Oon järkyttynyt miten moni tuttava meinaa juhlia joulua normaalisti
”Normaalisti” eli vanhempien ja isovanhempien kanssa. Itse peruin sukujoulun ja harmittaa ihan hirveästi! Tietysti haluaisin viettää läheisteni kanssa aikaa!
Ja sit niin moni menee ihan normaalisti joulua juhlimaan muualle. Olen katkera. Miksi munkaan pitäisi noudattaa ohjeita, jos ei muutkaan?
Kommentit (74)
Itse en halua koronaa edes itselleni, saati vanhemmille sukulaisille, joten kieltäydyn tapaamasta ketään. Minulle se tosin ei ole mikään ongelma, viihdyn omissa oloissani ja on jopa helpotus, ettei tarvitse kiertää sukulaisissa joululomalla.
Ihmiset eivät vaan tajua, että tällä hetkellä lockdown on ainoa tapa torjua tätä tautia. Itsekkyys vie kuitenkin voiton, suurin osa ei osaa ajatella kokonaisuutta ja yhteistä tavoitetta. Juuri tällaiset miksi minä, kun ei muutkaan-kommentit avaavat juuri tätä yksinkertaisen ja itsekkään mielen toimintaa. Sama ajatus myös siinä, ettei ainakaan oteta rokotusta ensimmäisten joukossa, että ensin nähdään, mitä muille tapahtuu. Siis mitä???
Meillä on noudatettu suosituksia hyvinkin tunnollisesti, punttis on ollut jo jonkun aikaa paussilla, kaupassa käydään hiljaiseen aikaan maskia käyttäen ja kaikki sosiaaliset tapahtumat on karsittu pois, en jotenkin usko että korona leviää siitä että käydään katsomassa mun 80-vee isää jouluna. Kyllä nuokin asiat voi hoitaa vastuullisesti, en lähtisi jokaista matkaaja syyllistämään.
Vierailija kirjoitti:
Itse en halua koronaa edes itselleni, saati vanhemmille sukulaisille, joten kieltäydyn tapaamasta ketään.
Tämä nimenomaan. Ihan kuin rajoituksia tehtäisiin ihmisten kiusaksi. Kyllä niitä tehdään siksi, ettette tappaisi kaikkia vanhoja sukulaisianne ja levittäisi tautia nuorempiinkin ympäri Suomen. Järjen käyttö on sallittu, mutta näköjään monille ylivoimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vietetään joulu normaalisti: aikuiset lapset (sinkkuja molemmat) tulevat joulunpyhiksi. Kaikki ollaan oltu etätöissä syyskuusta, ruoat on tilattu kotiin marraskuun alusta, ja käyty vain ulkoilemassa. Molemmat asuvat kävelymatkan päässä meiltä, joten ei tarvitse käyttää julkisia kulkemiseen. Ollaan toki onnellisessa asemassa, että pystytään näin toimimaan, kaikkihan eivät pysty. En siis usko, että riskiä on, varsinkin kun aiomme jatkaa samalla tavalla myös joulun jälkeen. Miehen äitiin otetaan etäyhteys, vaikka tuo haluaisi meidät pitkästä aikaa nähdä - on kuitenkin yli 80v. joten emme vieraile. Omat vanhempani ovat kuolleet, joten heistä ei ole huolta.
Tämä on mielestäni järkevää. Jos pystyy viettämää karanteenin, ei ole mitään estettä joulunvietolle. Meidän suvussamme tämä on valitettavasti mahdotonta, joten ei nähdä toisiamme, mutta olen iloinen niiden puolesta, jotka voivat näin tehdä!
Sä oletkin fiksu ihminen :) Valitettavan moni on kateellinen niille, joilla eristäytyminen ennen joulua ja siten sukulaisten tapaaminen jouluna on mahdollista, ja sen vuoksi haluaisivat kieltää sukujoulun viettämisen ihan kaikilta.
Meidän normaalijoulu on aivan suositusten mukainen. Ulkoillaan, katsellaan televisiota, luetaan ja syödään jouluruokia. Ei olla koskaan käyty kenelläkään jouluna.
Erakot nauttikoon yksinäisyydestä. Kohta aletta pelkäämään muita, ai mutta niinhän jo pelkäättekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille sukuloimista suunnitteleville. Teidän ansiostanne rajoitukset tulevat vain kiristymään, ehkä saadaan tammikuussa se monen ihastelema valmiuslakikin.
Höpölöpö. Sukuloida voi oikein hyvin, kunhan on ensin pari viikkoa eristyksissä eikä käytä matkaan julkisia kulkuvälineitä. Tietenkään tämä ei ole kaikille mahdollista, mutta meillä, joille se on, ei ole mitään syytä kökkiä jouluna yksin kotona.
Eristyksissä... Ihan vaan vähän poiketaan kaupassa ja ihan vaan pieni pissatauko ABC:llä matkalla mummolaan ja voisihan sitä kahvitkin ottaa.
Eiköhän tässä voi käyttää ihan tervettä järkeä. Minä ja tyttäreni menemme äitini luokse jouluksi. Mutta meille on itsestään selvää ollut koko tämän korona-ajan, että emme käy missään massatilaisuuksissa tms. Meille helppoa, koska minä olen ollut maaliskuusta saakka etätöissä, tytär etänä yliopistossa.
Kaupassa voidaan käydä satunnaisesti, mutta ei missään tapauksessa ryysimään lauantaina hölmöjen joukkoon (miksi on muuten pakko juuri lauantaina päivällä mennä kauppaan? Kaupat on auki 7 pv viikossa aamusta iltaan, miksi juuri la väki rynnii sinne.... Minä menen hiljaisina aikoina, jos ylipäätään on tarpeen, ehkä pari kertaa kuukaudessa on tarpeen. Ruokaostokset noudan paikallisen citymarketin noudosta, kätevästi takaovella, kannetaan suoraan auton takaluukkuun, tämä muuten jää minulle pysyväksi, oli koronaa tai ei. On niin mukavaa.
Ja nyt kun tiedämme, että menemme mummon luokse jouluksi (muuten olisi yksin), niin olemme nyt jo aloittaneet extra-varovaisuuden, jottemme mistään vaan saa koronaa, eli voimme rauhallisin mielin mennä sinne.
Annan neuvon, älkää tunkeko ruuhka-aikoina itseänne kauppaan. Maskittomia on edelleenkin paljon ja onko sitten kaikilla se maski varmasti puhdas, vai taskusta kaiveltu (uskomatonta, että jotkut käyttää kertakäyttömaskeja moneen kertaan, ihminen on niin outo otus).
Ja nyt vaan pitää rauhoittaa luuhaaminen muualla ihan minimiin, mennään vain sinne, minne on ihan pakko mennä ja se ei ole se täpötäysi prisma tai cittari lauantaina. Ja ihan varmasti joka suvusta löytyy tällaiset minunkaltaiset, jotka pystyy eristäytymään paremmin työssä, eikä ole koululaisia enää. He sitten menevät sinne yksinäisten vanhusten seuraksi, kyse on nyt vaan yhdestä joulusta. Mutta ei minusta pidä ihmisiä jättää yksinään.
Järki nyt käyttöön ja sellainen omaehtoinen karanteenisysteemi käyttöön. Minä jos käyn sellaisessa paikassa, että riski saada korona nousee vähänkin suuremmaksi kuin 0%, pidän sen jälkeen 1-2 viikon tauon äidin luona vierailussa, siksi että oireet tulisivat jos olisin tartunnan saanut. Enkä usko, että minun ikäinen sitä täysin ilman mitään oireita sairastaa, joten matalalla kynnyksellä testeihin, jos vähänkin tuntuu kurkussa karhealta tai flunssaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille sukuloimista suunnitteleville. Teidän ansiostanne rajoitukset tulevat vain kiristymään, ehkä saadaan tammikuussa se monen ihastelema valmiuslakikin.
Höpölöpö. Sukuloida voi oikein hyvin, kunhan on ensin pari viikkoa eristyksissä eikä käytä matkaan julkisia kulkuvälineitä. Tietenkään tämä ei ole kaikille mahdollista, mutta meillä, joille se on, ei ole mitään syytä kökkiä jouluna yksin kotona.
Eristyksissä... Ihan vaan vähän poiketaan kaupassa ja ihan vaan pieni pissatauko ABC:llä matkalla mummolaan ja voisihan sitä kahvitkin ottaa.
Ei vaan eristyksissä siten, että tehdään etätöitä, tilataan ostokset kotiinkuljetuksella ¨, ei tavata eristysaikana ketään, otetaan tarvittaessa kahvit termospulloon ja käydään kusella jossain tienposkessa. Ei ole mitenkään vaikeaa.
On sekin älytöntä, että jätetään vanhukset jouluna yksin. Eikö olisi järkevää käydä koronatestissä ennen sukulointia,niin tietäisi,ettei ole altistaja. Tämä koko koronatouhu on kyllä outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen elänyt hel*etin varovasti KOKO korona-ajan. Ei leffoissa käyntejä, ei baareja, ei risteilyjä, ei ulkomaanmatkoja, ei teattereita, ei kylpylöitä, kontaktit koko ajan minimissä parin ystävän tapaamista lukuunottamatta. Suurinta osaa kavereistakaan en ole siis uskaltanut tavata, vaan ollaan pidetty yhteyttä sähköisesti. Olen siis luopunut paljosta. Tietysti myös käytän maskia, putsaan käsiä, pidän turvavälejä, käyn kaupassa tosi harvoin jne. jne. Nyt aion tosiaankin viettää (suku)joulua ihan normaalisti, koska olen tottavieköön ansainnut sen. Joulunvietosta syyllistäminen on tarpeen tasan niille perseilijöille, jotka ovat tässä koko ajan eläneet normaalisti piittaamatta p*skaakaan.
Eli nyt vesität kaiken vaivannäkösi.
Noin promillella, jos sitäkään, suomalaisista on korona tarttuvassa vaiheessa. Jos sukujouluun osallistuu vaikkapa kuusi henkilöä, on aika epätodennäköistä, että joku heistä tartuttaisi koronan muihin, ei päästä edes prosentin todennäköisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen päättäköön itse, mitä suosituksia noudattaa ja miten jounsa viettää ja millaisia riskejä on valmis ottamaan. En kuitenkaan viittaisi kintaalla suosituksille sen takia, että joku muu niin tekee. Miettisin omalta kantiltani sitä, haluanko ottaa riskin siihen, että levitän tietämättäni tautia. Minuakin ihmetyttää tuttavat, jotka aikovat jouluna kiertää kyläpaikasta toiseen, mutta jokainen tehköön valintansa.
Ei se nyt ihan noin mene. Pandemia on niin vakavassa leviämisvaiheessa, että nyt jos koskaan kaikkien on ehdottomasti tehtävä osansa sen kukistamiseksi. Tartuntaluvut ovat räjähtäneet käsiin ja Suomella ei todellakaan ole enää varaa kansan sairastumiseen.
Ei vaikuta korona joulun viettooni eikä se ole vaikuttanut muuhunkaan elämääni kuin sen suhteen, mitä on peruttu. Töissä olen käynyt normaalisti koko ajan :)
Vierailija kirjoitti:
On sekin älytöntä, että jätetään vanhukset jouluna yksin. Eikö olisi järkevää käydä koronatestissä ennen sukulointia,niin tietäisi,ettei ole altistaja. Tämä koko koronatouhu on kyllä outoa.
Mitä pidempään koronatouhua on kestänyt, sitä mielenkiintoisempia piirteitä se saa. Jo keväällä jossain lehdessä oli kolumni, miten eriarvoisessa asemassa suomalaiset ovat koronan suhteen. Ihan jo siksikin, että osalla on etätyömahdollisuus, isot asunnot, ehkä vielä omat pihat jne, jolloin korona ei ollut heille lainkaan samanlainen ongelma kuin niille, jotka asuivat ahtaissa kerrostaloasunnoissa ja joutuivat kulkemaan julkisilla töihin. Osalla on varaa liikkua omalla autolla ja käyttää kauppojen nouto- tai kuljetuspalveluita ja osa taas joutuu asioimaan kivijalkamyymälöissä. "Hyväosaiset" pystyivät keväälläkin muodostamaan nk koronakuplia, joissa lapset ja nuoret saattoivat viettää aikaa muutaman kaverinsa kanssa, jos kaverin perhe kuului samanlaiseen kuplaan.
Tällä hetkellä osalla suomalaisista on "päiviräsäsmeininki" eli kielletään kaikki.
Miksi vanhuksia pitäisi varjella koska kuoleehan ne lopulta kumminkin?
Jotenkin tekopyhää touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koronan päihittäminen on näin yksinkertaista niin miksi tätä pandemiaa on jatkunut koko vuoden ajan? Satoja tuhansia ihmisiä menehtynyt koronaan. Valitettavasti koronan leviämistä on todella vaikea estää. Vaikka miten mukamas kaikki on omasta mielestään toimineet oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienellä pissatauolla koronan saaminen on äärimmäisen vaikeaa, koska se vaatisi riittävästi aerosolialtistusta, minkä saa vasta oleilemalla tilassa pidemmän ajan tai jonkun supertartuttajan yskäisevän naamallesi. Kädet voi pestä ennen ja jälkeen. Joku roti tähän hysteriaan!
Jos se tarttuisi tuolla tavalla hyökkien, kuten maaliskuussa ajalteltiin, olisi tartuntaluvut ihan eri luokkaa.
Tämä on hämmentävää. Hallitus antaa näitä suosituksia vain ihmisten omaksi parhaaksi. Ja ne ovat vain suosituksia. Ei kukaan pakota niitä noudattamaan. Mutta että joku kehuskelee sillä, ettei viitsi osallistua yhteisiin talkoisiin. Ei kai kukaan kehuskele silläkään, ettei pysähdy auttamaan hädässä olevaa ihmistä. Tämä on mielestäni vähän sama asia: omaksi ja kanssaihmisten parhaaksi näitä rajoituksia noudatetaan.