AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö koejärjestelmässä kuluva aika? Ja onko esim. matematiikassa oma ajastin ja opetuskielessä omansa? Entä voiko ylimääräisen 10 minuutin kulumista seurata mitenkään? Huh, jännittää!
Pakko olla ajastin näkyvissä, järjetöntä olisi ettei sitä näkyisi.
Osiot voi tehdä missä järjestyksessä vaan ja jokaisessa osassa on oma ajastin. Toisesta osiosta yli jäänyttä aikaa ei voi siirtää muihin osioihin.
Onko kukaan käynyt aamun valintakokeessa jo? Hieman kiinnostaisi tietää minkälaisia kysymyksiä oli?
Kävin tänään tekemässä valintakokeen. Hain sairaanhoitajaksi. Englannin osio todella vaikea, en ymmärtänyt tekstistä mitään ja erilaisia sanoja piti laittaa lauseiden väliin. Matikassa olen ollut aina huono, muutaman tehtävän vain tiesin varmasti oikein. Vastasin kaikkiin mihin en ollut varma ”en tiedä” koska silloin pisteitä ei menettänyt. Päätöksentekotaidoissa ihmeellisiä kertomuksia, paljon nimiä, ammatteja ja asuinpaikkoja. Piti valita projektipäällikköä, miettiä kuka on veneen airoissa ja kuka asuu kenen kanssa ja missä :D huhhu ei voi muuta sanoa! Uskoisin että jos pääsisin sisään niin pärjäisin sh opinnoissa varmasti mutta tuo kouluunpääseminen ei vaan onnistu on jo 4 kerta kun haen. Entiedä miten muilla meni mutta ihmettelen jos muut sielä tiesivät vastaukset, itselläni moniin kysymyksiin ei ollut mitään hajua.
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään tekemässä valintakokeen. Hain sairaanhoitajaksi. Englannin osio todella vaikea, en ymmärtänyt tekstistä mitään ja erilaisia sanoja piti laittaa lauseiden väliin. Matikassa olen ollut aina huono, muutaman tehtävän vain tiesin varmasti oikein. Vastasin kaikkiin mihin en ollut varma ”en tiedä” koska silloin pisteitä ei menettänyt. Päätöksentekotaidoissa ihmeellisiä kertomuksia, paljon nimiä, ammatteja ja asuinpaikkoja. Piti valita projektipäällikköä, miettiä kuka on veneen airoissa ja kuka asuu kenen kanssa ja missä :D huhhu ei voi muuta sanoa! Uskoisin että jos pääsisin sisään niin pärjäisin sh opinnoissa varmasti mutta tuo kouluunpääseminen ei vaan onnistu on jo 4 kerta kun haen. Entiedä miten muilla meni mutta ihmettelen jos muut sielä tiesivät vastaukset, itselläni moniin kysymyksiin ei ollut mitään hajua.
Tuo päätöksentekotaidot-osio kuulostaa sen verran hauskalta, että melkein tuon takia tekisi mieli käydä koe tekemässä. Mutta ehkä en nyt kuitenkaan, kun kokeen teko ei omaan tilanteeseen vaikuta mitenkään ja en ole sekuntiakaan reenannut noihin osioihin (en ole edes varma mitkä osiot itsellä olisi :D), niin ei varmaan kannata lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää lannistuko alanvaihtajat. Pääsin itse pelkällä pääsykokeella yliopistoon, jossa oli 80% ensikertalaiskiintiö. Ja en tod ole mikään nero, mutta luin paljon alan kirjallisuutta ja kävin avoimessa pari kurssia ennen pääsykokeita.
Juu, todistusvalinnoissa pelkillä varasijoilla, mutta kokeeseen minä luotankin eniten. Valmennuskurssin materiaalit käyty läpi ja vanhoja taitoja kerrattu. Harjoituskoetilanteissa tullut noin 70/100 ja nyt kokeessa aion käyttää joka ikisen minuutin kokeeseen. Ensimmäisenä tehdään ne osiot, mistä voi odottaa hyviä pisteitä, jos hyvin käy niin täysiä: Tunneäly, etiikka, äidinkieli ja päätöksentekotaidot. Englannista sitten puolet pisteistä ja matikasta raavitaan ne muutamat pisteet. Lisäksi pitää muistaa, että ne todistusvalinnalla päässeet ovat pois nyt kokeista, vähemmän kilpailua!
Totta, että kilpailua on vähemmän, mutta eihän se opiskelupaikan saanti sitä automaattisesti tarkoita, etteikö osallistuisi kokeeseen. Ei ne kaikki todistusvalinnalla opiskelupaikkaa saaneet kuitenkaan päässeet sinne ykköshakukohteeseensa. Mutta joo, jokainen pois jäänyt kilpailija on tietysti oman opiskelupaikan saannin kannalta plussaa.
Jep. Todistusvalinnalla sisään, mutta kokeeseen meen. Vasta heinäkuussa näkee, että minne pääsen. Sori varasijojen odottajat :D
Oliko matikassa paljon yhtälöitä? Geometriaa?
Voisko joku ottaa kuvakaappaukset kysymyksistä. Ois kiva nähdä mitä kysytään. Tiedenkin julkaista vasta kun kaikkien kokeet on ohi.
Ei ollu geometriaa vissii ollenkaa mut matikka oli helppoo verrattuna englantii joka on mulle ollu kaikista helpoin aine aina ja nyt en ollu mistää täysin varma melkein :D
Älkääpä jakako vastauksia ja kysymyksiä, jotta on kaikilla tasa-arvoinen mahdollisuus.
Saako osioiden välillä pitää taukoa? Saako kokeen aikana juoda tai syödä?
Menen sote-alan kokeeseen keskiviikkona, ja olen tässä yrittänyt miettiä, mikä olisi paras järjestys eri osioille. Esim. matematiikka ja päätöksentekotaidot vaativat aivan erilaista keskittymistä kuin etiikka ja tunneäly. Yritän järjestellä nämä eri osiot niin, että pääkoppa saa mukavaa vaihtelua eikä väsymys iske väärällä hetkellä.
Tottakai jos joku käynyt,niin voi jakaa meille vinkkejä. Kiitos jo etukäteen 😊
Tuleeko englannin kaikista osioista miinuspisteet? voisiko veikkaamalla saada edes sen tarvittavan puoli pistettä?
Matikassa oli yhtälöitä ja maitopurkkitehtävä. Englannissa oli mikä tarkoittaa samaa ja luetunymmärtämistä. Päätöksentekotaidoissa sukunimihommia. Haen bioanalyytikoksi.
Itselläni huomenna koe. Ahdistaa ja jännittää
Vierailija kirjoitti:
Menen sote-alan kokeeseen keskiviikkona, ja olen tässä yrittänyt miettiä, mikä olisi paras järjestys eri osioille. Esim. matematiikka ja päätöksentekotaidot vaativat aivan erilaista keskittymistä kuin etiikka ja tunneäly. Yritän järjestellä nämä eri osiot niin, että pääkoppa saa mukavaa vaihtelua eikä väsymys iske väärällä hetkellä.
Mulla on myös sote-alan koe keskiviikkona! Oma järjestykseni on etiikka, tunneäly, matematiikka, päätöksenteko, äidinkieli ja englanti. Helpoimmat ensin ja vaikeimmat viimeiseksi. Kahdesta ekasta ei tule miinuksia niin voi rauhassa keskittyä olennaiseen (ilman että joutuu taktikoimaan). Moni varmasti kommentoisi tähän, että ei kannata vaikeimpia jättää viimeiseksi. Vaikeimmat (tai no vaikeimman) jätän viimeiseksi, jottei totaalinen epäonnistuminen ja siitä seuraava lamaantuminen pääse häiritsemään tulevia osioita. :D
Näkyykö kokeessa missä tulee miinus pisteet väärästä vastauksesta. yhtälöt tuottas kyllä vaikeuksia 😑
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös sote-alan koe keskiviikkona! Oma järjestykseni on etiikka, tunneäly, matematiikka, päätöksenteko, äidinkieli ja englanti. Helpoimmat ensin ja vaikeimmat viimeiseksi. Kahdesta ekasta ei tule miinuksia niin voi rauhassa keskittyä olennaiseen (ilman että joutuu taktikoimaan). Moni varmasti kommentoisi tähän, että ei kannata vaikeimpia jättää viimeiseksi. Vaikeimmat (tai no vaikeimman) jätän viimeiseksi, jottei totaalinen epäonnistuminen ja siitä seuraava lamaantuminen pääse häiritsemään tulevia osioita. :D
Hei, mulla lähes sama järjestys! Tosin ajattelin ottaa tunneälyn matematiikan ja päätöksentekotaitojen väliin välipalaksi. Ymmärrän sun taktiikan! Yritin eilen tehdä tuolla järjestyksellä (ja sun taktiikalla) oman harjoituskokeen noudattaen kokeen aikarajoja MASKI KASVOILLA. Oikeasti suostittelen kokeilemaan maskin kanssa! Kahdessa vikassa osiossa ei meinannut enää ajatus kulkea, kun maskin läpi hengitteli. Onnea matkaan! :)
T. 172
Maskihan on suositus ei voi pakottaa.
Näkyykö koejärjestelmässä kuluva aika? Ja onko esim. matematiikassa oma ajastin ja opetuskielessä omansa? Entä voiko ylimääräisen 10 minuutin kulumista seurata mitenkään? Huh, jännittää!