Tunnetko äitiä joka on juonut raskausaikana alkoholia?
Kommentit (53)
Alkoholi läpäisee istukan ja kulkeutuu sikiöön. Sikiön maksa ja elimistö yrittävät poistaa alkoholia, mutta eivät pysty siihen samoin kuin aikuisen elimistö. Alkoholi joutuu lapsiveteen ja siitä edelleen takaisin sikiöön. Sikiön veren alkoholipitoisuus voi ajoittain olla siis suurempi kuin äidin. Jossain vaiheessa alkoholi kyllä kulkeutuu takaisin äidin elimistöön. Mutta vauriot ovat jo syntyneet.
Useita, olen ollut töiden puolesta tekemisissä. Usein se ei ole pelkkä alkon juonti, vaan (raskaana olevat) äidit ottaa kuppia ja rauhoittavia, illat polttelee ruohoa.
En hyväksy hysteriaa alkoholin kanssa. "Jos osuukin johonkin tärkeään kehitysvaiheesees". Ei se nyt ihan sekuntipeliä kuitenkaan ole se sikiön kehitys.
Ei se ole sekuntipeliä. Useimmat näistä äideistä, joiden kanssa olen ollut tekemisissä, synnyttävät terveen ja hyvinvoivan vauvan, jota ei tarvitse juuri osastolla seurata ja joka vaikuttaa kehittyvän normaalisti.
Sitten jos äiti oikeasti juo säännöllisesti läpi raskauden, on aika todennäköistä, että lapsella on fae/fas, myös ulkoisia muutoksia. Jos äiti juopottelee suht vähän läpi raskauden, voi olla, että sitten lapsella on "vain" oppimisvaikeuksia ja alentunutta äo:ta, lapsellisuutta jne, mikä on TODELLA hankalaa sitten murkkuiässä :/
Turvallista rajaa ei tiedä kukaan. Sinulla se voi olla ihan eri kuin naapurin rouvalla. Joten ainoa oikea tapa on olla kokonaan ilman alkoholia. Tunnen kyllä ihmisiä, jotka ovat raskauden aikana alkoholia käyttäneet ja lapsilla sitten erinäisiä ongelmia.
ei välttämättä alkoholin nauttiminen näykkään tavalliselle talliaiselle välttämättä mitenkään kuten fas, mutta saattaa vaikuttaa lapsen kykyyihin hienovaraisemmin kuten keskittymiseen ja tunteiden säätelyyn. ihan niinkuin jos lapsi on aina univajeessa hieman ja koulussa menee ihan hyvin, mutta jos nukkuisi todella hyvin menestyisikin paremmin. et voi oikeastaan ikinä tietää olisiko lapsesi parempi jos et olisi juonut. paitsi silloin kun tiedät ETTET OLE JUONUT!
Olen ollut baarissa muutamia kertoja kaverin kanssa joka oli raskaana rv 20 eteenpäin. Ei kuulemma haittaa vaikka juo ku saahan ne narkkaritkin terveitä lapsia! Lapsi näyttää ainakin suht normaalilta, sellainen vähän ruma mutta en osaa sanoa onko juomisen syytä. En tiedä millainen lapsi nykyään on kun en ole nähnyt tätä perhettä pariin vuoteen.
Miksi raskauden aikaisesta tupakoinnista saa näin asiallista keskustelua aikaan? Itse en tunne yhtään äitiä joka olisi juonu mutta heidän lapsiin olen törmännyt työnpuitteissa
Tunnen, itseni. Molemmissa raskauksissa olen viimeisillä viikoilla juonut parikin kertaa punkkua synnytyksen käynnistymisen toivossa. Toisessa raskaudessa join myös ihan alkuviikoilla muutaman kerran viiniä kun en tiennyt olevani raskaana. Molemmat lapset ihan terveitä ja normaaleja pikku koululaisia, ei ollut koliikkia ym vaivoja vauvanakaan.
Join itseni kahdesti humalaan kun en tiennyt olevani raskaana. Terve lapsi silti.
Minä otin 2-3krt raskauden aikana alle 12cl ruoan yhteydessä parin tunnin sisään nautittuna.
Alkoholi on sikiövaurioita aiheuttava aine kaikissa raskauden eri vaiheissa. Alkuraskauden humalahakuinen alkoholinkäyttö voi aiheuttaa sikiölle suuria eli elämää uhkaavia epämuodostumia (esim. sydänvika). Alkoholinkäyttö voi myös johtaa pieniin eli kosmeettisiin epämuodostumiin kuten poikkeavat kasvonpiirteet, korvalehdet, sormien muoto jne. Pitkäkestoinen alkoholialtistus raskauden aikana johtaa pysyvään kasvuhäiriöön eli lapsi ei tule koskaan saavuttamaan vanhempien perimän määräämää pituutta. Lapset ovat usein hoikkia ja vasta murrosiässä tyttöjen painonkehitys normalisoituu, vaikeimmin vaurioituneet pojat jäävät hoikiksi myös aikuisiässä. Päänympäryksen kasvu voi hidastua vielä syntymän jälkeen merkkinä pysyvästä aivokudoksen kehittymisen häiriöstä. Alkoholialtistus aiheuttaa eriasteisia keskushermoston toimintahäiriöitä, jotka vaihtelevat lievästä kehitysvammasta oppimisen erityisvaikeuteen. Lapsen tulevaisuuden kannalta merkittävin alkoholivaurio onkin keskushermoston toimintahäiriö, jonka asteeseen vaikuttaa niin käytettyjen alkoholiannosten määrä kuin alkoholin käytön pituus suhteessa raskauden kestoon.