Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ex-mies maksaa elatusmaksua 40 €/kk

Vierailija
16.05.2014 |

Hei!

Mies jäi muutama kuukausi sitten työttömäksi ja lastenvalvoja laski hänen elatuskyvykseen 40 €/kk, loput saa Kelasta eli yhteensä 153,63 €. Tiedän, että mies tekee pimeitä töitä ja sen lisäksi saa korkeaa työttömyyspäivärahaa.

Ei koskaan osta lapselle mitään. Kun lapseni halusi aloittaa kalliin harrastuksen (olin sitä vastaan, koska omat tuloni ovat kokonaista 2200 €/bruttona), mies sanoi, että vie vaan se sinne. No, minä vein. Ainoa vain, että se olen minä joka sen harrastuksen nyt sitten yksin maksaa.

Voinko tehdä asialle mitään? Tämä 40 €/kk on voimassa tämän vuoden loppuun. Kun maksua silloin tarkistetaan, niin ei taida mies silloinkaan töissä olla... hirveen ihanan lusmus löysin lapseni isäksi. 

Minä kyllä maksan mielelläni lasteni kulut, mutta kun on tosiaan kaksi teini-ikäistä, niin olen aivan pississä näiden maksujen kanssa. 

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat elareita exältä ja kelalta.  Maksukyvyn mukaan laskettu. Tulotason mukaan eläminen harrastuksineen.

Toisaalta ainahan on se mahdollisuus olemassa, että lapset muuttaa isälleen asumaan ja sinä rupeat maksamaan niitä elareita.

On avrmaan syynsä miksi on exä ja lienet suhteenne aikana oppinut millainen mies on. Tosin erotessa niitä yllättäviä piirteitä löytyy.

Minä olen eronnut ja exä ei koskaan maksanut penniäkään elareita. Sillä tultiin toimeen mitä oli ja eläminen tulojen mukaan.

Vierailija
22/59 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 toki olen aikuinen. Ja siksi en olisi itseäni kuseen laittanut harrastuksen takia. Nyt on aika vaikea ottaa lasta sieltä pois, koska nauttii siitä ja on saanut kovasti kavereita.

Onneksi lapseni ovat pajon isäänsä fiksumpia, voivat todellakin opiskella ja hankkia kunnon työn. 

Ja mitä tuohon kuittaukseen tulee "tekemään töitä vakaan talouden eteen ja sitten vasta perustamaan sitä perhettä", niin eipä tullut mieleen, että ero tulisi. Kaikki kun ikävä kyllä eivät kykene hankkimaan parempipalkkaista työtä, kun ei pää riitä opiskeluun. Minä kuitenkin yritän ja teen töitä :)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyse ei olekaan enää elareista, vaan siitä, että isä ei ostele lahjoja. Mikä se sun ongelmas nyt sit ihan oikeesti on?

Vierailija
24/59 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteishuoltajuus ja isä saisi pitää lapsia ihan niin paljon kuin haluaisi. Haluaa joka toinen vkl, mikä sekin on hieno homma. Mitä tuohon viikko-viikko asumiseen tulee, niin koitappa ehdottaja sitä itse :). Kuinka mukavaa se olisi joka toinen viikko vaihtaa paikasta toiseen. 

Ihan tosi upeita vastauksia olen saanut, kiitos niistä :)

ap

Vierailija
25/59 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 hahaha. Tuot fiksuutesi hienosti esiin. ap

Vierailija
26/59 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 13:32"]

Otat ämpärin ja lapion käteesi ja lähdet lasten kanssa hiekalaatikolle. Keinut ja pidät kivaa lastesi kanssa. Iloista kesää teille!

[/quote]  aloin nauramaan, siis kysymys teineistä....ovatko sitten erityislapsia että leikkivät hiekkiksellä

Viihtyykö sun teinit hiekkalaatikolla? Aika outoa.

Mies kantakoon vastuunsa myös. 40€ kuussa on ihan liian vähän.

Ohis

[/quote]

Vierailija
27/59 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kehtaa sanoa lapselle, että sulla ei ole rahaa sen harrastukseen ja sit kiukuttelet täällä, kun ei ole rahaa. Ja sekin on isän vika. Äly hoi älä jätä.

Vierailija
28/59 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat ämpärin ja lapion käteesi ja lähdet lasten kanssa hiekalaatikolle. Keinut ja pidät kivaa lastesi kanssa. Iloista kesää teille!

[/quote]ne on teinejä, ai teillä päin ovat teinit hiekkalaatikolla, pitäiskö mennä sykolokille

Vierailija
29/59 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vastauksia. Totta kai isän pitää kantaa vastuunsa. Naurettava mulkku tollanen.

Vierailija
30/59 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poikani on aina viikon isällään ja viikon minulla. Oikein hyvin toimii ja lapsikin tykkää järjestelystä. Kustannukset jakautuu tasan molempien vanhempien kesken. Mitään ongelmia ei ole ollut.

Vierailija
31/59 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastusmaksuista kannattaa aina keskustella seuran tai vastaavansa kanssa. Maksuihin saa joustoa ja stipendejä jne. 

Vierailija
32/59 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoroviikoin. Lapsilla aina sama koti, mutta vanhemmat vuorottelee asumista muualla.

Toisaalta teinit jo kestää vuoroviikoin muutokset, vaikka olisivat itse vaihtamassa asemaa vuoroviikoin.

Vierailija
33/59 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske isäN maksaa harrastus tai narautat sen pimeistä töistä. 

Vierailija
34/59 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootpa joutunut inhottavaan välikäteen, kun sun täytyy olla se ikävä ihminen joka sanoo lapsille et isän lupaama kiva harrastus täytyy lopettaa koska rahaa ei ole. Eihän toi kovin reilua ole sua eikä lapsiakaan kohtaan, että isä lupailee vaikkei hänellä ole mitään aikomusta itsellä maksaa :(

Sun täytyy varmaan vaan jatkossa olla luottamatta mihinkään miehen puheisiin ja asennoitua, että saat ne minimielarit kelalta ja muuta ei tule, puhui mies mitä puhui. Sanot vaan lapsille joka asiaan, että rahaa ei ole ei onnistu, jos tiedät ettet yksin pysty maksamaan. Jos isä ilmoittaa harrastukseen, isän tiedot sitten huoltajan tietoihin ja laskutusosoite isälle.

Ei minusta tuokaan ole oikein reilua, että ukko tekee pimeää työtä, nostaa tukia ja maksattaa vielä elarinsakin veronmaksajilla. Jos olis vaikka mun naapuri, niin miettisin kyllä ihan vakavissani käräyttäväni hänet tuosta pimeän työn tekemisestä.

Vierailija
35/59 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 13:52"]

[/quote]ne on teinejä, ai teillä päin ovat teinit hiekkalaatikolla, pitäiskö mennä sykolokille

[/quote]

Exän kanssa näistä asiosta riitely on verrattavissa hiekkalaatikko leikkeihin teinien kanssa. Yhtä sairasta!

Vierailija
36/59 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 14:00"]

Vuoroviikoin. Lapsilla aina sama koti, mutta vanhemmat vuorottelee asumista muualla.

Toisaalta teinit jo kestää vuoroviikoin muutokset, vaikka olisivat itse vaihtamassa asemaa vuoroviikoin.

[/quote]

Tuo systeemi ei vaan toimi. Eikä se ole hyväksi lapsillekaan. Lapset tarvitsee pysyvyyttä.

Vierailija
37/59 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se isä ole ihan vastuunsa tässä kantanut ja elarinsa maksanut, eikä jättänyt maksamatta? Ja sä kiukuttelet täällä, koska olet itte laittanut lapses harrastukseen, jota et kykene maksamaan ja isän pitäis sitte maksaa. Otat lapsen pois sieltä harrastuksesta, lopetat sen toisten syyttelyn ja katsot peiliin. Sitten voit vinkua, jos ne elarit jää maksamatta. Musta kuulostaa siltä, että olet kovin katkera eksälle ihan muista syistä ja etsit nyt jotain oikeutettua syytä olla vihainen ja oikeutusta halullesi hankaloittaa miehen elämää. Jos miestä ei lasten synttärit kiinnosta ni ei kiinnosta. Sille ei voi mitään. Pääasia, että hoitaa kuitenkin ne hälle määrätyt elarit.

Vierailija
38/59 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tältä palstalta ei nähtävästi sympatiaa tipu. Nainen on naiselle susi. Mitä pahemmassa pulassa joku kirjoittaja on, sitä pahemmin haukutaan ja syyllistetään. Sairasta. No, oma neuvoni on, että kysy sossusta tukea harrastusmaksuihin. Jos omat rahasi ja miehen elatusmaksut eivät riitä, voit käsittääkseni saada sossusta apua. Tiedän, että syrjäytymistä ehkäisevänä toimena sossu maksaa vähävaraisten perheiden lapsille harrastuksia. Varaa aika lähimpään sosiaalitoimistoon ja käy sieltä kysymässä, voitko saada mitään tukea.

Vierailija
39/59 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja missään pulassa ole. Sen ongelma oli, että kela maksaa osan elareista. Mä en ymmärrä mitä väliä sillä on mistä ne elarit tulee, kunhan tulee. Lapsellista kiukuttelua tommonen " minä en halua elareita kelalta! Haluan ne suoraan miehen lompakosta" kunnon first world problem taas tääkin.

Vierailija
40/59 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 14:00"]

[/quote]

Vuoroviikko ei poista lapsen elatustarvetta. Vaikka vanhemmuus jaettaisiin tasan lapsi voi olla kirjoilla vain yhdessä osoitteessa ja muualla asuvalla on velvollisuus maksaa elatusmaksua.

Lapset voi toki jakaa kahteen osoitteeseen, mutta sekään ei poista elautusvelvollisuutta. Esim. ap joutuisi maksamaa isälle, koska hänen elatuskykynsä on suurempi.

Kyse on lapsen elaustustarpeesta ja elautusmaksulla tasoitetaan tuloeroja kotien välillä. Ettei syntyisi tilannetta, että lapsen toisessa kodissa syödään vain vettä ja leipää ja toisessä leivänpäällä on voitakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi