Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidättekö siitä, että myyjä tulee kaupassa kyselemään miten voi auttaa?

joululahjaostoksilla.
15.12.2020 |

Luuleeko osa myyjistä, etteivät asiakkaat osaa pyytää apua tarvittaessa? Ärsyttävimmissä tapauksissa samalla kauppareissulla saattaa tulla jopa kolmekin myyjää kyselemään. Välttelen näissä liikkeissä käymistä, koska niihin et vain voi mennä rennosti katselemaan.

Eilen päätin käydä pitkästä aikaa paikallisessa liikkeessä katselemassa joululahjaideoita. Hyvä että sisään ehdin, kun jo sain jonkun pojankloppimyyjän perääni haahuilemaan ja esittelemään tuotteita. Hän ilmeisesti kuvitteli, että tietää paremmin, mitä voisin isälleni hankkia lahjaksi. Minulle tuli vaivautunut olo ja lähdin pois. Naapuriliike on kiva, siellä myyjät puuhastelevat, järjestevät hyllyjä ym eivätkä tule iholle kiinni. Apua kyllä saa heti kun pyytää.

Kommentit (131)

Vierailija
121/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo varsinkin apteekissa toi on ärsyttyvää. Välillä siellä on joku viis myyjää parveilemassa ja pari asiakasta. 

Taannoiseen alusvaateketjun kohuunkin viitaten kaikki ei ole aina sitä miltä päälle päin vaikuttaa. Lyön vetoa, että moni myyjä odottelisi mieluiten kassalla, että asiakas on valinnut omatoimisesti ostoksensa ja saa vain sanoa kiitos ja hei.

Mutta monissa paikoissa myyjät ovat pakotettuja ahdistelemaan asiakkaita. Ja "parhaassa" tapauksessa joudut selittelemään esimiehelle takahuoneessa miksi et tervehtinyt etkä kysynyt sitä ja tätä siltä ja tältä asiakkaalta. Eli kyttäys on valloillaan sekä kollegojen että pomojen taholta. Ahdistava ammatti. Vaihtaisin heti, jos keksisin jonkun konkreettisen vaihtoehdon.

Vierailija
122/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kysyä. 😄

Kuha ei ala seuraamaan mua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän, mutta en siitä, että viiden minuutin aikana kolme eri myyjää tulee kysymään samaa asiaa. 

Elektroniikkaostoksilla sen sijaan odotan, että myyjä tulee auttamaan, sillä usein arvon kahden tai kolmen vaihtoehdon välillä ja tarvitsen siihen apua. Jos myyjiä on paikalla mutta en saa heiltä apua, siirryn toiseen liikkeeseen. 

Kumma juttu että niitä kyseleviä myyjiä tunkee aina silloin tyrkylle, kun ei ole apua vailla, mutta sitten kun apua tarvitsisi, myyjiä ei ole missään. Näin on usein isommissa tavarataloissa. 

Vierailija
124/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkossa tullaan melko innolla apuja tarjoamaan heti, kun katse on ehtinyt päästä punkkuhyllyn päätylevyyn. Monesti tiedän, mitä haen ja silloin auttamiset on ihan turhia. Silloinkin se on hyödytöntä, jos arvon vain pääni sisällää, että ostanko ystävälleni lahjaksi viskiä vai samppanjaa. Ei sitä voi myyjä päättää puolestani millään suosituksella. Jos taas olen ollut järkkäämässä isoja 50v.-juhlia, jonne on tarvinnut saada juomat alkumaljasta ruokaviinien kautta konjakkiin ja jatkojen booliin, niin apu on ollut tervetullutta. Myyjä on koonnut kanssani suositusten avulla listan, jonka olen kotona laitellut Alkon nettikauppaan ja tilannut juomat mieleiseeni myymälään noudettaviksi. Erittäin toimivaa. Eli...mjoo, kestän sen, että myyjä tarjoaa apua, vaikken sitä aina kaipaa. Eihän myyjä voi tietää, haetko tuttua perjantaiviiniä kyykkysilläsi vai oletko koordinoimassa esim. isompia juhlia. (Näinä aikoina et toki voi olla, mutta tulevaisuudessa...)

Vierailija
125/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelun lukeminen kirkasti taas ajatustani siitä, että pois myyjän työstä. Joskus vielä ne ihanat asiakkaat pelasti päivän ja heidän takiaan jaksoi, mutta se joskus ei taida palata...

Tehkää palvelus ja tilatkaa netistä, jos tervehdys, hymy ja kohtelias avun tarjous noin ahdistaa!

Nuo mainitsemasi asiat eivät ahdista vielä yhtään, se vaan riippuu käynnistä tarvitseeko sitä apua. Avun saaminen osaavalta myyjältä on mukavaa silloin kun sitä tarvitsee, mutta ahdistavaa silloin jos haluaa vaan rauhassa katsella ja sovitella, eikä ole vielä tehnyt ostopäätöstä. Parasta on juuri se että myyjä on käytettävissä, jos tarvii, mutta osaa jättää myös rauhaan.

Se vaan tuntuu joskus nololta kun myyjä on (pyytämättä) tehnyt kovan työn löytääkseen minulle sopivan tuotteen ja koon ja värin ja on jo dollarin kuvat silmissä menossa kassalle ja itse haluaisin mennä vielä kotiin miettimään, ehkä lukemaan vielä arvosteluja niistä mitä kokeilin tai ylipäätään miettimään olenko valmis laittamaan sitä rahamäärää ko. tuotteeseen, vaikka siitä pidinkin. Tulee olo että olen käyttänyt myyjää ja hänen työaikaansa härskisti hyväkseni, vaikka olisin alunperinkin halunnut tulla vain katselemaan ja sovittelemaan.

T: 103

Myyjä ei voi tietää tarvitsetko sillä kertaa apua vai et, ja siksi sinä avaat suusi ja kohteliaasti sanot heti että "nyt vain katselen enkä aio ostaa tällä kertaa mitään". Tai "jään vielä miettimään, palaan ehkä myöhemmin asiaan, mutta kiitos avusta". Ei se oikeasti ole tuon vaikeampaa.

Ihan turhaan nolostelet että olet käyttänyt myyjän työaikaa "härskisti hyväksesi", koska sitähän sinä et ole tehnyt. Ne/me myyjät ollaan siellä asiakkaita varten ja siitä meille maksetaan, se on meidän TYÖTÄ että käytetään asiakkaaseen aikaa osti hän sitten mitään tai ei.

Ja kyllä, valitettavasti on myyjiä, jotka jää roikkumaan iholle vaikka kieltäytyisit avusta, en itsekään pidä siitä, mutta jos et ole kieltäytynyt, myyjä tekee vain työtään ja yrittää auttaa sinua.

Itse en myy vaatteita, vaan ihan jotain muuta, mutta aina jää hyvä mieli siitä, että on saanut annettua asiakkaalle hyviä neuvoja, vaikka hän ei mitään sillä kertaa ostaisikaan. Yleensä tällaiset asiakkaat tulevat takaisin ja ostavat sillä toisella kertaa. Itse en ole kauppias, enkä myöskään saa rivityöntekijänä provikkaa myynnistä, joten mulle henk.koht. on se ja sama ostaako asiakas vai ei.

Vierailija
126/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liika palvelu ärsyttää. Itse olen huomannut esim joissakin retkeilyliikkeissä, että sinne ei saisi vain mennä katselemaan ja poistua ostamatta mitään, vaan myyjät ottavat asiakseen viedä käynti maaliin saakka ja saada asiakas poistumaan jonkun ostoksen kanssa. Jos haluaa vaikka sovitella kenkiä tai takkeja, niin kantavat eteen eri kokoja ja malleja ja päivystävät vieressä ja kyselevät mikä sopii ja miksi ei ja ovat jo tilaamassa minulle puuttuvaa kokoa ja sitten suurinpiirtein loukkaantuvat jos lopulta lähtee ostamatta mitään. En minä osta satojen eurojen vaelluskenkiä tai retkeilytakkia kertasovituksella, haluan tehdä harkitun valinnan ja sittenkin vielä odotella mahdollista tarjousta, ellei ole kiire saada jotain tuotetta. Jossain XXL:ssä tai Intersportissa yleensä saa melko rauhassa katsella, mutta jotkut Scandinavian Outdoorit tai muut retkeilyliikkeet on vähän turhan kovia tyrkyttämään. Minua tämä ihmetyttää, koska yleensä ne myyjät ovat itsekin retkeilijöitä ja tuskin ostavat itsekään mitään hetken mielijohteesta.

Ja minä menin ostamaan varta vasten vaelluskenkiä, enkä saanut myyjän huomiota ennen kuin menin itse sitä pyytämään. Olin liikkeen ainoa asiakas, joten ei ollut siitäkään kyse. Palvelu oli niin nihkeää, että lopulta kyllä sitten marssin ulos, vaikka kenkien osto siirtyi taas.

Minä kyllä tykkään, että tullaan heti avuksi ja pyydän sitä itsekin herkästi ja toisaalta kyllä osaan sitten suoraan ja uskottavasti sanoa, että tällä kertaa haluan katsoa yksin, tai en nyt kuitenkaan osta mitään, vaikka hyvää apua sainkin.

Vierailija
127/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekissa on mennyt se homma liian ahdistavaksi. Usein käytetyt perustuotteet pitäisi ehtiä ja pystyä hakemaan niin ettei olla heti kimpussa. Pitäisi vähän aikaa odotella ja sitten kysyä tarviiko apua.

Vierailija
128/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekissa on mennyt se homma liian ahdistavaksi. Usein käytetyt perustuotteet pitäisi ehtiä ja pystyä hakemaan niin ettei olla heti kimpussa. Pitäisi vähän aikaa odotella ja sitten kysyä tarviiko apua.

Apteekkarille viestiä! Toiminta muuttuu, kun asiakkaat laittavat palautetta.

Vierailija
129/131 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen useastikin jättänyt ostokset, kalliitkin tekemättä, tuollaisen yli-innokkaan toljottavan myyjän takia. Tarkemmin ajatellen joka kerta, ja mennyt hakemaan tarvitsemani kilpailijan liikkeestä tai muualta, jossa saa tutustua tuotteeseen ja valikoimaan ilman vahtausta ja myyjän suoltamia latteksia tuotteen erinomaisuudesta. Myyjän vahtauksesta tulee vain tunne, että epäileekö varkaaksi kun toljottaa vieressä. Tai että ostaisin lisää, enemmän. Hajuvesikaupassa tuli myymälän kaikki kolme myyjää tyrkyttämään eri tuoksuvaihtoehtoja ja se jos jokin oli niin liikaa, että jätin ostamatta senkin tuotteen mitä olin alunperin mennyt hakemaan.

Pitäisi varmaan ottaa käyttöön se tonnin seteli ilme. 😄

Vierailija
130/131 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä farmaseutit olettavat, että valtaosa ei muka tiedä, mitä ostaa ja ostaa väärää lääkettä vaivaansa? Herttileijaa, mitä holhoamista! Kyllä suurin osa osaa ihan varmasti ostaa ne ibumaxinsa, paratabsinsa, renniensä ja multivitansa ilman apua. Tai hakea hydrokortisonia atopiaan tai syylävoidetta syylään. Tai peräpukamavoidetta peräpukamaan. Eikä varmasti kysy farmaseutilta voiko pukamaan sitä pukamavoidetta laittaa, saati sitä rupea esittelemään. Siksihän ne ovat juuri käsikauppalääkkeitä, joita suurimmassa osassa maailmaa myydään ruokakaupassa! Lääkkeissä on käyttöohjeet ja netti on olemassa. Useimmiten ostetaan vielä.sitä samaa, mitä ennenkin.

Reseptilääkkeet on sitten erikseen ja niiden suhteen farmaseutti voikinohjeistaa erityisistä asioista, esim. Otetaanko lääke ruuan kanssa vai ei.

Mutta siis: olkaa sivussa paikalla tarvittaessa tai laittakaa vaikka joku konsultointitiski tai pieni summeri, josta voi it

Mulla on "kauppalista" valmiiksi tehtynä. Netin kautta selvitän jo vertailun valmiiksi. Sitten apteekkiin suorinta reittiä hyllylle. Mutta kyllä se innokas "myyjä" kuikuilee jo selän takana vaikka olen jo matkalla kassalle.

Vierailija
131/131 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä, että jos myyjät ei tulisikaan tarjoamaan apua niin minkälainen haloo siitä syntyisi.

Näyttää siltä, että tehdään ihan miten vain niin se on väärin.

Myyntikoulutuksissa voitaisiin opettaa vähän myös asiakkaan elekielen lukemista jos sitä ei muuten osaa. Juuri tuo apteekkiesimerkki, missä syöksyy ovelta kohti Buranaa ja ennen kuin saa paketin hyllystä siinä jo joku vieressä kyselee.

Mun suosikkikauppa on antikvariaatti, missä tiskin takana istuva samettihousuinen mies nyökkää tervehdykseksi ja jatkaa lukemistaan. Jos kysyn neuvoa, hän vastaa, jos en saan haahuilla rauhassa. Asiantuntemusta ei ole pakko tuputtaa asiakkaalle jos hän ei näytä sitä kaipaavan.

Miksi kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa?

Elekielikin voi olla kovin erilaista eri ihmisillä.

Itse hermostun jos samassa liikkeessä kysellään useamman myyjän toimesta. Vielä teennäiset toivotukset maksutapahtuman jälkeen.

Kaupan ovilla ja liikekeskuksilla ja ulkona on feissareita vielä ennen ja jälkeen kaupassa käyntiä.

Mitä pitäisi tehdä että saisi olla rauhassa. Korvanapit? Kuuromykkää esittäen? Vai pitäisikö olla kyltti missä lukee -rauhoitettu asiakas" vai "pakkomyynti kielletty". 😉

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän