Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AMK valintakoe kevät 2021

Vierailija
14.12.2020 |

Hei !

Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?

Kommentit (2485)

Vierailija
121/2485 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimpia jännityksen aiheita: Tulenko kipeäksi ennen koetta, enkä pääse osallistumaan ollenkaan. Altistunko koronalle? Toimiiko tietokone, toimiiko netti? Saanko tarpeeksi paperia muistiinpanoja varten? Saanko ottaa kumin mukaan? Tuleeko pissahätä monta kertaa kokeen aikana JA pääsenkö englannista läpi?! Olen harjoitellut pääsykoetta varten jo 9 kk. Harjoituspääsykokeita olen tehnyt 7, kahdella eri valmennuskurssilla. Ovat menneet todella hyvin ja lähden luottavaisin mielin kokeeseen, mutta englanti jännittää...

Mistä olet harjoituskokeita tehnyt? Itsekin vähän harkitsen pitäisikö jokin harjoituskoe ostaa, mutta tuntuu kalliilta..

Vierailija
122/2485 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimpia jännityksen aiheita: Tulenko kipeäksi ennen koetta, enkä pääse osallistumaan ollenkaan. Altistunko koronalle? Toimiiko tietokone, toimiiko netti? Saanko tarpeeksi paperia muistiinpanoja varten? Saanko ottaa kumin mukaan? Tuleeko pissahätä monta kertaa kokeen aikana JA pääsenkö englannista läpi?! Olen harjoitellut pääsykoetta varten jo 9 kk. Harjoituspääsykokeita olen tehnyt 7, kahdella eri valmennuskurssilla. Ovat menneet todella hyvin ja lähden luottavaisin mielin kokeeseen, mutta englanti jännittää...

Mistä olet harjoituskokeita tehnyt? Itsekin vähän harkitsen pitäisikö jokin harjoituskoe ostaa, mutta tuntuu kalliilta..

Katsele noita maksuttomia materiaaleja, niitä on vaikka kuinka. Etenkin Youtuben puolelta löytyy niin tavallisilta tubettajilta kuin opoilta ja opettajiltakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/2485 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin Valmennuskeskuksen ja Ammattikorkeavalmennuksen tehtäväpaketit, niihin sisältyy nuo harjoituspääsykokeet.

Vierailija
124/2485 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuossa valintakokeessa, saakohan bluetooth hiirtä käyttää?

Ymmärrän, ettei esim. älykelloa saa pitää, mutta entäs tuollainen hiiri? Nopeuttaisi vastaamista kun tuo koneen oma hiiri on niin kökkö.

Ja netti varmaan tulee koulun puolesta?

Kaikkea sitä miettiikin iltaisin ennen kuin nukahtaa :D Huomaa, että pääsykokeisiin on enää viisi päivää..

Vierailija
125/2485 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuossa valintakokeessa, saakohan bluetooth hiirtä käyttää?

Ymmärrän, ettei esim. älykelloa saa pitää, mutta entäs tuollainen hiiri? Nopeuttaisi vastaamista kun tuo koneen oma hiiri on niin kökkö.

Ja netti varmaan tulee koulun puolesta?

Kaikkea sitä miettiikin iltaisin ennen kuin nukahtaa :D Huomaa, että pääsykokeisiin on enää viisi päivää..

Kannattaa lukea hyvin sieltä https://www.ammattikorkeakouluun.fi/hakijalle/valintatavat/amk-valintak…

"Valintakoetilaan saa tuoda ainoastaan kannettavan tietokoneen ja suljetun matkapuhelimen. Langattomia verkkoyhteyksiä hyödyntäviä laitteita, esimerkiksi Bluetooth-yhteyksiä käyttäviä hiiriä, näppäimistöjä, älykelloja tai aktiivisuusrannekkeita ei saa tuoda koetilaan. Voit halutessasi ottaa mukaan erillisen langallisen hiiren."

Vierailija
126/2485 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttämättä ymmärrä, miksi tunneälytaidot lisättiin tänä vuonna mukaan kokeeseen. Kaiketi paikkaamaan vanhoja haastatteluja. Yhtä kaikki se saattaa minua auttaa kokeessa. Se, äidinkieli, etiikka ja päätöksenteko ovat ehdottomasti vahvuuteni kokeessa. Harjoituskoetilanteissa lähelle täysiä pisteitä. Englannissa saan noin puolet oikein ja matikasta tuskaisesti muutaman hikisen pisteen. Hylkäämisvaaraa ei ole kuitenkaan ollut. 

Viime vuonna hakukohteeni alimmat pisterajat olivat koulusta riippuen 30-48 pistettä. Ei se nyt ihan mahdoton raja ole, kunhan yrittää täysiä ja ei tee koetta liian rivakasti. 

Vierailija
127/2485 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan jo tehnyt AMK valintakoetta tänävuonna esim. Messukeskuksen megavalinnoissa (Metropolia, Haaga-Helia, Laurea)? Ja millaisia tehtäviä kokeessa on ollut?

Vierailija
128/2485 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin noi varasijat liikkuu? Vai milloin ne päivitetään ? Onko jollakin liikkunu

Vierailija
129/2485 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittyy kerran päivässä, yleensä aamupäivisin. Itsellä hakukohteesta riippuen liikkunut 1-3 pykälää yhteensä tähän mennessä.

Vierailija kirjoitti:

Milloin noi varasijat liikkuu? Vai milloin ne päivitetään ? Onko jollakin liikkunu

Vierailija
130/2485 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMKin valintakokeet alkaa 31.5...

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan jo tehnyt AMK valintakoetta tänävuonna esim. Messukeskuksen megavalinnoissa (Metropolia, Haaga-Helia, Laurea)? Ja millaisia tehtäviä kokeessa on ollut?

Vierailija
131/2485 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jamkista tullut vielä kellekään tuloksia?

Eilen oli itsellä näkyvissä todistusvalinnan tulos tai siis se, että tarjottiin yo-todistuksella opiskelupaikkaa. Kaverilla, joka haki samaan paikkaan, mutta todistuspisteet ei riittäneet, ei ollut vielä mitään näkyvissä opintopolussa. Pääsin siis Jamkille kuntoutuksen ohjaajaksi (monimuoto).

Vierailija
132/2485 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ja milloin menette tekemään koetta? Jännittääkö jo? 

Ite yritän vielä kertailla matematiikan osiota varten viikonloppuna, mut heti maanantaina aamulla jo koe edessä Messukeskuksessa.

Vierailija
133/2485 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite yritän vielä kertailla matematiikan osiota varten viikonloppuna, mut heti maanantaina aamulla jo koe edessä Messukeskuksessa.

Olis ens torstaina Karelian kampuksella, mutta jätän väliin. Tai en missään vaiheessa edes ajatellut kokeen tekoa, kun 1. ja 2. kohteilla on omat kokeet ja olin aika varma pääsystäni 3. kohteeseen ilman amk-valintakoettakin (pääsin).

Tämmöinen nollapostaus tähän väliin. :D Mutta eikun tsemppiä vaan!

Vierailija
134/2485 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oamkilla olis koe ensi perjantaina. Hieman kaduttaa miksi menin valitsemaan koepäivän vasta perjantaille, jännittää ja haluaisin sen vaan nopeasti alta pois mielummin jo alkuviikosta.. :D

Vielä olisi tarkoitus kertailla hieman, mutta hieman jo alkaa väsymys painaa kun samoja asioita käynyt useaan kertaan läpi.. Kokeessa eniten jännittää ajankäyttö, osaako tehtäviä tehdä tarpeeksi nopeaan tahtiin vai tuleeko kiire tai jääkö osa hitauden takia tekemättä..

Tsemppiä kaikille kokeisiin!

Vierailija
135/2485 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valintakoe jännittää, mutta toisaalta haluaisin tehdä sen jo ns. alta pois. Aloittelin perusmatematiikan kertausta jo alkuvuodesta kun edellisistä opinnoista on jo pidempi aika. Nyt alkanut jo hiljalleen tulla ”kertausväsymys” eli ei jaksaisi enää oikein lukea kokeisiin..

Onko kukaan menossa valintakokeisiin niin, ettei ole ensimmäinen kerta? Itse olen ensimmäistä kertaa menossa, aiemmin ollut pääsykokeissa joskus 2013 kun olivat vielä koulukohtaiset..

Sellainen typerä kysymys, oletteko kuinka aikaisin olleet jo paikalla? Eli kauanko kannattaa varata ns. Valmistautumisaikaa paikan päällä..?

Mä tein viime vuonna ekaa kertaa ja menin sinne ilman, että oon käynyt edes lukiota, Amiskan opinnoistakin 10 vuotta aikaa, joten kaikki perusmatikat sun muut oli täysin unohtunu. Sain matikasta huonoimmat pisteet (joku 8/20) sekä pääsykokeen ekassa että tokassa vaiheessa (viime vuonna koe oli kaksiosainen, missä parhaiten menestyneet pääs jatkoon). Muut osiot oli vaativia, mutta helpohkoja. Kielissä kannattaa opetella silmäilyn taito, koska niitä tekstejä ei ollu aikaa lukea kunnolla läpi. Piti vaan löytää nopeesti oikeet vastaukset ja sisäistää se pääpointti. Ja pääsin siis sisään ykkösvaihtoehtooni, vaikka en ensin uskonut mahdollisuuksiini.

Mulla oli toisella paikkakunnalla se kakkosvaiheen pääsykoe, joten jouduin menee sinne jo hyvissä ajoin. Mitenkään erityisen ajoissa sinne ei kannata kuitenkaan mennä. Lopulta jonotettiin kaikki ulkona sisäänpääsyä. Ehkä joku 15 min etukäteen on ihan ok mennä. Ei se koe kuitenkaan ala ennen kuin kaikki on sisällä. Tsemppiä kokeeseen!

Vierailija
136/2485 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oamkilla olis koe ensi perjantaina. Hieman kaduttaa miksi menin valitsemaan koepäivän vasta perjantaille, jännittää ja haluaisin sen vaan nopeasti alta pois mielummin jo alkuviikosta.. :D

Vielä olisi tarkoitus kertailla hieman, mutta hieman jo alkaa väsymys painaa kun samoja asioita käynyt useaan kertaan läpi.. Kokeessa eniten jännittää ajankäyttö, osaako tehtäviä tehdä tarpeeksi nopeaan tahtiin vai tuleeko kiire tai jääkö osa hitauden takia tekemättä..

Tsemppiä kaikille kokeisiin!

Ajankäyttöön kannattaa kyl kiinnittää huomiota. Teillä taitaa onneks olla tänä vuonna normaali aika siinä kokeessa, kun taas viime vuonna meillä ne osioiden ajat lyheni alunperin ilmoitetuista. Matikka oli 30 min, äidinkieli ja looginen päättelykyky 20 min ja englanti vaan 15 minuuttia. Kielten tehtävissä oli ihan superpitkät tekstit ja niistä sitten useita erilaisia kysymyksiä plus pari muuta tehtävää. Mulla loppu ensimmäisessä vaiheessa enkusta aika kesken ja toisessa vaiheessa matikasta. Pääsin joka tapauksessa sisään, joten jos aika loppuu, niin ei sekään välttämättä oo katastrofi. Mutta ei kannata liian tarkasti alkaa lukemaan niitä tekstejä, vaan koettaa ettiä vastaukset vaan mahdollisimman nopeesti silmäillen. Jos teillä siis on samantyyppiset tehtävät kuin meillä. Onnea matkaan!

Vierailija
137/2485 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintakoe jännittää, mutta toisaalta haluaisin tehdä sen jo ns. alta pois. Aloittelin perusmatematiikan kertausta jo alkuvuodesta kun edellisistä opinnoista on jo pidempi aika. Nyt alkanut jo hiljalleen tulla ”kertausväsymys” eli ei jaksaisi enää oikein lukea kokeisiin..

Onko kukaan menossa valintakokeisiin niin, ettei ole ensimmäinen kerta? Itse olen ensimmäistä kertaa menossa, aiemmin ollut pääsykokeissa joskus 2013 kun olivat vielä koulukohtaiset..

Sellainen typerä kysymys, oletteko kuinka aikaisin olleet jo paikalla? Eli kauanko kannattaa varata ns. Valmistautumisaikaa paikan päällä..?

Mä tein viime vuonna ekaa kertaa ja menin sinne ilman, että oon käynyt edes lukiota, Amiskan opinnoistakin 10 vuotta aikaa, joten kaikki perusmatikat sun muut oli täysin unohtunu. Sain matikasta huonoimmat pisteet (joku 8/20) sekä pääsykokeen ekassa että tokassa vaiheessa (viime vuonna koe oli kaksiosainen, missä parhaiten menestyneet pääs jatkoon). Muut osiot oli vaativia, mutta helpohkoja. Kielissä kannattaa opetella silmäilyn taito, koska niitä tekstejä ei ollu aikaa lukea kunnolla läpi. Piti vaan löytää nopeesti oikeet vastaukset ja sisäistää se pääpointti. Ja pääsin siis sisään ykkösvaihtoehtooni, vaikka en ensin uskonut mahdollisuuksiini.

Mulla oli toisella paikkakunnalla se kakkosvaiheen pääsykoe, joten jouduin menee sinne jo hyvissä ajoin. Mitenkään erityisen ajoissa sinne ei kannata kuitenkaan mennä. Lopulta jonotettiin kaikki ulkona sisäänpääsyä. Ehkä joku 15 min etukäteen on ihan ok mennä. Ei se koe kuitenkaan ala ennen kuin kaikki on sisällä. Tsemppiä kokeeseen!

Koe alkaa klo 14 ja ilmoittautuminen alkaa klo 13. Riittääkö, että menee paikan päälle klo 13 vai miten tuo tunti ennen kokeen alkua on suunniteltu?

Vierailija
138/2485 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koe alkaa klo 14 ja ilmoittautuminen alkaa klo 13. Riittääkö, että menee paikan päälle klo 13 vai miten tuo tunti ennen kokeen alkua on suunniteltu?

Meillä ainakin siinä jonottamisessa meni oma aikansa, joten se on varmaan melko se ja sama, kuluttaako sen tunnin jonossa vai siellä luokassa istuen. Jonotettiin siis ulkona, mentiin aulaan, näytettiin henkkarit ja qr-koodi ja sit mentiin luokkaan istumaan ja oottamaan, et kaikki on paikalla. En siis menis hirveesti ennen klo 13 paikalle, enkä hätääntyis, vaikka myöhästyisinkin tuosta ilmoittautumisen aloitusajasta hieman :)

-Tuo aiempi vastaaja-

Vierailija
139/2485 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, saakohan tuossa kokeessa käyttää tekstistä etsimiseen ctrl F toimintoa.. Helpottaisi edes hieman mikäli kielten tehtävien tekstit ovat pitkiä.

Vierailija
140/2485 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, saakohan tuossa kokeessa käyttää tekstistä etsimiseen ctrl F toimintoa.. Helpottaisi edes hieman mikäli kielten tehtävien tekstit ovat pitkiä.

Mä mietin ihan samaa, kun tein koetta, mutta en enää muista, käytinkö hakua vai en. Muistaakseni en, koska pelkäsin, että se on kiellettyä ja tulee jotenkin ilmi. Meille sanottiin, että kokeessa on jotain ominaisuuksia, millä sitä pystytään valvomaan. En tosin tiedä, mitä se tarkoitti ja oliko tuollanen käytännössä edes mahdollista :D Mutta jotkuthan kerto kokeen jälkeen käyttäneensä esim. Google Translatoria ja laskinta siinä ekassa vaiheessa, mikä tehtiin kotoa käsin. Onneks tuli se kakkosvaihe sit myöhemmin, missä huijaaminen oli mahdotonta. Harmi vaan niille, keiden jatkoon pääsy tyssäs muiden huijaamisen takia. Mutta joo, eihän se hakutoiminto teoriassa ole huijaamista tai verrattavissa noihin ulkoisiin huijauskeinoihin.