Oon järkyttynyt miten moni tuttava meinaa juhlia joulua normaalisti
”Normaalisti” eli vanhempien ja isovanhempien kanssa. Itse peruin sukujoulun ja harmittaa ihan hirveästi! Tietysti haluaisin viettää läheisteni kanssa aikaa!
Ja sit niin moni menee ihan normaalisti joulua juhlimaan muualle. Olen katkera. Miksi munkaan pitäisi noudattaa ohjeita, jos ei muutkaan?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen elänyt hel*etin varovasti KOKO korona-ajan. Ei leffoissa käyntejä, ei baareja, ei risteilyjä, ei ulkomaanmatkoja, ei teattereita, ei kylpylöitä, kontaktit koko ajan minimissä parin ystävän tapaamista lukuunottamatta. Suurinta osaa kavereistakaan en ole siis uskaltanut tavata, vaan ollaan pidetty yhteyttä sähköisesti. Olen siis luopunut paljosta. Tietysti myös käytän maskia, putsaan käsiä, pidän turvavälejä, käyn kaupassa tosi harvoin jne. jne. Nyt aion tosiaankin viettää (suku)joulua ihan normaalisti, koska olen tottavieköön ansainnut sen. Joulunvietosta syyllistäminen on tarpeen tasan niille perseilijöille, jotka ovat tässä koko ajan eläneet normaalisti piittaamatta p*skaakaan.
Eli nyt vesität kaiken vaivannäkösi.
Noin promillella, jos sitäkään, suomalaisista on korona tarttuvassa vaiheessa. Jos sukujouluun osallistuu vaikkapa kuusi henkilöä, on aika epätodennäköistä, että joku heistä tartuttaisi koronan muihin, ei päästä edes prosentin todennäköisyyteen.
Jos Suomessa olisi jouluna kymmenen tuhatta henkilöä, jotka ovat koronan tartuttamisvaiheessa ja he viettäisivät joulua kuuden hengen seurueessa ja jokainen seurueen jäsen saisi tartunnan eikä yhdessäkään seurueessa olisi valmiiksi kahta sairasta, olisi sittenkin lopputulos "vain" 25 000 tartuntaa, ei satoja tuhansia, ei koko kansakuntaa. Jouluna voi tulla pieni piikki tartuntoihin, se oletettavasti saadaan taltutettua tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen elänyt hel*etin varovasti KOKO korona-ajan. Ei leffoissa käyntejä, ei baareja, ei risteilyjä, ei ulkomaanmatkoja, ei teattereita, ei kylpylöitä, kontaktit koko ajan minimissä parin ystävän tapaamista lukuunottamatta. Suurinta osaa kavereistakaan en ole siis uskaltanut tavata, vaan ollaan pidetty yhteyttä sähköisesti. Olen siis luopunut paljosta. Tietysti myös käytän maskia, putsaan käsiä, pidän turvavälejä, käyn kaupassa tosi harvoin jne. jne. Nyt aion tosiaankin viettää (suku)joulua ihan normaalisti, koska olen tottavieköön ansainnut sen. Joulunvietosta syyllistäminen on tarpeen tasan niille perseilijöille, jotka ovat tässä koko ajan eläneet normaalisti piittaamatta p*skaakaan.
Eli nyt vesität kaiken vaivannäkösi.
Noin promillella, jos sitäkään, suomalaisista on korona tarttuvassa vaiheessa. Jos sukujouluun osallistuu vaikkapa kuusi henkilöä, on aika epätodennäköistä, että joku heistä tartuttaisi koronan muihin, ei päästä edes prosentin todennäköisyyteen.
Jos Suomessa olisi jouluna kymmenen tuhatta henkilöä, jotka ovat koronan tartuttamisvaiheessa ja he viettäisivät joulua kuuden hengen seurueessa ja jokainen seurueen jäsen saisi tartunnan eikä yhdessäkään seurueessa olisi valmiiksi kahta sairasta, olisi sittenkin lopputulos "vain" 25 000 tartuntaa, ei satoja tuhansia, ei koko kansakuntaa. Jouluna voi tulla pieni piikki tartuntoihin, se oletettavasti saadaan taltutettua tammikuussa.
Entä nämä 25 000, eikö heistä kukaan tartuttaisi eteenpäin? Tästä syntyy helposti valtava lumipalloefekti.
Minäkin vietän joulun lähes normaalisti. Ainoa ero on se, että veljen perhe ei tule ulkomailta tänne, mutta muutenkin tulevat joka toinen vuosi. Nyt tosin olisi just ollut se suomi-vuosi. Eli joka toinen joulu menee tällä porukalla millä nytkin: minä, mieheni, minun vanhemmat ja sisko. Ollaan kaikki varovaisia, ei juurikaan käydä kodin ulkopuolella töissä, kaupoissa yms käytetään maskia ja kavereita ei juurikaan nähdä. Ollaan tätä samaa porukkaa nähty nyt korona-aikaan muutenkin paljon kesästä lähtien. En siis koe, että joulu olisi eri asia, miksi emme voisi nähdä.
Olemme mekin kuitenkin kieltäytyneet näkemästä esimerkiksi miehen sukulaisia, koska he eivät ole varoneet juurikaan. Olemme sanoneet, että vähintään 2 viikkoa ennen meidän näkemistä pitää olla lähes karanteenioloissa, eli kaupassa voi käydä maskin kanssa ja käsiä pesten ja desinfioiden.
Mielestäni näissäkin on kovasti tulkinnan varaa. Toiset ajattelee, että ketään ei missään nimessä saa nähdä. Toiset vähät välittää. Mutta voisiko ajatella niin, että pieni porukka, josta jokainen on varovainen, voi kyllä nähdä keskenään? Tällöin tartuntojen mahdollisuus on aika pieni. Jos jo muutenkin on oltu varovaisia, eli on hyvin pieni mahdollisuus, että kellään tautia olisi, ja sitten vielä pidetään se porukka muutamassa henkilössä. Ei tarvitse nähdä kaikkia kavereita ja sukulaisia, valitse muutama ja sovi, että näette vain tällä porukalla. Ei mielestäni ketään pidä jättää tässäkään tilanteessa yksin, mutta fiksusti voi silti toimia.
Vierailija kirjoitti:
Eli heität hukkaan nyt sitten koko varovaisuuden. Todella typerää ajattelua. Kaikki se varominen turhaan kun saatte koko suku taudin ja vanhimmasta päästä kuolee. Miksi muutenkaan joulua pitää viettää koko suvun kanssa, se on perhejuhla, eli oma perhe riittää. Perheetön voi ehkä mennä vanhempien luo jos on ollut pari viikkoa ennen sitä karanteenissa.
Olen kyllä aika katkera kans näistä etätyöpuheista, kun ite uhraa sen oman sukujoulun ihan sillä et joutuu pikkupaikkakunnan kaupassa istumaan kassalla koko aatonaaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en halua koronaa edes itselleni, saati vanhemmille sukulaisille, joten kieltäydyn tapaamasta ketään.
Tämä nimenomaan. Ihan kuin rajoituksia tehtäisiin ihmisten kiusaksi. Kyllä niitä tehdään siksi, ettette tappaisi kaikkia vanhoja sukulaisianne ja levittäisi tautia nuorempiinkin ympäri Suomen. Järjen käyttö on sallittu, mutta näköjään monille ylivoimaista.
Miksi tappaisin ketään? Korona on vaarallinen murto-osalle ihmisistä. Jos äitini väkisin haluaa, että lähden sinne jouluksi, niin itsepä riskin haluaa ottaa. Minä en jaksa kuunnella sitä lapsellista kitinää ja vinkunaa koko seuraavaa vuotta, jos en lähde "edes jouluna käymään", toinen vaihtoehto on välit kokonaan poikki. Jos koronan minulta saa, niin voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä joulu on monelle tekosyy jättää vanhukset yksin. Muka yhteisen hyvän takia.
Tiedätkö, kukaan ei jätä vanhusta yksin jos hän on itse antanut rakkautta eteenpäin. Minun isoäitini on erinomainen esimerkki tästä, hän oli todella hirviö omille lapsilleen eikä antanut muille lapsenlapsilleen kamalasti aikaansa tai huomiotaan. Minulle kuitenkin antoi, rakasti minua, hoivasi minua, vei minua paikkoihin niin mustikkametsään kuin ulkomaille, vietti minun kanssani aikaansa. Kaikki muut sukulaiset tappelivat aina kenen vuoro oli siellä pakko käydä, kun minä menin sinne aina mielelläni niin usein kuin pystyin ja hänen ollessaan saattohoidossa otin lomaa ja menin hoitamaan hänet itse. Rakastin häntä syvästi, mutta ymmärrän hyvin että muut sukulaiset eivät.
Videopuhelut on myös keksitty ja voihan sitä pirauttaa vaikka ihan perinteisellä puhelimellakin. Meillä on tänä vuonna koko suvun kesken videopuhelukokousjoulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli heität hukkaan nyt sitten koko varovaisuuden. Todella typerää ajattelua. Kaikki se varominen turhaan kun saatte koko suku taudin ja vanhimmasta päästä kuolee. Miksi muutenkaan joulua pitää viettää koko suvun kanssa, se on perhejuhla, eli oma perhe riittää. Perheetön voi ehkä mennä vanhempien luo jos on ollut pari viikkoa ennen sitä karanteenissa.
Missä statuutissa sanoaan joulun olevan perhejuhla - ei yhtään missään ja sitä voi viettää ihan mimmoisessa porukassa hyvänsä. Tosin se ei tietenkään ole tänä vuonna erityisen järkevää, mutta tämä on vain yksi vuosi monien joukossa.
Korona on informaatiovirus joita heikoimmat ja lapsellisimmat aivopestyt idiootit paskahousuilee pää pensaassa. Ei muuta kuin housut kinttuun ja mulkku perseeseen.
Vierailija kirjoitti:
Syyllistäkää sillähän se hoituu. Kansalaiset vähät välittävät. Tähän Jouluun ei hallitus puutu. Vietetään kuten ennenkin ja Uudeksi vuodeksi loma varattu, jonne mennään. Ankeuttajat vauhdissa. Ei vaikuta mitenkään.
Pikkulapsi kitisee näin. Ei aikuinen vastuunsa läheisistään tunteva ihminen. Kaikista nämä rajoitukset on pseestä, mutta syyllistämistä ei tehdä turhaan. Miten te elätte, kun uusi tartuntalaki tulee helmikuussa voimaan ja viranomaisilla on mahdollisuus oikeasti kieltää kaikki. Siihen tämä tulee johtamaan, koska tartunnat tulevat jouluriekunnan jälkeen vain kasvamaan. Kiitos kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhuksia pitäisi varjella koska kuoleehan ne lopulta kumminkin?
Jotenkin tekopyhää touhua.
Häpeä, urpo
Minusta on ihanaa, ettei tarvitse mennä kiristelemään hampaita sukujouluun. En jaksaisi. Joka vuosi sama säätö ja raivo, kun kaikki ei olekaan täydellistä. Ennen ateriaa ei saa syödä kuin sen riisipuuron aamulla kahdeksalta. Sitten kärvistellään kolmeen saakka, kunnes kaikkia v*tuttaa ja on hirveä nälkä. Sitten ahmitaan ruoka ja neljältä ateria on syöty ja lahjat avattu. Sen jälkeen ei kuitenkaan tehdä mitään mukavaa vaan mennään palelemaan ja itkemään haudoille. Lopulta, kun palataan takaisin, kaikkia ottaa toisten seura niin paljon päähän, että haluavat olla yksin.
Asuimme monta vuotta kaukana muusta suvusta ja vietimme joulun aina omalla perheellä. Nyt olemme ensimmäistä joulua taas sukulaisten lähellä. Kaikki olettivat, että tulemme ”nauttimaan” joulusta heidän kanssaan. Onneksi on korona, niin ei tarvitse kuunnella narinaa, kun ei suostuta luopumaan omasta joulustamme.
Siinä vaiheessa kun korona näkyy testissä on voinut jo pari päivää levittää sitä eteenpäin...
Testissä varmuuden vuoksi käyminen ei toimi. Kun sillä ei saa varmuutta. Tauti voi olla itämisvaiheessa ja puhjeta testaamisen jälkeen.