AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
Kannattaako maantiedettä opiskelleen (ylempi korkeakoulututkinto) hakea sairaanhoitajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako maantiedettä opiskelleen (ylempi korkeakoulututkinto) hakea sairaanhoitajaksi?
Jos haluaa olla sairaanhoitaja. Kyllä sillä helpommin työllistyy, mutta kyllä mantsakin aivan riittävän hyvin työllistää.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku haluaa opiskella sairaanhoitajaksi. Otan osaa jo etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
---
Saatat turhautua
Vierailija kirjoitti:
Entä jos lukisit sosiaalityön aineopinnot ja hakisit maisterihaussa sinne?
Valmistuisit nopeasti toiseen akateemiseen ammattiin.
Jos matikassa on esim että paljonko 20% on 50stä niin riittääkö siihen pelkkä vastaus vai pitääkö laittaa myös laskukaava näkyviin?
Vierailija kirjoitti:
Jos matikassa on esim että paljonko 20% on 50stä niin riittääkö siihen pelkkä vastaus vai pitääkö laittaa myös laskukaava näkyviin?
Ne on vaan monivalintoja.
Miten harjoitella englantia jos on huono siinä ja kuulemma englannin osio ollut vaativa? Mitå aiheialueita ja tekstilajeja/tyyppejä ollut aiemmissa kokeissa? Entä äidinkieli?
Miksi estenomitkin tekevät eettiset taidot ja tunnetaidot?
Vierailija kirjoitti:
Suurimpia jännityksen aiheita: Tulenko kipeäksi ennen koetta, enkä pääse osallistumaan ollenkaan. Altistunko koronalle? Toimiiko tietokone, toimiiko netti? Saanko tarpeeksi paperia muistiinpanoja varten? Saanko ottaa kumin mukaan? Tuleeko pissahätä monta kertaa kokeen aikana JA pääsenkö englannista läpi?! Olen harjoitellut pääsykoetta varten jo 9 kk. Harjoituspääsykokeita olen tehnyt 7, kahdella eri valmennuskurssilla. Ovat menneet todella hyvin ja lähden luottavaisin mielin kokeeseen, mutta englanti jännittää...
Minäkin stressasin englannin valintakoetta, enkä olisi ikinä päässyt sitä läpi. Sain paikan ammattikoulutodistuksella. Amiksessa englannin taso ei ole ihan samaa kuin lukiossa, joten ne jotka kirjoittivat englannista esim C ovat varmasti parempia kuin minä, mutta eivät välttämättä saaneet amk-opiskelupaikkaa. Saa korjata, jos C papereilla sai amk-opiskelupaikan. Ammattikoulussa taso on erittäin heikkoa ja parhaan arvosanan saa ihan yleissivistyksellä ja osallistumisella. Tähän lisäksi ensikertailuus niin pääsin sisään, vaikka monet lukiossa paremmin suorittaneet jäivät ilman paikkaa. Mitä mieltä tästä?
Ja tämä oli minulta ihan tietoinen valinta, sillä minun lukiopapereilla en olisi päässyt koskaan mihinkään sisään, mutta koen sen silti olevan vähän epäreilua. Vaaditaanhan amk:ssa paljon muutakin osaamista kuin matikka ja kielet, mutta valintakokeen kautta kielissä tai matikassa heikosti menestyvät eivät pääse opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten harjoitella englantia jos on huono siinä ja kuulemma englannin osio ollut vaativa? Mitå aiheialueita ja tekstilajeja/tyyppejä ollut aiemmissa kokeissa? Entä äidinkieli?
Aihealuetta ei voi mitenkään ennakoida. Viime vuonna kun valintakoe oli kaksiosainen, oli ekassa vaiheessa aiheena tieteellinen tutkimus tekoälyyn liittyvistä sovellutuksista ja teoreettisesta tutkimuksesta. Toisessa vaiheessa aihe käsitteli sosiaalista mediaa (muistaakseni Twitteriä) ja ihmisten kollektiivista käyttäytymistä somessa.
Tekstien pituus oli noin kaks A4:sta. Lopussa on monivalintakysymyksiä mm. siitä, mikä on tekstin keskeisin sanoma. Vaihtoehdot on vähän sellaisia, että mikä vaan olis voinut olla oikea vastaus, joten siinä pitää oikeasti sisäistää se teksti, että erottaa pääaiheen sivuaiheista. Lisäks tehtävissä piti tietää tekstissä esiintyville sanoille synonyymeja ja selittää, mitä joku tietty sana tarkoittaa (yks tais olla esimerkiks "omitted" eli jättää pois/jättää huomiotta). Nämä kaikki oli myöskin monivalintakysymyksiä.
Tekstit voi kyllä olla hankalia, jos ei ole tottunut lukee englanninkielisiä artikkeleita tai minkäänlaisia tutkimuksia, joten vain erilaisiin aiheisiin ja tutkimuksiin perehtymällä voi kasvattaa omaa sanavarastoa ja luetun ymmärtämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimpia jännityksen aiheita: Tulenko kipeäksi ennen koetta, enkä pääse osallistumaan ollenkaan. Altistunko koronalle? Toimiiko tietokone, toimiiko netti? Saanko tarpeeksi paperia muistiinpanoja varten? Saanko ottaa kumin mukaan? Tuleeko pissahätä monta kertaa kokeen aikana JA pääsenkö englannista läpi?! Olen harjoitellut pääsykoetta varten jo 9 kk. Harjoituspääsykokeita olen tehnyt 7, kahdella eri valmennuskurssilla. Ovat menneet todella hyvin ja lähden luottavaisin mielin kokeeseen, mutta englanti jännittää...
Minäkin stressasin englannin valintakoetta, enkä olisi ikinä päässyt sitä läpi. Sain paikan ammattikoulutodistuksella. Amiksessa englannin taso ei ole ihan samaa kuin lukiossa, joten ne jotka kirjoittivat englannista esim C ovat varmasti parempia kuin minä, mutta eivät välttämättä saaneet amk-opiskelupaikkaa. Saa korjata, jos C papereilla sai amk-opiskelupaikan. Ammattikoulussa taso on erittäin heikkoa ja parhaan arvosanan saa ihan yleissivistyksellä ja osallistumisella. Tähän lisäksi ensikertailuus niin pääsin sisään, vaikka monet lukiossa paremmin suorittaneet jäivät ilman paikkaa. Mitä mieltä tästä?
Ja tämä oli minulta ihan tietoinen valinta, sillä minun lukiopapereilla en olisi päässyt koskaan mihinkään sisään, mutta koen sen silti olevan vähän epäreilua. Vaaditaanhan amk:ssa paljon muutakin osaamista kuin matikka ja kielet, mutta valintakokeen kautta kielissä tai matikassa heikosti menestyvät eivät pääse opiskelemaan.
Olen myös ammattikoulu taustainen, ja valmistunut yli 10 vuotta sitten, joten todistukseni ei ole validi todistusvalinnassa. Olen mielestäni englannissa kohtalainen, ymmärrän paremmin kuin puhun/kirjoitan. Olen kuluneen vuoden ajan yrittänyt kartuttaa sanavarastoani ja lukea englanninkielisiä artikkeleita tehostaakseni lukunopeuttani. Silti pelkään ettei se riitä, tavoitteeni on päästä englannista läpi ja loistaa kaikessa muussa. Haen myös alalle jonne on vaikea päästä. Jos valintakokeella ei tärppää, kokeilen vielä avoimen väylän kautta.
Veikkauksia paljonko SOTELI-alojen valintakoe pisterajat nousee tunneälytaitojen ja koronan vuoksi? Luulen että oma hakukohteeni edellyttää 80/100. Viime vuonna raja oli 58/80. Harjoituspääsykokeiden tulosten mukaan ei pitäisi tuottaa ongelmaa, mutta tositilanne on taas aivan eri asia!
Terkuin tuo jota lainasit viestisi alussa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ja milloin menette tekemään koetta? Jännittääkö jo?
Ite yritän vielä kertailla matematiikan osiota varten viikonloppuna, mut heti maanantaina aamulla jo koe edessä Messukeskuksessa.
Olis ens torstaina Karelian kampuksella, mutta jätän väliin. Tai en missään vaiheessa edes ajatellut kokeen tekoa, kun 1. ja 2. kohteilla on omat kokeet ja olin aika varma pääsystäni 3. kohteeseen ilman amk-valintakoettakin (pääsin).
Tämmöinen nollapostaus tähän väliin. :D Mutta eikun tsemppiä vaan!
Tein ihan samoin! Sain todistuksella paikan 3. hakukohteeseen ja 2 muuhun oli omat valintakokeensa, ilman matikkaa, englantia yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ammattikoulu taustainen, ja valmistunut yli 10 vuotta sitten, joten todistukseni ei ole validi todistusvalinnassa. Olen mielestäni englannissa kohtalainen, ymmärrän paremmin kuin puhun/kirjoitan. Olen kuluneen vuoden ajan yrittänyt kartuttaa sanavarastoani ja lukea englanninkielisiä artikkeleita tehostaakseni lukunopeuttani. Silti pelkään ettei se riitä, tavoitteeni on päästä englannista läpi ja loistaa kaikessa muussa. Haen myös alalle jonne on vaikea päästä. Jos valintakokeella ei tärppää, kokeilen vielä avoimen väylän kautta.
Veikkauksia paljonko SOTELI-alojen valintakoe pisterajat nousee tunneälytaitojen ja koronan vuoksi? Luulen että oma hakukohteeni edellyttää 80/100. Viime vuonna raja oli 58/80. Harjoituspääsykokeiden tulosten mukaan ei pitäisi tuottaa ongelmaa, mutta tositilanne on taas aivan eri asia!
Terkuin tuo jota lainasit viestisi alussa. :)
Sote-alat tuntuvat olevan todella suosittuja, sinne vaikea päästä kenen vaan, varsinkin sinun tilanteessa, jos ainoa tapa (ainakin tänä vuonna) on valintakoe. Ensikertalaisuudesta et sanonut mitään, joten jos olet vielä alanvaihtaja amk:ssa niin olet kyllä todella epätasa-arvoisessa asemassa muihin hakijoihin nähden, mutta 9kk opiskelusta on varmasti paljon hyötyä. Onnea kokeeseen! Ymmärrän jännityksesi, ehdin 2kk stressata samoja asioita, kun en voinut olla varma opiskelupaikasta todistuksella.
Terkuin aiempi amis 😄
Vierailija kirjoitti:
Hain laitoshuoltaja AMK. Pääsykokeet olivat melko vaikeat, piti mm. muistaa 25 teollisuus saippuamerkkiä ulkoa.
Joo-o, varmasti hait.
Laitoshuoltaja on ammattitutkinto eli toisen asteen tutkinto.
Tänään sitten lähtee! Kaikki kehut ja rutinat tänne. Erityisesti kiinnostaa uutena osiona tunneälytaidot!
Älkää lannistuko alanvaihtajat. Pääsin itse pelkällä pääsykokeella yliopistoon, jossa oli 80% ensikertalaiskiintiö. Ja en tod ole mikään nero, mutta luin paljon alan kirjallisuutta ja kävin avoimessa pari kurssia ennen pääsykokeita.
Vierailija kirjoitti:
Älkää lannistuko alanvaihtajat. Pääsin itse pelkällä pääsykokeella yliopistoon, jossa oli 80% ensikertalaiskiintiö. Ja en tod ole mikään nero, mutta luin paljon alan kirjallisuutta ja kävin avoimessa pari kurssia ennen pääsykokeita.
Juu, todistusvalinnoissa pelkillä varasijoilla, mutta kokeeseen minä luotankin eniten. Valmennuskurssin materiaalit käyty läpi ja vanhoja taitoja kerrattu. Harjoituskoetilanteissa tullut noin 70/100 ja nyt kokeessa aion käyttää joka ikisen minuutin kokeeseen. Ensimmäisenä tehdään ne osiot, mistä voi odottaa hyviä pisteitä, jos hyvin käy niin täysiä: Tunneäly, etiikka, äidinkieli ja päätöksentekotaidot. Englannista sitten puolet pisteistä ja matikasta raavitaan ne muutamat pisteet. Lisäksi pitää muistaa, että ne todistusvalinnalla päässeet ovat pois nyt kokeista, vähemmän kilpailua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, todistusvalinnoissa pelkillä varasijoilla, mutta kokeeseen minä luotankin eniten. Valmennuskurssin materiaalit käyty läpi ja vanhoja taitoja kerrattu. Harjoituskoetilanteissa tullut noin 70/100 ja nyt kokeessa aion käyttää joka ikisen minuutin kokeeseen. Ensimmäisenä tehdään ne osiot, mistä voi odottaa hyviä pisteitä, jos hyvin käy niin täysiä: Tunneäly, etiikka, äidinkieli ja päätöksentekotaidot. Englannista sitten puolet pisteistä ja matikasta raavitaan ne muutamat pisteet. Lisäksi pitää muistaa, että ne todistusvalinnalla päässeet ovat pois nyt kokeista, vähemmän kilpailua!
Totta, että kilpailua on vähemmän, mutta eihän se opiskelupaikan saanti sitä automaattisesti tarkoita, etteikö osallistuisi kokeeseen. Ei ne kaikki todistusvalinnalla opiskelupaikkaa saaneet kuitenkaan päässeet sinne ykköshakukohteeseensa. Mutta joo, jokainen pois jäänyt kilpailija on tietysti oman opiskelupaikan saannin kannalta plussaa.
Hain laitoshuoltaja AMK. Pääsykokeet olivat melko vaikeat, piti mm. muistaa 25 teollisuus saippuamerkkiä ulkoa.