Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa voi olla ns. köyhiä vailla ruokaa, vaikka on toimeentulotuki? - Hurstin jono

Vierailija
15.12.2020 |

Sohaisen ehkä muurahaispesää. Mietin Hurstin jonoa ja sitä, kuka siellä jaksaa jonottaa. Meillä Suomessa jokaiselle pitäisi jäädä perustoimeentulo huolimatta siitä onko töissä vai ei ja vaikka olisit pienituloinen, niin pitäisi jäädä se minimi käteen. Toimeentulotukea saa, jos tulot alittaa perusosan.

Poikani elää toimeentulotuella ja sille jää jopa käteen rahaa. Nuori 20-vuotias, joka koittaa saada lukio-opintonsa loppuun, että pääsisi opiskelemaan. Hänelle se perusosa siis riittää hyvin peruselämiseen, koulukirjoihin ja jopa jää rahaa käteen. Hän sillä samalla rahalla ostaa myös salikorttinsa ja proteiinit. Hän myös asuu kaksiossa, joten maksaa itse sen ylimenevän osan. En siis niele sitä väitettä, että TTT olisi jotenkin liian pieni, kun kaikilla se sama raha pitäisi jäädä kulujen jälkeen käteen. Minulla on myös joskus ollut TTT kausi ja itsekin elin sillä oikein hyvin. Ei tarvinut mistään koskaan erikseen pihistää. Pystyin sillä maksamaan myös auton kulut huoletta ja silti elin hyvin.

Voisiko joku viisampi sanoa, miksi jotkut eivät pysty elämään sillä samalla rahalla ja toisille jää jopa rahaa käteen? 

Asunnottomuuden vielä ymmärrän. Meillä on paljon sellaisia, jotka ovat sössineet joskus luottotietonsa ja eivät siksi saa asuntoa. Meillä myös on samaan aikaa tyhjillään uusia asuntoja. Tuttavani on asuntomyyjä ja välittää vuokrakohteita. Niitä tyhjiä asuntoja on enemmän, kuin mitä media ja markkinat antaa ymmärtää. 

Kommentit (313)

Vierailija
181/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan melko tavallinen lapsiperhe, mutta eletään pitkälti alle toimeentulotuen minimin. Eikä saada ttt. Käydään molemmat töissä.

Syynä tähän on pääasiassa se, että meillä on omistusasunto. Mutta jos muutettaisiin vuokralle, meidän asumiskulut nousevat huomattavasti nykyisestä, tosin silloin yhteiskunta maksaisi ne.

Sairastumisen vuoksi ajauduin konkurssiin, joten maksan joka kuukausi yli 500€ ulosottoon. Jos muuttaisimme vuokralle ja saisimme ttt, ulosotto laskettaisiin menoksi, ja saisimme sen takaisin toimeentulotukena. Eli yhteiskunta maksaisi velkaani pois.

Minulla menee myös 330€/kk lääkkeisiini (tosin lääkekatto tulee täyteen kahdessa kuukaudessa). Nämäkin kuitenkin yhteiskunta maksaisi jos saisimme ttt.

Lisäksi maksamme isohkoa päivähoitomaksua 150€/lapsi koska ulosottoa ei lasketa menoksi hoitomaksua laskiessa. Jos saisimme ttt, yhteiskunta maksaisi tämänkin.

Eli kaikenkaikkiaan pitäisi siis vaan luopua omistusasunnosta ja muuttaa vuokralle. Elämä olisi helpompaa.

Miksei kukaan ole vielä puuttunut lihavoimaani kohtaan? Omistusasunto ei estä toimeentulotuen saamista. Autot ja muut voi joutua myymään saadakseen toimeentulotukea, mutta omistusasuntoa ei koskaan. Ei vaikka se olisi miljoonien eurojen arvoinen luksuslukaali. 

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-varat-jotka-vaikuttavat

Vierailija
182/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuella voi pärjätä, kun ON JO perusasiat mallillaan.

Mutta jos menetät kaiken, esim. hometalon tai tulipalon takia, toimeentulotuella on jo erittäin haastavaa pärjätä.

Itse menetin lähes kaiken omaisuuteni, kun jouduin lähtemään taaperon kanssa narsistia pakoon turvakotiin. Saimme vain kassin vaatteita mukaamme. Turvakodissa näin, että siellä on enemmänkin naisia, joilta on yksinkertaisesti viety kaikki. Toki voit kysyä, miten on mahdollista joutua noin alistettuun asemaan, mutta kun se on. Siihen aiheeseen voit tutustua syvemmin, jos kiinnostaa, ja sitä aihetta opiskelin itsekin sitten kun turvakodista pääsin.

Toimeentulotuki on pieni raha, kun pitää rakentaa koti tyhjästä uudelleen, kun hankintalistalla on aivan kaikki vaatehenkarista ja vessaharjasta tietokoneeseen ja pesukoneeseen. Koti, jossa lapsellakin on hyvä olla. Opiskelija-aika parikymppisenä salikortteineen ja proteiinilisineen on aivan eri asia kuin nelikymppisenä perheellisenä, kun keskiössä on pieni lapsi, oma selviytyminen kriisin keskellä, tulevat oikeudenkäynnit yms. raskaat viranomaisselvittelyt jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päihteet. Tupakka maksaa parisataa kuussa jos polttaa askin päivässä. Miettikää mitä viina maksaa. Siinä se.

Itse en polta enkä juo ja olen korkeakoulutettu. Työnsaantiani haittaa ikä - olen lähes kuusikymppinen ja sairastan vakavaa pitkäaikaissairautta. Minulla on pieni ja vaatimaton omistusasunto (mm. pesumahdollisuus vain pihasaunassa), johon ei juuri saa asumistukea. Nuorin lapseni, 18 v, joka kirjoittaa ylioppilaaksi ensi keväänä, asuu vielä kotona, ja hän ei saa toimeentulotukea, koska tuloihin lasketaan laina (jota ei halua nostaa). 

N. 500 euron suuruinen ansiosidonnainen työttömyyskorvaukseni lasketaan parin vuoden takaisen, osa-aikaisen "hanttihomman" mukaan, koska apurahoja ei huomioida laskelmissa, ja viimeiset työt yliopistossa eivät täytä työssäoloehtoa. Vuosi sitten olin sairauteni puhjettua 8 kk sairauslomalla, enkä enää pysty fyysisesti raskaisiin töihin.

Minulla on velkaa asunnosta ja opintolainaakin maksamatta. Näitä ei huomioida menoina toimeentulotuessa. En haluaisi myydä taloa ennen kuin viimeisen pakon edessä, sillä tämä talo on kulkenut suvussa lähes 150 vuoden ajan.

En ole vielä hakenut toimeentulotukea, koska osa-aikainen työsuhde päättyi tänään. Toivon kuitenkin, että asumiskulut huomioidaan ainakin osittain harkinnanvaraisessa toimeentulotuessa, ja käteen jäävä rahasumma olisi n. 800 e. Siitä kun maksaa velat ja asumiskulut, ei muuhun elämiseen tule paljoa jäämään.

Olen nyt muutaman kerran käynyt ruokajaossa ja yrittänyt kerätä rahaa joulua varten, kun jo kotoa muuttaneet lapset saapuvat joulunviettoon.

Miksi ihmiset eivät tajua, että sen opintolainan voi saada osittain tai kokonaan anteeksi? Minä sain 16000 euroa plus korot kokonaan anteeksi kun elämässä ei mennyt kaikki niin kuin piti vaan sairastuin. Ja luottotiedot pysyivät kunnossa.

Vierailija
184/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä sitä toimeentulotukea ei aina saa.

Kaverini asui aikoinaan kimppakämpässä kahden muun kaverinsa kanssa. Heistä kahdella oli opinto-oikeus loppunut, eli eivät saaneet opintotukia, mutta eivät myöskään tt-tukea, koska olivat samaa taloutta ja tulot vaikuttivat toisiinsa. 

Puolisoni on opiskelija, jolta puuttuu enää työharjoittelu. Hän ei saa enää opintotukea, mutta ei myöskään tt-tukea, koska minun tuloni vaikuttavat hänen tuloihinsa. 

Kela odottaa, että saman talouden ihmiset elättävät toisensa. Käytännössä niin tapahtuukin, en minä aio antaa puolisoni kuolla nälkään, mutta kyllä se vain vituttaa, kun yhdessä asumisesta tehdään näin hankalaa. Eikä se tt-tuki mikään iso ole, se voi helposti mennä vuokraan, laskuihin, joukkoliikenteeseen tai lainanlyhennyksiin. 

Vierailija
185/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän miten valtaosa ihmisistä käy leipäjonossa kun ilmaiseksi saa. Eräs hakija ajaa Audi A7 autoa ja mietin miksi ihminen käy jonossa vai onko kaikki rahat menneet autoon?

Vierailija
186/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ANIHARVA saa ikinä sitä Kelan täyttä toimeentulotukea. Monelta se on laittomasti ALENNETTU. Ja pysyvästi, Kela tekee tätä rikosta ihan tahallaan. Olen jopa käynyt oikeutta Kelaa vastaan ja hävinnyt korkeimmissa oikeusasteissa, vaikka tiedän että olin oikeassa. Näin "hyvinvointivaltiossa". EU on JATKUVASTI UHANNUT Suomea tästä liian matalasta toimeentulotuen tasosta. Suomi selittelee että kansalaiset saa MUKA muita tukia joka täyttää sitä vajetta,(ilmainen terveydenhuolto, lääkkeet) EI PIDÄ PAIKKAANSA. Joe ei tarvitse noita asioita, se totu on ja pysyy yhtä matalana.

Kuinka monelta Kela on alentanut toimeentulotuen? Muistelen joskus kuulleeeni että suurimmalta osalta.

https://yle.fi/uutiset/3-10415254

"Yli 11 000 suomalaisen toimeentulotuen perusosaa on alennettu tänä vuonna. Se tarkoittaa viimesijaiseksi tarkoitetun turvan pienenemistä 100–200 eurolla. Taustalla on tuen siirto kunnilta Kelan vastuulle."Toimeentulotuen alennuspäätökset ovat moninkertaistuneet sen jälkeen kun toimeentulotuen maksu siirtyi alkuvuonna 2017 kunnilta Kelan hoidettavaksi."

Vierailija
187/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Esimerkiksi Helsingissä asuminen on kallista ja asumistukea saa tietyn määrän. Sossu ei välttämättä maksa ylimääräistä, vaan menee siitä ttt.

Kaikki eivät myöskään saa ttt, vaikka tarvitsisivat, syitä on monia. Yksi on se, että jos on ennen umpikujaa yrittänyt selvitä itse ottamalla esim. lainaa elämiseen. Siitä voi tulla tilanne, että et vaan saa ttt, koska sossu ns. ei maksa lainoja ja siinä sivussa ei muutakaan. Eli luottotiedot pitää tossa kohtaa menettää.

Sitten on liuta päihdeongelmaisia, syrjäytyneitä jne., jotka eivät pysty aina asioitaan järjestämään.

Tiedätkö muuten paljonko ttt on? Se on vähän. Jos joku yllätys tulee, niin sinne se nopeasti uppoaa.

Tarviiko asua Helsingissä? Vastaus: Ei. 

Millä ne päihdeongelmaiset ostaa päihteitä, jos ei ole rahaa eikä käy töissä? Sillä tt-tuellako päihteitä ostetaan? 

Entäpäs jos sinun elämäsi on Helsingissä? Perhe, suku yms

Eli köyhät kyykkyyn

Mä en oikeasti ymmärrä kaupunkilaisten nössöyttä. Siis meillä landella oli ihan selvää, että kotoa lähdetään 19 veenä yksin satojen kilometrien päähän opiskelemaan ja jos haluaa menestyä niin myös pysytään siellä satojen kilometrien päässä. Minäkin tein näin. Tapaan sukulaisiani, kuten äitiäni, 1-2 krt vuodessa. No problem. Olisihan se kiva nähdä useammin mutta minkäs teet. Eikä muuten yksikään kavereistani lähtenyt samalle opiskelupaikkakunnalle, yksin on oltu ja pärjätty alkuun ja sitten osattu solmia uusia ystävyyssuhteita.

Mutta kaupunkilaiset eivät pysty poistumaan äidin helmoista viittä kilsaa kauemmas ja koetaan että olisi hirveä vääryys jos joutuisi muuttamaan jonnekin missä ei pääse joka viikko näkemään niitä yläastekavereita.

Siis Helsinki on täynnä juuri landelta tulleita työttömiä sossuasiakkaita, jotka aikoinaan jättivät mammansa ja farminsa ja tulivat Helsinkiin opiskelemaan.

Sitten he muuttivat pieniin ylihintaisiin "sillipurkkeihin", josta he pitävät kiinni kynsin ja hampain, koska Helsinki on ainoa paikka, mistä säkällä löytää töitä. Siellä landella heitä odottaa vain mamman ullakkohuone, lähipubiin 5km, töitä ei missään ja kauppamatka taittuu ikälopulla fergusonilla.

Ei työttömiä Helsinkiin vedä mamma, viihde ja kotiseuturakkaus vaan mahkut saada töitä.

Helsinkiläisillä on tämä kumma kuvitelma että Suomessa on elinvoimainen menestyjien stadi ja sitten kuoleva lande. Mikä ei toki pidä paikkaansa. Rohkeasti vaan työnhakuun hei helsinkiläiset! Kaupan ja markkinointialan, lakialan, kemianteollisuuden ym ym töitä löytyy muualtakin, opettajille duunia löytyy oikeinkin helposti hoitotyön ammattilaisista puhumattakaan. Mikkelissä tai Turussa ei toki ole oopperaa, mutta se onkin suunnilleen ainoa ero, ravintoloita, kahviloita, ostoskeskuksia ym löytyy ja on yleensä paremmat työskentelyolosuhteet ja lapsille paremmat hoitopaikat ja koulut ja liikkuminenkin monin verroin helpompaa (ei ruuhkia, lapset voivat liikkua itse).

Vierailija
188/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos menetät kaiken, esim. hometalon tai tulipalon takia, toimeentulotuella on jo erittäin haastavaa pärjätä.

Itse menetin lähes kaiken omaisuuteni, kun jouduin lähtemään taaperon kanssa narsistia pakoon turvakotiin. Saimme vain kassin vaatteita mukaamme. Turvakodissa näin, että siellä on enemmänkin naisia, joilta on yksinkertaisesti viety kaikki. Toki voit kysyä, miten on mahdollista joutua noin alistettuun asemaan, mutta kun se on. Siihen aiheeseen voit tutustua syvemmin, jos kiinnostaa, ja sitä aihetta opiskelin itsekin sitten kun turvakodista pääsin.

Toimeentulotuki on pieni raha, kun pitää rakentaa koti tyhjästä uudelleen, kun hankintalistalla on aivan kaikki vaatehenkarista ja vessaharjasta tietokoneeseen ja pesukoneeseen. Koti, jossa lapsellakin on hyvä olla. Opiskelija-aika parikymppisenä salikortteineen ja proteiinilisineen on aivan eri asia kuin nelikymppisenä perheellisenä, kun keskiössä on pieni lapsi, oma selviytyminen kriisin keskellä, tulevat oikeudenkäynnit yms. raskaat viranomaisselvittelyt jne.

Ilmaiseksi saa kyllä tavaroita, kun vaan laittaa facebookkiin ilmoituksen, että nyt tarvitaan apua. Toivottavasti olet näin tehnyt!

Myös kunnan sosiaalitoimistokin auttaa tuollaisissa tapauksissa löytämään asunnon ja ostamaan sinne uudet huonekalut jne. Tai siis "uudet" kierrätyskeskuksesta, mutta kyllä sieltäkin hyvää saa.

Vierailija
189/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päihteet. Tupakka maksaa parisataa kuussa jos polttaa askin päivässä. Miettikää mitä viina maksaa. Siinä se.

Itse en polta enkä juo ja olen korkeakoulutettu. Työnsaantiani haittaa ikä - olen lähes kuusikymppinen ja sairastan vakavaa pitkäaikaissairautta. Minulla on pieni ja vaatimaton omistusasunto (mm. pesumahdollisuus vain pihasaunassa), johon ei juuri saa asumistukea. Nuorin lapseni, 18 v, joka kirjoittaa ylioppilaaksi ensi keväänä, asuu vielä kotona, ja hän ei saa toimeentulotukea, koska tuloihin lasketaan laina (jota ei halua nostaa). 

N. 500 euron suuruinen ansiosidonnainen työttömyyskorvaukseni lasketaan parin vuoden takaisen, osa-aikaisen "hanttihomman" mukaan, koska apurahoja ei huomioida laskelmissa, ja viimeiset työt yliopistossa eivät täytä työssäoloehtoa. Vuosi sitten olin sairauteni puhjettua 8 kk sairauslomalla, enkä enää pysty fyysisesti raskaisiin töihin.

Minulla on velkaa asunnosta ja opintolainaakin maksamatta. Näitä ei huomioida menoina toimeentulotuessa. En haluaisi myydä taloa ennen kuin viimeisen pakon edessä, sillä tämä talo on kulkenut suvussa lähes 150 vuoden ajan.

En ole vielä hakenut toimeentulotukea, koska osa-aikainen työsuhde päättyi tänään. Toivon kuitenkin, että asumiskulut huomioidaan ainakin osittain harkinnanvaraisessa toimeentulotuessa, ja käteen jäävä rahasumma olisi n. 800 e. Siitä kun maksaa velat ja asumiskulut, ei muuhun elämiseen tule paljoa jäämään.

Olen nyt muutaman kerran käynyt ruokajaossa ja yrittänyt kerätä rahaa joulua varten, kun jo kotoa muuttaneet lapset saapuvat joulunviettoon.

Miksi ihmiset eivät tajua, että sen opintolainan voi saada osittain tai kokonaan anteeksi? Minä sain 16000 euroa plus korot kokonaan anteeksi kun elämässä ei mennyt kaikki niin kuin piti vaan sairastuin. Ja luottotiedot pysyivät kunnossa.

Sovin pankin kanssa neljän kuukauden lyhennysvapaasta opintolainaan, ja Kelalta voi saada avustusta korkoihin. Olen kyllä miettinyt tuota velan anteeksi saamista, mutta epäilen sen onnistumista, kun toistaiseksi olen työkykyinen siihen ammattiin, johon laina on myönnetty. Asia muuttuu, jos jatkossa joudun työkyvyttömyyseläkkeelle.

Vierailija
190/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ANIHARVA saa ikinä sitä Kelan täyttä toimeentulotukea. Monelta se on laittomasti ALENNETTU. Ja pysyvästi, Kela tekee tätä rikosta ihan tahallaan. Olen jopa käynyt oikeutta Kelaa vastaan ja hävinnyt korkeimmissa oikeusasteissa, vaikka tiedän että olin oikeassa. Näin "hyvinvointivaltiossa". EU on JATKUVASTI UHANNUT Suomea tästä liian matalasta toimeentulotuen tasosta. Suomi selittelee että kansalaiset saa MUKA muita tukia joka täyttää sitä vajetta,(ilmainen terveydenhuolto, lääkkeet) EI PIDÄ PAIKKAANSA. Joe ei tarvitse noita asioita, se totu on ja pysyy yhtä matalana.

Kuinka monelta Kela on alentanut toimeentulotuen? Muistelen joskus kuulleeeni että suurimmalta osalta.

"Yli 11 000 suomalaisen toimeentulotuen perusosaa on alennettu tänä vuonna. Se tarkoittaa viimesijaiseksi tarkoitetun turvan pienenemistä 100–200 eurolla. Taustalla on tuen siirto kunnilta Kelan vastuulle."Toimeentulotuen alennuspäätökset ovat moninkertaistuneet sen jälkeen kun toimeentulotuen maksu siirtyi alkuvuonna 2017 kunnilta Kelan hoidettavaksi."

Oletko kieltäytynyt työkkärin ehdotuksista toistuvasti?

Vierailija
191/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaiseksi saa kyllä tavaroita, kun vaan laittaa facebookkiin ilmoituksen, että nyt tarvitaan apua. Toivottavasti olet näin tehnyt!

Myös kunnan sosiaalitoimistokin auttaa tuollaisissa tapauksissa löytämään asunnon ja ostamaan sinne uudet huonekalut jne. Tai siis "uudet" kierrätyskeskuksesta, mutta kyllä sieltäkin hyvää saa.

tavallaan allekirjoitan että PALJOn voi saada ilmaiseksi. MUTTA, se vaatii "Taitoa", ja älykkyyttä, ja vie erittäin paljon aikaa, plus pakolliset nettiselain, ja AUTO niiden roudaamiseksi. Ja autoon bensaa, ajokortti joita perityvästi köyhällä ei ole. Itse kauan pikkurahalla eläneenä olen oppinut ne paikat josta voi hyvällä tuurilla saada joitain asioita ilmaiseksi, mutta pitkät välimatkat ja asuminen vähääkään sivussa torpedoi aika usein ne. Autottomuus, lähettämisen kalleus mitätöi hyödyn. Köyhyys vaatii taitoa ja rahankäytön eritttäin huippuunvietyä osaamista. 

Facebookkiin siis sä laittaisi omalla naamalla pikku kaupunkisi ryhmässä ilmoituksen että nyt sä tarviit uudet rintaliivit? Tai gynkologillakäynnin koska---? AIVAN.......ei usko erkkikääkn. Jotain huonekaluja, kyllä, jne. Vaikka kriisin kohdatessa , tulipalo yms. Kyllähän stadissa on roskalavaryhmiä mutta haeppa vaikka itärajalta? Ai niin mut ku se itärajalle syntyminen on oma vika, mitäs jäit? No, pakko oli jäädä kun Hesa ei antanu asuntoa vaikka hain. Sossu on tehny aika pitkälle periaatepäätöksen ettei kantasuomalainen saa mitään huonekaluja, näin olen kuullu. Ma  ,mut toki.

Vierailija
192/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kieltäytynyt työkkärin ehdotuksista toistuvasti?

enpä ole koskaan. Olin Kelan itsekeksimällä "odotusajalla" ennen kuin aloin saada työkkärin tukea. Asuin sukulaisen kanssa samassa asunnossa olosuhteiden pakosta, joten Kelan mielestä hänen olisi pitänyt elättää minua, sairaan ihmisen.

Vierailija
193/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastaminen köyhdyttää niitä joilta varastetaan muistakaa että huijareille ei anneta . Ei vaan anneta . Jos me ei pidetä puoliamme muut varastaa kaiken . Saat 10 lauantamakkara viipalepakettia 10€ tai 5 riippuu hinnasta . Jotkut varastaa pankkikortteja ja se köyhtyy jolta varastetaan . Syntiä on varastaa toisen omaa . Sähkölaskun voi pienentää pakastimet pois . Se on 30-40 euron säästö vuodessa. Meidän talon pihalla oli ruplakolikoita tarkoittaa varkaita liikkuu ja huumeita .

Vierailija
194/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai niin unohtui se ratkaiseva asia, eli jos on lapsia niin kaikki ovet aukeaa.Sossun GOld Card viuhuu kun lapsia saaneelle avautuu ovet kaikkeen.Sossu kustantaa tietokoneet, telkkarit, digiboksit, pesukoneet,  varmaan mikrot ja uunit. Mutta jos et ole pystynyt synnyttämään mitään näistä ei kuulu sinulle vaikka maksat samat verot, omillasi olet. Tätä moni ei tajua.

Vierailija
195/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Esimerkiksi Helsingissä asuminen on kallista ja asumistukea saa tietyn määrän. Sossu ei välttämättä maksa ylimääräistä, vaan menee siitä ttt.

Kaikki eivät myöskään saa ttt, vaikka tarvitsisivat, syitä on monia. Yksi on se, että jos on ennen umpikujaa yrittänyt selvitä itse ottamalla esim. lainaa elämiseen. Siitä voi tulla tilanne, että et vaan saa ttt, koska sossu ns. ei maksa lainoja ja siinä sivussa ei muutakaan. Eli luottotiedot pitää tossa kohtaa menettää.

Sitten on liuta päihdeongelmaisia, syrjäytyneitä jne., jotka eivät pysty aina asioitaan järjestämään.

Tiedätkö muuten paljonko ttt on? Se on vähän. Jos joku yllätys tulee, niin sinne se nopeasti uppoaa.

Tarviiko asua Helsingissä? Vastaus: Ei. 

Millä ne päihdeongelmaiset ostaa päihteitä, jos ei ole rahaa eikä käy töissä? Sillä tt-tuellako päihteitä ostetaan? 

Entäpäs jos sinun elämäsi on Helsingissä? Perhe, suku yms

Eli köyhät kyykkyyn

Mä en oikeasti ymmärrä kaupunkilaisten nössöyttä. Siis meillä landella oli ihan selvää, että kotoa lähdetään 19 veenä yksin satojen kilometrien päähän opiskelemaan ja jos haluaa menestyä niin myös pysytään siellä satojen kilometrien päässä. Minäkin tein näin. Tapaan sukulaisiani, kuten äitiäni, 1-2 krt vuodessa. No problem. Olisihan se kiva nähdä useammin mutta minkäs teet. Eikä muuten yksikään kavereistani lähtenyt samalle opiskelupaikkakunnalle, yksin on oltu ja pärjätty alkuun ja sitten osattu solmia uusia ystävyyssuhteita.

Mutta kaupunkilaiset eivät pysty poistumaan äidin helmoista viittä kilsaa kauemmas ja koetaan että olisi hirveä vääryys jos joutuisi muuttamaan jonnekin missä ei pääse joka viikko näkemään niitä yläastekavereita.

Siis Helsinki on täynnä juuri landelta tulleita työttömiä sossuasiakkaita, jotka aikoinaan jättivät mammansa ja farminsa ja tulivat Helsinkiin opiskelemaan.

Sitten he muuttivat pieniin ylihintaisiin "sillipurkkeihin", josta he pitävät kiinni kynsin ja hampain, koska Helsinki on ainoa paikka, mistä säkällä löytää töitä. Siellä landella heitä odottaa vain mamman ullakkohuone, lähipubiin 5km, töitä ei missään ja kauppamatka taittuu ikälopulla fergusonilla.

Ei työttömiä Helsinkiin vedä mamma, viihde ja kotiseuturakkaus vaan mahkut saada töitä.

Helsinkiläisillä on tämä kumma kuvitelma että Suomessa on elinvoimainen menestyjien stadi ja sitten kuoleva lande. Mikä ei toki pidä paikkaansa. Rohkeasti vaan työnhakuun hei helsinkiläiset! Kaupan ja markkinointialan, lakialan, kemianteollisuuden ym ym töitä löytyy muualtakin, opettajille duunia löytyy oikeinkin helposti hoitotyön ammattilaisista puhumattakaan. Mikkelissä tai Turussa ei toki ole oopperaa, mutta se onkin suunnilleen ainoa ero, ravintoloita, kahviloita, ostoskeskuksia ym löytyy ja on yleensä paremmat työskentelyolosuhteet ja lapsille paremmat hoitopaikat ja koulut ja liikkuminenkin monin verroin helpompaa (ei ruuhkia, lapset voivat liikkua itse).

Suomen tasokkain Ooppera löytyy Mikkelin läheltä eli Savonlinnasta. Joka ON tasokkain. Putinkin kävi täässä sitä varten.

Vierailija
196/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tavallaan allekirjoitan että PALJOn voi saada ilmaiseksi. MUTTA, se vaatii "Taitoa", ja älykkyyttä, ja vie erittäin paljon aikaa, plus pakolliset nettiselain, ja AUTO niiden roudaamiseksi. Ja autoon bensaa, ajokortti joita perityvästi köyhällä ei ole. Itse kauan pikkurahalla eläneenä olen oppinut ne paikat josta voi hyvällä tuurilla saada joitain asioita ilmaiseksi, mutta pitkät välimatkat ja asuminen vähääkään sivussa torpedoi aika usein ne. Autottomuus, lähettämisen kalleus mitätöi hyödyn. Köyhyys vaatii taitoa ja rahankäytön eritttäin huippuunvietyä osaamista. 

Facebookkiin siis sä laittaisi omalla naamalla pikku kaupunkisi ryhmässä ilmoituksen että nyt sä tarviit uudet rintaliivit? Tai gynkologillakäynnin koska---? AIVAN.......ei usko erkkikääkn. Jotain huonekaluja, kyllä, jne. Vaikka kriisin kohdatessa , tulipalo yms. Kyllähän stadissa on roskalavaryhmiä mutta haeppa vaikka itärajalta? Ai niin mut ku se itärajalle syntyminen on oma vika, mitäs jäit? No, pakko oli jäädä kun Hesa ei antanu asuntoa vaikka hain. Sossu on tehny aika pitkälle periaatepäätöksen ettei kantasuomalainen saa mitään huonekaluja, näin olen kuullu. Ma  ,mut toki.

Kyllä ihmiset tuo tavaroita myös sinulle, ei tarvitse autoa. Näin ainakin tapahtui minulle. Laitoin, että tarvitsin todella paljon asiaa x eikä minulla ole rahaa tulla hakemaan, mutta toivoin, että jos jollain oli ja voisi auttaa suklaalevyä vastaan. Sain itseaissa 4 tarjousta. Eipä tarvinnut hirveästi älyä asiaan. Ostin vielä kahvipaketin extraksi, koska yksi toi 20km päästä sen huonekalun minulle.

Nyt puhuttiin huonekaluista ja tuollaisesta tarpeellisesta, keittiötarvikkeista tai astiastosta. Gynekologilla käynnit maksaa toimeentulotuki.Ja jos ei maksa jostain syystä, niin sitten kunnalliselta hankinnanvaraista.

En muuten asu hesassa. Itseasiassa aika kaukana hesasta. Silti sain apua.

Vierailija
197/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ai niin unohtui se ratkaiseva asia, eli jos on lapsia niin kaikki ovet aukeaa.Sossun GOld Card viuhuu kun lapsia saaneelle avautuu ovet kaikkeen.Sossu kustantaa tietokoneet, telkkarit, digiboksit, pesukoneet,  varmaan mikrot ja uunit. Mutta jos et ole pystynyt synnyttämään mitään näistä ei kuulu sinulle vaikka maksat samat verot, omillasi olet. Tätä moni ei tajua.

Mulla on 2 lasta ja sossusta ei saada mitään. Lapsilisät vain.

T. Pitkäaikaistyötön

Vierailija
198/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppohan se on pärjätä köyhänkin jos ihan itsenäisesti saa pitää asiansa järjestyksessä.

Mutta miksi ihmiset alunperinkään päätyvät yhteiskunnan pohjalle köyhiksi? Koska he eivät saa itse turvassa huolehtia asioistaan vaan joutuvat ties kuinka useiden pahojen ihmisten kaltoinkohtelemiksi. Sitten on köyhä, terveys pilattu ja asiat sekaisin.

--

Kenties joku nyt ajattelisi että onneksi sinne pohjalle jouduttuaan saa apua muilta niin että saa asiansa taas järjestykseen. Se joku on idiootti, koska asia on juurikin päinvastoin: kun joutuu pohjalle niin saa "apua" päsmäreiltä. Siis monet "auttavaiset" idiootit eli sukulaiset, naapurit, tuttavat, työkkärintädit, sosiaalityöntekijät ja mielenterveystyöntekijät alkavat päsmätä köyhän ihmisen asioita niin että kaikki menee aina vain pahemmin ja pahemmin sekaisin. Mitä enemmän ja pidempään apua saat, sitä pahemmaksi kaikki menee, koska "auttavaiset" ihmiset ovat aivan sekaisin ja pakottavat sinut sotkemaan asiasi, pakottavat vaikka väkivalloin ja tap'pamisella uhaten.

--

Voit alkaa pärjätä toimeentulotuella vasta kun pistät välit poikki kaikkiin häiritseviin päsmäreihin. Sen jälkeen alkaa pitkä ja yksinäinen tie kun pitää aloittaa elämä aivan alusta ihan ypöyksin.

Älä avaa oveasi kenellekään, älä vastaa yhteenkään puheluun, älä vastaa yhteenkään sähköpostiin, koska kuka hyvänsä sinua lähestyykin aikoo vain sotkea asioitasi.

Vierailija
199/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita sossun tavara tukia saa muumaalaiset. Sosiaalivirasto jakaa kaksoiskansalaisille sänkyjä pöytiä lamppuja kattiloita eikä suomalaisille myös lasten harrastustuet menee muu maalausliike kaksoiskansalaisille . Sen lisänä miehet antaa niille rahaa seksistä ja huumeista . Lähiöissä varastettua tavaraa kulkee . Myös myydään . Ruoka avusta haettua viedään Viroon Venäjälle ja vaatetta aina turkki Israel . Kenkiä varastetaan lasten leluja vaatteita. Lemmikkejä . Tämä on köyhyys että varastetaan . Onko yhdelläkään muuta kuin varastettu kännykkäkone , varastettu sänky ,ruoka vaate ....avustus ruokia hakee kyllä ihmiset joilla on työpaikka ja pimeät tulot autoilla ajellaan . Ensin myydään auto joka on ehkä ostettu varastetuilla rahoilla tai varastettu sillä ostetaan ruokaa .....eikö niin. Tiedättekö miten moni tekee pimeää työtä ja myy varastettua . Tai monellako on ulkomaille pankkitili mihin siirtää rahaan omasta tilistä tai western union Bankin kautta . Sossussa kelassa köyhällä saattaa ollakin toinen elämä muualla ja satoja tuhansia tilillä ulkomailla . Jotkut nostaa monesta maasta tukia samaan aikaan . Meille on tullut sellainen rikollisuus rajojen yli . Myös varastetaan bensaa yrittäjien autoista ja autoja . Ymmärrättekö että kun miljoona ihmistä varastaa samaan aikaan paljonko se on yhteensä ? Kaikki kärsii. Käyttääkö joku muu sun pankkikorttia?? Se on yleistä varastelua .

Vierailija
200/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan melko tavallinen lapsiperhe, mutta eletään pitkälti alle toimeentulotuen minimin. Eikä saada ttt. Käydään molemmat töissä.

Syynä tähän on pääasiassa se, että meillä on omistusasunto. Mutta jos muutettaisiin vuokralle, meidän asumiskulut nousevat huomattavasti nykyisestä, tosin silloin yhteiskunta maksaisi ne.

Sairastumisen vuoksi ajauduin konkurssiin, joten maksan joka kuukausi yli 500€ ulosottoon. Jos muuttaisimme vuokralle ja saisimme ttt, ulosotto laskettaisiin menoksi, ja saisimme sen takaisin toimeentulotukena. Eli yhteiskunta maksaisi velkaani pois.

Minulla menee myös 330€/kk lääkkeisiini (tosin lääkekatto tulee täyteen kahdessa kuukaudessa). Nämäkin kuitenkin yhteiskunta maksaisi jos saisimme ttt.

Lisäksi maksamme isohkoa päivähoitomaksua 150€/lapsi koska ulosottoa ei lasketa menoksi hoitomaksua laskiessa. Jos saisimme ttt, yhteiskunta maksaisi tämänkin.

Eli kaikenkaikkiaan pitäisi siis vaan luopua omistusasunnosta ja muuttaa vuokralle. Elämä olisi helpompaa.

Miksei kukaan ole vielä puuttunut lihavoimaani kohtaan? Omistusasunto ei estä toimeentulotuen saamista. Autot ja muut voi joutua myymään saadakseen toimeentulotukea, mutta omistusasuntoa ei koskaan. Ei vaikka se olisi miljoonien eurojen arvoinen luksuslukaali. 

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-varat-jotka-vaikuttavat

Omistusasunnossa asuvalle ei lasketa asumiskuluiksi oikein mitään, ok-talossa ainakaan. Vaikka kuluja siis on tietysti. Käytännössä siis olisi pakko luopua ja muuttaa vuokralle, jotta saisi sen puhutun viissatasen ruokaan tms. elämiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi