuisivat, vaikka lapsia olisikin. Sen takia arveluttaa, uskaltaako niitä tähän suhteeseen yrittää hankkiakaan. 

Joku kysyi mieheni ikää: 38. Eli ei todellakaan mikään opiskelijaikäinen enää, vaikka käyttäytyy välillä kuin parikymppinen.

- AP

Vierailija
11/60 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään alkoholia hyvin säästeliäästi. Joskus muutama viinilasillinen aterian kanssa. Humalassa mies ei ole koskaan. Eletty ihan tavallista elämää, ennen lapsia, lasten aikaan ja nyt kahdestaan.

Ei tuollainen viinan käyttö kuulu normaaliin perhe-elämään ja olisi todella ikävää jos olisi lapsia. Ymmärrän hyvin että sinua ahdistaa, niin ahdistaisi munuakin!

Jos elää jonkun kanssa hyvässä parisuhteessa niin ei silloin ole tarvetta joka viikko istua baareissa tai edes kotona juoda itseään humalaan. Lisäksi miehesi äidillä on alkoholiongelma, mallia on saatu kotoa.

Voit jutella puolisosi kanssa mutta epäilen että jutustelu ei auta ja juominen jatkuu, syitä löytyy aina.

Kannattaa miettiä omaa elämääsi miten haluat elää, haluatko elämää juopon kanssa tai tuleville lapsillesi lasisen turvattoman lapsuuden? Jos haluat niin kannat siitä vastuun. Jos et halua niin järjestele elämääsi muuhun malliin, sinulla on vielä aikaa löytää kiva kaveri jolla on alkoholin käyttö hillittyä! Tsemppiä!ja hienoa että ajattelet asiaa, moni ei ajattele ja on sitten myöhemmin suurissa ongelmissa ja jos siihen vielä lapsia hankittuna, kurjaa ja epävarmaa, turvatonta elämää.

Vierailija
12/60 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihminen tykkää viinasta ja tarvitsee sitä milloin mihinkin syyhyn (juhlissa juodaan ja arjen piristykseksi, rentoutukseen, firman juhlat jne.), ei hän välitä kenenkään toiveista. Kun puhut känniläiselle alkoholin käytöstä, saat hänet itkemään ja vaipumaan itsesääliin tai raivoamaan, että se on hänen tapansa elää. Selvin päin olevalle ei huvita puhua, kun tyyppihän on silloin selvä (sen harvan kerran), ettei halua hyvää hetkeä turmella.

Erittäin kuluttavaa elämää, joka kipeyttää lopultakin sen puolison, jota juominen kiusaa. Menee aikaa ja viinaa vielä enemmän ja aamuisin saa herätä maksakirroosin esivaihetta elävän pöhöttyneen impotentin vierelta. Eläköön elämä!

Vierailija
13/60 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 22:09"]

En uskalla näyttää tätä kirjoitustani miehelleni. Hän suuttuisi ensinnäkin itsensä takia ja toiseksi äitinsä, kun olen täällä julkisesti heidän perheensä juomatapoja ruotinut. Mies muuten tulikin äsken kotiin ja sanoi juoneensa "vain" kolme nelostuoppia. Ei ollut sönkötyskunnossa mutta oli vihainen siitä, kun olin kuulemma valittamisellani "ajanut" hänet baariin.

Meillä ei ole lapsia, ja mieheni sanoo koko ajan, että olisi aivan eri juttu, jos olisi. Että sitten ei tietenkään voisi käydä niin usein baarissa. En oikein jaksa uskoa, että hänen juomatapansa muuttuisivat, vaikka lapsia olisikin. Sen takia arveluttaa, uskaltaako niitä tähän suhteeseen yrittää hankkiakaan. 

Joku kysyi mieheni ikää: 38. Eli ei todellakaan mikään opiskelijaikäinen enää, vaikka käyttäytyy välillä kuin parikymppinen.

- AP

[/quote]

Kuulostaa kurjalta. Mies syyllistää sinua eli sinun takiasi joutuu baariin menemään ja juomaan. Mukana myös salailua ja häpeää eli mies häpeää äitiään ja taustojaan. Kuitenkin jatkaa elämää samaan tyyliin. Neuvon sinua hankkimaan oman elämän ja saat säilytettyä ja korjattua itsetuntoasi, ehkä saat suhteen, joka on terveempi. Mun on vaikea ymmärtää miehiä, joilla on kumppani ja silti käydään yksin baareissa. Eikö se puoliso pitäisi olla se paras.

Vierailija
14/60 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapset muuttaisivat kuviota miehesi osalta? Lapset sitten ajavat miehen baariin rauhoittumaan, kun on koliikkia, pyykkivuoria ja väsynyt vaimo.

Vierailija
15/60 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 22:27"]

Miten lapset muuttaisivat kuviota miehesi osalta? Lapset sitten ajavat miehen baariin rauhoittumaan, kun on koliikkia, pyykkivuoria ja väsynyt vaimo.

[/quote]

Just oli pari päivää sitten uutisissa juttua, että jollain miehillä jopa pahenee juominen lapsen synnyttyä. Se on miehen synnytyksen jälkeinen masennus ja siihen liittyvä itselääkintä eli ei se vauva-arki ainakaan tilannetta paranna.

Vierailija
16/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 16:15"]

Höpö höpö, pirttihirmut. Pitäähän miehen saada "nollata" tilanne viikonloppuisin ilman nalkutusta.

Itsekin reilun "mäyriksen" eilen pihatöiden ohessa nautiskelin ja ei vaimo ollut millänsäkään. Mutta mullapa onkin ihana vaimo, ei turhasta jäkätä.

[/quote]

Miksei se ihana vaimo juo itsekin pari mäyristä viikonlopun aikana? Sehän se vasta ihanaa olisi, kun on yhteinen harrastus :)

Ap onkin saanut hyviä neuvoja täältä. Mieti elämääsi 5, 10, 20 ja 30 vuotta eteenpäin, miltä tuntuu olla noin paljon juovan miehen vaimo? Miehesi tuntuu mielellään etsivän hyvän syyn juomiseen, oli se kavereiden kanssa saunailta, urheilun seuraaminen, kaikki iloiset juhlan aiheet, suruun ryyppääminen ja jos mitään muuta ei keksi, hän tekee väkisin kanssasi riidan, jonka varjolla on hyvä lähteä ryyppäämään.

Terveisin nimim. kokemusta on

Vierailija
17/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain vastaavassa tilanteessa apua alkoholistien läheisryhmästä Al-Anonista. Se on samankaltainen 12 askeleen ohjelma kuin AA eli anonyymit alkoholistit. Suosittelen lämpimästi! Nettisivut al-anon.fi. Sieltä löytyy ryhmiä eli voit tsekata mikä olisi lähin ryhmä. Ei kannata pelätä ohjelman 'korkeinta voimaa', jokainen saa määrittää sen itse ja ryhmissä monia ateistejakin.

Mun mies oli AA:saa raitistunut kun tavattiin, mutta 7 ihanan vuoden jälkeen retkahti. Elämä kellahti sekunnissa kumoon. Ei aluksi syyttänyt mua juomisestaan, oli vain pahoillaan tilanteesta, mutta vähitellen homma kääntyi niin että mulla olikin Se vika eli tiukkapipovika. Oli pakko valita rakkauden ja oman mielenterveyden välillä. Valitsin itseni, jätin hänet vaikka sydän oli revetä.

Al-Anon auttoi selviytymään, käyn siellä vieläkin hoitamassa itseäni. Nykyään puhun alkoholista lähinnä vain silloin, kun on uusia tulokkaita. Muuten keskityn tähän päivään eli tutkiskelen siellä itseäni ja pyrin pääsemään eroon vajavaisuuksistani. Sieltä olen löytänyt myös nykyiset parhaat ystäväni. Kannattaa kokeilla, saisitko sieltä helpotusta. Sama vinkki koskee teitä muitakin, jotka kärsitte tai olette kärsineet läheisenne juomisesta.

Vierailija
18/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Lisää kommentteja siitä, missä menee mielestänne normaalin ja epänormaalin alkoholinkäytön raja?

- AP

Vierailija
19/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 14:49"]

Up. Lisää kommentteja siitä, missä menee mielestänne normaalin ja epänormaalin alkoholinkäytön raja?

- AP

[/quote]

Tiedät itsekin. Ei mitään rajoja ole olemassakaan, jokainen määrittelee omat rajansa itse. 

Vierailija
20/60 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, pirttihirmut. Pitäähän miehen saada "nollata" tilanne viikonloppuisin ilman nalkutusta.

Itsekin reilun "mäyriksen" eilen pihatöiden ohessa nautiskelin ja ei vaimo ollut millänsäkään. Mutta mullapa onkin ihana vaimo, ei turhasta jäkätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän