Yksi asia, joka mua ihmetyttää, kun haastattelen työnhakijoita:
Yllättävän harva tuntuu olevan kunnolla valmistautunut. Ollaan muka hirveän kiinnostuneita työpaikasta muttei osata vastata ihan tyypillisiinkään kysymyksiin kuten "Miksi meidän pitäisi valita sinut" tai "Mitä tiedät meidän yrityksestä". Noin kahdeksan kymmenestä ei osaa vastata edes kysymykseen "Kerro mitkä sinussa on hyviä ominaisuuksia ja mitkä huonoja".
Ymmärrän sen ettei halua ladella valmiiksi keksittyjä vastauksia kuin apteekinhyllyltä, mutta jos nyt edes jotain muutakin pystyisi sanoa kuin "Voi apua, en mä osaa sanoa! Hirveitä kysymyksiä!" Eikö nuo nyt ole aika tyypillisiä juttuja, joita haastatteluissa kysytään..?
Kommentit (152)
Mä olin just työhaastattelussa, ja olin miettinyt itse etukäteen, että olen aika sopiva hakija, ja miksi. Sanoin nuo asiat ihan luontevasti keskustelun kulussa, enkä odottanut että niitä kysytään. Haastattelusta jäi aika mukava fiilis, ja sitä typerintä kysymystä, missä näet itsesi viiden vuoden kuluttua, ei edes kysytty. Nyt jännään, tämä oli toinen kierros.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 08:43"]
Ylipäätään voisi vähän miettiä etukäteen jotain sanottavaa työhaastatteluun. Pidin hiljattain useammankin haastattelun, joissa sai väkisin puristaa edes lyhyitä vastauksia haastateltavasta. On ihan ok olla luonteeltaan hiljainen, mutta vähän miettimällä ennakkoon olisi pystynyt antamaan edes jonkinlaisen kuvan itsestään.
[/quote]
Ylipäätään voisi vähän miettiä etukäteen jotain asiallista, työhön liittyvää kysyttävää työhaastatteluun.
Luulisi olevan helppoa meille noin tuhannen haastattelun konkareille, jos tuollaisia haastateltavia oikeasti on.
Millaisiin tehtäviin ap valitsee työntekijöitä? Itse en ole koskaan tavannut tuollaisiin "apua, mitä mä sanoisin"-tyyppeihin. Voisin sanoa, että yksikään minun haastattelemani työnhakija ei ole koskaan varsinaisesti mokannut mitään siinä haastattelutilanteessa. En satoja ole haastatellut, kymmeniä kuitenkin.
Heh, ap, kiitos aloituksesta. Minä voin omalta osaltani kertoa, miksi nuo kysymykset olivat hankalia. Menin haastattelussa aivan paniikkiin kun jännitin niin paljon. Olin valmistautunut, mutta kysyttäessä noita, kaikki ajatukset haihtui kuin pieru saharaan. Sain silti paikan. Ehkä tämä haastattelija oli ammattitaitoinen ja näki jännityksen jännityksenä, eikä valmistautumattomuutena.
Minusta tuota heikkouskysymystä ei kannata liikaa kääntää positiiviseksi. Tosin kerran sain homman, jossa sanoin, että sitoudun liikaa työhöni, ja haastattelija sanoi, että eihän tuo ole mikään heikkous, ja minä vastasin, että niin, eikös olekin hyvä vastaus, mietin sitä paljon. Sillä lailla sain käännettyä asian huumoriksi, mutta oikeasti kannattaa kertoa joku heikkous, ei painottaa sitä liikaa itseruoskintatyyppisesti (olen ihan älyttömän huolimaton) -tämän virheen olen joskus itse tehnyt- vaan kertoa oikea heikkous, ja miten on oppinut hanskaamaan sen ja selviämään siitä. Esimerkiksi, että ajanhallinta on kiireisinä aikoina vaikeaa, mutta että on keksinyt erilaisia tekniikoita sen parantamiseksi. Mutta se, ettei osaa kertoa mitään heikkoutta, on osoitus itsetuntemuksen puutteesta ja ehkä vähän rehellisyydenkin, eli vaikea luottaa muuhunkaan, mitä sellainen ihminen sanoo.
Voin kertoa, että aika harvaa oikeasti kiinnostaa se teidän firma. Ainoa motivaatio työnteolle on palkka jolla elätetään itsensä. Noi kysymykset on niin teennäisiä ja niihin suurin osa valehtelee, kun pitää esittää että juuri se teidän firma on tosi kiinnostsva työpaikka. No, ei ole, mutta kun elääkseen pitää töitä tehdä, niin haetaan nyt sitten teillekin.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 08:41"]
Oikeastiko noita kuluneita kysymyksiä vielä joku käyttää haastatellessaan?!
[/quote]
Kuluneet kysymykset on parempi kuin se, että annetaan sokeripala, kertakäyttömuki ja paperiliitin ja sitten käsketään keksiä niistä myytävä tuote 5 minuutissa. Kyllähän minä keksin, ei siinä mitään, mutta minusta luovuuden mittaamiseenkin se tehtävä oli typerä. Mielestäni minusta olisi kertonut enemmän kysymys, että kerro omat hyvät ja huonot puolesi.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 11:53"]
[/quote]
Kuluneet kysymykset on parempi kuin se, että annetaan sokeripala, kertakäyttömuki ja paperiliitin ja sitten käsketään keksiä niistä myytävä tuote 5 minuutissa. Kyllähän minä keksin, ei siinä mitään, mutta minusta luovuuden mittaamiseenkin se tehtävä oli typerä. Mielestäni minusta olisi kertonut enemmän kysymys, että kerro omat hyvät ja huonot puolesi.
[/quote]
Hain siis erääseen järjestöön toimistotöihin kesäksi. Kyseinen järjestö ei valmista eikä kehitä myytäviä tuotteita, eli oli tosi relevantti testi.
Kannattaa myös muistaa, että se työhaastattelija ei ole hakemassa paikkaa, vaan haastateltava hakee. Eli ainoastaan hakijan pitää tässä tilanteessa osoittaa olevansa ajan tasalla ja ammattitaitoinen. Te kaikki neropatit joita kliseiset kysymykset jne niin ärsyttää, olette kuitenkin nyt sillä puolella aitaa jota tarkastellaan. Ja jos työn saaminen kiinnostaa, varmin tapa on mennä peilin eteen ja vaikuttaa nyt ja jatkossa niihin asioihin mihin voi. Sen kliseisenkin haastattelun kautta kun voi päästä hyvään työpaikkaan.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 11:40"]
Hyvä tyyppi saa työn. Jos et ole sellainen, esitä olevasi. Niinkuin ensitreffeilläkään et sano, että no sit kun muutetaan yhteen niin vihaan tiskaamista, tuhlaan meidän molempien rahat ja roikun 16 tuntia päivässä av-palstalla.
[/quote]
Riippuu varmaan työpaikasta, mutta minä en kyllä rekryä firmaamme yhtäkään esittäjää. Sellaiset eivät sovi työyhteisöömme. Meillä tulee olla erinomainen itsetuntemus, korkea moraali ja kyky rehellisyyteen myös sellaisissa asioissa, jotka ovat omalta kannalta epäedullisia.
Varmaan johonkin pölynimurikauppiaan tai kiinteistövälittäjän hommaan voidaan haluta "hyvän tyypin" esittäjää, mutta tämä on kyllä todella paljon sidoksissa siihen työtehtävään ja sen edellyttämiin ominaisuuksiin. Älkää siis palstalaiset ottako tällaisia kommentteja annettuna ja alkako esittää haastatteluissa jotain, mitä ette oikeasti ole (ellette nimenomaan halua työhön, jossa täytyykin olla jatkuva esittäminen päällä).
En tällä tarkoita sitä, että kannattaisi olla myöskään tuppisuuna. Mitä enemmän informaatiota kykenette itsestänne antamaan haastattelijalle, sitä parempi. Mutta ainakin meidän yrityksessämme sen informaation tulee olla myös spontaania, rehellistä ja paikkansapitävää - ei ulkoaopeteltu ja etukäteen harjoiteltu kulissi.
87
Miksi porukka vaahtoaa jotain " yksityiselämäni ja unelmani eivät kuulu työnantajalle"- jutttua...? Kun itse palkkaan pienehköön työyhteisöön työntekijää, haluan kivan ihmisen ja henkilön, joka haluaa tuoda nimenomaan itsensä ja mukavan persoonansa työpaikalle. Robottia en kaipaa. Ei kai työstäkään tule mitään jos kaikkia vain vituttaa olla työpaikalla eikä kukaan puhu toisilleen.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 08:43"]Ylipäätään voisi vähän miettiä etukäteen jotain sanottavaa työhaastatteluun. Pidin hiljattain useammankin haastattelun, joissa sai väkisin puristaa edes lyhyitä vastauksia haastateltavasta. On ihan ok olla luonteeltaan hiljainen, mutta vähän miettimällä ennakkoon olisi pystynyt antamaan edes jonkinlaisen kuvan itsestään.
[/quote]
Minä olen luonteeltani puhelias ja valmistaudun aina työhaastatteluun hyvin, mutta jännitän haastatteluja jostain syystäniin paljon, että menen ihan lukkoon.
Haastattelijat, jotka pyrkivät luomaan rennon ilmapiirin saavat minusta paljon oikeamman kuvan kuin tenttaajahenkiset haastattelijat.
Eli mitä tästä ketjusta opimme: mene aina haastatteluun täysin valmistautumatta, älä missään nimessä katso haastattelijaa silmiin tai kerro mitään hyvää itsestäsi tai sinua pidetään automaattisesti patologisena valehtelijana, kaikista paras kun olet sanomatta oikeastaan mitään tai kerrot vain olevasi täydellinen kusipää ja PAIKKA ON TEIDÄN!
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 11:54"]
[/quote]
[/quote]
Hain siis erääseen järjestöön toimistotöihin kesäksi. Kyseinen järjestö ei valmista eikä kehitä myytäviä tuotteita, eli oli tosi relevantti testi.
[/quote]
Ei tsiisus miten typerä testi. :-D Yleensä olen huomannut, että julkisella puolella (johon järjestötkin kuuluvat) on huonoimmat kolmannen asteen kuulustelu -tyypppiset haastattelijat, jotka eivät vain osaa haastatella. Yksityisellä puolella pyritään aidosti keskustelemaan sen selvittämiseksi, sopivatko hakija ja firma toisilleen.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 12:03"]
Eli mitä tästä ketjusta opimme: mene aina haastatteluun täysin valmistautumatta, älä missään nimessä katso haastattelijaa silmiin tai kerro mitään hyvää itsestäsi tai sinua pidetään automaattisesti patologisena valehtelijana, kaikista paras kun olet sanomatta oikeastaan mitään tai kerrot vain olevasi täydellinen kusipää ja PAIKKA ON TEIDÄN!
[/quote]
Miksi sinulla on herne nenässä?
Kannattaa muistaa, että jokainen haastattelija ja hakija on yksilö. Tässäkin jokainen kirjoittaa omalta kokemus- ja tunnepohjalta. Jos hakijan mielestä kysymykset ovat kiusallisia ja kliseisiä, niin ne on. Jos joku arvostaa hiljaista enemmän, niin hän arvostaa.
Parasta on olla oma itsensä ja muistaa, että tänä päivänä hakijoita on PALJON, eikä työttömyys ole kuin harvoin oma syy.
Voin kertoa, että aika harvaa oikeasti kiinnostaa se teidän firma. Ainoa motivaatio työnteolle on palkka jolla elätetään itsensä. Noi kysymykset on niin teennäisiä ja niihin suurin osa valehtelee, kun pitää esittää että juuri se teidän firma on tosi kiinnostsva työpaikka. No, ei ole, mutta kun elääkseen pitää töitä tehdä, niin haetaan nyt sitten teillekin.
[/quote]
No minä en suosittelekaan valehtelemaan noihin, varsinkin jos on hakemassa paikkaan jossa ei oikeasti ole juuri mitään väliäkään, kokeeko firman kiinnostavana vai ei. Se, että oletat jo tuota kysyttäessä, että sinun odotetaan olevan kiinnostunut yrityksestä, on oma tulkintasi ja kertoo persoonallisuudestasi. Suurin osa työnantajista ei tuollaista odota, jos ei ole mitään syytä sitä odottaa työtehtävässä suoriutumisen kannalta - työnantajat ovat kuitenkin yleensä pragmaattisia ja kiinnittävät eniten huomiota sen työn kannalta olennaisimpiin asioihin.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 12:03"]
[/quote]
Mielestäni tarinan opetus on ennemminkin se, että hyvä työnhakija osaa kuulostella minkälaista tyyppiä firma tai haastattelija on hakemassa, ja sen mukaan painottaa eri osa-alueita osaamisestaan. Josta päästään takaisin tähän ap:n aloituksen pointtiin: hyvät ihmiset, valmistautukaa!
Höpöhöpö. Tosi iso osan rekrytoinneista hoitaa ihminen, joka sattuu olemaan esimiesasemassa ko. paikassa. Sitten hän kyselee, mitä häneltä on kyselty ja mitä netistä on löytynyt. Hyvin harvoin ei-ammatikseen rekrytoivalla on yhtään mitään strategiaa mietittynä. Ja sen kyllä huomaa.[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:10"]
Olen ollut työhaastatteluissa mukana testaamassa sitä osaamista ja mukana ollut myös henkilöstöpuolen ihminen testaamassa persoonaa, hän samalla preppasi minuakin. Ei niillä persoonaan liittyvillä vastauksilla ole oikeasti merkitystä. Siinä testataan paineen sietoa, kykyä vastata reippaasti ja todentuntuisesti, perustellusti, sanavalmiutta, tilannetajua, hermostuuko moniin samantapaisiin kysymyksiin tai kun hypätään aiheesta toiseen ja palataan takaisin jne. Meillä työtehtävät on sellaisia, että pitää pitää monta lankaa hyppysissä yhtäaikaa, pitää pystyä vastailemaan esim. esityksen jälkeen kysymyksiin ihan lonkalta jne. Eli kysymyksillä katsellaan ihmisen ominaisuuksia, miten vastailee, ei mitä vastailee.
[/quote]
Ei suomalaiseen luonteeseen kuulu kehuskella itseään. Ja hassua kyllä, kun olin kauppiksessa 90-luvun alussa, näihin samoihin kysymyksiin käskettiin keksiä vastauksia, ja ihan oikeasti, tähän päivään asti ne on multa kysytty joka paikassa, ei välttämättä tuota että mitä tiedät yrityksestämme, mutta nuo hyvät ja huonot puolet... meikäläinenkin kun on ollut elämänsä aikana vuosia työttömänä, on tullut aika monta kertaa vastattua noihin samoihin typeriin kysymyksiin. Enkä usko että niistä kovinkaan moni haastattelija osaa mitään rivien välistä lukea, ne kysytään vaan sen takia kun muutakaan kysyttävää ei keksitä. Nuo kysymykset kertovat lähinnä siitä kuka on paras puhumaan paskaa, ei kukaan paljasta oikeita heikkouksiaan, eikä välttämättä osaa sanoa omia vahvuuksiaankaan, varsinkin jos on vähän työkokemusta, harva osaa itseään analysoida ihan oikein.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 04:33"]
Nuo kysymykset kertovat lähinnä siitä kuka on paras puhumaan paskaa, ei kukaan paljasta oikeita heikkouksiaan, eikä välttämättä osaa sanoa omia vahvuuksiaankaan, varsinkin jos on vähän työkokemusta, harva osaa itseään analysoida ihan oikein.
[/quote]
Sitähän niillä kysymyksillä juuri koitetaan kaivaa. Että onko näkemystä työelämästä, mikä yleensä seuraa siitä että on kokemusta työelämästä, suunnilleen sellaisissa piireissä mihin ollaan hakeutumassa.
Paikan saa se, joka ei puhu paskaa vaan osoittaa, että tietää missä mennään puolin ja toisin. Hyvä haastateltava haastaa kyselijän kysymällä vaikka että missä tämä firma itse on viiden vuoden päästä, kenen kanssa se kilpailee, mitä tarvitaan markkina-aseman parantamiseksi tavoitteeseen ja mitkä on ne tavoitteeet ja mitä annettavaa sen eteen on jne. Aika usein haastattelija tulee vuotaneeksi tietoa, jota ei oikeastaan pitäisi vieraalle kertoa, kun vaan tarpeeksi röyhkeästi ja silti muka viattomasti asiansa esittää ja sillä niitä pisteitä saa. Ainakin yksityisellä sektorilla, julkisista en tiedä mitään.
Hyvä tyyppi saa työn. Jos et ole sellainen, esitä olevasi. Niinkuin ensitreffeilläkään et sano, että no sit kun muutetaan yhteen niin vihaan tiskaamista, tuhlaan meidän molempien rahat ja roikun 16 tuntia päivässä av-palstalla.