HS: J.K. Rowling pyörityksen keskellä = jos sanot, että nainen ja mies ovat ainoat sukupuolet, olet vihapuhuja
Olen itsekin lukenut Rowlingin tekstit sen jälkeen kun aloin ihmetellä, miten näin on käynyt. Kuulosti tosi takapajuiselta, että hän vastustaisi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä. Ilmeni, että Rowlingin rikos on se, että hän ei usko, että sukupuolia olisi nykyisin loputtoman monia, vaan että olemme edelleen miehiä ja naisia. Kokemus omasta identiteetistä voi toki olla hyvin monenlainen.
Rowling myös puolustaa naisten oikeutta tiloihin, jonne ei ole pääsyä sellaisilla naiseksi identifioituvilla miehillä, jotka ovat ulkoisesti edelleen miehiä. Olen erittäin samaa mieltä. Tyttäreni ei pidä joutua pukuhuoneeseen, jossa hän joutuu katsomaan kenenkään p enist ä.
En myöskään ole "Ihminen, joka vuotaa verta", kuten tännekin linkatussa tampax-mainoksessa luki. Jos joku ei koe itseään naiseksi, se on toki ok. Ei ole ok redusoida naisia ruumiinosiksi ja -toiminnoiksi. Tuo verenvuotaja-ilmaisu on täysin järjetön ylipäätään. IHan jokainen ihminen vuotaa verta sukupuoleen katsomatta, kuukautiset ovat vain naisilla. En ole ruumiintoiminto, olen nainen.
*jatkuu*
Kommentit (693)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tämä ongelma voitaisiin ratkaista seuraavasti:
kehonkuvanhäiriöistä kärsivät ihmiset saisivat ansaitsemaansa ja tarvitsemaansa hoitoa (ensin terapian muodossa, jotta voitaisiin varmistaa häiriön vahvuus). Mikäli voidaan jokseenkin aukottomasti todeta, että ainoa keino helpottaa tätä dysforiaa on sukupuolenkorjausleikkaus, niin niissä tapauksissa aikuisille ihmisille voidaan se sallia.
Näitä ihmisiä tulisi tietysti tukea eri keinoin sekä ennen operaatiota, sen aikana, että myös sen jälkeen. Vasta, kun on käynyt läpi tällaisen pitkällisen prosessin, saisi esimerkiksi vastakkaisen sukupuolen henkilötodistuksen. (Toki on vaarana se, että tosiaan toiset naiset eivät kaikesta huolimatta koskaan pystyisi näkemään tätä henkilöä naisena, mutta muita ihmisiä ei edelleenkään voi valjastaa omien häiriöidensä validoijiksi.)
Jos kävisikin siis niin, että joku nainen huolestuisi transnaisesta vaikkapa pukuhuoneessa, äärimmäisissä tilanteissa henkilö pystyisi todistamaan, että on käynyt läpi em. prosessin ja on siis paikkansa "ansainnut" (paremman sanan puutteessa).
Nämä niin sanotut vanhan koulun transihmisethän eivät esim. biologiaa olekaan olleet kieltämässä, muuten. He ovat tietoisia siitä, että tämä on heidän oma häiriönsä, eikä heillä ole mitään pyrkimyksiä päästä naisten tiloihin tirkistelymielessä. Aika eri sakkia siis kuin nämä nykyään eniten äänessä olevat "naistunteita tuntevat" miehet (ja "miestunteita tuntevat" naiset).Tämä on erittäin hyvä kommentti. Naisen henkkarit tulee "ansaita" hoitojen ja bottom leikkauksen kautta, jos nämä on käynyt läpi on tervetullut minun puolestani naisten tiloihin. Kaikki muu vaarantaa naistenoikeudet.
Paitsi, että täällä ihmiset on yhä sitä mieltä, että nuo hoidot ja leikkaukset käyneet transnaiset saa mennä sinne miesten puolelle.
Mutta ne kommentit taitaa tulla äärioikeiston kannattajilta.Eli vihreä nainen on oikea nainen, mutta äärioikeistolaisen naisen mielipiteen voi jättää huomiotta, koska hän ei ole nainen?
Jos ajattelet oikeasti noin, niin olen pahoillani puolestasi.
Totesin vain, että nuo kommentit tulevat todennäköisesti äärioikeiston kannattajilta (koska heillä on niin jyrkkä asenne, joka ei suostu minkäänlaisiin kompromisseihin saatikka ajattelemaan asiaa transnaisen kannalta). En maininnut sanallakaan mistään oikeista tai vääristä naisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kehonkuvanhäiriöistä kärsivät ihmiset saisivat ansaitsemaansa ja tarvitsemaansa hoitoa (ensin terapian muodossa, jotta voitaisiin varmistaa häiriön vahvuus). Mikäli voidaan jokseenkin aukottomasti todeta, että ainoa keino helpottaa tätä dysforiaa on sukupuolenkorjausleikkaus, niin niissä tapauksissa aikuisille ihmisille voidaan se sallia.
Näitä ihmisiä tulisi tietysti tukea eri keinoin sekä ennen operaatiota, sen aikana, että myös sen jälkeen. Vasta, kun on käynyt läpi tällaisen pitkällisen prosessin, saisi esimerkiksi vastakkaisen sukupuolen henkilötodistuksen. (Toki on vaarana se, että tosiaan toiset naiset eivät kaikesta huolimatta koskaan pystyisi näkemään tätä henkilöä naisena, mutta muita ihmisiä ei edelleenkään voi valjastaa omien häiriöidensä validoijiksi.)
Jos kävisikin siis niin, että joku nainen huolestuisi transnaisesta vaikkapa pukuhuoneessa, äärimmäisissä tilanteissa henkilö pystyisi todistamaan, että on käynyt läpi em. prosessin ja on siis paikkansa "ansainnut" (paremman sanan puutteessa).
Nämä niin sanotut vanhan koulun transihmisethän eivät esim. biologiaa olekaan olleet kieltämässä, muuten. He ovat tietoisia siitä, että tämä on heidän oma häiriönsä, eikä heillä ole mitään pyrkimyksiä päästä naisten tiloihin tirkistelymielessä. Aika eri sakkia siis kuin nämä nykyään eniten äänessä olevat "naistunteita tuntevat" miehet (ja "miestunteita tuntevat" naiset).Tämä on erittäin hyvä kommentti. Naisen henkkarit tulee "ansaita" hoitojen ja bottom leikkauksen kautta, jos nämä on käynyt läpi on tervetullut minun puolestani naisten tiloihin. Kaikki muu vaarantaa naistenoikeudet.
Hoitojen läpi käyminen ei takaa mitään. Itse asiassa jos en väärin muista, yhdessä lukemassani tapauksessa jossa oli tapahtunut naiseen transnaisen taholta kohdistunut hyökkäys oli juurikin keissi jossa sukupuolenkorjaus oli jo kirurgisesti tehty. Toki itseidentifikaatio ilman toimenpiteitä räjäyttää ongelman toisiin sfääreihin, mutta mikään määrä kirurgia ei tee miehestä naista. Naiserityiset tilat eivät ole jokin mystinen anything goes-kategoria, johon naisten tulee hyväksyä kenet tahansa osoittaakseen olevansa Ymmärtäväisiä allyja. Ratkaisu miesten marginaaliryhmän (= transnaiset) ongelmiin ei voi koskaan olla se, että heidät siirretään naisten tiloihin, eikä ole naisten velvollisuus ratkaista miesten ongelmia - meillä on riittävästi omiakin.
Linkitä tuo tapaus, kiitos. Muuten otan tuon sellaisena "joo oli tälläinen tapaus, jotta mun mielipiteelläni olisi enemmän painoarvoa". eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että tässä moni yrittää selittää sitä, kuinka hyväksyisivät semmoisen lain, jossa transnainen joka on käynyt läpi terapian, muut hoidot ja alaleikkauksen hyväksytään naisten tiloihin. Itsekin hyväksyisin tällaisen transnaisen. Siihen se raja on vedettävä, se ei ehkä ole pakollinen käytäntö , mutta pitäisi olla. Moni varmasti hyväksyisi transnaisen naisten joukkoon mikäli nämä hoidot ja alaleikkaus on tehty.
Toisin sanoen, tälläinen laki pitäisi saada aikaiseksi. Transnainen saisi naisen hetun jne. vain käytyään läpi edellä mainitut asiat. Se olisi kaikille selkeää. Transmiehillä tietenkin sama.
Kaikki muu hömpötys kuinka "tuntuu naiselta" ei oikeuta tulemaan naisten tiloihin ym. näin sen PITÄISI olla.
Toki ihminen saa pukeutua kuinka haluaa, olla feminiininen, käyttää meikkiä, muokata ulkonäköä jne. se ei ole minulta pois eikä minua haittaa, MUTTA lainsilmissä ei koskaan pitäisi voida olla nainen VAIN oman ilmoituksen perusteella.
Ikävä kyllä täällä on noita naisia, joiden mielestä tämä ei ole tarpeeksi ja miten transnaisten vain kuuluu pysytellä joko miesten puolella tai omissa huoneissaan. Tälläinen on epätasa-arvoista ja ei varmasti sovi taas transaktivisteille. Eli nämä kaksi ääripäätä, jotka eivät suostu kompromisseihin ovat syy siihen, miksi tämäkin tappelu on tälläistä.
Mä haluaisin kuulla edes muutaman esimerkin alapääleikkauksen tehneestä transnaisesta, joka olisi tehnyt mitään väkivaltaa toisia naisia kohtaan?
Tällä hetkellähän biologiset naiset ovat "lukittuja" huoneisiinsa, koska julkisten tilojen naisten vessat ovat transihmisten käytössä. Ikävä kyllä tämä on sopinut transnaisille vallan hyvin.
Linkitä tuo tapaus, kiitos. Muuten otan tuon sellaisena "joo oli tälläinen tapaus, jotta mun mielipiteelläni olisi enemmän painoarvoa". eri
Yritän löytää tuon, mutta en valitettavasti silloin aikoinaan tajunnut tallentaa.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että tässä moni yrittää selittää sitä, kuinka hyväksyisivät semmoisen lain, jossa transnainen joka on käynyt läpi terapian, muut hoidot ja alaleikkauksen hyväksytään naisten tiloihin. Itsekin hyväksyisin tällaisen transnaisen. Siihen se raja on vedettävä, se ei ehkä ole pakollinen käytäntö , mutta pitäisi olla. Moni varmasti hyväksyisi transnaisen naisten joukkoon mikäli nämä hoidot ja alaleikkaus on tehty.
Toisin sanoen, tälläinen laki pitäisi saada aikaiseksi. Transnainen saisi naisen hetun jne. vain käytyään läpi edellä mainitut asiat. Se olisi kaikille selkeää. Transmiehillä tietenkin sama.
Kaikki muu hömpötys kuinka "tuntuu naiselta" ei oikeuta tulemaan naisten tiloihin ym. näin sen PITÄISI olla.
Toki ihminen saa pukeutua kuinka haluaa, olla feminiininen, käyttää meikkiä, muokata ulkonäköä jne. se ei ole minulta pois eikä minua haittaa, MUTTA lainsilmissä ei koskaan pitäisi voida olla nainen VAIN oman ilmoituksen perusteella.
Tämän verran minä ole valmis joustamaan tässä trans asiassa, kaikki muu on järjetöntä.
Käyttäjä37105 kirjoitti:
Hesari näyttää sensuroivan taas keskustelua. Lähetin vähän kymmenen jälkeen keskusteluun kommentin:
Se nyt ei ole mikään ihme. Hesari surutta julkaisi Kiinan hallituksen Hong Kong mielenosoitusvastaisen propagandamainoksen sivuillaan. Eikä mikään pieni maininta Ulkomaat-osiossa vaan ihan erillinen sivu sille ja kaikkea. Hesari ei ole uutislehti vaan kommunistien propagandalehti.
Vierailija kirjoitti:
Yritän löytää tuon, mutta en valitettavasti silloin aikoinaan tajunnut tallentaa.
Olen itse googlannut koko päivän leikattujen transgendereiden hyökkäyksiä naisia kohtaan ja en ole löytänyt yhtään juttua. Ainoat väkivaltatapaukset ovat olleet vain niiden tekemiä, jotka ovat vain sanoneet olevansa naisia. Siksi epäilen, että sinäkään löydät tuota väittämääsi juttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Transfobinen mölinä jatkuu. Kuinka kauan jaksatte vouhottaa? Ei ole teiltä pois, kun ihmiset saavat KERRANKIN olla omia itsejänsä. Uhriutuminen joidenkin genitaalien takia on naurettavaa ja ennen kaikkea transfobista.
UK:ssa transleidit toteuttavat itseään miestyypillisesti:
"statistics showing half of the people in prison who declare themselves transgender have been sentenced with one or more sexual offences."
"statistics show that transgender women exhibit a male-type pattern of criminality. We conclude that transwomen in prison exhibit a propensity to sexual crime that matches their birth sex and not their gender identity."
https://fairplayforwomen.com/transgender-male-criminality-sex-offences/
Tämä yleistyy Suomessakin itsemäärittelyn myötä.
Mies ei aivoistaan eroon pääse, vaikka munan leikkaisi. Ehkäpä aivokirurgiaa tarvitaan sukupuolenvaihtajille seuraavaksi, niin ovat sitten ihan oikeita naisia.
Niin, että kaikki naisetkin ovat samanlaisia? Käyttäytyvät, ajattelevat jne?
Leikkautin itselleni pyrstön ja teetätin simpukat tisseiksi. Olen siis merenneito. Julkisiin tiloihin ja kuljetusvälineisiin on nyt asennettava akvaario, että yhdenvertaisuus muiden kansalaisten kanssa toteutuu.
Oletteko te oikeasti sitä mieltä, että tuo transnainen kuuluu miesten puolelle, vaikka hänellä ei ole penistä?
Että menisitte hänen eteensä kertomaan hänelle, miten hän on vain mies, joka on sekopää ja luulee olevansa nainen?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä37105 kirjoitti:
Hesari näyttää sensuroivan taas keskustelua. Lähetin vähän kymmenen jälkeen keskusteluun kommentin:
Se nyt ei ole mikään ihme. Hesari surutta julkaisi Kiinan hallituksen Hong Kong mielenosoitusvastaisen propagandamainoksen sivuillaan. Eikä mikään pieni maininta Ulkomaat-osiossa vaan ihan erillinen sivu sille ja kaikkea. Hesari ei ole uutislehti vaan kommunistien propagandalehti.
Suomi on sitoutunut positiiviseen Kiina-kuvaan pandalainan myötä. Pandoja annetaan vain Kiinan positiivista mainostamista vastaan. Suomi siis maksaa ja velkaantuu siitä edestä, että mainostaa Kiinaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Transfobinen mölinä jatkuu. Kuinka kauan jaksatte vouhottaa? Ei ole teiltä pois, kun ihmiset saavat KERRANKIN olla omia itsejänsä. Uhriutuminen joidenkin genitaalien takia on naurettavaa ja ennen kaikkea transfobista.
"statistics showing half of the people in prison who declare themselves transgender have been sentenced with one or more sexual offences."
"statistics show that transgender women exhibit a male-type pattern of criminality. We conclude that transwomen in prison exhibit a propensity to sexual crime that matches their birth sex and not their gender identity."
Mies ei aivoistaan eroon pääse, vaikka munan leikkaisi. Ehkäpä aivokirurgiaa tarvitaan sukupuolenvaihtajille seuraavaksi, niin ovat sitten ihan oikeita naisia.
Leikkautin itselleni pyrstön ja teetätin simpukat tisseiksi. Olen siis merenneito. Julkisiin tiloihin ja kuljetusvälineisiin on nyt asennettava akvaario, että yhdenvertaisuus muiden kansalaisten kanssa toteutuu.
Tietääkseni tässä ei ole yhä kyse mistään rodunvaihdoksesta. Ei noille furry-harrastajillekkaan anneta omia tiloja tai makseta heidän halusta kasvattaa karvaa tai tiedä mitä.
En sitten tiedä onko rodun ja sukupuolen erottaminen sinulle vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te oikeasti sitä mieltä, että tuo transnainen kuuluu miesten puolelle, vaikka hänellä ei ole penistä?
Että menisitte hänen eteensä kertomaan hänelle, miten hän on vain mies, joka on sekopää ja luulee olevansa nainen?
Kim tai Ella, samako tuo. Naiseus ei ole vaatteita tai vartalo. Se ei varsinkaan ole naisiin liitettyjen stereotypioiden toistamista seksiobjektina tms. Miksi yksikään näistä ei ole telaketjufeministi vaatien naisten oikeuksia ja tasa-arvoa? Missä ovat vaatimukset naisvaltaisten alojen paremmasta palkkauksesta? Ei heillä ole sisäistä epätasa-arvon tuntua, koska he ovat valinneet naislarppauksen huvin vuoksi. On niin kiva näytellä sutturabimboa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni tässä ei ole yhä kyse mistään rodunvaihdoksesta. Ei noille furry-harrastajillekkaan anneta omia tiloja tai makseta heidän halusta kasvattaa karvaa tai tiedä mitä.
En sitten tiedä onko rodun ja sukupuolen erottaminen sinulle vaikeaa.
Uskallatko hävytön väittää, että naisissa on muka eroja? Ihan samanlaisiahan me ollaan, kaikki ilman pyrstöä ja penistä. Mikäli aletaan tuohon showhommaan ja pilipalikirurgiaan, niin merenneito on ihan yhtä oikea tapa olla nainen kuin pilileikattu transnaiseus. Lisätty pyrstö tai leikattu peni, ei väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitojen läpi käyminen ei takaa mitään. Itse asiassa jos en väärin muista, yhdessä lukemassani tapauksessa jossa oli tapahtunut naiseen transnaisen taholta kohdistunut hyökkäys oli juurikin keissi jossa sukupuolenkorjaus oli jo kirurgisesti tehty. Toki itseidentifikaatio ilman toimenpiteitä räjäyttää ongelman toisiin sfääreihin, mutta mikään määrä kirurgia ei tee miehestä naista. Naiserityiset tilat eivät ole jokin mystinen anything goes-kategoria, johon naisten tulee hyväksyä kenet tahansa osoittaakseen olevansa Ymmärtäväisiä allyja. Ratkaisu miesten marginaaliryhmän (= transnaiset) ongelmiin ei voi koskaan olla se, että heidät siirretään naisten tiloihin, eikä ole naisten velvollisuus ratkaista miesten ongelmia - meillä on riittävästi omiakin.
Olen tuo, jonka alkuperäiseen viestiin vastasit. Hyviä pointteja sekä puolesta että vastaan täällä. Tosiaan, minäkin olen sitä mieltä että ei ole naisten vastuulla pitää huolta kehonkuvanhäiriöisistä miehistä. Ei missään tapauksessa. En tiedä, onko näistä bottom-leikkauksiin päätyneistä transnaisista olemassa mitään virallista väkivaltatilastoa, noin esimerkiksi - jos ei ole, niin aika hankalaa tietenkin puolustella heidän päästämistään naiserityisiin tiloihin, vaikka olisi mitkä operaatiot käyneet läpi. Ja itse tuossa pohdiskelin aika kapeakatseisesti ajatellen vain jotain uimahallin pukkaria tjsp. - on muitakin naiserityisisä tiloja, vaikkapa turvakodit ja vankilat, joissa naisten täytyy saada olla vain oman sukupuolensa edustajien joukossa.
Oma pohdintani oli siis jokseenkin pinnallista, nyt kun tarkemmin ajattelen.
On myös hyvä tiedostaa se, että vaikka me täällä olisimme sitä mieltä, että transnaisia joko ei saa päästää naisten tiloihin milloinkaan, tai vain äärimmäisen harvoissa tapauksissa, niin nämä aktivistit eivät tuollaiseen toki koskaan tule suostumaan. Kun transnainen = nainen, niin siinäpä ei paljoa tosiaan naisilta olla kyselemässä, että kävisikö nyt tämä ja tämä. Heidän retoriikkansa on kyllä niin in*el-oppikirjasta kopioitua, että hirvittää.
Hups, tulipas huonosti lainaukset. T. 555
Olen itse biologisesti nainen, mutta identiteetiltäni oikeastaan sukupuoleton, siis sitä, mitä nykyään kutsutaan muunsukupuolisuudeksi. Ja olen silti sitä mieltä, että nykyisessä transkeskustelussa on paljon naisvihaa. Naissukupuolella on merkitystä, ja sillä on merkitystä, että naisia sorretaan nimenomaan heidän sukupuolensa vuoksi. Tämän kiistäminen, samoin kuin jonkinlainen halu häivyttää naiseuden olemassaolo, on naisvihaa. Samoin ollaan vaarallisella tiellä siinä kun ajetaan kaikkien tilojen muuttamista sukupuolettomiksi. Maailmassa jossa lukemattomia naisia ja tyttöjä tälläkin hetkellä pahoinpidellään, r*iskataan ja t*petaan siksi, että he ovat naisia, on täysin kestämätön ajatus, että naisilta ja tytöiltä viedään vain heille tarkoitetut, henkisesti ja fyysisesti turvalliset tilat. Naiserityisyyttä tarvitaan, siitä ei saa luopua.
Vierailija kirjoitti:
Tui transnainen on nyt kastraatti. Ei siinä ole mitään hienoa että leikkauttaa ja sterilisoi itsensä.
Mutta, naistenpuolelle saa tulla jos ei ole kulkusia eikä nakkia jäljellä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kim tai Ella, samako tuo. Naiseus ei ole vaatteita tai vartalo. Se ei varsinkaan ole naisiin liitettyjen stereotypioiden toistamista seksiobjektina tms. Miksi yksikään näistä ei ole telaketjufeministi vaatien naisten oikeuksia ja tasa-arvoa? Missä ovat vaatimukset naisvaltaisten alojen paremmasta palkkauksesta? Ei heillä ole sisäistä epätasa-arvon tuntua, koska he ovat valinneet naislarppauksen huvin vuoksi. On niin kiva näytellä sutturabimboa.
Eivät kaikki naisetkaan ole telaketjufeministejä, rekkalesboja jne, jotka vaativat ja ajavat naisien oikeuksia. Saatikka vaadi parempia palkkoja.
Vai ovatko ne naiset jotenkin vähempiarvoisia, joka esiintyvät vähissä vaatteissa? (eli oikeastaan kaikki menestyvät naislaulajat tällä hetkellä)
Toisaalta, on kuitenkin tämä transnainen, joka ajaa esimerkiksi sitä, etteivät transnaiset saa kilpailla naisten urheiluissa.
Tosin en tiedä, onko hän käynyt leikkauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, että täällä ihmiset on yhä sitä mieltä, että nuo hoidot ja leikkaukset käyneet transnaiset saa mennä sinne miesten puolelle.
Mutta ne kommentit taitaa tulla äärioikeiston kannattajilta.Eli vihreä nainen on oikea nainen, mutta äärioikeistolaisen naisen mielipiteen voi jättää huomiotta, koska hän ei ole nainen?
Jos ajattelet oikeasti noin, niin olen pahoillani puolestasi.
Totesin vain, että nuo kommentit tulevat todennäköisesti äärioikeiston kannattajilta (koska heillä on niin jyrkkä asenne, joka ei suostu minkäänlaisiin kompromisseihin saatikka ajattelemaan asiaa transnaisen kannalta). En maininnut sanallakaan mistään oikeista tai vääristä naisista.
Entä jos ovat vihreiden äänestäjiä, mutta eri mieltä tästä asiasta?
Tämä on erittäin hyvä kommentti. Naisen henkkarit tulee "ansaita" hoitojen ja bottom leikkauksen kautta, jos nämä on käynyt läpi on tervetullut minun puolestani naisten tiloihin. Kaikki muu vaarantaa naistenoikeudet.