Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tykkääkö joku täällä oikeasti olla kummi?

Vierailija
26.06.2023 |

Kysymys otsikossa. Rupesin miettimään, kun ainakin täällä tuntuu olevan kovin negatiivinen suhtautuminen kummiuteen

Kommentit (157)

Vierailija
1/157 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää. Minut oli vain merkitty kummiksi kysymättä. Vituttaa vieläkin 30 vuoden jälkeen. Sen jälkeen erosin kirkosta ja en päässyt kummiksi kenellekään. Itselläni on kyllä ollut 1 aivan fantastinen kummi koko elämän.

Vierailija
2/157 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiselle kummilapselleni tykkään olla kummi. On siskoni lapsi ja mulle on tärkeää olla paljon hänen elämässään ja yksi turvallinen aikuinen lisää tukiverkkoon.

Toiselle kummilapselleni en haluaisi olla kummi. Mua kysyttiin siihen kun olin 18-vuotias, eikä olla enää väleissä hänen äitinsä kanssa (hänkin mulle sukua)..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/157 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, ei ole koskaan kysytty. Mielestäni en ole, ainakaan tähän saakka, ollut hankala. Jostain syystä kaikki menivät oikealta ja vasemmalta ohitse. Jälkeenpäin ajatellen ihan ok näin, tehtävä on vastuullinen jos sen aikoo kunnialla hoitaa.

Vierailija
4/157 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tehtävä aika peestä. Mitä ideaa siinä oikeasti on?

Vierailija
5/157 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt siistiä.

Vierailija
6/157 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen siskontyttöni kummi. Se on ihan kiva, koska tiedän olevani aina heidän elämässään ja olen joka tapauksessa tytön täti.

En mielelläni kuitenkaan ryhtyisi ystävien lasten kummiksi, koska ystävyyssuhteet elävät ja saattavat ihan itsestäänkin nuupahtaa monista syistä. Ja kummius helposti vaan jää.

Siskon perheineen tiedän puolestaan olevan eri tavalla aina elämässäni. Tämä toki riippuu perhesuhteista, ei kaikille mikään itsestään selvyys. Mutta meillä näin.

Vierailija
7/157 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjamaatti vain

Vierailija
8/157 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tykkää olla, kun olen vaan raha-automaatti. Silloin ei vain kehdannut kieltäytyä kummiudesta. 

Vierailija
9/157 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummi on nykypäivänä pelkkä lahjojen ja myöhemmin rahojen maksaja. Miten joku nykypäivänä edes voi haluta tehdä asiat vanhojen kaavojen mukaan? Kastetilaisuus, kummius, riparit, kaikki nää tällaset on jotenkin niin vanhoillista, harva enää edes on mitenkään "uskossa". 

Vierailija
10/157 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan kiskontaa.

Vierailija
11/157 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sukulaisia, joiden lapsilla ei ole vain yhtä kummia, vaan kummeja alkaa olemaan 5-7. Tämäkin asia pitää siis vetää överiksi. En ymmärrä. Mielestäni se yksi ns. pakollinen kummi riittää. 

Vierailija
12/157 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tykkään olla kummi. Olen erään opiskeluaikaisen ystäväni lapsen kummi ja olen sekä vanhempien että lasten (3 lasta, joista 1 kummilapseni) kanssa hyvissä väleissä. En ole pelkkä rahanantaja, vaan vietämme paljon aikaa yhdessä. Toki asuinpaikkojemme välillä on 150 km matkaa, joka vähän rajoittaa arkena näkemistä, mutta viikonloppuisin ja lomalla näemme paljon. 

Vierailija
13/157 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykännyt. Olin vain se joku, joka lähettää lahjoja/rahaa. Kiitosta en kuullut, en nähnyt.

Vierailija
14/157 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää. Asutaan nykyään niin kaukana että se pakollinen synttäreille raahautuminen on tosi hankalaa. 7h päivässä julkisissa että saat istua pari tuntia lapsen synttäreillä. Jos kummilapsi asuisi lähempänä, voisi tehdä helposti jotain pientä, käydä vaikka leffassa. Kummilapsen äiti on vaativa tyyppi.

Vierailija
15/157 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään. Kummilapseni äiti on ystävä 26 vuoden ajalta ja ystävyys on kestänyr hyvin erilaiset elämäntilanteet. Kummilapseni on 8. Vietämme yhdessä aikaa, olen ollut hoitoapuna ( omasta ehdotuksesta, että vanhemmat ovat päässeet esim.vkoloppureissuun), saan kuvia ja viestejä, niin lapselta kuin vanhemmilta lapsen jutuista, käymme yhdessä reissuissa ja retkillä. Kummilapseni ja perheensä on minulle hyvin tärkeä ja rakas.

Vierailija
16/157 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok, en rakasta mut ihan kiva seurailla kaverien lasten elämää, kummoinen kautta siihen pääsee vähän enemmän sisälle.

Vierailija
17/157 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en kuulu luterilaiseen seurakuntaan, en edes kelpaa kummiksi!

Vierailija
18/157 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin ihana olla kummipummikummitus kolmelle nyt jo aikuiselle. En ole raha-automaatti, vaan muistan heitä muuten. Kortteja lähettelen vieläkin. Joskus jopa kirjeitä. Kun olivat lapsia, oltiin paljon tekemisissä - se kantaa vieläkin. 50-päivälahjaksi veivät minut teatteriin.

Omat kummini olivat tärkeitä minulle. Oli kiva että oli erityiset aikuiset olemassa.

Vierailija
19/157 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään. Lapsi on siskoni ja he asuvat ulkomailla, näemme kerran vuodessa, korona-aikana ei tietysti sitäkään. Lähetän kortteja ja Suomi-lahjoja. Nyt kun lapsi sai sisaruksen, kohtelen heitä molempia samalla tavalla riippumatta siitä kuka on kummilapsi ja kuka ei.

Vierailija
20/157 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme kummilasta, joiden kaikkien vanhemmat ovat sittemmin eronneet kirkosta, joten en oikein usko, että esim. rippijuhliakaan on tiedossa. Jotenkin koko kummiudelta tuntuu menneen pohja. Lähinnähän se on sitä, että jouluna ja synttärinä odotetaan lahjoja. Ainoastaan yksi kummilapsista asuu sen verran lähellä, että olisi mahdollista pitää kunnolla yhteyttä. Mutta sattumoisin juuri tähän kummilapseen ei oikein koskaan ole syntynyt kunnollista suhdetta. Pienenä hän oli aika haastava, räjähtelevä ja kiukutteleva tapaus, nyt jo teini, jota ei meidän seuramme voisi vähempää kiinnostaa. Kyllä totuus on se, että kummius on ollut aika toisenlaista kuin joskus kuvittelin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän