Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AMK valintakoe kevät 2021

Vierailija
14.12.2020 |

Hei !

Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?

Kommentit (2485)

Vierailija
101/2485 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jamkista tullut vielä kellekään tuloksia?

Vierailija
102/2485 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin aiemmilla kk-opinnoilla sairaanhoitajaksi. Pitäis uskaltaa tehdä päätös otanko paikan vastaan.

Onneksi olkoon! Itse jäin varasijoille, onneksi on vielä pääsykokeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/2485 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savonialta tullu tulokset (tai osa ainakin) kanssa.

Vierailija
104/2485 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan saanut vielä Seamkilta tuloksia?

Vierailija
105/2485 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valintakoe jännittää, mutta toisaalta haluaisin tehdä sen jo ns. alta pois. Aloittelin perusmatematiikan kertausta jo alkuvuodesta kun edellisistä opinnoista on jo pidempi aika. Nyt alkanut jo hiljalleen tulla ”kertausväsymys” eli ei jaksaisi enää oikein lukea kokeisiin..

Onko kukaan menossa valintakokeisiin niin, ettei ole ensimmäinen kerta? Itse olen ensimmäistä kertaa menossa, aiemmin ollut pääsykokeissa joskus 2013 kun olivat vielä koulukohtaiset..

Sellainen typerä kysymys, oletteko kuinka aikaisin olleet jo paikalla? Eli kauanko kannattaa varata ns. Valmistautumisaikaa paikan päällä..?

Vierailija
106/2485 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alanvaihto pk-seudulla on tehty käytännössä mahdottomaksi. Ei-ensikertalaisten on lähes mahdoton päästä minnekään, vaikka yo-todistus olisi keskivertoa parempikin. Eriarvoisuus on oikeasti lisääntynyt mm tässä opintoihin hakemisessa ihan reilusti. Kaikkien ihmisten oletetaan olevan töissä, ja koulutus nyt sattuu usein auttamaan siinä puuhassakin. Ensikertalaisten suosiminen on ajatuksena järjetön, koska kuka tahansa on ensikertalalainen vain kerran, ja tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa. Mitä yhteiskunta tai yksilö hyötyy siitä, että kiintiöllä pääsee opiskelemaan eli lähtökohtana on ihmisten luokittelu TAUSTANSA EI TAITOJENSA PERUSTEELLA?

Vierailija
107/2485 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja miten niin alakohtaisia pääsykokeita ei tarvita? Nykyiset amk-valintakokeet on kerrassaan typerä keksintö.  Tätä ei tarvitse edes perustella, mikäli ensimmäisen asteen yhtälö ja sosiaalista mediaa käsittelevä luetun ymmärtäminen mittaa yleisesti kaikkia amk-aloja.

Vierailija
108/2485 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

OJASTA ALLIKKOON kirjoitti:

Niin ja miten niin alakohtaisia pääsykokeita ei tarvita? Nykyiset amk-valintakokeet on kerrassaan typerä keksintö.  Tätä ei tarvitse edes perustella, mikäli ensimmäisen asteen yhtälö ja sosiaalista mediaa käsittelevä luetun ymmärtäminen mittaa yleisesti kaikkia amk-aloja.

Samaa mieltä sekä kiintiön, että pääsykoesysteemin kanssa.

Joillain aloilla vielä onneksi on alakohtaiset pääsykokeet, mutta noissa yhteiskokeissa ei ole mitään järkeä. Kun pääsykokeissa ei mitata hakukohteesi alan osaamista, ymmärtämistä tai sinne soveltumista, niin kaiken järjen mukaan tämä johtaa siihen, että porukka enemmissä määrin päätyy alalle, jossa eivät pärjää tai joka ei vastaa hakijan odotuksia -> hakija polttaa sitten ensikertalaisuuden tähän -> ensikertalaisuuskiintiön vuoksi alan vaihto vaikeaa -> jäät jumiin keskenjääneiden opintojen kanssa tai vaihtoehtoisesti saat paperit alalle, joka ei kiinnosta tai jossa et pärjää työelämässä. 

Itse saan nyt ensi kuussa amk-paperit alalle, josta mulla ei ole juurikaan työkokemusta ja johon pandemia on iskenyt helvetin rajusti. Töiden saanti on noiden tekijöiden vuoksi helvetin haastavaa. Ja vaikka pandemia onkin tällä hetkellä hellittämään päin, niin se voi hyvinkin lähteä käsistä taas esim. syksyllä, jonka vuoksi työttömyysjakso pitenee ja tätähän ei työnantajat ole koskaan katsoneet hyvällä. Siksi oma haaveeni olisi nyt päästä opiskelemaan uutta alaa + yrittää opintojen ohelle saada nykyisen alan töitä vaikka viikonlopuille tai illoille.

Mutta hankalaksi on kouluun pääsy tehty. Sain amispaperit 2014, mutta jostain syystä nuo eivät kelpaa yhteishaussa enää. Yo-paperit löytyy, ihan ok-arvosanoin, mutta ensikertalaiskiintiön vuoksi ok-arvosanoilla ei tee yhtään mitään. Savonia on käsittääkseni ainoa suomalainen korkeakoulu, joka onneksi ottaa opiskelijoita sisään aiempien korkeakouluopintojen perusteella (peräti hurjat 3 tyyppiä), mikä on realistisesti mun ainoita mahdollisuuksia päästä opiskelemaan. Silti sielläkin on nyt sellainen tilanne, että mulla on absoluuttiset maksimipisteet, ja silti olen varasijoilla - ja luonnollisesti edelläni on ensikertalaisia jämäpisteillä.

Melko turhauttavaa. Ymmärrän kyllä miksi ensikertalaiskiintiö on olemassa, mutta vastapainoksi pitäisi olla ei-ensikertalaiskiintiö tai sitten ensikertalaiskiintiön pitäisi olla joku max. 50% paikoista.

Vierailija
109/2485 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen hieman ensikertalaiskiintiötä vastaan. Menin ja otin aiemmin opiskelupaikan vastaan, mutta opintojen taso ja sisältö ei ole mitenkään linjassa sen suhteen, mitä Opintopolussa mainostivat, joten alanvaihtohan tässä on edessä. Hain Lapin AMK:ista opiskelupaikkaa, YO-todistuksesta irtosi 134 pistettä ja alimmat hyväksytyt pisteet olivat 116. Nyt olen kuitenkin varasijalla 19 ja koulun valintapalveluiden mukaan ei-ensikertalaisten alimmat hyväksytyt pisteet ovat 174. Käytännössähän tuo tarkoittaisi sitä, että jopa ilman kiintiöitä olisin jäänyt todistusvalinnan ulkopuolelle, mutta mielestäni on sulaa hölmöyttä ottaa ensikertalaiskiintiöllä sisään ihmisiä lähes 50 pistettä heikommilla arvosanoilla.

Vierailija
110/2485 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Savonia on käsittääkseni ainoa suomalainen korkeakoulu, joka onneksi ottaa opiskelijoita sisään aiempien korkeakouluopintojen perusteella (peräti hurjat 3 tyyppiä), mikä on realistisesti mun ainoita mahdollisuuksia päästä opiskelemaan. Silti sielläkin on nyt sellainen tilanne, että mulla on absoluuttiset maksimipisteet, ja silti olen varasijoilla - ja luonnollisesti edelläni on ensikertalaisia jämäpisteillä."

Tätä väylää pitäisi ehdottomasti hyödyntää muissakin korkeakouluissa. Täydellinen Savoniankaan malli ei ole, sillä sinne hyväksytään vain alle 10 vuotta vanhat opinnot. 

Vierailija
111/2485 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama! Äh, vähän elättelin toivoa, että josko sitä olisi päässyt ilman valintakoetta....

Vierailija
112/2485 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistusvalinnan pisterajat noussut ihan törkeesti tänä vuonna! Omiin hakukohteisiin nousi kaikissa 25-45 pisteellä :'D Olisin kaikkina aiempina vuosina päässyt todistuksella, nyt pääsykokeisiin -> Tosin niidenkin pisterajat varmaan nousee...

Vierailija
113/2485 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todistusvalinnan pisterajat noussut ihan törkeesti tänä vuonna! Omiin hakukohteisiin nousi kaikissa 25-45 pisteellä :'D Olisin kaikkina aiempina vuosina päässyt todistuksella, nyt pääsykokeisiin -> Tosin niidenkin pisterajat varmaan nousee...

Eikös ne pisterajat voi viel laskee vähä?

Vierailija
114/2485 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi varmasti vähän, mutta ei ole koskaan ollut noin korkealla edes näin alussa

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
115/2485 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kyllähän ne sitten enempi tai vähempi laskee valintakokeiden tulosten myötä. 

Vierailija
116/2485 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tamkis sairaanhoitaja 115 yo nyt ja viime keväänä 123 yo ,jos oikein katoin tosta osotteesta:

https://www.google.com/amp/s/opintoneuvoja.fi/1opintoblogi/sairaanhoita…

Vierailija
117/2485 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimpia jännityksen aiheita: Tulenko kipeäksi ennen koetta, enkä pääse osallistumaan ollenkaan. Altistunko koronalle? Toimiiko tietokone, toimiiko netti? Saanko tarpeeksi paperia muistiinpanoja varten? Saanko ottaa kumin mukaan? Tuleeko pissahätä monta kertaa kokeen aikana JA pääsenkö englannista läpi?! Olen harjoitellut pääsykoetta varten jo 9 kk. Harjoituspääsykokeita olen tehnyt 7, kahdella eri valmennuskurssilla. Ovat menneet todella hyvin ja lähden luottavaisin mielin kokeeseen, mutta englanti jännittää...

Vierailija
118/2485 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se matematiikan osio kuinka vaikea? Olen aivan surkea matematiikassa, eikä laskintakaan saa käyttää :(

Vierailija
119/2485 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se matematiikan osio kuinka vaikea? Olen aivan surkea matematiikassa, eikä laskintakaan saa käyttää :(

Yläasteen matikkaa.

Tuolla on paljon hyvää, maksutonta materiaalia.

https://www.youtube.com/c/matikkapirkko/

Vierailija
120/2485 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Matemaattisista osa-alueista painottuvat peruslaskutoimitukset, prosenttilaskut, ensimmäisen asteen yhtälöt, yksikkömuunnokset, geometria, matemaattis-looginen päättely sekä taulukoiden ja kuvaajien tulkinta."

Vierailija kirjoitti: