Milloinkas me nähdään maskien käytön lisääntymisen aiheuttama notkahdus tartuntamäärissä?
Kommentit (68)
Kiinassa ei ole enää koronaa ja siellä KAIKKI käyttää maskia tai itkee ja käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mä en ole saanut tartuntaa, vaikka kuljen joka arkipäivä viidellä eri kulkuvälineellä, käyn yleensä kahdessa eri kaupassa ja olen töissä yli kymmenen ihmisen joukossa koko päivän? Koska mä käytän maskia.
Miksi mä en ole sairastunut vaikka en ole rajoittanut elämääni koko vuonna mitenkään enkä edes käytä maskia?
Nyt jätät kertomatta paljonko käytät esim. julkisia päivittäin. En mäkään käyttänyt keväällä maskia enkä rajoittanut normaalia elämääni, mutta ei mun silloin tarvinnut missään käydäkään, kun ei ollut töitä.
Työmatkoihin mennen tullen 5x viikossa koko tämän koronaajan. Useamman kerran viikossa myös harrastukseen tai kaupoille, kavereita tapaamaan ym. En käytä julkisessa edelleenkään maskia, enkä ala käyttämäänkään ellei tule maskipakkoa.
Niin millä kuljet? Bussilla, jossa on lisäksesi viisi muuta ihmistä?
Sulle täytyy näköjään vääntää rautalangasta, kuljen töihin JULKISILLA 5x viikossa mennen tullen. Ja paikkana Helsinki. Minulla ei ole tapana laskea matkustajamääriä.
Mä kuljen useammalla julkisella joka arkipäivä ja ne on täynnä enkä ole saanut tartuntaa, vaikka minulla on maski naamalla. Turha väittää, että maskittomuus suojaa enemmän kuin maski.
Itse olen onneksi (tai no joo) etätöissä, mutta käytän maskia kauppareissulla pari kertaa viikossa ja muuten en julkisissa sisätiloissa liiku. En ole vielä ymmärtänyt kuinka maski tekee tuosta vaarallisemman ja suuremman tartuntariskin kuin sen tekeminen ilman maskia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä nähdäkään tämän kummempana kuin tartuntamäärien tasaantumisena, koska ihmiset ei edelleenkään pysy kotona ja omissa oloissaan vaan tuolla pyöritään kaupoilla ja ollaan muutenkin kokoajan menossa johonkin.
Maski ei korvaa etäisyyttä ja kunnon turvaväliä. Se kaksi metriä ei suojaa tartunnalta edes maskin kanssa.
Kritisoitko nyt sitä, etteivät ihmiset enää linnoittaudu koteihinsa? Nimittäin tämä sirkus on jatkunut noin 9kk, ja kukaan ei halua tuhlata elämäänsä eristyksissä.
Vai tulkitsinko väärin, ja et tarkoittanut sitä kritisoivasti? Viestin voi ymmärtää kahdella tapaa.
Niin no, jos ihmiset ei enää linnoittaudu koteihinsa eivätkä voi edes tinkiä tippaakaan menoistaan (ellei sitä joku estä lyömällä pörräyspaikkojen ovia kiinni) niin tämä tosiaan kestää ja kestää eikä välttis joku 9kk ole kuin vasta alkua..
Tämä virus kun jatkaa leviämistään ihan just niin kauan kuin sen annetaan niin tehdä. Ja siihen se tarvitsee ihmiskontakteja. Nyt on jo myönnetty, että ihan kuka vaan voi saada vakavan tautimuodon eikä siltä turvassa ole edes nuoret ja/tai perusterveet vaikka aiemmin onkin sanottu että esim perusterveillä nuorilla tauti on oireeton/lievä lukuun ottamatta joitakin säännön vahvistavia poikkeuksia.
Siitä ei tosin vieläkään puhuta täällä Suomessa, että ihan jo pelkkä ylipaino (bmi 30 tai enemmän) on jo yksinään suurempi riskitekijä vakavalle/vaaralliselle tautimuodolle kuin moni pitkäaikaissairaus. Saati sitten yhdistettynä sellaiseen. Katukuvaa katsoessa iso osa nuoristakin on jo noin ylipainoisia ja keski-ikäisisistä jo taatusti yli puolet koska tuohon ei vaadita kuin "vain" 20-30 kilon ylipaino.. Ei siis mitään megakokoa.
Nyt loppuviikosta oli telkkarissa tehotoidon lääkäri haastattelussa ja siinä kerrottiin että tehohoitoon joutuneista täällä Suomessa 40% on ollut perusterveitä työikäisiä ja tehohoito on kestänyt viikosta jopa pariin kolmeen kuukauteen. Näistä kaikki eivät ole taudista/tehohoidosta selvinneet ja selvinneilläkään ei terveys ole ennallaan vaan he ovat edelleen työkyvyttömiä. Lääkärit ei osaa sanoa mistä tämä johtuu.
Ei siis mikään ihan pikkunuha. Siihen ei kenenkään kannata tuudittautua että rokote tämän tilanteen pelastaa. Sitä toki pitää jokaisen toivoa että sillä tämä saadaan lopullisesti nitistettyä, mutta kyllä tämä valitettavasti on ihan meistä jokaisesta itsestä kiinni. Rokotusten alkamisen jälkeenkin rajoituksia/suosituksia tarvitaan vielä pitkään ja niitä pitää myös jo rokotettujen edelleen noudattaa.
Helpommalla olisi päästy kun alusta saakka tilanne olisi otettu vakavasti.
Hups, piti olla että selvinneilläkään ei kaikilla terveys ole ennallaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä nähdäkään tämän kummempana kuin tartuntamäärien tasaantumisena, koska ihmiset ei edelleenkään pysy kotona ja omissa oloissaan vaan tuolla pyöritään kaupoilla ja ollaan muutenkin kokoajan menossa johonkin.
Maski ei korvaa etäisyyttä ja kunnon turvaväliä. Se kaksi metriä ei suojaa tartunnalta edes maskin kanssa.
Kritisoitko nyt sitä, etteivät ihmiset enää linnoittaudu koteihinsa? Nimittäin tämä sirkus on jatkunut noin 9kk, ja kukaan ei halua tuhlata elämäänsä eristyksissä.
Vai tulkitsinko väärin, ja et tarkoittanut sitä kritisoivasti? Viestin voi ymmärtää kahdella tapaa.
Niin no, jos ihmiset ei enää linnoittaudu koteihinsa eivätkä voi edes tinkiä tippaakaan menoistaan (ellei sitä joku estä lyömällä pörräyspaikkojen ovia kiinni) niin tämä tosiaan kestää ja kestää eikä välttis joku 9kk ole kuin vasta alkua..
Tämä virus kun jatkaa leviämistään ihan just niin kauan kuin sen annetaan niin tehdä. Ja siihen se tarvitsee ihmiskontakteja. Nyt on jo myönnetty, että ihan kuka vaan voi saada vakavan tautimuodon eikä siltä turvassa ole edes nuoret ja/tai perusterveet vaikka aiemmin onkin sanottu että esim perusterveillä nuorilla tauti on oireeton/lievä lukuun ottamatta joitakin säännön vahvistavia poikkeuksia.
Niin no, silloin nimenomaan KAIKKIEN tulisi linnoittautua pariksi viikoksi. Mitä se oma 9kk linnoittautuminen hyödyttää, jos tietää muiden silti menevän ympäri kyliä? Jos tietäisi, että omalla esimerkillä kaikki seuraisivat perässä, niin tietysti se olisi sen arvoista. Ihan mielenkiinnosta kysyn, että missä oma rajasi menee menoissa tinkimisen suhteen?
Jengillähän on vaikka mitä ongelmia (perheväkivalta, alkoholismi, huumeongelmat, itsemurhat yms.) näistä rajoituksista ja linnoittautumisesta johtuen. Taisin jostain lukea, että Japanissa on kuollut lähiaikoina enemmän ihmisiä nykytilanteesta johtuneisiin itsemurhiin, kuin virukseen itsessään. Johonkin se raja pitää vetää, ettei koko maailman elämänlaatu mene aivan pipariksi sen takia, että yritetään estää murto-osan kuolema.
Toki näitä perusterveitä poikkeuksiakin on, mutta tuuri saa olla luokkaa lottovoitto, jos perusterve ihminen (kuten minä) koronaan kaatuu. Sen takia siitä nimenomaan uutisoidaan, koska se on erittäin harvinaista. Mistä sitä tietää, vaikka minullakin olisi jo ollut se. Sen verran kesällä pörrännyt baareissa ja aivan normaalisti kuntosalilla. Ja tästä tuli mieleen, että miksei ylipainoisia kannusteta laihduttamaan, jos he ovat suuremmassa koronariskissä?
Sitten kun tosiaan kaikki käyttävät.
Eilen kaupassa käytti about 40%
Ihmiset vaan feikkaa maskin käyttönsä eli käytetään samaa maskia ja työnnetään se sitten taskuun ja pannaan taas suun eteen, kun mennään seuraavaan kauppaan eli jos ei joka kerta vaihdeta uutta, tuliterää maskia, niin itse asiassa nämä "monen-käyttökerran-maskit" vaan lisää tartuntalukuja (ja tämähän näkyy tautitilastoissa).
Tiesittekö, että hoitajat hoitavat koronapotilaita ns. kirurgin maskeilla? Ainakin Turussa, muista sairaanhoitopiireissä ei ole kokemusta. Niistä maskeista on hyötyä.
Tosi monella maski on naamalla väärinpäin eli laskokset ei aukea ulos- ja alaspäin. Se metallilanka kun kuuluu nenän päälle, ei leuan alle. Ja se pitää siis taivuttaa tiiviisti nenää vasten, tosi monella sekin on suorana. Lenkkejä ei kuulu vetää ristiin korvien taakse vaan liian pitkät lenkit pitää lyhentää solmuin..
Se on oikeasti uskomatontakin kuinka kekseliäitä ihmiset on käyttämään maskia väärin. Etenkin tämän huomaa vaikka jotain urheilukisaa telkkarista katsoessa ja samalla se todistaa ettei maskeja osaa käyttää muutkaan. Suomalaisia tästä syyteltiin jo keväällä ja siksi väitettiin ettei maskit jeesaa hevonhuttua.
Nyt ne sitten yht'äkkiä onkin hallituksen mielestä joku taikaviitta, jota käyttämällä tartuntariski poistuu oikeastaan kokonaan vaikkapa kouluista..