Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvaa ammattini! ;)

Vierailija
09.05.2014 |

Tällä palstalla erilaiset ammatit sekä yhteiskuntaluokat ovat usein kovasti keskustelun alla. Eri ammattien harjoittajiin yhdistetään erilaisia sterotypioita ja jopa älykkyysosamäärä määritellään ammatin perusteella.

Päätinkin tehdä tällaisen kuvauksen itsestäni, jossa kerron itsestäni kaikenlaista nippelitietoa, joiden perustella koulutukseni ja työni saa vapaasti arvata. Rohkeasti sitten vaan arvailemaan, hupia tämä vain on! ;)

-Lempiharrastukseni on lukeminen. Olen ala-asteikäisestä lukenut paljon ja rakastan erityisesti klassikoita. Luen myös tietokirjallisuutta ja varsinkin psykologia, filosofia ja uskonnonhistoria kiinnostavat. Olen aina ollut haka kielissä ja olen lukenut 16-vuotiaasta lähtien englanninkielisen romaanikirjallisuuden alkuperäiskielellä.

-Rakastan musiikkia, erityisesti jazzia. Pidän myös progressiivisesta hevistä, klassisesta rockista sekä trip hopista.

-Olen hyvin eläinrakas ja ollut mukana vapaaehtoisena löytöeläintoiminnassa.

-En pidä baareissa käymisestä, mutta juon säännöllisesti viikonloppuisin alkoholia. Juomavalintoihin kuuluvat yleensä alle kymmenen euron punaviinit, single malt viskit sekä Karhu-olut.

-En polta.

-Olen liikunnallinen ja kiinnostunut terveydestä. En ole koskaan ollut ylipainoinen.

-Pidän vanhoista mustavalkoelokuvista ja David Lynchistä.

-En pidä reality-ohjelmista, mutta katson mielelläni television laadukkaita amerikkalaisia riikossarjoja.

-Olen luonteeltani puhelias ja sosiaalinen, myös hirveän kiltti ja empaattinen

-Olen feministi.

-Haaveilen, että jossain vaiheessa minulla on aikaa ja ideoita kokonaisen fiktiivisen kirjan kirjoittamiseen.

-Käyn muutaman kerran vuodessa teatterissa. Pidän erityisesti komedioista sekä kokeellisista, moderneista näytelmistä.

Arvaa koulutukseni ja työni!

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 13:49"]

Voisitko kertoa jotain huonoista tai rujoista puolistasi? Siis feminismin lisäksi.

Tuosta tuli vähän turhan kultturelli ja hienosteleva kuva. Oikeasti kuulostit lähinnä kehuvan itseäsi. 

-Mies 29v-

[/quote]

En ole täällä mainostamassa itseäni, enkä luomassa keinotekoisesti mitään älykkö-intellektuellikuvaa, ei ole tarvetta sellainen. Kerroin täysin rehellisesti millainen olen ja mistä olen kiiinnostunut, koska tiedän, etten vastaa sitä kuvaa, mikä ammattini edustajista on luotu. Se, pitääkö joku mielenkiinnon kohteitani "kulturelleina ja hienoina" on mielestäni lähinnä huvittavaa. En ole valinnut mielenkiinnon kohteitani niiden "hienouden" vuoksi tai tehdäkseni vaikutusta muihin, vaan sen perustella mistä aidosti itse pidän ja mitä harrastan.

Onhan minussa negatiivisiakin puolia, mutta tuskin ketään kiinnostaa se, että olen myös itsepäinen ja pitkävihainen.

Ja kyllä, kuten arvata saattoi, useimmat teistä osuivat oikeaan: Olen koulutukseltani lähihoitaja ja työskentelen lastenhoitajana päiväkodissa. 

En ehkä vastaa ihan täysin sitä kuvaa, minkä tälläkin palstalla saa lähihoitajista. Ainoa, mikä ehkä antaa viitteitä siihen suuntaan on lievä boheemisuus ja hymiöiden käyttö, joiden tarkoituskin oli vinkata, etten ainakaan bisnesnainen tai tutkija ole. ;)

Nuorekkuus voi hyvinkin johtua lasten parissa työskentelystä. Olen aikamoinen Maija Poppanen ja tykkään hassutella lasten kanssa. Työni vuoksi minun ei tarvitse olla kovinkaan tosikkomainen, vaan työssäni luovuudesta, joustavuudesta ja boheemiudesta on hyötyä. Ja siitä, että jaksaa kiinnostua pallon potkimisesta ja My Little Pony -leikeistä. Olen lähemmäs nelikymppinen.

Meitä lähihoitajiakin on erilaisia. Ihmiset eivät aina kouluttaudu akateemisesti, vaikka lukupäätä olisi. Eivätkä kaikki akateemiset ole erityisen älykkäitä; olen tavannut monia, jotka ovat kaukana älykkäästä.

Omat vahvuuteni ovat mielestäni ihmissuhdetaidoissa. En usko, että minusta tuli hyvää tutkijaa tai konsulttia tai että sellainen työ jaksaisi innostaa minua.

Kaikesta huolimatta uskon, että stereotypiat ovat olemassa, koska niissä piilee aina totuudenjyvä. Tunnen itsekin hyvin erilaisia oman ammattini edustajia. Suurimman osan kanssa ei ole kahvipöydässä mitään yhteistä keskusteltavaa -- varsinkin jos toista kiinnostaa Seiskan juorut ja Big Brother, toista kvanttifysiikan outoudet, on yhteisen sävelen löytäminen ymärrettävästi vaikeaa.

Kuitenkin tulee muistaa, että ihmisestä harvoin voi tehdä kovinkaan pitkälle meneviä päätelmiä pelkän työn ja koulutuksen perusteella. Ihmiset usein yllättävät - tuskin olen ainoa.

Älkää antako liikaa painoarvoa ammatille, arvioidessanne ihmistä kokonaisvaltaisesti. On niin paljon muitakin asioita, jotka ratkaisevat. Ihminen on niin paljon muuta kuin ammattinsa. On jotenkin tylsää, kun ensimmäinen kysymys uusi ihminen kohdattaessa on "Mitä teet työksesi", kun paljon mielenkiintoisempi ja paljastavampi kysymys voisi olla "Mitä harrastat? Mitkä ovat mielenkiinnonkohteesi?", "Mikä on sinulle tärkeää?"

Peace. <3

terkuin ap.

[/quote]

Vastaat kuule täysin lähihoitajan stereotypiaa :D

Vierailija
82/91 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 14:23"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 13:49"]

Voisitko kertoa jotain huonoista tai rujoista puolistasi? Siis feminismin lisäksi.

Tuosta tuli vähän turhan kultturelli ja hienosteleva kuva. Oikeasti kuulostit lähinnä kehuvan itseäsi. 

-Mies 29v-

[/quote]

En ole täällä mainostamassa itseäni, enkä luomassa keinotekoisesti mitään älykkö-intellektuellikuvaa, ei ole tarvetta sellainen. Kerroin täysin rehellisesti millainen olen ja mistä olen kiiinnostunut, koska tiedän, etten vastaa sitä kuvaa, mikä ammattini edustajista on luotu. Se, pitääkö joku mielenkiinnon kohteitani "kulturelleina ja hienoina" on mielestäni lähinnä huvittavaa. En ole valinnut mielenkiinnon kohteitani niiden "hienouden" vuoksi tai tehdäkseni vaikutusta muihin, vaan sen perustella mistä aidosti itse pidän ja mitä harrastan.

Onhan minussa negatiivisiakin puolia, mutta tuskin ketään kiinnostaa se, että olen myös itsepäinen ja pitkävihainen.

Ja kyllä, kuten arvata saattoi, useimmat teistä osuivat oikeaan: Olen koulutukseltani lähihoitaja ja työskentelen lastenhoitajana päiväkodissa. 

En ehkä vastaa ihan täysin sitä kuvaa, minkä tälläkin palstalla saa lähihoitajista. Ainoa, mikä ehkä antaa viitteitä siihen suuntaan on lievä boheemisuus ja hymiöiden käyttö, joiden tarkoituskin oli vinkata, etten ainakaan bisnesnainen tai tutkija ole. ;)

Nuorekkuus voi hyvinkin johtua lasten parissa työskentelystä. Olen aikamoinen Maija Poppanen ja tykkään hassutella lasten kanssa. Työni vuoksi minun ei tarvitse olla kovinkaan tosikkomainen, vaan työssäni luovuudesta, joustavuudesta ja boheemiudesta on hyötyä. Ja siitä, että jaksaa kiinnostua pallon potkimisesta ja My Little Pony -leikeistä. Olen lähemmäs nelikymppinen.

Meitä lähihoitajiakin on erilaisia. Ihmiset eivät aina kouluttaudu akateemisesti, vaikka lukupäätä olisi. Eivätkä kaikki akateemiset ole erityisen älykkäitä; olen tavannut monia, jotka ovat kaukana älykkäästä.

Omat vahvuuteni ovat mielestäni ihmissuhdetaidoissa. En usko, että minusta tuli hyvää tutkijaa tai konsulttia tai että sellainen työ jaksaisi innostaa minua.

Kaikesta huolimatta uskon, että stereotypiat ovat olemassa, koska niissä piilee aina totuudenjyvä. Tunnen itsekin hyvin erilaisia oman ammattini edustajia. Suurimman osan kanssa ei ole kahvipöydässä mitään yhteistä keskusteltavaa -- varsinkin jos toista kiinnostaa Seiskan juorut ja Big Brother, toista kvanttifysiikan outoudet, on yhteisen sävelen löytäminen ymärrettävästi vaikeaa.

Kuitenkin tulee muistaa, että ihmisestä harvoin voi tehdä kovinkaan pitkälle meneviä päätelmiä pelkän työn ja koulutuksen perusteella. Ihmiset usein yllättävät - tuskin olen ainoa.

Älkää antako liikaa painoarvoa ammatille, arvioidessanne ihmistä kokonaisvaltaisesti. On niin paljon muitakin asioita, jotka ratkaisevat. Ihminen on niin paljon muuta kuin ammattinsa. On jotenkin tylsää, kun ensimmäinen kysymys uusi ihminen kohdattaessa on "Mitä teet työksesi", kun paljon mielenkiintoisempi ja paljastavampi kysymys voisi olla "Mitä harrastat? Mitkä ovat mielenkiinnonkohteesi?", "Mikä on sinulle tärkeää?"

Peace. <3

terkuin ap.

[/quote]

Vastaat kuule täysin lähihoitajan stereotypiaa :D

[/quote]

Sä et taida tietää, mitä stereotypia tarkoittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

erikoistumisala tietysti olisi hyvä kuulla myös...

Vierailija
84/91 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 14:24"]

erikoistumisala tietysti olisi hyvä kuulla myös...

[/quote]

Jos ap on töissä päiväkodissa, niin eikö sen erikoistumisalan voi päätellä siitä?

Vierailija
85/91 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tiedän mitä stereotypia tarkoittaa. Sulla ei taida olla käsitystä peruspsykologiasta.

Vierailija
86/91 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 14:27"]

Kyllä tiedän mitä stereotypia tarkoittaa. Sulla ei taida olla käsitystä peruspsykologiasta.

[/quote]

No, sitten sinun stereotypiasi on varsin erilainen kuin muiden ihmisten. Älä hämmästy, jos kaikkien muiden mielestä tyypillinen lähihoitaja ei esim. lue paljon.

(En halua tällä dissata lähihoitajia, tunnen monia fiksuja lähäreitä, mutta ei se ole sattumaa, että pääsääntöisesti lähihoitajiksi hakeutuvat eivät ole niin kiinnostuneita yleissivistävistä asioista.)

Vierailija
87/91 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että hapekasta verta riittää. Cortex pelittää ja limbinen järjestelmä mahdollistaa kirjoittaa kaikkea luovaa täällä.

Pitäkää huolta ponssista ja käykää välillä happihyppelyllä jotta cauda equina ei kokonaan jähmety.

Heittäydyn nyt lat.posteriaesti tuberculum ischiadicumien varaan ja otan päikkärit jotta tappisolut lepää ja sauvat heiluu.

Peace.

Vierailija
88/91 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 14:27"]

[/quote]

Älkääpäs lapse riidelkö, vaan keskitytään itse aiheeseen. Itselleni on aivan OK, jos jonkun mielestä todellakin olen stereotyyppinen lähihoitaja. Haluaisin vain tarkemmin kuulla perusteluja.  Ei tarvitse jaaritella romaania, kuten itselläni on tapana, mutta tuollaiset lyhyet toteamukset ovat niin vähän kertovia.

-ap

Vierailija
89/91 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 14:27"]

[/quote]

Älkääpäs lapse riidelkö, vaan keskitytään itse aiheeseen. Itselleni on aivan OK, jos jonkun mielestä todellakin olen stereotyyppinen lähihoitaja. Haluaisin vain tarkemmin kuulla perusteluja.  Ei tarvitse jaaritella romaania, kuten itselläni on tapana, mutta tuollaiset lyhyet toteamukset ovat niin vähän kertovia.

-ap

[/quote]

Yrität luoda epärealistista mielikuvaa itsestäsi. Kerrot vain positiivisia, mielestäsi sivistyneisyydestä kertovia asioita. Tapasi esittää asia kertoo kuitenkin matalasta koulutustasosta.

Pidät ulkoisia tekijöitä tärkeinä, ajattelutapasi ei ole akateeminen. Tiedot oikeasti merkittävistä asioista puuttuvat kokonaan. Oletat olevasi "erilainen", etkä ymmärrä jokaisen yksilön erilaisuutta. Vaikka harrastuksesi ovat erilaisia, olet arvomaailmaltasi ja ajattelutavaltasi aloitusviestin perusteella matalasti koulutettu. Pudät itseäsi "uniikkina lumihiutaleena", jota toki oletkin, mutta kuten lumihiutaleissakin, vain läheltä katsottuna. Yksittäiset asiat ja harrastukset eivät tee sinusta akateemista, ei edes sen oloista.

Ja kyllä, tämä kaikki on peruspsykologiaa.

Vierailija
90/91 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö haluatte tarkempaa analyysia apsta? T. 74

Vierailija
91/91 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 15:10"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 14:27"]

[/quote]

-ap

[/quote]

Yrität luoda epärealistista mielikuvaa itsestäsi. Kerrot vain positiivisia, mielestäsi sivistyneisyydestä kertovia asioita. Tapasi esittää asia kertoo kuitenkin matalasta koulutustasosta.

Pidät ulkoisia tekijöitä tärkeinä, ajattelutapasi ei ole akateeminen. Tiedot oikeasti merkittävistä asioista puuttuvat kokonaan. Oletat olevasi "erilainen", etkä ymmärrä jokaisen yksilön erilaisuutta. Vaikka harrastuksesi ovat erilaisia, olet arvomaailmaltasi ja ajattelutavaltasi aloitusviestin perusteella matalasti koulutettu. Pudät itseäsi "uniikkina lumihiutaleena", jota toki oletkin, mutta kuten lumihiutaleissakin, vain läheltä katsottuna. Yksittäiset asiat ja harrastukset eivät tee sinusta akateemista, ei edes sen oloista.

Ja kyllä, tämä kaikki on peruspsykologiaa.

[/quote]

Mielenkiintoinen analyysi. Kertoo muuten nemmän sinusta kuin minusta ;) Kerroin harrastuksistani ja mielenkiinnon kohteista leikkimielisessä arvauskisassa netissä. En yrittänyt antaa itsestäni akateemista kuvaa. En yrittänyt antaa itsestäni yhtään mitään kuvaa. Ladoin vain läjän faktoja itsestäni ja tiesin, etten vastaa sitä käsitystä mikä ihmisillä on lähihoitajista.

En tiedä, miksi oletat minun pitävän itseäni jotenkin erityisen uniikkina? Kaikkihan me ihmiset olemme, miksi minä tai sinä olisimme vielä enemmän kuin muut? Mielestäni sinusta kertoo jotain se, että juttuni ärsytti, aiheutti ehkä jotain negatiivisia tuntemuksia? Olen mielestäsi antanut feikin ja liian positiviisen kuvan ja leikkinyt akateemista? Voi sinua höpsöä -- on nimittäin aika luovaa rivien välistä lukemista. <3 Av-palstalla aina analysoidaan ja keittiöpsykologisoidaan. Kuten sanoin, vahvuuteni on ihmissuhdetaidoissa ja empaattisuudessa, en välitä akateemisista ammateista tai pätemisestä. Kamalaa sanoa tämä rehellisesti "ääneen", mutta jotenkin aika ihanaa ja lutuista, että joku ärsyyntyi näin. Kertoo, että stereotypiat ovat osuneet ja uponneet  ja muurahaispesää on sohaistu. :D Hyvät päivänjatkot kuitenkin myös Sinulle. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme