Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko äitiä joka on juonut raskausaikana alkoholia?

Vierailija
06.05.2014 |

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen.

Vierailija
2/53 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti 3. Ensimmäisellä 2 tervettä lasta. Toisella eka terve ja toinen näyttää fas lapselta, varmaksi en tiedä. Kolmannella ensimäinen fas lapsi, toisella fae epäily, kolmannesta en tiedä, mutta fas piirteitä ulkonäössä.

tiedän myös erään fas aikuisen jonka äiti oli kännissä synnyttäessään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma äitini. pikkusiskoilla huomattavia ongelmia, minulla ei niinkään onnellisen sattumuksen vuoksi mutta vaihtaisin paikkaa heidän kanssaan koska vaan, niin surettaa.

Vierailija
4/53 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt pysty lainaamaan, vastaus tässä kolmoselle. Aika karulle kuulostaa, että nainen on saanut tehdä 3 lasta alkoholistina. Onko lapsia otettu huostaan tai onko toimintaan puututtu mitenkään? 

Vierailija
5/53 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, itseni. 80 luvun alussa supistusten estoon annettiin konjakkia joten sitä tuli juotua tilkka jos toinenkin, supistuksia vkolta 24 lähtien.

Vierailija
6/53 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, oman äitini. Kuten kutosellakin, hänellä oli ennen aikaisia supistuksia ja ekassa raskaudessas niihin määrättiin tosiaan silloin konjakkia. Pieniä määriä, mutta kuitenkin. Ihan terve lapsi näyttää olevan.

Silti en itse uskaltaisi samaa kokeilla, kun nykyään on olemassa turvallisemmat tropit, ja on riski, että alkoholi aiheuttaisi kuitenkin jotain. Esim. osuisi juuri johonkin kriittiseen sikiön kehityksen vaiheeseen ja häiritsee jonkin asian kehittymistä. Sikiön kehitys on aika herkkää ja häiriöaltista puuhaa.

Tästä syystä en jaksa hirveitä syytöksiä heittää, jos joku äiti ottaa yhden oluen satunnaisesti raskausaikana, vaikka pidänkin sitä hyvin kyseenalaisena. (Siis tosiaan vain yhden ja harvoin.) Kun on tietoa myös monen muun aineen riskeistä sikiölle, minusta tuntuu oudolta usein oleva ajatusmalli: "Ei tippaakaan alkoholia, mutta ei näistä muista suosituksista niin väliä, kun ennenkin saatiin terveitä vauvoja vaikka syötiin mitä vaan. Ihme hysteriaa välttää listeriaa/toksoplasmoosia/jne."

Vierailija
7/53 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. Kaksi kolmesta lapsesta syntyi terveenä, mutta alkoholistiäidin hoivissa kaiksita kolmesta on kasvanut moniongelmaisia, monella lailla turvattomia ja huonosti voivia lapsia. 

Vierailija
8/53 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. 10 ploa viiniä koko 9kk:n aikana. Terve muksu.

Vierailija
9/53 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, vaikka anoppi, lääkäri käski juomaan konjakkia ennen aikaisiin supistuksiin. Ihan terve tuo hänen poikansa on. Tämä siis 70-luvulla.

Vierailija
10/53 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 10:18"]En nyt pysty lainaamaan, vastaus tässä kolmoselle. Aika karulle kuulostaa, että nainen on saanut tehdä 3 lasta alkoholistina. Onko lapsia otettu huostaan tai onko toimintaan puututtu mitenkään? 

[/quote]

Vanhemmat on ollut lastenkodissa ja nuorempi kai hyvin paljon isällään.

Vierailija
11/53 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaatteko muuten, tämä keskustelu kääntyi heti näihin alkoholisteihin. Suomessa alkoholista ei pystytä keskustelmaan keskivertoväen kulutuksen mukaan, aina mennään suoraan näihin ääritapauksiin. Nimim: itsekin joka raskaudessa juonut lasin Möetiä jouluna tai uutena vuotena tai vappuna tai juhannuksena. Kolme ihan tervettä lasta.

Vierailija
12/53 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne, mutta ahdistaa - silloin harvoin kun julkisesti jotain juon - kun ihmiset erheellisesti luulevat minun olevan raskaana vatsaan kerääntyneen rasvan takia. Että voisitteko olla tuomitsematta edes silloin kun ette varmasti tiedä että toinen todella on raskaana ja että siinä lasissa on alkoholia.

Vierailija
13/53 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juonut pieniä määriä harvoin. Esim. puoli lasia shamppanjaa juhlissa tai pienen/puolikkaan lasin viiniä juhlaillallisen yhteydessä. Tai maistanut kulauksen kaksi miehen viinilasista. Ovat yksittäisiä ja harvinaisia tapauksia ja niistä ei oikeasti ole haittaa. Tätä ei voi tietenkään antaa yleiseksi neuvoksi, koska ongelmakäyttöä on aivan liikaa ja se on oikeasti surullista ja haitallista. Itse teen ratkaisuni ja tiedän, ettei mitään riskiä suurempaan kulutukseen ole. Voisin tarvittaessa olla ihan täysin ilmankin. Esim. herkkujen säännöstely kyllä vaikeampaa, vaikka siinäkin onnistun ihan kiitettävästi;-) Tiedän, että tämä jakaa mielipiteitä, mulla tämä toimii, jollain muulla ei välttämättä.

Vierailija
14/53 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 11:01"]

Kyllä, oman äitini. Kuten kutosellakin, hänellä oli ennen aikaisia supistuksia ja ekassa raskaudessas niihin määrättiin tosiaan silloin konjakkia. Pieniä määriä, mutta kuitenkin. Ihan terve lapsi näyttää olevan.

Silti en itse uskaltaisi samaa kokeilla, kun nykyään on olemassa turvallisemmat tropit, ja on riski, että alkoholi aiheuttaisi kuitenkin jotain. Esim. osuisi juuri johonkin kriittiseen sikiön kehityksen vaiheeseen ja häiritsee jonkin asian kehittymistä. Sikiön kehitys on aika herkkää ja häiriöaltista puuhaa.

Tästä syystä en jaksa hirveitä syytöksiä heittää, jos joku äiti ottaa yhden oluen satunnaisesti raskausaikana, vaikka pidänkin sitä hyvin kyseenalaisena. (Siis tosiaan vain yhden ja harvoin.) Kun on tietoa myös monen muun aineen riskeistä sikiölle, minusta tuntuu oudolta usein oleva ajatusmalli: "Ei tippaakaan alkoholia, mutta ei näistä muista suosituksista niin väliä, kun ennenkin saatiin terveitä vauvoja vaikka syötiin mitä vaan. Ihme hysteriaa välttää listeriaa/toksoplasmoosia/jne."

[/quote]

Pikkukakkosen kohdalla jouduin sitten sairaalaan noiden supistusten takia ja sain piikkinä estolääkeettä joka päivä. Tuo lääke aiheutti sitten huomattavasti enemmän terveydellisiä haittoja lapselle kuin konjakki olisi koskaan tehnyt:( Eli se siitä droppien turvallisuudesta!!

3 ja 4 kohdalla en suostunut käyttämään lääkinnällistä estoa mitenkään vaan olin sitten pakkolevossa.

6

Vierailija
15/53 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 11:11"]

Huomaatteko muuten, tämä keskustelu kääntyi heti näihin alkoholisteihin. Suomessa alkoholista ei pystytä keskustelmaan keskivertoväen kulutuksen mukaan, aina mennään suoraan näihin ääritapauksiin. Nimim: itsekin joka raskaudessa juonut lasin Möetiä jouluna tai uutena vuotena tai vappuna tai juhannuksena. Kolme ihan tervettä lasta.

[/quote]

Totta kai keskustelu kääntyy alkoholisteihin, koska alkoholi on ongelma. Alkoholismi halutaan yhtä edelleen nähdä miesten ongelmana, vaikka yhtä lailla se huoliteltu äitykkä perinnetalossaan voi olla alkoholisti (ja onkin yhä useammin) ja yhtä lailla se alkoholi vaurioittaa hänenkin hermostoaan ja hänenkin vauvansa hermostoa.

Suurin osa alkoholisteista haluaa vähätellä ja kieltää ongelmansa. Syy on aina jossain muussa, yleensä siinä että tiukkapipoinen ympäristö ei ymmärrä että vaikka viina vaingoittaa, niin sidukka, olut, kuohari, viini ja likööri ei ole viinaa eikä siis vahingoita.

Vierailija
16/53 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei varmaan kiellä, etteikö säännöllinen alkoholinkulutus ole haitaksi sikiölle ja näitä äitejä valitettavasti on, samoin tupakoivia ja huumeita käyttäviä. Mutta yhtä lailla tällä palstalla on hysteerisiä hermoheikkoja äitejä, jotka menevät paniikkiin siitä, että ovat juoneet lasillisen viiniä viikolla 3 tietämättään raskaudesta. Tai kyselevät, voiko valmiskastiketta tarjota raskaana olevalle, jos siinä on maininta whiskeystä. Nää on aika ääripäitä. Kummastako AP toivoi keskustelua?

Vierailija
17/53 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 11:16"]

Pikkukakkosen kohdalla jouduin sitten sairaalaan noiden supistusten takia ja sain piikkinä estolääkeettä joka päivä. Tuo lääke aiheutti sitten huomattavasti enemmän terveydellisiä haittoja lapselle kuin konjakki olisi koskaan tehnyt:( Eli se siitä droppien turvallisuudesta!!

3 ja 4 kohdalla en suostunut käyttämään lääkinnällistä estoa mitenkään vaan olin sitten pakkolevossa.

6

[/quote]

Ok, tietoni oli siis väärä. En itse ole onneksi joutunut samaan tilanteeseen kuin äitini, joten ei ole tarvinnut ottaa nykylääkkeistä tarkemmin selvää. Olin vain luullut, että ne olisivat turvallisempia.

Ilmeisesti ne ovat kuitenkin tehokkaampia, muuten käytettäisiin varmaan vieläkin konjakkia?

t. 7

Vierailija
18/53 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse join humalaan kaksi kertaa ennen kuin tiesin raskaudestani

Vierailija
19/53 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käännetään keskustelu tupakointiin raskausaikana, niin tuleekin hiljaista.

Vierailija
20/53 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa oikein kehoitettiin aiemmin juomaan lasi punaviiniä päivässä raskausaikana. Että joo tunnen, anoppini ja lukuisat sukulaiset miehen puolelta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi