Vierailija

Onnistuiko leikkaus tähystyksellä?

Kuinka suuri kysta oli?

Kauanko meni leikkauksesta toipumiseen, olitko "kipeänä" kauan? Kivut asteikolla 1-10?

Onnistukoi leikkaus vai tuliko komplikaatioita - säilyikö munsarja(t) ehjänä?

Kiitos vastanneille. Itsellä 12cm kysta leikattavana..

Sivut

Kommentit (54)

Vierailija

Olin avoleikkauksessa, mutta vastaan silti. Kystat oli molemmissa munasarjoissa, toinen munasarja piti poistaa kokonaan, toisesta säilyi puolet. Kystat olivat alle 10 cm. Avoleikkaukseen ei päädytty kystien takia, vaan samalla operoitiin muutakin.

Vierailija
Vierailija

Olin avoleikkauksessa, mutta vastaan silti. Kystat oli molemmissa munasarjoissa, toinen munasarja piti poistaa kokonaan, toisesta säilyi puolet. Kystat olivat alle 10 cm. Avoleikkaukseen ei päädytty kystien takia, vaan samalla operoitiin muutakin.

Jatkan vielä, että kipulääkitys oli sen verran riittävää, että kipuja ei juuri tarvinnut kärsiä, muutamana päivänä pientä menkkamaista jomotusta, mutta avoleikkauksesta johtuen sairasloma 4 viikkoa ja se oli kyllä tarpeen.

Vierailija

Mulla onnistui tähystyksellä 12-senttisen dermoidikystan poisto. Isoin komplikaatio oli virtsaumpi, jonka mahdollisuudesta kukaan ei varoittanut etukäteen ja johon vanhan hoitsuakan kommentti oli "No en mä pysty sanomaan pystytkö sä enää ikinä pissaamaan".

Ei voinut käyttää kestokatetria, jonkun takia (endokiinnikkeitten?) se sattui ihan sietämättömästi. Leikkauksen jälkeen olin kipeä pari päivää, kipulääkkeillä olo oli kyllä ihan ok, pelottavampaa oli tuo virtsaumpi josta ei kukaan kertonut mitään oikeaa tietoa ja joka kesti neljä päivää. 

Munasarjasta meni puolet.

Vierailija

Ei onnistunut tähystyksellä, kysta kasvoi jonossa ollessa liian isoksi.

Kokoa en muista. Iso dermoidikysta kuitenkin.

Sairaslomaa 4 viikkoa, alkuun oli saavutus kävellä korttelin ympäri. En muista, että olisin ollut kovin kipeä kuitenkaan.

Leikkaus onnistui ihan hyvin. Kystan puoleinen munasarja jouduttiin poistamaan kokonaan. Toisella munasarjalla on leikkauksen jälkeen onnistuneesti raskauduttu kahdesti.

Vierailija
Vierailija

Mitenköhän paljon huononee mahdollisuus saada lapsia jos toinen munasarja joudutaan poistamaan?

ap

Joku jo vastasikin, että on raskautunut kahdesti, Minä olen siis se, jolle jäi vain puolikas. Lääkärin mukaan sekään ei olisi teoriassa ainakaan ollut este lasten saamiselle, en sitten käytännössä tiedä, kun en ole kokeillut/yrittänyt.

Vierailija

Kiva kuulla, meillä on ollut nyt kaksi kiertoa yrityksessä mutta kystan takia lääkäri epäili ettei tärppää. Nyt odottelen leikkausjonossa, toivottavasti tulisi lähiaikoina kutsu sinne niin saisi sen pois alta ja pääsisi eteenpäin yrityksessä. Tosin lääkäri sanoi ettei täysi mahdottomuus ole raskautua kystasta huolimatta, on vain paljon vaikeampaa kystan erittämien hormonien tms. takia.

Kauanko te jonotitte leikkaukseen, ja jos haluatte kertoa missä kaupungissa/kunnassa?

ap

Vierailija

Mulla poistettiin tähystyksellä kananmunan kokoinen kysta, samalla jouduttiin poistamaan toinen munasarja ja munanjohdin. Toinen munasarja alkoi ovuloida joka kuukausi ja mulla on  4 lasta (ja yks km), jotka jokainen tärpännyt 1-2 kierrossa. Voisin siis sanoa, että mulla ei ainakaan ole ollut mitään haittaa tuosta poistamisesta.

Vierailija

Noin 8cm, vasen munasarja veks. Jotain rippeitä jäi, muttei ovuloi - tosin oikea munasarja ovuloi oikeestaan joka kuu. Ehkä se vasen heräisi jos oikeeta ei olisi.

Samana päivänä tähystyksestä kotiin, saikkua kolmisen viikkoa. Viikon podin ja kävely hankalaa, lähinnä henkeä ahdisti. Ne tähystyskaasut ja hartiapistos teki tiukkaa.

Kolme lasta tehty tähystyksen jälkeen. Ei uusia kystia tullut. Kohtuun pari myoomaa jotka hävisi itsekseen.

Nykyisin en ees asiaa muista, tähystyksestä 7 vuotta. Sillon hyvä kun unta sai kun mietin tulevaa.. Eli elämä kantaa, semppiä!

Vierailija

Otan osaa huolien kanssa murheileville kanssasisarille! Sain tänään myös kuulla kystatuomion. Ei yllättänyt, sillä olin jo ehtinyt googlata oireita. Valtava kova turpoama alavatsassa. Järkytyin silti ultrassa näkyneestä määrittelemättömän suuresta koosta. Nähtäväksi jää, onko greippi vai hunajameloni. Mut pistettiin kiireelliseen jonoon. Leikkausneuvottelu viikon päästä. Toivon, ettei ehdi revetä tms, siksi vähennän kaikkea liikuntaa, puristusta ym. Positiivisuus kannattaa. Juttelu auttaa ja suurin osa on hyvänlaatuisia. Voimia! Emme ole asian kansaa yksin ja netistä löytyy myös englanninkielistä tietoa ja kokemuksia.

Vierailija

Otan osaa huolien kanssa murheileville kanssasisarille! Sain tänään myös kuulla kystatuomion. Ei yllättänyt, sillä olin jo ehtinyt googlata oireita. Valtava kova turpoama alavatsassa. Järkytyin silti ultrassa näkyneestä määrittelemättömän suuresta koosta. Nähtäväksi jää, onko greippi vai hunajameloni. Mut pistettiin kiireelliseen jonoon. Leikkausneuvottelu viikon päästä. Toivon, ettei ehdi revetä tms, siksi vähennän kaikkea liikuntaa, puristusta ym. Positiivisuus kannattaa. Juttelu auttaa ja suurin osa on hyvänlaatuisia. Voimia! Emme ole asian kansaa yksin ja netistä löytyy myös englanninkielistä tietoa ja kokemuksia.

Vierailija

Vierailija

Ei todellakaan onnistunut tähystysleikkaus, kun kysta oli 25-senttinen ja vieläpä kuoliossa. Munasarjat, munanjohtimet, kohtu ja umppari lähtivät. Saikkua tuli viisi viikkoa.

Vierailija

Minulla oli noin 12 cm läpimittainen kysta, joka ehti puhkeamaan, koska lääkärin mielestä ei ollut aihetta leikata, odotellaan, että itsekseen pienenee. Sen jälkeen leikattiin pois toinen munasarja ja havaittiin, että molemmat munasarjat oli tukossa kystan sisällön ansiosta ja suolistoni on ikuisesti liiskautunut klimpiksi, endometrioosikudosta siellä täällä.

Ei mitään lapsensaantimahdollisuutta luomusti, joten 3 IVF-alkuista lasta hankittu lääketieteen keinoin.

Vierailija

8 cm kysta poistettu tähystyksellä toisesta munasarjasta. Munasarja säästyi, eli ei pitäisi vaikeuttaa lasten saantia mitenkään. Kipeä kyllä olin tähystysleikkauksesta huolimatta ja yhden yönkin sairaalassa, kun nukutus sai niin huonovointiseksi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat