Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syön paljon voita, enkä koskaan margariinia

Vierailija
10.05.2014 |

Haluatko kysyä jotain?

Kommentit (963)

Vierailija
161/963 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä ihana, kun ei ole ikinä ollut ylipainoa ja kaikki arvot ovat olleet todella hyvät. Ei tarvitse karpata, eikä harpata, eikä muitakaan muotidiettejä hörhöillä. Kun liikkuu ja syö  nälkäänsä, eikä vain mätä, pysyy hyvässä kunnossa.

Hirveää, kuinka stressissä ihmiset voi olla syömisen takia.

Vierailija
162/963 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 11:57"]

Ettikää mulle tieteellinen tutkimus tupakoinnin vaikutuksesta keuhkosyövän syntyyn.

[/quote]

Miten tupakointi ja keuhkosyöpä mielestäsi liittyvät ketjun aiheeseen? Eläinrasvakammoajat uskottelevat, että eläinrasvan epäterveellisyys on osoitettu useilla tutkimuksilla. Tällaisen väitöksen perusteeksi olisi hyvä esittää tieteellisiä todisteita tutkimusten muodossa. Muutenhan eläinrasvakammossa on kyse pelkästä uskonnosta, eikö?

[/quote]

Niin mutta kaikki tietää, että.tupakointi aiheuttaa Keuhkosyöpää, eikö? Silti en siitä tutkimuksia löytänyt. Niin pliis, ettikää mulle niitä, jos se kerta on niin helppoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/963 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 13:57"]

Se on kyllä ihana, kun ei ole ikinä ollut ylipainoa ja kaikki arvot ovat olleet todella hyvät. Ei tarvitse karpata, eikä harpata, eikä muitakaan muotidiettejä hörhöillä. Kun liikkuu ja syö  nälkäänsä, eikä vain mätä, pysyy hyvässä kunnossa.

Hirveää, kuinka stressissä ihmiset voi olla syömisen takia.

[/quote]

näin o, karppajat on tymiä.

Vierailija
164/963 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 11:51"]Voin kertoa että viimeksi kolesteroli oli alhaisempi mahdollisesti siksi kun olen toistakymmentä vuotta käyttänyt myös rypsiöljyä.

Nuorempana en käyttänyt ja kerran kolesteroli oli korkeampi silloin.

[/quote]

Jos nämä yksittäiset esimerkit ovat kerta valideja todisteita, niin miten selität tämän; minun pappa kuoli 50 vuotiaana sydänkohtaukseen. Asui maalla, kaikki kasvatettiin itse, maito juotiin suoraan lehmän tissistä, syötiin paljon lihaa, jota itse kasvatettiin, käytettiin paljon voita. Mikään ei ollut prosessoitua, eikä käsiteltyä. Ylipainoa ei ollut. Silti kuolla kupsahti nuorena. Ruumiinavauksessa selvisi että, kuolema johtui sepelvaltimotaudista, joka aiheutti sydänkohtauksen.

Ja näillä yksittäisillä esimerkeillähän ei oikeasti ole mitään väliä, niin lakatkaa kertomasta omia kokemuksianne.

Vierailija
165/963 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:18"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 15:28"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 03:35"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 00:31"]

Ramsden CE, Zamora D, Leelarthaepin B, et al. (2013). Use of dietary linoleic acid for secondary prevention of coronary heart disease and death: evaluation of recovered data from the Sydney Diet Heart Study and updated meta-analysis. BMJ. 2013 Feb 4;346:e8707.

Perehdyin lisää näihin teidän tutkimuksiin, ette ole tainneet itse lukea kun tässäkin kuolleisuus nousi niillä joille syötettiin margariinia... Aika noloja teille nämä teidän omat lähteenne. Kannattaa lukea ennen kuin linkittää.

[/quote]

Luitko jutun otsikkoa, vai etkö ymmärtänyt mitä tuossa tutkittiin? Kannattaa ensin selvittää, mitä tarkoittaa "secondary prevention" ennen kuin vedät mitään johtopäätöksiä tuloksista. Tulos on mielestäni aika luonnollinen oli näkökulma kumpi tahansa, jo sairastuneilla margariininkin sisältämä rasva on riskitekijä. 

[/quote]

Tässähän oli tarkoitus tutkia nimenomaan sitä onko eläinrasvojen vaihtamisesta kasvirasvoihin hyötyä sydänpotilaille. Kontrolliryhmään kuuluvilla, jotka siis myös olivat sydänsairaita, oli alhaisempi kuolleisuus kuin niillä joille kasvirasvoja syötettiin. Mitä en siis ymmärtänyt?

[/quote]

Taas kävi näin. Margariininpuolustaja linkkaa tutkimuksen, joka hänen mielestään osoittaa kasvirasvojen terveellisyyden tai eläinrasvojen epäterveellisyyden. Hänelle vastataan perustellen ettei juuri se tutkimus tue margariininpuolustajan näkemystä. Tähän ei margariininpuolustaja osaa vastata muuten kuin alapeukuttamalla. Omin sanoin ei pysty kommentoimaan mitään asiallista. Väkisinkin alkaa tuntua, että margariininpuolustajilla on parannettavaa lukutaidossa tai luetunymmärtämisessä. Margariininpuolustajiin sopii se vanha sanonta: kun järki loppuu, otetaan nyrkit avuksi.

[/quote]

Miten tässä kävi? Kysymys tuossa oli "Mitä en siis ymmärtänyt?".  Siihen on vaikea ottaa kantaa ainakaan tuon viestin pohjalta.

En ole edes väittänyt puolustavani margariineja tai voita. Itse vältän teollista margariinia, käytän virgino oliiviöljyä ruoanlaitossa, leivän päälle teen siitä, vedestä ja voista itse levitteen (suurinpiirtein kolmannes kutakin) ja voita käytän paistossa.

Kun tutkimuksen lähtökohta on "secondary prevention" sydäntautipotilailla, eikä margariini ole toiminut verrokkiryhmän tasoisesti, se ei kerro mitään margariinin ja voin väliltä, kun voin vaikutusta sydäntautipotilailla ei ole edes yritetty tutkia. Joka tapauksessa en kuvittele, että voin rasva olisi terveellistä, joten vältän sen turhaa käyttöä.

Vierailija
166/963 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli niinku voi olis pahasta mutta leivontamargariinit ym. transrasvoineen tervetullutta elimistöön?

Hallelujah!

Vierailija
167/963 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 11:53"]

Pronutritionist-blogistin kritiikkiä tuohon tutkimukseen:

Omaa kritiikkiä meta-analyysistä

Aiemmin esittämäni lisäksi tässä meta-analyysissä pidän ainakin hieman kyseenalaisena seuraavia tekijöitä.

Ääripäät kadotettiin kolmanneksia vertaamalla. Eri väestötutkimuksien rasvan saantitiedot piti tasapäistää, koska osassa tutkimuksissa oli käytetty väestöviidenneksiä, osassa neljänneksiä, osassa rasvan saantia 5 E % välein, jne. Tutkijat valitsivat esitystavaksi väestökolmannekset. Näin katoaa kaikkein eniten ja vähiten rasvahappoja saavien osuus väestöistä eli todelliset ääripään rasvan kuluttajat. Vertaa esim. tähän suomalaiseen voitutkimukseen.

Tutkijat olivat vähän turhankin sallivia tutkimuksien valinnassa. Multifaktoriaalinen Oslon tutkimus ja ei-satunnaistettu Mielisairaalatutkimus sallittiin mukaan omega-6 rasvahappojen meta-analyysiin ja multifaktoriaalinen Lyon Diet Heart otettiin ALA:aa koskevaan meta-analyysiin. Tämä toki tätä samaa kitinää kuin mitä olen ennenkin esittänyt.

Transrasvojen negatiivinen vaikutus oli selvä väestötutkimuksissa. Mukana olleet satunnaistetut omega-6 tutkimukset on tehty 1960/-70 -luvuilla, jolloin margariinit sisälsivät transrasvaa erittäin paljon. Tästä huolimatta transrasvoja runsaasti sisältäneiden margariinien osuutta omega-6 rasvahappoilla saatuihin satunnaistettujen tutkimuksien tuloksiin ei pohdittu. Ne ovat voineet laimentaa omega-6 -tutkimuksien tuloksia.

[/quote]

Tässä toisen randomin ihmisen mielipidettä ko. meta-analyysistä:

http://wholehealthsource.blogspot.fi/2014/03/corrections-to-new-review-paper-on.html

Hän päätyi tulokseen, että myönnetyt virheet vaikuttivat lopputulokseen melko vähän. Virheiden korjaamisen ainut merkittävä vaikutus oli se, että omega-3-rasvahappojen vaikutus oli myönteisempi.

Vieläkö linkitellään ja copypastetaan blogitekstejä?

Vierailija
168/963 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytetään myös ainoastaan voita ja kuohukermaa, ei käytetä viljoja koska se pilaa suoliston ja yksi lapsista on allerginen. Kaikki juustot ja jogurtit rasvaisia, ei yhtään lisättyä sokeria missään, 600g-kilo päivässä menee kasviksia pelkästään minulla, että meillä ainakin lapset saavat parhaan mallin terveelliseen ruokaan ja aivot saa oikeita rasvoja ja kananmunia syödään päivittäin. Kaikki arvot priimaa

Vierailija
169/963 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko te margariinin puolustajat ihan oikeasti ja tosissanne sitä mieltä, että margariini on terveellistä? Tykkäättekö jotenkin erityisesti synteettisistä vitamiineista, väri- ja aromiaineista ja mitä kaikkea kakkendaalia ne margariinit nyt milloinkin sattuvat sisältämään? Tiedättekö miten se ihana margariini on valmistettu? Ellette tiedä, niin olisi korkea aika perehtyä.  Rakas margariininne on käsitelty esim. heksaanilla (öljyteollisuuden sivutuote), fosforihapolla (käytetään mm. ruosteenestoon), valkaisuaineilla, hajusteilla (haisis muuten niin pahalle, ettei kiihkeinkään margariininrakastaja sitä ilkeäisi syödä), jne. Tästä samasta perusmassasta tehdään myös mm. kenkälankkia. Oi kiitos, Puska ja kamut tästä ihanasta terveystuotteesta! (Unohdetaan se, että siinä on jäämiä syöpävaarallisista aineista.) Nam, nam! Ai niin ja kasvirasvanne voi olla myös uudelleen esteröityä, se se vasta hyvää onkin!

Vierailija
170/963 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 11:51"]Voin kertoa että viimeksi kolesteroli oli alhaisempi mahdollisesti siksi kun olen toistakymmentä vuotta käyttänyt myös rypsiöljyä.

[/quote]

Jos nämä yksittäiset esimerkit ovat kerta valideja todisteita, niin miten selität tämän; minun pappa kuoli 50 vuotiaana sydänkohtaukseen. Asui maalla, kaikki kasvatettiin itse, maito juotiin suoraan lehmän tissistä, syötiin paljon lihaa, jota itse kasvatettiin, käytettiin paljon voita. Mikään ei ollut prosessoitua, eikä käsiteltyä. Ylipainoa ei ollut. Silti kuolla kupsahti nuorena. Ruumiinavauksessa selvisi että, kuolema johtui sepelvaltimotaudista, joka aiheutti sydänkohtauksen.

Ja näillä yksittäisillä esimerkeillähän ei oikeasti ole mitään väliä, niin lakatkaa kertomasta omia kokemuksianne.

[/quote]

Miten mä voin vuosien päästä tietää ja tutkia sun pappasi elimistöä mikä tai mitkä syyt aiheutti sepelvaltimotaudin sille?

Miksi mulla ei sitten ole sitä tautia?

Vierailija
171/963 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:33"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 11:51"]Voin kertoa että viimeksi kolesteroli oli alhaisempi mahdollisesti siksi kun olen toistakymmentä vuotta käyttänyt myös rypsiöljyä.

[/quote]

[/quote]

Miten mä voin vuosien päästä tietää ja tutkia sun pappasi elimistöä mikä tai mitkä syyt aiheutti sepelvaltimotaudin sille?

Miksi mulla ei sitten ole sitä tautia?

[/quote]

Oletko varma ettei ole? Jos ei nyt, niin voi olla muutaman vuoden päästä. Pointti olikin se, että yksittäisten ihmisten esimerkit eivät juuri paina tässä väittelyssä.

Vierailija
172/963 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin testata itseäni. Testautan arvot ensin. Ja muutan jotakin ruokavaliossa.

Sitäpaitsi just oli tutkimus eineksistä.

Niiden syöminen voi aiheuttaa sitä vaarallista vyötärölihavuutta. Miettikää sitä.

Vierailija
173/963 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:41"]Voisin testata itseäni. Testautan arvot ensin. Ja muutan jotakin ruokavaliossa.

Niiden syöminen voi aiheuttaa sitä vaarallista vyötärölihavuutta. Miettikää sitä.

[/quote]

No ei tuo nyt varsinaisesti mikään yllätys ollut.

Vierailija
174/963 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:41"]Voisin testata itseäni. Testautan arvot ensin. Ja muutan jotakin ruokavaliossa.

[/quote]

[/quote]

Johtuu transrasvoista.

Vierailija
175/963 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:41"]Voisin testata itseäni. Testautan arvot ensin. Ja muutan jotakin ruokavaliossa.

[/quote]

[/quote]

Johtuu transrasvoista.

[/quote]

Jota muuten ei nykypäivänä ole margariineissa juuri nimeksikään. Margariinissä, joka sisälsi eniten transrasvoja, oli siinäkin niitä vain 1,1%. Teidän "tiedot" on 60-luvulta.

Vierailija
176/963 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa laittaa suuhunsa bio-dieseliä halutessaan (=margariini). Jos väittää niin prosessoitua terveelliseksi, ei voi olla kuin väärässä.

Koska karppaus on kirosana, ainakin Puskan mielisille THL:n hurraajille, niin teille on turha selittää mitään, tai edes etsiä tutkimuksia.

Pienen selityksen haluaisin (aiheesta ohi) papilloomarokotukselle ja Oivariinille. Pekka Puskan mielestä kun 12-vuotias LAPSI ei voi päättää koulussa laittaako leivälle OIVARIINIA vai BECELIÄ (tai muuta bio-dieseliä) mutta samainen LAPSI voi päättää itse haluaako papilloomarokotuksen. Ristiriitoja, eikö? (ps. papilloomarokote taitaa olla saman puljun kuin se sikapiikki minkä thl tilasi asioita tutkimatta)

Ei ihme ettei päät toimi kun ajatus ei luista ilman RASVAA!

Vierailija
177/963 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 11:51"]Voin kertoa että viimeksi kolesteroli oli alhaisempi mahdollisesti siksi kun olen toistakymmentä vuotta käyttänyt myös rypsiöljyä.

[/quote]

[/quote]

Koska pappasi käytti eläinrasvaa, sydärin syy on tottakai siinä. Jos pappasi ei olisi käyttänyt eläinrasvaa, sydärin syy olisi voinut olla geenit, stressi, ikä, masennus, diabetes, sukupuolena mies, kaljuuntuminen, elimistön pitkäaikainen tulehdustila, insuliiniresistenssi, alhainen syntymäpaino, korkea verenpaine, liiallinen rankka liikunta, korkea ldl-kolesteroli, matala hdl-kolesteroli, sosiaalisten suhteiden puute, verisuoniin kertyneet omega-6-rasvoja sisältävät plakit, huono säkä, jne.

Vierailija
178/963 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:38"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 21:48"]"No koska se ylimääräinen eläinrasva, kertyy sinne suoniin. Jos elimistö käyttää sitä pois, se ei sinne suoniin mene."

Tuota... Siellä suonissa ei kellään ole rasvaa... Tukkeumat ovat plakkia. Eläinrasvan vaarallisuutta perustellaan sillä että se nostaa kolesterolia, joka kertyy verisuonien seinämiin. Suonissa ei siis YHDENKÄÄN asiantuntijan mielestä ole mitään rasvatukoksia kuten viemärissä, ja miten voisi ollakaan kun eläinrasva on ruumiinlämpöisenä juoksevaa. Että näin.

[/quote]

Hahaha!! Miten joku voi olla näin pihalla?? :D :D Pakko olla provo? Btw. Se plakki on just sitä rasvaa.

[/quote]

Siinä plakissa on linolihappoa ja omega-6-rasvahappoja, joita saa kasviöljypohjaisesta margariinista.

[/quote]

Ja LDL-kolesterolia, jota saa kovasta rasvasta.

Vierailija
179/963 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 21:51"]Eli niinku voi olis pahasta mutta leivontamargariinit ym. transrasvoineen tervetullutta elimistöön?

Hallelujah!

[/quote]

Kuka niin sanoi?!

Vierailija
180/963 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 22:01"]Ootteko te margariinin puolustajat ihan oikeasti ja tosissanne sitä mieltä, että margariini on terveellistä? Tykkäättekö jotenkin erityisesti synteettisistä vitamiineista, väri- ja aromiaineista ja mitä kaikkea kakkendaalia ne margariinit nyt milloinkin sattuvat sisältämään? Tiedättekö miten se ihana margariini on valmistettu? Ellette tiedä, niin olisi korkea aika perehtyä.  Rakas margariininne on käsitelty esim. heksaanilla (öljyteollisuuden sivutuote), fosforihapolla (käytetään mm. ruosteenestoon), valkaisuaineilla, hajusteilla (haisis muuten niin pahalle, ettei kiihkeinkään margariininrakastaja sitä ilkeäisi syödä), jne. Tästä samasta perusmassasta tehdään myös mm. kenkälankkia. Oi kiitos, Puska ja kamut tästä ihanasta terveystuotteesta! (Unohdetaan se, että siinä on jäämiä syöpävaarallisista aineista.) Nam, nam! Ai niin ja kasvirasvanne voi olla myös uudelleen esteröityä, se se vasta hyvää onkin!

[/quote]

Ihan varmasti sisältää joo-o, uskotaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan