HS: J.K. Rowling pyörityksen keskellä = jos sanot, että nainen ja mies ovat ainoat sukupuolet, olet vihapuhuja
Olen itsekin lukenut Rowlingin tekstit sen jälkeen kun aloin ihmetellä, miten näin on käynyt. Kuulosti tosi takapajuiselta, että hän vastustaisi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä. Ilmeni, että Rowlingin rikos on se, että hän ei usko, että sukupuolia olisi nykyisin loputtoman monia, vaan että olemme edelleen miehiä ja naisia. Kokemus omasta identiteetistä voi toki olla hyvin monenlainen.
Rowling myös puolustaa naisten oikeutta tiloihin, jonne ei ole pääsyä sellaisilla naiseksi identifioituvilla miehillä, jotka ovat ulkoisesti edelleen miehiä. Olen erittäin samaa mieltä. Tyttäreni ei pidä joutua pukuhuoneeseen, jossa hän joutuu katsomaan kenenkään p enist ä.
En myöskään ole "Ihminen, joka vuotaa verta", kuten tännekin linkatussa tampax-mainoksessa luki. Jos joku ei koe itseään naiseksi, se on toki ok. Ei ole ok redusoida naisia ruumiinosiksi ja -toiminnoiksi. Tuo verenvuotaja-ilmaisu on täysin järjetön ylipäätään. IHan jokainen ihminen vuotaa verta sukupuoleen katsomatta, kuukautiset ovat vain naisilla. En ole ruumiintoiminto, olen nainen.
*jatkuu*
Kommentit (693)
Vierailija kirjoitti:
Ap teki aloituksen hieman värittyneestä näkökulmasta. Jätit kertomatta että Rowlingin uusin teos on avoimen transvihamielinen, päähenkilönä naiseksi pukeutuva miesmurhaaja. Ja että Rowling on tehnyt läheistä yhteistyötä verkkokaupan kanssa missä myydään avoimen transvihamielisiä tuotteita. Ei ole kyse mistään ”harmittomasta ajatusvirheestä” vaan ihan avoimesta ihmisvihasta. Ja heh, sinä suuren taiteen kommentoija, maailma ei olisi menettänyt mitään vaikka Potterit olisivat jääneet kirjoittamatta. Toivon Rowlingille nopeaa uran laskua. Ei saisi koskaan ratsastaa sillä että tekee huono-osaisten asemaa vielä huonommaksi ja vielä käyttää julkisuutta siihen.
Jos kirjoittaa naismurhaajasta onko se naisvihaa? Miesmurhaajasta niin se on miesvihaa? Jos murhaaja on hetero, onko se heterovihaa?
Mistä mielestäsi siis saisi kirjoittaa? Pitääkö kirjallisuuden käsitellä vain iloisia asioita ja esittää jokainen henkilö iloisena ja ystävällisenä kunnollisena kansalaisena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap teki aloituksen hieman värittyneestä näkökulmasta. Jätit kertomatta että Rowlingin uusin teos on avoimen transvihamielinen, päähenkilönä naiseksi pukeutuva miesmurhaaja. Ja että Rowling on tehnyt läheistä yhteistyötä verkkokaupan kanssa missä myydään avoimen transvihamielisiä tuotteita. Ei ole kyse mistään ”harmittomasta ajatusvirheestä” vaan ihan avoimesta ihmisvihasta. Ja heh, sinä suuren taiteen kommentoija, maailma ei olisi menettänyt mitään vaikka Potterit olisivat jääneet kirjoittamatta. Toivon Rowlingille nopeaa uran laskua. Ei saisi koskaan ratsastaa sillä että tekee huono-osaisten asemaa vielä huonommaksi ja vielä käyttää julkisuutta siihen.
Mistä ihmeen huono-osaisuudesta puhut? Se ei ole mitään huono-osaisuutta, että näille maksetaan vaikka millaista leikkausta, konsultaatiota ja hoitoa. He itkivät turhaan, koska kyllä he saavat mennä vessaan. Naiseksi itseään kuvittelevat mies ei ehkä voi mennä naisten vessaan, mutta vessaan hän pääsee ihan kuten kaikki muutkin sen oman biologisen sukupuolen mukaan.
En tiedä mikä on avoimen transvihainen tuote, mutta jos niitä on, niin transtyypit voivat katsoa peiliin, miksi tämä viha on alkanut nostamaan päätään.Tämä SJW ja aakkosihmisten kampanja tulee kääntymään heitä vastaan. Ap:n aloitus on hyvä esimerkki. Yhä useampi alkaa ajattelemaan ja myös sanomaan sen ääneen. Sen sijaan, että alamme boikotoimaan Rowlingia kirjoja alamme kannattamaan häntä enemmän.
Marginaalinen kuuluu olla marginaalissa ja heidän valtansa kuuluu olla suhteessa heidän määräänsä.
Cancelkulttuuri on tuhoava kulttuuri. Täynnä vihaa ja tuhoamista.
Tämä SJW porukka on äärettömän myrkyllinen ilmiö ja varmasti suurimman osan vihaviestien lähettämisen takana netissä.
He eivät ole huono-osaisia, vaan pikemmin he tekevät muista huono-osaisia. Vai miksi kutsuisi itse sellaista ihmistä, joka saa osakseen kaiken sen vihan minkä Rowling ja moni muu on saanut osakseen?
Veikkaan että aikanaan peruskoulun ala-asteella lukemani biologiankirja olisi nykyään transvihamielistä propagandaa koska siinä ei puhuttu mitään miljoonasta eri sukupuolesta. Kannattaa siis pitää jalat maassa eikä suoraan uskoa noiden elämäntapaloukkaantujien väitteitä siitä kuka on mitälievihamielinen. Harvemmin nuo kertoo edes perusteita sen jälkeen kun joku sisäpiiristä on jonkun tahon julistanut agendalle vihamieliseksi. Väitettä vaan levitetään eteenpäin totuutena ja aatteeseen uskovat ei kysele perusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakaan en (todella) konservatiivisena henkilönä perusteltuja abortteja vastusta.
Äänestätkö? Millä tavalla valitset edustajan, joka on konservatiivinen, mutta joka ei vastusta abortteja yhtään sen enempää kuin sinä? Tuskin pystyt siihen. Olet todennäköisesti valmis antamaan tuossa asiassa periksi, eikä se ole sinulle mikään kynnyskysymys. Jos edustaja äänestäisikin täysin aborttia vastaan, et voisi tehdä mitään. Ehkä jopa ajattelisit, että no, ei kielto mikään paha asia olekaan. Oppiipahan naiset olemaan jalat ristissä.
Toisekseen "perustellut abortit" ei ole mikään yksiselitteinen asia, josta jokainen ajattelee samalla tavalla.
Niin ja miten valitset suvaitsevaisen edustajan, joka ei yhtäkkiä olekin sitä mieltä, että sinua ei naisena ole olemassa, olet vain kohtu tai munasarjat?
Itselleni kävi juuri niin, että äänestin vasemmistopuolueita ja nyt olen tilanteessa, jossa ko. puolueet haluavat hävittää biologisen todellisuuden pakottamalla kaikki valehtemaan, että sukupuolia ei olekaan kahta, vaan aivan lukemattomia.
Eli sinä myönnät, että olen oikeassa. Sinua ei oikeastaan haittaa se, jos aborttikielto tulee. Se on mielestäsi pienempi paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tietyssä joukossa runsaana esiintyvä rokotevastaisuus, salaliittoteoriat, Trumpin kannatus, ilmastotoimien vastustaminen, abortinvastaisuus jne. sitten menevät läpi palstalaisiin. Sitten voidaan katsoa, onko maailma muuttunut paremmaksi kun äänestätte puoluetta, josta löytyy kaikupohjaa näille ajatuksille.
Mistä kohtaa esim. minun tekstejäni tuli vaikutelma, että olen tuota mieltä?
Olen edelleen demareita äänestänyt akateeminen lesbo. Olen naisten oikeuksien puolella. Aborttioikeus yhtenä keskeisimpänä. Kuin myös oikeus suihkutiloihin ilman p e n i k s i ä.
Järjetöntä yrittää väittää, että olen tuota yllämainittua. Suurin osa meistä huolestuneista on nimenomaan vasemmalle kallellaan.
Se vasemmistolaisuus tulee koitumaan lopulta teidänkin tuhoksenne. Ja tuo yllä oleva kommentoija on aivopesty ääliö, jonka mielestä maailman suurin epäkohta on suomalaisten turpeenpoltto ja orange man baaaaad. Mutta hei, rajat auki ja miljoona muslimia Suomeen, kyllä sillä saadaan homojen ja naisten oikeudet huippuunsa ja sopivasti orjatyövoimaa sivuuttamaan hankalat kantikset!
Ja maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto. Hyvää joulua vaan sinullekin. :)
P.S. Älä ota enää, verenpaineesi vain nousee korkeuksiin aivan turhan takia.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi Rowlingin pitäisi puhua julkisuudessa enää yhtään mitään. Se on minun ikäiseni ja moninkertainen miljardööri, olisi hiljaa ja nauttisi elämästään jossain yksityisellä saarella Karibialla kaukana kaikista muista ihmisistä. Tietysti hirmumyrskyjen varalta pitäisi olla kakkosasunto jossain muualla, mutta eiköhän niistä miljardeista nyt riittäisi pikkuisen sellaiseenkin.
Noin minä tekisin, jos Rowling olisin. Kieltämättä olen kade sen rahoista. *huokaus*
Joillain ihmisillä on sisäinen elämä ja palo asioita ja ajattelua kohtaan. Sitä voi olla vaikea ymmärtää, jos itse on pelkkä golem.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tietyssä joukossa runsaana esiintyvä rokotevastaisuus, salaliittoteoriat, Trumpin kannatus, ilmastotoimien vastustaminen, abortinvastaisuus jne. sitten menevät läpi palstalaisiin. Sitten voidaan katsoa, onko maailma muuttunut paremmaksi kun äänestätte puoluetta, josta löytyy kaikupohjaa näille ajatuksille.
Trumpin kannattamisessa ei ole mitään pahaa, jos vaihtoehtona on seniilin mellakointia kannattavan korruptoituneen valehtelijan kannattaminen. Ilmastotoimien ”vastustaminen” tarkoittaa Suomen ylimitoitettujen ja globaaleilta vaikutuksiltaan olemattomien omaan jalkaan ampumisten vastustamista. Rokotevastaisuus on enemmänkin punaviherhörhöjen heiniä, kuten kuunatsi-salaliittoteoriatkin. Itse ainakaan en (todella) konservatiivisena henkilönä perusteltuja abortteja vastusta.
Moskovan propagandaa hölmöyttään toistava nahkapääpellekin saapui näemmä palstalle spämmimään "viisauksiaan". Loppujenlopuksi kommenttisi lukeminen tai analysointi on täysin turhaa koska levität jonkun muun valmiiksi vääristeltyjä mielipiteitä ja luultavasti ne on niin huolella loogisessa solmussa ettei niistä saa otetta muutenkaan koska tarkoituksesi (siis niiden väitteiden jotka kommenttiisi kopsasit jostain) on sekoittaa ja aiheuttaa epäilystä.
Joku on näköjään katsonut CNN:ää ja huolella. Niin ja tietenkin YLE:ä.
Pakko heittää viestimeren sekaan, että tämä transporukka ja heidän ideansa ei edusta homo- ja biseksuaaleja (vaikka liian moni on siihen hurahtanut). Googlatkaa LGB alliance tai LGB drop the T. Seksuaaöivähemmistöt on heräämässä samaan, mitä Rowlingkin sanoi: jos biologista sulupuolta ei ole olemassa, ei ole myöskään homoseksuaalisuutta. Transideologia on paitsi misogynististä, myös homofobista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole mitään aborttivastaisuutta
Eikö kukaan Suomessa vastusta abortteja? Ei kukaan? Eivätkö edes ne, jotka puhuvat siitä julkisuudessa?
Yrität hämätä. Haluat ehkä, että ihmiset äänestäisivät abortinvastaisia edustajia, koska he ajavat joitain muita asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä.
Juu, ja jotkut uskoo suolarituaaleihin ja enkelihoitoihin.
Kuka on sinun aborttisi estänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kohtaa esim. minun tekstejäni tuli vaikutelma, että olen tuota mieltä?
Olen edelleen demareita äänestänyt akateeminen lesbo. Olen naisten oikeuksien puolella. Aborttioikeus yhtenä keskeisimpänä. Kuin myös oikeus suihkutiloihin ilman p e n i k s i ä.
Järjetöntä yrittää väittää, että olen tuota yllämainittua. Suurin osa meistä huolestuneista on nimenomaan vasemmalle kallellaan.
Se vasemmistolaisuus tulee koitumaan lopulta teidänkin tuhoksenne. Ja tuo yllä oleva kommentoija on aivopesty ääliö, jonka mielestä maailman suurin epäkohta on suomalaisten turpeenpoltto ja orange man baaaaad. Mutta hei, rajat auki ja miljoona muslimia Suomeen, kyllä sillä saadaan homojen ja naisten oikeudet huippuunsa ja sopivasti orjatyövoimaa sivuuttamaan hankalat kantikset!
Ja maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto. Hyvää joulua vaan sinullekin. :)
P.S. Älä ota enää, verenpaineesi vain nousee korkeuksiin aivan turhan takia.
Hienot vähättely-yritykset siellä.
"Hyvä tahto" ei paljon lohduta, kun lopputulos on katastrofi meidän kaikkien kannalta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi Rowlingin pitäisi puhua julkisuudessa enää yhtään mitään. Se on minun ikäiseni ja moninkertainen miljardööri, olisi hiljaa ja nauttisi elämästään jossain yksityisellä saarella Karibialla kaukana kaikista muista ihmisistä. Tietysti hirmumyrskyjen varalta pitäisi olla kakkosasunto jossain muualla, mutta eiköhän niistä miljardeista nyt riittäisi pikkuisen sellaiseenkin.
Noin minä tekisin, jos Rowling olisin. Kieltämättä olen kade sen rahoista.
*huokaus*
Rowling on niin rikas, että hän voi sanoa ääneen "naiset ovat naisia, eivät ruumiinosia", ilman että häneltä voidaan viedä elanto. Yritys on tosin ollut kovaa.
Olisi varmasti kätevää transaktivisteille, että he voisivat uhkailla, pelotella ja ahdistella kaikki naiset ja seksuaalivähemmistöt hiljaisiksi, jotta voisivat toitottaa "totuuksiaan" rauhassa.
Lesboilla ei ole oikeutta olla vain naisten kanssa, pitää hyväksyä myös identiteettihäiriöiset penikselliset kumppaneikseen. Sama koskee homoja, tulee ottaa naiset kumppanipooliinsa, jos nämä kokevat p i m p p i n s ä olevan mies-sellainen.
Naisilla ei ole oikeutta omiin tiloihin ilman peniksellisiä. Peniksellisten oikeus olla missä haluavat on ensisijainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin minä tekisin, jos Rowling olisin. Kieltämättä olen kade sen rahoista. *huokaus*
Joillain ihmisillä on sisäinen elämä ja palo asioita ja ajattelua kohtaan. Sitä voi olla vaikea ymmärtää, jos itse on pelkkä golem.
Nyt tuli niin vieras sana, ettei täti ymmärrä, kun täti ei ole feispuukissa eikä tvitterissä eikä instakrammissa eikä snäptsätsissä eikä edes tikitookissa. Mikä piru on golem?? Miksi minä en saa olla sellainen? Onko vaaraa ympäristölle, leviääkö kuten covid? Pitääkö käyttää maskia myös nukkuessa ja sukeltaessa? Tietävätkö kaikki sen jo?
Hesari näyttää sensuroivan taas keskustelua. Lähetin vähän kymmenen jälkeen keskusteluun kommentin:
"Rowlingin kannanotto on ollut, että fyysinen sukupuoli on olemassa, ja että sillä on tietyissä konteksteissa merkitystä. Anatomisia naisia tulisi edelleen voida kutsua naisiksi dehumanisoivien, yksittäisiin kehonosiin tai toimintoihin viittaavien kiertoilmauksien, kuten "ihmiset joilla on kuukautiset/kohdunkaula/vagina", "vulvaihmiset", "synnyttävä keho", sijaan. (Jostain syystä miehille ei tehdä samaa sensurointia. Ehkä, koska ihmisen määrittely ruumiintoimintojensa kautta on kummallista ja loukkaavaa.)
Rowlingin kannanotto on ollut, että fyysisen sukupuolen käsitteen hävittäminen aikansaa sen, että monet ihmiset eivät voi enää puhua elämistään merkityksellisesti. Miten tämän voi kiistää?
Fyysisellä sukupuolella on merkitystä mm. lisääntymisen, seksuaalisuuden, urheilun, naisten turvallisuuden, tasa-arvon, tutkimuksen, tilastoinnin ja lääketieteen kannalta. Näillä asioilla on merkitystä ja niistä tulee voida puhua.
Jos näistä asioista puhuminen estetään, erityisesti naiset ja seksuaalivähemmistöt kärsivät. Naisten ja seksuaalivähemmistöjen huomiointi käy mahdottomaksi. Eihän heitä oikeastaan ole olemassakaan: naisen anatomian ja biologian omaavasta ihmisestä ei saisi käyttää mitään erillistä sanaa, sillä anatomialla kun ei näennäisesti ole mitään merkitystä. (Esim. synnyttäneistä äideistä puhuminen äiteinä muuttuu "vihapuheeksi".) Ja jos fyysisiä sukupuolia ei voida määritellä, silloin ei voida määritellä seksuaalisuuksiakaan - ne kun perustuvat fyysiselle sukupuolelle.
Tilanne on siinä pisteessä, että kaikesta tästä ääneen puhuvia syrjitään, haukutaan ja uhkaillaan surutta väkivallalla. Rowlingin kannanotoista ei löydy tätä kommenttia roisimpaa ja loukkaavampaa tekstiä, ja ne ovat saaneet vastaansa vihan ja uhkailujen vyöryn.
"Opetus on, että ei riitä, että uskoo toimineensa hyvin ja että tarkoittaa vain hyvää, jos toimii lopulta kuitenkin itsekkäästi ja epäoikeudenmukaisesti. Toisin sanoen: tie helvettiin on päällystetty hyvillä aikomuksilla."
Tällä Rowling on halunnut sanoa jotakin."
Eipä ole päässyt läpi, vaikka muita, myöhemmin lähetettyjä kommentteja on julkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut muut kuin transaktivistit yrittävät tuputtaa omaa aatettaan tässä ketjussa. Pian homma kääntyy siihen, että ellet kannata persuja ja 100 vuoden takaisiin arvoihin paluuta, olet mätä sitä ja puna tätä vih er mä dätt äjä km mari, joka viedään saunan taakse, kun persut ovat vallassa.
Nyt transaktivistit maalittavat sinne saunan taakse jokaisen, joka uskaltaa sanoa, että biologia tieteenä on edelleen ihan paikkaansapitävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun yhteenvetona totean, että on kaksi sukupuolta joista naisilla on menkat.
Eiköhän lopeteta paskanjauhanta ja lähdetä ulkoilemaan.Minulla ei ole, ne loppuivat jo viime vuonna. Nainen minä olen silti, kiitosta vaan.
Kaikilla naisilla ei ole kuukautisia mutta vain naisilla on kuukautiset.
Kaikilla naisilla ei ole kohtua, mutta vain naisilla voi olla kohtu.
Jos olisit seurannut näitä keskusteluita yhtään pidempään, olisit jo tietoinen siitä, että tämä on nimenomaan meidän kriittisten pointti.
t. ap
Tästä keskustelusta poistettiin lesbon kommentti siitä, miten transaktivistit suhtautuvat vihamielisesti heihin, koska lesbo ei halua seksiä transmiehen kanssa. Mikä on ymmärrettävää, sillä he pitävät naisista, ja naisilla ei löydy killuttimia haaroista, vaan kokonaan erilaiset värkit.
En ymmärrä, mitä transyhteisö yrittää homouden poistamisella saada aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trumpin kannattamisessa ei ole mitään pahaa, jos vaihtoehtona on seniilin mellakointia kannattavan korruptoituneen valehtelijan kannattaminen. Ilmastotoimien ”vastustaminen” tarkoittaa Suomen ylimitoitettujen ja globaaleilta vaikutuksiltaan olemattomien omaan jalkaan ampumisten vastustamista. Rokotevastaisuus on enemmänkin punaviherhörhöjen heiniä, kuten kuunatsi-salaliittoteoriatkin. Itse ainakaan en (todella) konservatiivisena henkilönä perusteltuja abortteja vastusta.
Moskovan propagandaa hölmöyttään toistava nahkapääpellekin saapui näemmä palstalle spämmimään "viisauksiaan". Loppujenlopuksi kommenttisi lukeminen tai analysointi on täysin turhaa koska levität jonkun muun valmiiksi vääristeltyjä mielipiteitä ja luultavasti ne on niin huolella loogisessa solmussa ettei niistä saa otetta muutenkaan koska tarkoituksesi (siis niiden väitteiden jotka kommenttiisi kopsasit jostain) on sekoittaa ja aiheuttaa epäilystä.
Joku on näköjään katsonut CNN:ää ja huolella. Niin ja tietenkin YLE:ä.
Niin, ja aku-ankkaa, hommaa, y li la utaa, ip-lehtiä hesaria, monia muita kotimaisia lehtiä, foxia, msnbc:tä, timesiä, time:a ja lukuisia tv-kanavia ja muita nettisivuja sekä tietty parhaana kaikista av-palstaa.
Mikä on pointtisi, vai yritätkö sanoa että oma todella kapea näkymäsi maailman tilaan on se ainoa oikea?
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustelusta poistettiin lesbon kommentti siitä, miten transaktivistit suhtautuvat vihamielisesti heihin, koska lesbo ei halua seksiä transmiehen kanssa. Mikä on ymmärrettävää, sillä he pitävät naisista, ja naisilla ei löydy killuttimia haaroista, vaan kokonaan erilaiset värkit.
En ymmärrä, mitä transyhteisö yrittää homouden poistamisella saada aikaan.
Sellainen tarkennut, että kyseessä ovat transnaiset eli miehet, jotka haluavat lesbojen sänkyihin.
Transmiehet ovat naisia, jotka vaativat homoilta seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut muut kuin transaktivistit yrittävät tuputtaa omaa aatettaan tässä ketjussa. Pian homma kääntyy siihen, että ellet kannata persuja ja 100 vuoden takaisiin arvoihin paluuta, olet mätä sitä ja puna tätä vih er mä dätt äjä km mari, joka viedään saunan taakse, kun persut ovat vallassa.
Nyt transaktivistit maalittavat sinne saunan taakse jokaisen, joka uskaltaa sanoa, että biologia tieteenä on edelleen ihan paikkaansapitävää.
Juu, tuota kutsutaan tieteenvastaisuudeksi ja ainakaan henkilökohtaisesti en arvosta tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakkaat ihmiset, miksi sitten äänestätte niitä puolueita, jotka tällaista maailmaa edistävät? Jopa kokoomuksen mielestä sukupuolia on enemmän kuin kaksi.
Aivan. Vain KD, PS, kepu ja Liike Nyt uskovat että sukupuolia on kaksi.
Siinäpä se vaikeus onkin, kun noista ei voi mitään äänestää. PS ja kepu on pois laskuista , koska kannattavat esim eläinten tarhaamista ja muutakin eläinrääkkäystä. PS:llä on muitakin huonja mielipiteitä koskien nimenomaan naisia.
Mutta Liike Nyt on kyllä minulle aika vieras puolue, en tiedä heistä mitään. Pitääpä tutustua, mita he ovat miehiään/naisiaan.
Minulla ei ole, ne loppuivat jo viime vuonna. Nainen minä olen silti, kiitosta vaan.