Syön paljon voita, enkä koskaan margariinia
Kommentit (963)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:51"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 15:03"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:41"]Voisin testata itseäni. Testautan arvot ensin. Ja muutan jotakin ruokavaliossa.
Sitäpaitsi just oli tutkimus eineksistä.
Niiden syöminen voi aiheuttaa sitä vaarallista vyötärölihavuutta. Miettikää sitä.
[/quote]
No ei tuo nyt varsinaisesti mikään yllätys ollut.
[/quote]
Johtuu transrasvoista.
[/quote]
Jota muuten ei nykypäivänä ole margariineissa juuri nimeksikään. Margariinissä, joka sisälsi eniten transrasvoja, oli siinäkin niitä vain 1,1%. Teidän "tiedot" on 60-luvulta.
[/quote]
Transrasvaa eli osittain kovetettua kasvirasvaa löytyy mm. leipomotuotteista, kasvirasvajäätelöistä, makeisista, ranskalaisista perunoista ja eineksistä.
[/quote]
Niin mitä sitten? Meinaatko, että kaikki jotka suosii margariinia, syövät automaattisesti noita sinun mainitsema asioita?
[/quote]
Niinkö kirjoitin? Lue uudelleen. :)
[/quote]
No miksi sitten mainitsit asiasta? Minä sanon sitten ihan ot:na, että onpa kaunis ilma tänään täällä meilläpäin.
[/quote]
Sinä otit esiin nykymargariinien transrasvattomuuden, koska halusit päästä pätemään "tiedollasi". Minä kommentissani kerroin mistä transrasvaa saa. En maininnut margariinia sanallakaan.
[/quote]
Joo tuli selväksi, mutta miksi teit niin? Ei liity asiaan eli samalla tavalla voin sanoa, että minulla on vähän flunssaa. Ei liity millään tavalla asiaan.
[/quote]
Elintarviketeollisuuden käyttämät leivonta- ja paistomargariinit sisältävät edelleen transrasvaa. Tätä kautta niitä löytyy leipomotuotteista ja eineksistä. Margariineja nekin, liittyy asiaan. Vaikka siitä sinun margariinisipaisustasi ei transrasvaa löydykään, sitä on itse leivässä.
[/quote]
En syö eineksiä, enkä leipomotuotteita. Voissa on transrasvoja myös.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:49"]Jokainen saa laittaa suuhunsa bio-dieseliä halutessaan (=margariini). Jos väittää niin prosessoitua terveelliseksi, ei voi olla kuin väärässä.
Koska karppaus on kirosana, ainakin Puskan mielisille THL:n hurraajille, niin teille on turha selittää mitään, tai edes etsiä tutkimuksia.
Pienen selityksen haluaisin (aiheesta ohi) papilloomarokotukselle ja Oivariinille. Pekka Puskan mielestä kun 12-vuotias LAPSI ei voi päättää koulussa laittaako leivälle OIVARIINIA vai BECELIÄ (tai muuta bio-dieseliä) mutta samainen LAPSI voi päättää itse haluaako papilloomarokotuksen. Ristiriitoja, eikö? (ps. papilloomarokote taitaa olla saman puljun kuin se sikapiikki minkä thl tilasi asioita tutkimatta)
Ei ihme ettei päät toimi kun ajatus ei luista ilman RASVAA!
[/quote]
Ai nytkö mennään jo rokotuksiinkin? Kuten joku jo sanoikin, vainoharhaisia taitaa olla suurinosa kovanrasvan puolustelijoista. Onhan ne pehmeätkin rasvat, rasvoja.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:41"]Voisin testata itseäni. Testautan arvot ensin. Ja muutan jotakin ruokavaliossa.
Niiden syöminen voi aiheuttaa sitä vaarallista vyötärölihavuutta. Miettikää sitä.
[/quote]
[/quote]
Johtuu transrasvoista.
[/quote]
Jota muuten ei nykypäivänä ole margariineissa juuri nimeksikään. Margariinissä, joka sisälsi eniten transrasvoja, oli siinäkin niitä vain 1,1%. Teidän "tiedot" on 60-luvulta.
[/quote]
Transrasvaa eli osittain kovetettua kasvirasvaa löytyy mm. leipomotuotteista, kasvirasvajäätelöistä, makeisista, ranskalaisista perunoista ja eineksistä.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 15:03"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:49"]
[/quote]
[/quote]
Johtuu transrasvoista.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin mitä sitten? Meinaatko, että kaikki jotka suosii margariinia, syövät automaattisesti noita sinun mainitsema asioita?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 11:51"]Voin kertoa että viimeksi kolesteroli oli alhaisempi mahdollisesti siksi kun olen toistakymmentä vuotta käyttänyt myös rypsiöljyä.
Nuorempana en käyttänyt ja kerran kolesteroli oli korkeampi silloin.
[/quote]
Jos nämä yksittäiset esimerkit ovat kerta valideja todisteita, niin miten selität tämän; minun pappa kuoli 50 vuotiaana sydänkohtaukseen. Asui maalla, kaikki kasvatettiin itse, maito juotiin suoraan lehmän tissistä, syötiin paljon lihaa, jota itse kasvatettiin, käytettiin paljon voita. Mikään ei ollut prosessoitua, eikä käsiteltyä. Ylipainoa ei ollut. Silti kuolla kupsahti nuorena. Ruumiinavauksessa selvisi että, kuolema johtui sepelvaltimotaudista, joka aiheutti sydänkohtauksen.
Ja näillä yksittäisillä esimerkeillähän ei oikeasti ole mitään väliä, niin lakatkaa kertomasta omia kokemuksianne.
[/quote]
Koska pappasi käytti eläinrasvaa, sydärin syy on tottakai siinä. Jos pappasi ei olisi käyttänyt eläinrasvaa, sydärin syy olisi voinut olla geenit, stressi, ikä, masennus, diabetes, sukupuolena mies, kaljuuntuminen, elimistön pitkäaikainen tulehdustila, insuliiniresistenssi, alhainen syntymäpaino, korkea verenpaine, liiallinen rankka liikunta, korkea ldl-kolesteroli, matala hdl-kolesteroli, sosiaalisten suhteiden puute, verisuoniin kertyneet omega-6-rasvoja sisältävät plakit, huono säkä, jne.
[/quote]
Useampi noista mainitsemistasi asioista, johtuu juurikin eläinrasvoista :)
[/quote]
Voisitko tarkentaa mitkä? :)
rgariini on kasviöljyjen, kalan ja pähkinöiden ohella hyvä pehmeän rasvan lähde, joka on helppo sisällyttää ruokavalioon. Hyvää margariinissa on myös sen sisältämät välttämättömät rasvahapot, joita ihmisen elimistö ei pysty itse valmistamaan, sekä D-vitamiini, jota lisätään moniin tuotteisiin. Vähintään 60 prosenttia rasvaa sisältävät margariinit ovat hyviä valintoja leivän päälle. Lisäksi niitä voi hyödyntää leivontaan ja ruoanlaittoon.
Margariinin tärkeimmät valmistusaineet ovat kasviöljy, kiinteä kasvirasva sekä rasvaton maito, piimä tai vesi. Valmistukseen käytetty kasviöljy on Suomessa yleensä rypsiöljyä, mutta myös auringonkukka-, pellava- ja camelinaöljyä käytetään. Kiinteitä kasvirasvoja, palmuöljyä ja kookosrasvaa, käyttämällä margariiniin saadaan haluttu rakenne. Maidon, piimän ja veden määrällä säädellään margariinin rasvapitoisuutta.
Margariinin valmistuksessa ei synny transrasvaa
Viime aikoina keskustelu on käynyt kiivaana transrasvojen ympärillä.
Transrasvat ovat tyydyttymättömiä rasvahappoja, jotka ovat kuitenkin terveyden kannalta vähintään yhtä haitallisia kuin tyydyttyneet rasvat.
Transrasvoja syntyy kun kasviöljyä kovetetaan osittain. Jos tuotteen ainesosaluettelossa lukee "osittain kovetettu" kasviöljy tai kasvirasva, saattaa tuotteessa olla transrasvaa.
Margariinien valmistuksessa transrasvoja ei synny. Maitorasvaa sisältävissä tuotteissa kuten voissa transrasvaa on luonnostaan pieniä määriä, sillä niitä muodostuu lehmän pötsissä bakteeritoiminnan tuloksena.
Lisäaineilla on tarkoituksensa
Margariinin valmistuksessa tarvitaan lisäaineita, jotta haluttu rakenne saadaan aikaiseksi, ja tuote ei pilaannu liian nopeasti. Lisäaineet ilmoitetaan pakkausselosteessa joko omalla nimellään tai E-koodilla. E-koodit huolestuttavat monia, mutta kannattaa muistaa, että numerosarjojen taakse piiloutuu myös aivan tuttuja aineita, kuten esimerkiksi C-vitamiini (E300). Suurin osa margariineissa käytettävistä lisäaineista löytyy myös luonnosta.
Margariini on emulsio, jossa rasvan joukossa on pieniä pisaroita vettä. Tämän rakenteen säilymiseen tarvitaan emulgointiaineita, sillä ilman niitä vesi ja rasva erottuisivat toisistaan. Tavallisimmat emulgointiaineet margariineissa ovat lesitiini (E322), jota saadaan esimerkiksi soijasta tai kanamunasta, sekä mono- ja diglyseridit (E471), joita löytyy puolestaan tavallisista kasviöljyistä.
Säilöntäaineet suojaavat margariinia pilaantumiselta. Tavallisin säilöntäaine on kaliumsorbaatti (E202), jota on luonnossa muun muassa puolukoissa ja pihlajanmarjoissa. Säilyvyyttä parantaa niin ikään sitrushedelmistäkin löytyvä sitruunahappo (E330) tai natriumvetykarbonaatti (E500), jonka useimmat tuntevat paremmin nimellä ruokasooda.
Kolesteroli hallintaan margariinin avulla
Ruokavalion kovan rasvan korvaaminen pehmeällä on sydänterveyden kannalta edullista, mutta lisäksi muutamista margariineista löytyy täsmäapu veren kolesterolipitoisuuden pienentämiseen.
Margariineihin lisättävät kasvisteroli- ja kasvistanoliesterit heikentävät kolesterolin imeytymistä elimistöön ja pienentävät siten veren kolesterolipitoisuutta. Kasvisteroleja ja -stanoleja sisältävät tuotteet eivät korvaa kolesterolilääkitystä, ja vaikka näitä tuotteita käyttäisikin, ei kolesterolilääkitystä tule muuttaa ilman keskustelua lääkärin kanssa.
Jos veren kolesterolipitoisuutta haluaa pienentää, on suositeltavaa käyttää vähintään kaksi grammaa stanoleja tai -steroleja päivässä. Tämä tarkoittaa ainakin 5-6 teelusikallista stanoleja tai -steroleja sisältävää margariinia päivittäin. Tällä annoksella veren kokonais- ja LDL-kolesterolipitoisuus pienenee noin kymmenen prosenttia.
Eipä tuossa mitään myrkkyjä minusta ole.
Tämä ketju ei ainakaan minua ole saanut vakuutettua eläinrasvojen terveellisyydestä. Eläinrasvojen puolustajat eivät ole onnistuneet iskemään pöytään mitään kovin vakuuttavaa. Voihan tietenkin olla, että he ovatkin oikeassa ja todisteet siihen saadaan vasta parinkymmenen vuoden päästä. Itse kuitenkin haluan koostaa ruokavalioni tämän hetken parhaimpien tutkimustulosten mukaan. Ruokavalionsa voi onneksi kuitenkin itse koostaa sellaiseksi, kuin parhaakseen näkee :)
Tuota kolesteroli osaa ei pitänyt tulla, mutta eipä siitä haittaakaan ole :)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 15:08"]
Tämä ketju ei ainakaan minua ole saanut vakuutettua eläinrasvojen terveellisyydestä. Eläinrasvojen puolustajat eivät ole onnistuneet iskemään pöytään mitään kovin vakuuttavaa. Voihan tietenkin olla, että he ovatkin oikeassa ja todisteet siihen saadaan vasta parinkymmenen vuoden päästä. Itse kuitenkin haluan koostaa ruokavalioni tämän hetken parhaimpien tutkimustulosten mukaan. Ruokavalionsa voi onneksi kuitenkin itse koostaa sellaiseksi, kuin parhaakseen näkee :)
[/quote]
Tarvitsiko tämän ketjun vakuuttaa ketään mistään? Aihehan oli ap:n voin syönti ja margariinin välttäminen.
Voi pikku kullannuppu, että ihan valmistetaan margariini kasviöljyistä ja melkeinpä luonnollisista lisäaineista. Onko joku oikeasti noin järkyttävän tyhmä vai pitääkö hän vain muita ihmisiä tyhminä? Jokainen järkevä ihminen tietää että jokin aine luonnostaan vaikkapa siinä puolukassa on täydellisen eri aine kuin se kemianteollisuuden luoma lisäaine, mutta tällä jargonillahan tyhmiä ja tietämättömiä on aina höynäytetty. Vai onko se margariini todellakin jo pilannut joiltakin aivot?
Ja vaikka se lisäaine olisi ihan suoraan luonnosta otettu, niin mitenkähän pölvästit kuvittelee, että se on irrotettu alkuperäisestä yhteydestään? Nätisti vaan siitä puolukasta puristettu pisara sinne margariinimönjään, kas noin! Miettikääpä, ponnistelkaa oikein kovasti ja jos ei onnistu, niin voitte etsiä tietoa vaikka ihan netistä. Apinaa koijataan...
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 22:39"]
Apinaa koijataan...
[/quote]
Nyt kannattaa katsoa peiliin tässä kohtaa.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 03:35"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 00:31"]
Ramsden CE, Zamora D, Leelarthaepin B, et al. (2013). Use of dietary linoleic acid for secondary prevention of coronary heart disease and death: evaluation of recovered data from the Sydney Diet Heart Study and updated meta-analysis. BMJ. 2013 Feb 4;346:e8707.
Perehdyin lisää näihin teidän tutkimuksiin, ette ole tainneet itse lukea kun tässäkin kuolleisuus nousi niillä joille syötettiin margariinia... Aika noloja teille nämä teidän omat lähteenne. Kannattaa lukea ennen kuin linkittää.
[/quote]
Luitko jutun otsikkoa, vai etkö ymmärtänyt mitä tuossa tutkittiin? Kannattaa ensin selvittää, mitä tarkoittaa "secondary prevention" ennen kuin vedät mitään johtopäätöksiä tuloksista. Tulos on mielestäni aika luonnollinen oli näkökulma kumpi tahansa, jo sairastuneilla margariininkin sisältämä rasva on riskitekijä.
[/quote]
Tässähän oli tarkoitus tutkia nimenomaan sitä onko eläinrasvojen vaihtamisesta kasvirasvoihin hyötyä sydänpotilaille. Kontrolliryhmään kuuluvilla, jotka siis myös olivat sydänsairaita, oli alhaisempi kuolleisuus kuin niillä joille kasvirasvoja syötettiin. Mitä en siis ymmärtänyt?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 15:08"]Tämä ketju ei ainakaan minua ole saanut vakuutettua eläinrasvojen terveellisyydestä. Eläinrasvojen puolustajat eivät ole onnistuneet iskemään pöytään mitään kovin vakuuttavaa. Voihan tietenkin olla, että he ovatkin oikeassa ja todisteet siihen saadaan vasta parinkymmenen vuoden päästä. Itse kuitenkin haluan koostaa ruokavalioni tämän hetken parhaimpien tutkimustulosten mukaan. Ruokavalionsa voi onneksi kuitenkin itse koostaa sellaiseksi, kuin parhaakseen näkee :)
[/quote]
Täysin samaa mieltä :)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 22:39"]Voi pikku kullannuppu, että ihan valmistetaan margariini kasviöljyistä ja melkeinpä luonnollisista lisäaineista. Onko joku oikeasti noin järkyttävän tyhmä vai pitääkö hän vain muita ihmisiä tyhminä? Jokainen järkevä ihminen tietää että jokin aine luonnostaan vaikkapa siinä puolukassa on täydellisen eri aine kuin se kemianteollisuuden luoma lisäaine, mutta tällä jargonillahan tyhmiä ja tietämättömiä on aina höynäytetty. Vai onko se margariini todellakin jo pilannut joiltakin aivot?
Ja vaikka se lisäaine olisi ihan suoraan luonnosta otettu, niin mitenkähän pölvästit kuvittelee, että se on irrotettu alkuperäisestä yhteydestään? Nätisti vaan siitä puolukasta puristettu pisara sinne margariinimönjään, kas noin! Miettikääpä, ponnistelkaa oikein kovasti ja jos ei onnistu, niin voitte etsiä tietoa vaikka ihan netistä. Apinaa koijataan...
[/quote]
Voi kiitos ystävällisistä sanoista. Totuus vissiin sattuu, kun piti noin suuttua, että aletaan ihan haukkumaan.
Transrasvoja on erityisen paljon maitotuotteissa, maidossa, kermassa, voissa, juustosta.. Eikö karppaajat suosi juuri näitä tuotteita?
Eli margariininsyöjät eivät syö leikkeleitä tai juustoja? Ja margariini on vähäsuolaisempaa kuin voi. Ja muuten, verenpaineeni on itseasiassa parissa vuodessa laskenut erittäin alhaiseksi. Vaikka syön viikottain meetvurstia, pekonia ja voita. T. Kolesteroli 4.7
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 22:25"]Ei, en kuvittele. En myöskään kuvittele, että olen muutoinkaan parempi kuin muut. Se, että minä karppaan ja sinä et, ei ole minulta mitenkään pois, nauti sinä ruisleivistä ja margariineista, minä kasviksista ja eläinrasvoista.
[/quote]
Mutta minulta sinun karppaamisesi on mahdollisesti pois, kun yhteiskunta joutuu kustantamaan sinun hoitosi yhteisistä verorahoista!
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:59"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 19:42"]Syön voita ja elän pitkään. Tulenko tänne vuosikymmenien päästä katsomaan palstan jankutusta?
[/quote]
Näetkö tulevaisuuteen? Voit kuolla huomenna auto-onnettomuudessa.
[/quote]
En käytä autoa.
[/quote]
Ööö..ei se silti tarkoita sitä, ettetkö voisi auto-onnettomuudessa kuolla. Tekeekö kovanrasva tyhmäksi?
[/quote]
En ole koskaan auton kyydissä, ymmärrätkö?
Kenen verorahoista sinun terveydenhuoltosi sitten maksetaan? Ja ihan sivuhuomautuksena, jos minä kuolen nuorempana, sinun hoitosi vanhainkodissa, eläkkeesi ja mahdollinen lääkityksesi maksaa huomattavasti enemmän kuin minun hoitoni. Mutta suon sen sinulle, ole hyvä.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 11:51"]Voin kertoa että viimeksi kolesteroli oli alhaisempi mahdollisesti siksi kun olen toistakymmentä vuotta käyttänyt myös rypsiöljyä.
Nuorempana en käyttänyt ja kerran kolesteroli oli korkeampi silloin.
[/quote]
Jos nämä yksittäiset esimerkit ovat kerta valideja todisteita, niin miten selität tämän; minun pappa kuoli 50 vuotiaana sydänkohtaukseen. Asui maalla, kaikki kasvatettiin itse, maito juotiin suoraan lehmän tissistä, syötiin paljon lihaa, jota itse kasvatettiin, käytettiin paljon voita. Mikään ei ollut prosessoitua, eikä käsiteltyä. Ylipainoa ei ollut. Silti kuolla kupsahti nuorena. Ruumiinavauksessa selvisi että, kuolema johtui sepelvaltimotaudista, joka aiheutti sydänkohtauksen.
Ja näillä yksittäisillä esimerkeillähän ei oikeasti ole mitään väliä, niin lakatkaa kertomasta omia kokemuksianne.
[/quote]
Koska pappasi käytti eläinrasvaa, sydärin syy on tottakai siinä. Jos pappasi ei olisi käyttänyt eläinrasvaa, sydärin syy olisi voinut olla geenit, stressi, ikä, masennus, diabetes, sukupuolena mies, kaljuuntuminen, elimistön pitkäaikainen tulehdustila, insuliiniresistenssi, alhainen syntymäpaino, korkea verenpaine, liiallinen rankka liikunta, korkea ldl-kolesteroli, matala hdl-kolesteroli, sosiaalisten suhteiden puute, verisuoniin kertyneet omega-6-rasvoja sisältävät plakit, huono säkä, jne.
[/quote]
Useampi noista mainitsemistasi asioista, johtuu juurikin eläinrasvoista :)