Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK valintakoe kevät 2021

Vierailija
14.12.2020 |

Hei !

Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?

Kommentit (2485)

Vierailija
201/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Möykkä? Millainen?

Miksi kahden tunnin kohdalla?

Siis kun jengi sai alkoi lähtee jos oli valmis. 2 tuntia alkamisesta saa lähteä. Neljälläkin osiolla kuitenkin vielä tossa vaiheessa osalla kesken. Itse halusin käyttää kaiken ajan noihin ja tarkistelin rauhassa. Niin sit viimeisen osion juuri aloitin ja alkoi 10min kestänyt lähtöshow osalla.

Kannattaa olla siis nopea ja tehdä alle 2h

Vierailija
202/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä muita joilla on jo pää aivan turrana kaikesta laskemisesta ym.. Huhhuh tuntuu että muistaako sitä ees mitään enää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako osioiden välillä pitää taukoa? Saako kokeen aikana juoda tai syödä?

Menen sote-alan kokeeseen keskiviikkona, ja olen tässä yrittänyt miettiä, mikä olisi paras järjestys eri osioille. Esim. matematiikka ja päätöksentekotaidot vaativat aivan erilaista keskittymistä kuin etiikka ja tunneäly. Yritän järjestellä nämä eri osiot niin, että pääkoppa saa mukavaa vaihtelua eikä väsymys iske väärällä hetkellä.

Saa pitää taukoa, mutta kokonaisaika kuluu kuitenkin. Se sitten näkyy siellä loppupäässä jos ei ole saanut tehtyä tarpeeksi nopeasti tehtäviä.

Vierailija
204/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meteli Helsingin Messukeskuksessa oli ihan järkyttävää. Ei mitään mahdollisuutta keskittyä kokeeseen kun koko ajan tulee kovaäänisiä kuulutuksia. Pitäisi myös olla niin, että kaikki istuvat koko koeajan paikallaan, kamala meteli siitä kun porukkaa alkoi poistua paikalta.

Vierailija
205/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä muita joilla on jo pää aivan turrana kaikesta laskemisesta ym.. Huhhuh tuntuu että muistaako sitä ees mitään enää

Veikkaan että valtaosalla sama. Jännityksen purkautuminen, "adrenaliinipärinän" päättyminen jne. tekee tuon.

Mulla iskee hyvin usein passiivinen ja kuumeinen olo, jos pitää joku useita tunteja kestävä tentti tai muu pitkää yhtäjaksoista ja intensiivistä keskittymistä vaativa homma tehdä.

Vierailija
206/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menen sote-alan kokeeseen keskiviikkona, ja olen tässä yrittänyt miettiä, mikä olisi paras järjestys eri osioille. Esim. matematiikka ja päätöksentekotaidot vaativat aivan erilaista keskittymistä kuin etiikka ja tunneäly. Yritän järjestellä nämä eri osiot niin, että pääkoppa saa mukavaa vaihtelua eikä väsymys iske väärällä hetkellä.

Saa pitää taukoa, mutta kokonaisaika kuluu kuitenkin. Se sitten näkyy siellä loppupäässä jos ei ole saanut tehtyä tarpeeksi nopeasti tehtäviä.

Onko todella näin? Ammattikorkeakouluun.fi tiedottaa seuraavaa: 

"Valintakokeen kullekin osiolle on määritelty tietty suoritusaika. Kun osiokohtainen aika tulee täyteen, osio sulkeutuu. Jos osio jää sinulta kesken, viimeisin versio tallentuu vastaukseksi. AMK-valintakokeen osiot voit suorittaa haluamassasi järjestyksessä, mutta jokainen avattu osio tulee suorittaa kerralla loppuun eikä osioon voi palata enää myöhemmin." 

Tämä ei toki suoraan vastaa kysymykseen tauoista, mutta antaa ymmärtää, että mainitsemaasi kokonaisaikaa ei varsinaisesti ole, vaan keskiössä ovat osiokohtaiset suoritusajat. 

Vierailija
207/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Valintakokeen kullekin osiolle on määritelty tietty suoritusaika. Kun osiokohtainen aika tulee täyteen, osio sulkeutuu. Jos osio jää sinulta kesken, viimeisin versio tallentuu vastaukseksi. AMK-valintakokeen osiot voit suorittaa haluamassasi järjestyksessä, mutta jokainen avattu osio tulee suorittaa kerralla loppuun eikä osioon voi palata enää myöhemmin." 

Tämä ei toki suoraan vastaa kysymykseen tauoista, mutta antaa ymmärtää, että mainitsemaasi kokonaisaikaa ei varsinaisesti ole, vaan keskiössä ovat osiokohtaiset suoritusajat. 

On kokonaisaika. 4 osiolla oli 2,5 tuntia joiden sisällä kaikki osiot tehtävä ja mahdolliset tauot pidettävä. Eli 15min taukoja jos koko ajan osioihin käyttää

Vierailija
208/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kokonaisaika. 4 osiolla oli 2,5 tuntia joiden sisällä kaikki osiot tehtävä ja mahdolliset tauot pidettävä. Eli 15min taukoja jos koko ajan osioihin käyttää

Huippua! Kiitos sinulle!

Vierailija
209/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimpia jännityksen aiheita: Tulenko kipeäksi ennen koetta, enkä pääse osallistumaan ollenkaan. Altistunko koronalle? Toimiiko tietokone, toimiiko netti? Saanko tarpeeksi paperia muistiinpanoja varten? Saanko ottaa kumin mukaan? Tuleeko pissahätä monta kertaa kokeen aikana JA pääsenkö englannista läpi?! Olen harjoitellut pääsykoetta varten jo 9 kk. Harjoituspääsykokeita olen tehnyt 7, kahdella eri valmennuskurssilla. Ovat menneet todella hyvin ja lähden luottavaisin mielin kokeeseen, mutta englanti jännittää...

Minäkin stressasin englannin valintakoetta, enkä olisi ikinä päässyt sitä läpi. Sain paikan ammattikoulutodistuksella. Amiksessa englannin taso ei ole ihan samaa kuin lukiossa, joten ne jotka kirjoittivat englannista esim C ovat varmasti parempia kuin minä, mutta eivät välttämättä saaneet amk-opiskelupaikkaa. Saa korjata, jos C papereilla sai amk-opiskelupaikan. Ammattikoulussa taso on erittäin heikkoa ja parhaan arvosanan saa ihan yleissivistyksellä ja osallistumisella. Tähän lisäksi ensikertailuus niin pääsin sisään, vaikka monet lukiossa paremmin suorittaneet jäivät ilman paikkaa. Mitä mieltä tästä?

Ja tämä oli minulta ihan tietoinen valinta, sillä minun lukiopapereilla en olisi päässyt koskaan mihinkään sisään, mutta koen sen silti olevan vähän epäreilua. Vaaditaanhan amk:ssa paljon muutakin osaamista kuin matikka ja kielet, mutta valintakokeen kautta kielissä tai matikassa heikosti menestyvät eivät pääse opiskelemaan.

No tuota, amiksen ja lukion käyneenä ammattikoulun enkku oli ei ole lähellekään sama kuin lukiossa. Vitosen sai kun osasi alkeet. Enkusta C on itse asiassa hyvä arvosana. Suomalaiset ovat niin hyviä enkussa, että ällän saadakseen pitää saada pisteitä n. 265-270/299. Ceehenkin vaadittiin tänä keväänä yli 200 pistettä eli sysihuonoilla taidoilla lukion enkusta on vaikea päästä edes läpi. Ja enkku mulla C, todistusvalinnalla suoraan sisään. Tosin muut arvosanat oli parempia.

Vierailija
210/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös sote-alan koe keskiviikkona! Oma järjestykseni on etiikka, tunneäly, matematiikka, päätöksenteko, äidinkieli ja englanti. Helpoimmat ensin ja vaikeimmat viimeiseksi. Kahdesta ekasta ei tule miinuksia niin voi rauhassa keskittyä olennaiseen (ilman että joutuu taktikoimaan). Moni varmasti kommentoisi tähän, että ei kannata vaikeimpia jättää viimeiseksi. Vaikeimmat (tai no vaikeimman) jätän viimeiseksi, jottei totaalinen epäonnistuminen ja siitä seuraava lamaantuminen pääse häiritsemään tulevia osioita. :D

Mä teen just toisin päin :) Päätöksentekotaidot ja matikka ekana - tiedän ettei ne tule menemään täysillä pisteillä, jää parempi maku kokeesta kun jätän helpommat hommat viimeiseksi :) heti kun saan sen matikan pois alta voin rentoutua ja keskittyä paremmin, jos jätän sen viimeiseksi, kaikki muutkin osiot menee pieleen.

Vierailija
211/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta kysymystä on matikan osiossa?

Vierailija
212/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin tänään, eikä kyllä Messukeskuksessa mitään ylimäärästä häiriötä ollut. Sen verran sanon että Muistakaa ottaa kynä mukaan matikkaa varten ja pukekaa kunnolla päälle, siellä on kylmä, todella kylmä.

Joku kysyi saako syödä tai juoda, niin kyllä saa.

Vierailija
213/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Onko pisteraja 100 vai 80?

Vierailija
214/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kysyn Soteli - kokeesta.

Vierailija
215/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin tänään, eikä kyllä Messukeskuksessa mitään ylimäärästä häiriötä ollut. Sen verran sanon että Muistakaa ottaa kynä mukaan matikkaa varten ja pukekaa kunnolla päälle, siellä on kylmä, todella kylmä.

Joku kysyi saako syödä tai juoda, niin kyllä saa.

Halli 1:ssä kuuluteltiin monta kertaa aamulla.

Vierailija
216/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun kokeessa ainakaan ollut mitään maitopurkkitehtävää. Tänään iltapäivä ryhmässä olin..

Vierailija
217/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija22 kirjoitti:

Aika kumma jos sotelin teit, ootko ihan varma et olit oikeessa paikassa?

Vierailija
218/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meteli Helsingin Messukeskuksessa oli ihan järkyttävää. Ei mitään mahdollisuutta keskittyä kokeeseen kun koko ajan tulee kovaäänisiä kuulutuksia. Pitäisi myös olla niin, että kaikki istuvat koko koeajan paikallaan, kamala meteli siitä kun porukkaa alkoi poistua paikalta.

Minkä alan koe ja koska oli?

Vierailija
219/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi estenomitkin tekevät eettiset taidot ja tunnetaidot?

Miksi alapeukku?

Vierailija
220/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija22 kirjoitti:

Aika kumma jos sotelin teit, ootko ihan varma et olit oikeessa paikassa?

No ainakin kaikki sotelin kokeet tein 😅🤣

Eikä sinne sisälle oteta kuin he joilla paikka varattuna 🤪