Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidättekö siitä, että myyjä tulee kaupassa kyselemään miten voi auttaa?

joululahjaostoksilla.
15.12.2020 |

Luuleeko osa myyjistä, etteivät asiakkaat osaa pyytää apua tarvittaessa? Ärsyttävimmissä tapauksissa samalla kauppareissulla saattaa tulla jopa kolmekin myyjää kyselemään. Välttelen näissä liikkeissä käymistä, koska niihin et vain voi mennä rennosti katselemaan.

Eilen päätin käydä pitkästä aikaa paikallisessa liikkeessä katselemassa joululahjaideoita. Hyvä että sisään ehdin, kun jo sain jonkun pojankloppimyyjän perääni haahuilemaan ja esittelemään tuotteita. Hän ilmeisesti kuvitteli, että tietää paremmin, mitä voisin isälleni hankkia lahjaksi. Minulle tuli vaivautunut olo ja lähdin pois. Naapuriliike on kiva, siellä myyjät puuhastelevat, järjestevät hyllyjä ym eivätkä tule iholle kiinni. Apua kyllä saa heti kun pyytää.

Kommentit (131)

Vierailija
101/131 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisin apteekkikokemus oli kyllä... No, toisaalta kiusallinen, mutta jotenkin tilanne huvittikin.

Kävin reseptitiskillä hakemassa ihovoidetta ja farmaseutti kysyi, tarvitsenko itsehoitopuolelta jotain, kun tämä voidekin pitää sieltä ottaa. Olin ajatellut ostavani samalla särkylääkettä, Silicolgelia ja närästyslääkettä, joten kerroin tarvitsevani.

Nousimme molemmat tahoillamme ja ajattelin farmaseutin lähtevän sinne voiteille, vievänsä kassalle purnukan sen hintalapun kanssa ja palaavan takaisin reseptipuolelle. Mutta ei. Kävelin särkylääkehyllylle, farmaseutti pysähtyi viereen odottamaan. Kiireellä nappasin lähimmän paketin koska tilanne oli minusta kiusallinen. Kun en sitten sekunnissa löytänyt missä vatsajutut on, niin kysyin nopeasti onko teillä Silicolgeeliä. Farmaseutti vei minut parin metrin päähän ja nappasi pullon käteen, että tässä. Siinä vaiheessa totesin että nyt riittää, en kyllä kysy enää niitä närästyslääkkeitä. Sanoin näillä pärjättävän ja farmaseutti saatteli minut kassalle, jatkaen itse sinne voidehyllylle. :D Jäi sitten Renniet ostamatta ja se särkylääkepakettikin oli väärä.

Vierailija
102/131 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastetaanko lääkkeitä jotenkin todella paljon, kun apteekeissa on tuollaista kyttäystä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/131 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika palvelu ärsyttää. Itse olen huomannut esim joissakin retkeilyliikkeissä, että sinne ei saisi vain mennä katselemaan ja poistua ostamatta mitään, vaan myyjät ottavat asiakseen viedä käynti maaliin saakka ja saada asiakas poistumaan jonkun ostoksen kanssa. Jos haluaa vaikka sovitella kenkiä tai takkeja, niin kantavat eteen eri kokoja ja malleja ja päivystävät vieressä ja kyselevät mikä sopii ja miksi ei ja ovat jo tilaamassa minulle puuttuvaa kokoa ja sitten suurinpiirtein loukkaantuvat jos lopulta lähtee ostamatta mitään. En minä osta satojen eurojen vaelluskenkiä tai retkeilytakkia kertasovituksella, haluan tehdä harkitun valinnan ja sittenkin vielä odotella mahdollista tarjousta, ellei ole kiire saada jotain tuotetta. Jossain XXL:ssä tai Intersportissa yleensä saa melko rauhassa katsella, mutta jotkut Scandinavian Outdoorit tai muut retkeilyliikkeet on vähän turhan kovia tyrkyttämään. Minua tämä ihmetyttää, koska yleensä ne myyjät ovat itsekin retkeilijöitä ja tuskin ostavat itsekään mitään hetken mielijohteesta.

Vierailija
104/131 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti myyjän työhön kuuluu tulla kyselemään asiakkaalta. Vaateliikkeissä lisämyynti on todella tärkeää kaupalle ja usein tämä lisämyynti onnistuu juuri tuolla tavalla, että ”myyjä tulee iholle” ja alkaa esittelemään tuotteita. Todella taitava myyjä saa myytyä vaikka mitä turhaa asiakkaalle. Ehkä juuri sinuun se ei tepsi, mutta kyllä kuule todella moneen muuhun tepsii. Älkää siis olko töykeitä myyjälle jos hän tulee jotain kyselemään, hän tekee vain työtään.

Vierailija
105/131 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin korona-aikana voisi myös muistaa, että myymälöistä on hyvä poistua mahdollisimman pian tartuntavaaran pienentämiseksi. Ottakaa siis apu vastaan, jotta oikea tuote löytyy mahdollisimman pian.

Pienyrittäjälle on iso takaisku jos myymälä joudutaan sulkemaan (työntekijöitä vain muutama) koronatapauksen vuoksi. Apteekeissa sama juttu, siellä saatat vielä pahimmillaan tartuttaa riskiryhmään kuuluvia.

Vierailija
106/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin korona-aikana voisi myös muistaa, että myymälöistä on hyvä poistua mahdollisimman pian tartuntavaaran pienentämiseksi. Ottakaa siis apu vastaan, jotta oikea tuote löytyy mahdollisimman pian.

Pienyrittäjälle on iso takaisku jos myymälä joudutaan sulkemaan (työntekijöitä vain muutama) koronatapauksen vuoksi. Apteekeissa sama juttu, siellä saatat vielä pahimmillaan tartuttaa riskiryhmään kuuluvia.

Minun apteekissa asiointiani se avun tyrkyttäminen ainakin vain hidastaa. Kuten moni muukin on täällä kertonut, tiedän mistä hakemani tuote löytyy ja menen ovelta ripeästi suoraan oikealle hyllylle. Lähes koskaan en kuitenkaan ehdi sinne asti ennen kuin joku farmaseutti kiilaa eteen kysymään mitä etsin.

Vierailija
107/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa työmatkani varrella on luontaistuote-kemikaliokauppa. Se on kooltaan varmaan 6 neliötä, eli todella pieni. Tekisi mieli käydä joskus kurkistamassa, olisiko siellä  joululahjaideoita, mutta en mene. En halua kokea sitä samaa epämiellyttävää olotilaa, mikä minulla oli 12 vuotta sitten kun siellä viimeeksi kävin. Eipä siellä koskaan näykään asiakkaita, kun ohi kävelen. En tiedä miten pysyy pystyssä mokoma liike.

Vierailija
108/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko sen sopivuus-keskustelun käydä siinä kassalla?

Vierailija kirjoitti:

Apteekin työntekijänä voin sanoa, että todella iso osa asiakkaista tarvitsee apua, siksi sitä kysytään kaikilta. Usein asiakas on valitsemassa jotain ihan hänen tilanteeseensa sopimatonta lääkettä, jos apua ei ole saatavilla. Henkilökunnalla on myös vastuu varmistaa, että asiakkaat osaavat käyttää lääkkeitä oikein. Miten nämä asiakaspalvelija-kammoiset on selvinneet silloin kun lääkkeet myytiin tiskin takaa ja oli pakko uskaltaa sanoa mitä tarvitsee?

Vierailija
109/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelun lukeminen kirkasti taas ajatustani siitä, että pois myyjän työstä. Joskus vielä ne ihanat asiakkaat pelasti päivän ja heidän takiaan jaksoi, mutta se joskus ei taida palata...

Tehkää palvelus ja tilatkaa netistä, jos tervehdys, hymy ja kohtelias avun tarjous noin ahdistaa!

Vierailija
110/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekin työntekijänä voin sanoa, että todella iso osa asiakkaista tarvitsee apua, siksi sitä kysytään kaikilta. Usein asiakas on valitsemassa jotain ihan hänen tilanteeseensa sopimatonta lääkettä, jos apua ei ole saatavilla. Henkilökunnalla on myös vastuu varmistaa, että asiakkaat osaavat käyttää lääkkeitä oikein. Miten nämä asiakaspalvelija-kammoiset on selvinneet silloin kun lääkkeet myytiin tiskin takaa ja oli pakko uskaltaa sanoa mitä tarvitsee?

Olen myös erään erikoisliikkeen myyjä ja voin myös sanoa, että iso osa asiakkaista tarvitsee apua. Iso osa sitä ottaakin vastaan, mutta sitten on ne "kyllä minä itse tiedän, minulla on tästä niin paljon kokemusta". Eihän näille muuta voi kuin levitellä käsiään.

Vierailija
111/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se sinulta pois, jos asiakas ihan itse tekee päätöksensä?

"Olen myös erään erikoisliikkeen myyjä ja voin myös sanoa, että iso osa asiakkaista tarvitsee apua. Iso osa sitä ottaakin vastaan, mutta sitten on ne "kyllä minä itse tiedän, minulla on tästä niin paljon kokemusta". Eihän näille muuta voi kuin levitellä käsiään."

Vierailija
112/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet tuotteet apteekissa on tosi kalliita, esim pikkupullo silmätippoja 15 euroa noin ja ne on pakattu pikkupakkauksiin. Luulen että farmaseutit paitsi esittelevät sopivia tuotteita, myös vahtivat, ettei tuotteet katoa pitkäkyntisten taskuihin.

Pikkupakkaukset on tuotannollisesti kalliimpia oli mikä tahansa tuote kyseessä.

Vain niin, jännä juttu kun vielä muutama vuosi sitten ne samat pikkupakkaukset masoivat vain puolet siitä mitä nyt. Nimenomaan silmätippoihin on tullut 100% lisää hintaa.

Vierailija
113/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se sinulta pois, jos asiakas ihan itse tekee päätöksensä?

"Olen myös erään erikoisliikkeen myyjä ja voin myös sanoa, että iso osa asiakkaista tarvitsee apua. Iso osa sitä ottaakin vastaan, mutta sitten on ne "kyllä minä itse tiedän, minulla on tästä niin paljon kokemusta". Eihän näille muuta voi kuin levitellä käsiään."

No mitä minä tuohon viimeiseen lauseeseen kirjoitin...

Vierailija
114/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelun lukeminen kirkasti taas ajatustani siitä, että pois myyjän työstä. Joskus vielä ne ihanat asiakkaat pelasti päivän ja heidän takiaan jaksoi, mutta se joskus ei taida palata...

Tehkää palvelus ja tilatkaa netistä, jos tervehdys, hymy ja kohtelias avun tarjous noin ahdistaa!

Nuo mainitsemasi asiat eivät ahdista vielä yhtään, se vaan riippuu käynnistä tarvitseeko sitä apua. Avun saaminen osaavalta myyjältä on mukavaa silloin kun sitä tarvitsee, mutta ahdistavaa silloin jos haluaa vaan rauhassa katsella ja sovitella, eikä ole vielä tehnyt ostopäätöstä. Parasta on juuri se että myyjä on käytettävissä, jos tarvii, mutta osaa jättää myös rauhaan.

Se vaan tuntuu joskus nololta kun myyjä on (pyytämättä) tehnyt kovan työn löytääkseen minulle sopivan tuotteen ja koon ja värin ja on jo dollarin kuvat silmissä menossa kassalle ja itse haluaisin mennä vielä kotiin miettimään, ehkä lukemaan vielä arvosteluja niistä mitä kokeilin tai ylipäätään miettimään olenko valmis laittamaan sitä rahamäärää ko. tuotteeseen, vaikka siitä pidinkin. Tulee olo että olen käyttänyt myyjää ja hänen työaikaansa härskisti hyväkseni, vaikka olisin alunperinkin halunnut tulla vain katselemaan ja sovittelemaan.

T: 103

Vierailija
115/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. En tiedä mitään ärsyttävämpää. Pyydän itse apua jos tarvitsen. Silloin kun Porissa oli Expert niin sanoin myyjälle että katselen vaan. Myyjä oli nokka pystyssä ja sanoi ettei tänne katselemaan tulla.

Vierailija
116/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä farmaseutit olettavat, että valtaosa ei muka tiedä, mitä ostaa ja ostaa väärää lääkettä vaivaansa? Herttileijaa, mitä holhoamista! Kyllä suurin osa osaa ihan varmasti ostaa ne ibumaxinsa, paratabsinsa, renniensä ja multivitansa ilman apua. Tai hakea hydrokortisonia atopiaan tai syylävoidetta syylään. Tai peräpukamavoidetta peräpukamaan. Eikä varmasti kysy farmaseutilta voiko pukamaan sitä pukamavoidetta laittaa, saati sitä rupea esittelemään. Siksihän ne ovat juuri käsikauppalääkkeitä, joita suurimmassa osassa maailmaa myydään ruokakaupassa! Lääkkeissä on käyttöohjeet ja netti on olemassa. Useimmiten ostetaan vielä.sitä samaa, mitä ennenkin.

Reseptilääkkeet on sitten erikseen ja niiden suhteen farmaseutti voikinohjeistaa erityisistä asioista, esim. Otetaanko lääke ruuan kanssa vai ei.

Mutta siis: olkaa sivussa paikalla tarvittaessa tai laittakaa vaikka joku konsultointitiski tai pieni summeri, josta voi itse pyytää neuvoa tarvittaessa. On ikävä tehdä lääke-, rasva- ym. ostoksia tai katsella apteekkikosmetiikkaa niin, että joku ryykää heti niskaan vainoamaan, saati että useampi eri ihminen käy kyselemässä samaa asiaa.

Aika moni osaakin ostaa mitä tarvitsee, mutta on vaan todella iso joukko ihmisiä, jotka ei osaa. Tai kuvittelee osaavansa, ja todellisuudessa onkin sitten netistä lukemansa tai naapurilta kuulemansa perusteella ostamassa jotain ihan väärää lääkettä vaivaansa. Tiedätkö kuinka moni ihminen vuodessa saa vakavia oireita tai jopa kuolee ihan tavallisen ibuprofeenin takia? Parasetamolikin on hengenvaarallista yllättävän pienellä annoksella, vaikka monet on siinä uskossa, että reseptivapaat lääkkeet on vaarattomia. Lisäksi on mahdollisia yhteisvaikuksia muiden lääkkeiden kanssa.

Se on totta, ettei kaikilla apteekin työntekijöillä ole hyvää "pelisilmää", eivätkä kaikki ole erityisen hyviä asiakaspalvelijoita. Nyt sen huomaa kun olen siirtynyt työntekijästä asiakkaaksi, mutta siitä huolimatta minua ei haittaa yhtään jos kysytään tarvitsenko apua. Päällepäin tuskin kukaan voi päätellä, että tiedän lääkkeistä todennäköisesti enemmän kuin se apteekin farmaseutti, joten vastaan ystävällisesti etten tarvitse apua.

Vierailija
117/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyjät ovat näköjään unohtaneet turvavälit. Asiakkaiden pitäsi väliä pitää, mutta myyjät eivät turvaväleistä piittaa.

Lähikaupassa jouduin pyytämään myyjää siirtymään kauemmas. Anteeksi pyydellen menikin.

Yleensä käyn Prismassa heti aamulla, mutta aina ei sinne ennätä..

Nyt pakko sanoa tähän, että oman kokemuksen perusteella juuri päin vastoin. Ihmiset tunkevat iholle ja melkein suuhun, vaikka olisi paiseruttoepidemia päällä. Kumma kyllä toisia asiakkaita vältellään ja hypähdetään metri sivuun, kun kanssa-asiakas liikkuu liian lähelle, mutta myyjä ei näköjään kuulu vaarallisiin tai tartuttaviin ihmisiin. Ja kyllä - olen tähän täysin v*ttuuntunut. Terveisin myyjä.

Vierailija
118/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo mainitsemasi asiat eivät ahdista vielä yhtään, se vaan riippuu käynnistä tarvitseeko sitä apua. Avun saaminen osaavalta myyjältä on mukavaa silloin kun sitä tarvitsee, mutta ahdistavaa silloin jos haluaa vaan rauhassa katsella ja sovitella, eikä ole vielä tehnyt ostopäätöstä. Parasta on juuri se että myyjä on käytettävissä, jos tarvii, mutta osaa jättää myös rauhaan.

Se vaan tuntuu joskus nololta kun myyjä on (pyytämättä) tehnyt kovan työn löytääkseen minulle sopivan tuotteen ja koon ja värin ja on jo dollarin kuvat silmissä menossa kassalle ja itse haluaisin mennä vielä kotiin miettimään, ehkä lukemaan vielä arvosteluja niistä mitä kokeilin tai ylipäätään miettimään olenko valmis laittamaan sitä rahamäärää ko. tuotteeseen, vaikka siitä pidinkin. Tulee olo että olen käyttänyt myyjää ja hänen työaikaansa härskisti hyväkseni, vaikka olisin alunperinkin halunnut tulla vain katselemaan ja sovittelemaan.

T: 103

Tosiasiassa myyjä saa palkkansa siitä tekemästään työstä, ei myymistään tuotteista, ellei kyseessä ole yrittäjä itse. Siis ei ole mitään myyjän ajan tuhlaamista, vaikka et tuotetta päättäisi ostaa. Minä aina kiittelen avusta ja kerron palaavani asiaan, joskus palaan ja joskus en. Ärsyttävintä on se, jos joutuu haahuilemaan pitkään hyllyjen välissä etsimässä jotain tuotetta eikä myyjää näy missään...

Vierailija
119/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan siitä tunnenko tarvitsevani apua vai en. Ihan hyvä on että tulee kysymään kerran mutta jättää rauhaan jos sanoo että tulen kysymään jos tarvitsen jotain.

Tää onkin mahtavaa myyjän työssä. Pitäisi olla ajatustenlukija, että osaisi aina vaistota kuka haluaa palvelua ja kuka ei. Toiset vetävät herneet nenään, kun kysellään ja toiset kun ei kysytä. Voin sanoa, että aivot hajoavat, kun pitää yrittää kumarrella oikeaan suuntaan ja silti tuntuu, että tulee enemmän pyllisteltyä ja paskaa sataa niskaan, vaikka parhaansa yrittää.

Työnantaja myös tietenkin dollarinkuvat silmissä olettaa, että hyökkäämme jokaisen asiakkaan luo kyselemään ja tyrkyttämään mielellään koko kaupan valikoiman.

Siispä pyydän; kaikki te, jotka olette kypsiä tunkeileviin myyjiin, laittakaa viestiä ko. yritysten JOHDOLLE. Asiakkailta tuleva palaute vapauttaa vähitellen myyjätkin pakkolähestymisestä ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
120/131 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko sen sopivuus-keskustelun käydä siinä kassalla?

Vierailija kirjoitti:

Kassalla kun takana on kuusi muuta ihmistä jonossa? Yleensä siinä kassalla ei edes työskentele farmaseutti vaan tekninen työntekijä, myyjä, apulainen tms. Heitäkin on kyllä ohjeistettu kysymään, tarvitseeko asiakas neuvontaa, ja kutsumaan tarvittaessa farmaseutin, mutta lääkeneuvontaa he eivät voi antaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi