Opettajilla on vain samat keinot puuttua kiusaamiseen kuin vanhemmillakin.
Toki he saavat osapuolet samaan pöytään istumaan, mutta siihen se jääkin. Sen voivat toisaalta tehdä myös vanhemmat. Muuten keinot ovat ihan samat. Ei ole erikoisempia sanoja, ei kykyä manipuloida.
Tämä tuli mieleen, kun luin ketjua, jossa kirjoittajat vaativat opettajia hoitamaan myös vapaa-ajalla tapahtuneita kiusaamistapauksia. Opettaja on tavallinen ihminen, joka on töissä koulussa.
Kommentit (70)
Olen tehnyt opettajan työtä 90-luvun alusta. Minulla ei ole auktoriteettiongelmia, mutta ei toisaalta myöskään edes teoreettista mahdollisuutta esimerkiksi erottaa ketään. Vanhempana minulla on paljon enemmän mahdollisuuksia ja kasvatuskeinoja. Kasvatus onkin vanhempien tehtävä, ei koulun. Toki opettaja kasvattaa jossain määrin, mutta kasvatusvastuu on kyllä vanhemmilla. Aineenopettaja ei näe oppilaitaan kvoin pitkiä aikoja eikä vapaa-ajalla. Tunnin aihe ei ole Heikki Huonostiasvatetun toiminta vaan esimerkiksi kansanrunous, ihmisen biologia tai toisen asteen yhtälöt.
Olen tehnyt opettajan työtä 90-luvun alusta. Minulla ei ole auktoriteettiongelmia, mutta ei toisaalta myöskään edes teoreettista mahdollisuutta esimerkiksi erottaa ketään. Vanhempana minulla on paljon enemmän mahdollisuuksia ja kasvatuskeinoja. Kasvatus onkin vanhempien tehtävä, ei koulun. Toki opettaja kasvattaa jossain määrin, mutta kasvatusvastuu on kyllä vanhemmilla. Aineenopettaja ei näe oppilaitaan kvoin pitkiä aikoja eikä vapaa-ajalla. Tunnin aihe ei ole Heikki Huonostiasvatetun toiminta vaan esimerkiksi kansanrunous, ihmisen biologia tai toisen asteen yhtälöt.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 22:35"]Koulu ei tee mitään rikosilmoituksia vaan lapsen huoltajat. Koulu voi antaa siihen todistuksen, mikäli on nähnyt tapahtuman. Koulusta otetaan kyllä yhteyttä lastensuojeluun, mutta sinnekin vain äärimmäisissä ja/tai pitkään jatkuneissa tapauksissa.
Oppilasta ei voi erottaa kuin erittäin painavasta syystä, esim. jos on tullut kouluun päihtyneenä tai aiheuttanut suurta vaaraa ympäristölle tahallisesti (uhkaillut puukolla tms.), ja silloinkin kyse on oppilaasta, joka on toistuvasti käyttäytynyt näin. Koulun täytyy opettaa myös erotettua oppilasta, joten opettajat käyvät koulun jälkeen tuon oppilaan luona opettamassa asiat hänelle erikseen. Se taas tietää ylityökorvausta, jota ei tässä taloustilanteessa ole varaa maksaa kenellekään. Ei korvausta - ei opettamista - ei erotusta.
Mitä te luulette, että opettajat tekevät oppilaille? Antavat jälki-istuntoa, mutta sitähän ei voi käytännössä pakottaa istumaan. Nuhtelevat - ja saavat vittuilua takaisin. Nelonen käytösnumerona on pelkkä vitsi, ja ysin päättötodistuksessahan ei käytösnumeroita edes laiteta näkyviin. Nuhtelu ja jälki-istunto ovat lain suomat keinot koulun puuttua oppilaiden epätoivottuun käytökseen. Jos vanhemmat eivät ole kasvattaneet lastaan niin, että näillä toimenpiteillä voisi saada huonon käytöksen kuriin, niin se on sitten voivoi.
Opettaja ei voi huutaa oppilaalle, ei sättiä, ei haukkua, ei ottaa kännykkää tai pleikkaa viikoksi pois, ei laittaa oppilasta arestiin, ei tehdä kerta kaikkiaan mitään. Opettaja ei ole oppilaan kasvattaja ja rankaisija. Vanhempi on. Jos opettaja kutsuu kiusaajan ja kiusatun perheineen kokoukseen, mitä te luulette, että sitten tapahtuu? Simsalabim, opettajalla on taikasana, jolla kaiken saa hyväksi jälleen?
Mitä tulee koulun alueella koulupäivän jälkeen tapahtuviin asioihin, niihin koululla ei ole mitään rahkeita tai mitään velvollisuutta puuttua. Ihan yhtä hyvin voisitte vaatia kauppiasta setvimään kiusaamisasioita, jos joku on hakannut mukulanne kaupan pihassa sulkemisajan jälkeen. Voi tsiisus sentään.
[/quote]
Höpöjä puhut. On totta, että osaamaton ja kiusaamisen hyväksyvä rehtori voi vaikeuttaa kiusaamiseen puuttumista. Yksittäinen opettaja voi kuitenkin toimia myös kuraattorin kautta, jonka esimies rehtori ei ole. Opettaja voi viedä kiusaamisasiaa oppilashuoltoryymään kuraattorin, terveydenhoitajan ja koulupsykologin avulla, jos rehtori pakoilee vastuutaan.
Väkivaltaisen tai muutoin jatkuvasti toista kiusaavan oppilaan erottaminen koulusta määräajaksi onnistuu ihan helposti. Kiusaajan siirtäminen erityisoppilaaksi on aikaavievempää, mutta onnistuu kyllä myös. Lastensuojeluilmoituksen tekemiseen opettajilla on velvollisuus aina, kun heille syntyy huoli lapsesta. Kynnys on hyvin matala nykyään, joten kiusaajasta on jopa velvollisuus tehdä ls-ilmoitus.
Ja poliisin voi rehtori/kuraattori kutsua koululle virka-apupyynnöllä. Tai jos on tapahtunut alaikäisen pahoinpitely, opettajilla on lain mukaan jopa velvollisuus tehdä siitä rikosilmoitus vaikka eivät asianosaisia olekaan.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 21:18"]
Opettajat näkevät kiusaamisen/ovat läsnä kun kiusaamista tai syrjintää tapahtuu. Vanhempi ei sitä näe. Uskokaa pois kiusattu lapsi ei vietä vapaa-aikaansa kiusaajien kanssa.
Lapset ovat siellä koulussa siksi, että se aikuinen jolle siitä palkkaa maksetaan huolehtii ettei kiusaamista tapahdu. Kotona ne kiusanhenget ei pääse kiusattua lasta tölvimään koska vanhemmat hoitavat hommansa.
[/quote]
Miksi opettajat näkisivät kiusaamisen yhtään sen paremmin kuin vanhemmat? Eivät opettajat ole koko ajan pitämässä lasta kädestä kiinni. Yläkoulussa opettajat näkevät oppilaita parhaimmillaan tunnin viikossa.
Opettajille ei makseta palkkaa siitä, että he pitävät silmällä, ettei lasta kiusata. Koulu ei ole päiväkoti, johon lapset tuodaan säilöön tarkkailtavaksi. Lähtökohta on se, että koulu on opiskelua varten olemassa ja että mukulat on kasvatettu kotonansa kunnolla. Jos siellä on joukossa joku hellantelttu, joka sekoittaa pakan, se ei ole opettajien vika vaan aiheuttaa suurta ylimääräistä vaivaa kaikille siinä talossa. Opettajien työ on opettaa ja ohjata oppilaita noudattamaan sääntöjä. Jos siellä on joku, joka ehdoin tahdoin haluaa rikkoa sääntöjä, mitäs siinä teet? Nuhtelet? Annat jälki-istuntoa? Kutsut perheet koolle ja annat heidän keskustella keskenään? Muuta ei voi tehdä. Opettaja ei ole taikuri. Kiusaajat vituttavat opettajia ihan yhtä paljon kuin oppilaitakin.
[/quote]
Opettajille nimenomaan maksetaan palkkaa myös kiusaamiseen puuttumisesta ja lasten kasvattamisesta. Näiden periaatteet on kirjattu perusopetuslakiin (turvallinen oppimisympäristö) ja peruskoulun opetussuunitelmaan.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:13"]Itse asiassa, luulen, että olisi tehokkaampaa, jos vanhemmat puuttuisi kiusaamiseen. Menisi keskustelemaan kiusaajan kanssa. Kävisi kiusaajan kotona. Soittaisi poliisit, jne.
Opet ei ole vastuussa vapaa-ajan kiusaamisesta.
[/quote]
Koulun ei tarvitse puuttua vapaa-ajalla tapahtuvaan kiusaamiseen. Kouluaikana tapahtuva kiusaaminen sen sijaan on koulun vastuulla ja tämä on kirjattu perusopetuslakiin..
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:13"]Itse asiassa, luulen, että olisi tehokkaampaa, jos vanhemmat puuttuisi kiusaamiseen. Menisi keskustelemaan kiusaajan kanssa. Kävisi kiusaajan kotona. Soittaisi poliisit, jne.
Opet ei ole vastuussa vapaa-ajan kiusaamisesta.
[/quote]
Koulun ei tarvitse puuttua vapaa-ajalla tapahtuvaan kiusaamiseen. Kouluaikana tapahtuva kiusaaminen sen sijaan on koulun vastuulla ja tämä on kirjattu perusopetuslakiin..
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 22:55"]Olen tehnyt opettajan työtä 90-luvun alusta. Minulla ei ole auktoriteettiongelmia, mutta ei toisaalta myöskään edes teoreettista mahdollisuutta esimerkiksi erottaa ketään. Vanhempana minulla on paljon enemmän mahdollisuuksia ja kasvatuskeinoja. Kasvatus onkin vanhempien tehtävä, ei koulun. Toki opettaja kasvattaa jossain määrin, mutta kasvatusvastuu on kyllä vanhemmilla. Aineenopettaja ei näe oppilaitaan kvoin pitkiä aikoja eikä vapaa-ajalla. Tunnin aihe ei ole Heikki Huonostiasvatetun toiminta vaan esimerkiksi kansanrunous, ihmisen biologia tai toisen asteen yhtälöt.
[/quote]
Valitettavasti kiusatut joutuvat kärsimään asenteestasi. Kiusattu on sinun koulussasi lain suojaton.
Älkää syyttäkö yksittäistä opettajaa rehtorin, sivistyslautakunnan tai kuraattorin ja oppilashuoltoryhmän tekemättä jättäneistä asioista. Opettajalla ei ole kiusaamisasioissa todellista valtaa, eikä hän saa tietoonsa kaikkia asiaan vaikuttavia seikkoja. Useissa kouluissa lastensuojeluilmoituksenteko on keskitetty rehtorille tai kuraattorille, eikä opettaja oikein voi astua heidän varpailleen.
50, 51 ja 52 (eiköhän ole sama henkilö) on joko maailman paskin opettaja tai sitten ihan kujalla oleva vanhempi. Täällä ketjussa on tullut keinoja vaikka kuinka, sisälukutaidossakin vikaa.