AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
Vierailija kirjoitti:
Liekö niin, että minä oon vanhin kaikista: 47-v. En ole ensikertalainen ja olen päässyt yhteen kouluun jo todistuksella. Mutta kaksi ylempää hakutoivetta ovat kokeen varassa. En välitä, vaikken niihin pääsisi, enkä usko että pääsen, koe oli minusta vaikea, ja edellisistä opinnoista kauan aikaa, joten valmennuskurssi olisi ollut enemmän kuin tarpeen.
Mihin hait?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muita vanhempia hakijoita? Itse olen jo 40v ja haen sairaanhoitajaksi. Kummityttöni opiskelee sairaanhoitajaksi ja hänen luokallaan on 60v vanhin opiskelija😀valintakokeissa en nähnyt juurikaan vanhempia hakijoita.
39 v ja sosionomiksi.
29v ja sosionomiksi, ensikertalaisena. Mihin kaupunkiin hait? Itse hain Helsinkiin ja
EspooseenOon pohjoisesta, hain rolloon ja Ouluun.
(Tuo 39v sosinomiksi hakeva)
Minulla taas on todella hämmentynyt olo kaiken kaikkiaan tästä hakuprosessista. Kun lähdin hakeen kouluihin niin en lainkaan ymmärtänyt että amkiinkin on nykyään näin vaikea päästä sisään. Hakijoita on ihan valtavasti ja toiskertalaisen paikkoja todella vähän. Minusta pääsykoe oli muilta osin helppo paitsi enkku oli vaikea minulle ja päätöksentekotaidot ja äikkä semivaikeat. Silti en usko että se riittää ainakaan ouluun koska pisterajat näyttää olevan niin korkeat että joka osa-aluella pitäisi olla onnistunut että pääsis niiden muutaman harvan valitun joukkoon. Toiskertalaisia hakijoita oli vielä tänä vuonna ennätysmäärä eli kilpailijoita riittää.
Millaiset pisterajat Oulussa sosionomiksi? Helsingin hakukohteeseeni netin mukaan 59,1 pistettä tarvitaan
Ouluun viime vuonna 58.95 toiskertalaisella alin hyväksytty pistemäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muita vanhempia hakijoita? Itse olen jo 40v ja haen sairaanhoitajaksi. Kummityttöni opiskelee sairaanhoitajaksi ja hänen luokallaan on 60v vanhin opiskelija😀valintakokeissa en nähnyt juurikaan vanhempia hakijoita.
39 v ja sosionomiksi.
29v ja sosionomiksi, ensikertalaisena. Mihin kaupunkiin hait? Itse hain Helsinkiin ja
Minulla taas on todella hämmentynyt olo kaiken kaikkiaan tästä hakuprosessista. Kun lähdin hakeen kouluihin niin en lainkaan ymmärtänyt että amkiinkin on nykyään näin vaikea päästä sisään. Hakijoita on ihan valtavasti ja toiskertalaisen paikkoja todella vähän. Minusta pääsykoe oli muilta osin helppo paitsi enkku oli vaikea minulle ja päätöksentekotaidot ja äikkä semivaikeat. Silti en usko että se riittää ainakaan ouluun koska pisterajat näyttää olevan niin korkeat että joka osa-aluella pitäisi olla onnistunut että pääsis niiden muutaman harvan valitun joukkoon. Toiskertalaisia hakijoita oli vielä tänä vuonna ennätysmäärä eli kilpailijoita riittää.
Millaiset pisterajat Oulussa sosionomiksi? Helsingin hakukohteeseeni netin mukaan 59,1 pistettä tarvitaan
Onko ensikertalaisilla ja toiskertalaisilla eri pisterajat?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liekö niin, että minä oon vanhin kaikista: 47-v. En ole ensikertalainen ja olen päässyt yhteen kouluun jo todistuksella. Mutta kaksi ylempää hakutoivetta ovat kokeen varassa. En välitä, vaikken niihin pääsisi, enkä usko että pääsen, koe oli minusta vaikea, ja edellisistä opinnoista kauan aikaa, joten valmennuskurssi olisi ollut enemmän kuin tarpeen.
Mihin hait?
1. Haaga-Helia, monimuoto matkailun liikkeenjohto, 2. Oamk, Agrologi, 3. Hamk, tradenomi.
Hamk:iin siis pääsin, joten alemmille toiveille en voi enää päästä.
Pidän ensikertalaiskiintiöstä. Jos korkeakouluun aikoo niin parempi tietää sen verran mitä haluaa tulevaisuudeltaan. Jos ei tiedä niin toimii sen aikaa duunarina että asia valkenee johonkin suuntaan. Yhteiskunta tarvitsee duunareita, aliarvostettu joukko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
39 v ja sosionomiksi.
-eri
On. Ensikertalaisille jää aina vähän alemmaksi nuo pisteet. Toki esim tuolla Oulussa ei kovin suurta eroa mutta joissain paikoissa on useampiakin pisteitä eroa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin hait?
1. Haaga-Helia, monimuoto matkailun liikkeenjohto, 2. Oamk, Agrologi, 3. Hamk, tradenomi.
Restonomi, agrologi ja tradenomi aika erilaisia. Tiedätkö varmasti mitö haluat tulevaisuudessa tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
39 v ja sosionomiksi.
-eriOn. Ensikertalaisille jää aina vähän alemmaksi nuo pisteet. Toki esim tuolla Oulussa ei kovin suurta eroa mutta joissain paikoissa on useampiakin pisteitä eroa
Jos olisin tiennyt olisi mennyt hakujärjestys eriksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin hait?
Restonomi, agrologi ja tradenomi aika erilaisia. Tiedätkö varmasti mitö haluat tulevaisuudessa tehdä?
Juu, tuo 3. toive tradenomi oli mieluisin. Mutta kaikkiin on kyllä motivaatiota mennä, jos niikseen tulee.
Enkun takia jännäilyä ensi kuukausi. Jos se menee läpi uskoisin pääseväni metropoliaan kun muut osiot oli odotettua helpompia. Jos ei enkku läpi (sähläsin sen) niin amk-opinnot alkaa joka tapauksena polkuopintoina amistutkinnon loppuosion hoidon lomassa ja syksyllä kokeeseen uusiksi
Eikös polkuopintoihinkin ole vaikea päästä? Moni muukin kyttää niitä paikkoja.
Kyllä tuntuu pitkältä ajalta odotella tuloksia jos tosiaan vasta heinäkuun puolessa välissä ne saa. Voiko tulokset tulla aiemmin mitä sanotaan?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuntuu pitkältä ajalta odotella tuloksia jos tosiaan vasta heinäkuun puolessa välissä ne saa. Voiko tulokset tulla aiemmin mitä sanotaan?
9.7. mennessä tulevat. Aina ovat tulleet vähintään viikkoa aiemmin, mutta mennyt ei ole tae tulevasta. Seuraavat kaksi viikkoa Opintopolku tekee toisen asteen yhteishakua. Sinne sekaan ei tule kolmatta astetta.
Vierailija kirjoitti:
Eikös polkuopintoihinkin ole vaikea päästä? Moni muukin kyttää niitä paikkoja.
Niihin pääsee hyvin jos amis- tai lukion viimeinen opintovuosi jäljellä. Korkeakoulujen sivuilla lista mitkä koulut yhteistyökumppaneita polkuopintoihin. Opo laittaa elokuussa pyynnöstä hakemuksen polkuopintoihin jolloin se maksutonta mikäli on vielä amis tai lukio kesken, muutoin maksaa keskimäärin 400€/lukuvuosi
Kellään muulla jännää se että sitten jos se paikka aukeaakin niin edessä muutto toiselle paikkakunnalle? Siinä pitäis sitte kk sisään saada asunnot ja kaikki samalla kun tuhat muuta ihmistä tekee samaa.
Ei mulla muuten yhtään haittaa tää vajaa kk odottelu, mutta oishan se kiva tietää aikasemmin.
Yritän rauhoitella itseäni sillä, että hakemiini sosionomiopintoihin ei ole kokeessa ollut ihan mahdottomia pisterajoja. Koulusta riippuen 36-48 pistettä, pois lukien tietenkin tunneäly joka luulisi olevan mulla vahva osio. Varmaan todistusvalinnan pisteiden kanssa myös nämä tulee ikävä kyllä nousemaan :(
Vierailija kirjoitti:
Kellään muulla jännää se että sitten jos se paikka aukeaakin niin edessä muutto toiselle paikkakunnalle? Siinä pitäis sitte kk sisään saada asunnot ja kaikki samalla kun tuhat muuta ihmistä tekee samaa.
Ei mulla muuten yhtään haittaa tää vajaa kk odottelu, mutta oishan se kiva tietää aikasemmin.
Toisaalta meillä saattaa olla ihan ok tilanne etenkin keskisuurten opiskelupaikkakuntien (Vaasa/Joensuu/Jyväskylä) missä tyhjiä asuntoja riittää koronaviruksen takia.
Tehdäänkö tuo koe paikan päällä netissä vai miten? Mennään jollekin tietylle verkkosivustolle? Jos on langaton yhteys niin eikös tuossa ole se vaara että yhteys katkeaa, kun yhtäaikaisia käyttäjiä on niin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö tuo koe paikan päällä netissä vai miten? Mennään jollekin tietylle verkkosivustolle? Jos on langaton yhteys niin eikös tuossa ole se vaara että yhteys katkeaa, kun yhtäaikaisia käyttäjiä on niin paljon?
Koulu tarjoaa netin. Se kestää kaikki yhtäaikaiset opiskelijat ja työntekijät arkena, niin kyllä se kestää pääsykokeen tekijätkin.
Ei saa käyttää omaa nettiä, koska sillä koulun netillä ei pääse mihinkään muulle sivulle kuin sinne koesivulle.