Nyt Suomessa on loukkaannuttua siitä, että ihonvärinen on vaan vaalean ihon värinen. (sukkahousut) Linkki
https://yle.fi/uutiset/3-11683201
No huh, huh. Jos minä muuttaisin vaikka Afrikkaan, niin kyllä minulle sopisi, että siellä myytävä ihonvärinen olisi musta.
Laastarin värillä ei Mull oo merkitystä. Saa olla vaikka vihreä mun puolestani.
Kaikesta sitä tulijat loukkaantuvat! Nyt kyllä ihan turhaan.
Kommentit (229)
Jos en ennen ollut rasi sti, niin tämän kaiken jälkeen alan jo ollakin.
En pidä siitä, että joku ulkkis tulee meidän omaan maahan sanelemaan millä nimillä me saamme tuotteitamme nimetä.
Vierailija kirjoitti:
Mua pilkkasi etiopialainen siitä että verisuoneni kuultaa sinisinä ihon läpi. Kuulemma ällöttävää.
Se on vaan kateellinen siitä, että olet aito kuninkaallinen <3
Vierailija kirjoitti:
60- ja 70-luvuilla alusvaatteissa oli beigen värin nimitys puuteri. Miksei sitä voisi käyttää nytkin alusvaatteissa ja sukkiksissa? Eipähän kukaan kitisisi ihonväristä.
Koska se ongelma ei ole oikeasti tässä. Vaikka kaikilta tuotteilta poistettaisiin nimet, värit ja pakkaukset, jostain löytyy silti rasismia. Tää on loputon suo, jos tähän lähtee mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos en ennen ollut rasi sti, niin tämän kaiken jälkeen alan jo ollakin.
En pidä siitä, että joku ulkkis tulee meidän omaan maahan sanelemaan millä nimillä me saamme tuotteitamme nimetä.
No ei nyt tarvitse tätäkään vetää ääripäihin. Se "ulkkis" voi olla ihan suomalainen, täällä syntynyt. Ei hänellä ole muuta kotimaata. Mutta kyllä, olen samaa mieltä siitä, että tämä uhriutuminen on jo naurettavaa.
T. Puolilatina
Nehän on yleensä ihan oransseja tai harmaanruskeita ne ihonväriset. Loukkaannun, että ihoni vihjataan olevan sairaan värinen.
Minä voisin loukkaantua siitä, että olen niin väritön, että esim kaikki meikkivoidesävyt on aina liian tummia.
Yritin kerran ostaa meikkivoidetta Saksassa isossa tavaratalossa. Siihen tuli kolme kosmetologia ihmettelemään, kun ihoni oli niin vaalea, että oikein missään merkissä ei ollut niin kalpeaa sävyä. Että miten joku voi olla niin kalpea.
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin loukkaantua siitä, että olen niin väritön, että esim kaikki meikkivoidesävyt on aina liian tummia.
Yritin kerran ostaa meikkivoidetta Saksassa isossa tavaratalossa. Siihen tuli kolme kosmetologia ihmettelemään, kun ihoni oli niin vaalea, että oikein missään merkissä ei ollut niin kalpeaa sävyä. Että miten joku voi olla niin kalpea.
Mulla on ihan sama juttu. Olen nyt 30 vuotta kokeillut kaikki Suomessa myytävät meikkivoiteet ja ei vaan löydy oikeaa sävyä. Sekoittelemalla vihreää väriä joihinkin meikkivoiteisiin, saan edes jotenkuten sopivan värin, mutta siitäkin jää todella näkyvät rajat ja meikin korjailu kesken päivän on haastavaa, koska en tiedä millä suhteella pitäisi paikkausmaali sekoittaa =(
Voihan tuo haitata sellaisia, joilla ei isompaa ongelmaa ole. Ja toivotaan ettei heillä ole.
Uusin juttu on nyt laastareiden väristä loukkaantuminen.
Itse en piittaa minkävärinen laastari on, kunhan tukkii verenvuodon.
Mutta joillekin standardi ”ihonvärinen” laastari on nyt ras loukkaus.
Ei jaksaisi millään enää tätä..
En tiedä onko loukkaannuttu, vai vaan tuotu esiin että asian voi noinkin nähdä. Ei se aina ole mitään loukkaantumista.
Vierailija kirjoitti:
Uusin juttu on nyt laastareiden väristä loukkaantuminen.
Itse en piittaa minkävärinen laastari on, kunhan tukkii verenvuodon.
Mutta joillekin standardi ”ihonvärinen” laastari on nyt ras loukkaus.Ei jaksaisi millään enää tätä..
Ohis mutta en ole tavannut ikinä ihmistä, joka olisi niiden standardi ihonväristen laastarien värien. Itse olenkin siksi suosinut aina kaikenlaisia Nakke Nakuttaja ja Mikki Hiiri -laastareita. Itsellänikin. Miksi edes yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna (oletan että BLM:n takia) mustat ovat olleet yliedustettuina mainoksissa, myös kotimaisissa tuotannoissa. Kohta ollaan siinä pisteessä, että on synti ja häpeä olla valkoinen hetero. Myös nainen, vastaavanlainen mieshenkilö on jo aiemmin syyllistetty.
Kirjoitti valkoinen heteronainen, jolle ei enää paljon mainoksia tehdä
Älä uhriudu. Miehet itse levittää palstoillaan mm. kansanmu*hauhkauksia naisia ja etnisiä vähemmistöjä kohtaan, eipä teitä silloin kiinnosta piipittää. Sen sijaan itse uhriudutte sukkahousuista. Miesten takia tyttöjä poistetaan väestöstä, miehet edustaa rai*kaajina joka päivä uutisissa. Silti akat vain paapoo samalla kun mieeht huorittelee. Mies on ansainnut jokaisen syyllistämisen, hehän ajavat eniten sitä vihaa. Älkää uhriutuko :D. Valkoinen mies itse levittää vihaa, menepä lukemaan miesten ihanaa sanailua naisista ja ulkomaalaisista. Miehet itse leimaa ulkomaalaisten tekemiä rikoksia, mutta miesten osuudesta ei saa hiiskuakaan. Miehiä päinvastoin suojellaan jopa vä*ivallantekijöinä, älä kitise.
Sitä paitsi lähes kaikissa kielissä miehet olettaa ihmisen olevan aina mies. Jäätävää sulkea naisia ulkopuolelle. Miehet kitisee itse kun naisille on omia saleja ja kun feminismissä on alku FEM, samaan aikaan kun miehet on niitä jotka sulkee muita ulos. Kantakaa vastuuta.
Missä kielissä? Annapa esimerkkejä. Älä kuitenkaan aloita englannista, jollet todella tiedä, mistä puhut.
Voinko perustaa vaaleat naiset/tytöt nimisen yhdistyksen?
Mitä luulette?
Ja sitten ei tarvitse mennä kovinkaan kauas, kun ihonväriset sukkikset tarkoittavat sitä, että sävyjä on melkein sinisenvalkoisesta hyvin tummaan, ja nimetkin on poimittu positiiviseen henkeen: https://snagtights.eu/collections/sheer-pantyhose-and-skin-tone-tights
Niin siis, esim Lidl:istä saa läpinäkyviä laastareita, jotka ei ole minkään värisiä ja on saanut jo niin kauan kun muistan. Samoin mielestäni monilla muillakin valmistajilla on värittömiä laastareita.
Siinä vaiheessa, kun iholla on verta vuotava haava, joka pitää suojata jollain, niin ei pitäisi olla oleellinen kysymys, minkä värinen se laastari on, tai on olematta. Pääasiahan on, että suojataan iho infektiolta ja jotta se paranee nopeammin.
Lainaus jutusta: „Hän nostaa hyväksi esimerkiksi sävynimet powder, cream ja sun, jotka ovat olleet pitkään käytössä. Pelin kuitenkin näkee, että alalla on edelleen uudistumisen ja värisävyjen tarkentamisen paikka.„
„Hyvät esimerkit“ ovat englanninkielisiä. Miksi? Miksei suomekieliset nimet kelpaa hyviksi esimerkeiksi Suomessa? Sitäpaitsi nämä kolme sävynimeä ovat kaikki ongelmallisia. Powder eli puuteri on huono, puuteriahan pitää olla joka ihonvärille, ei voi olettaa että sävy „powder“ olisi vaalea! Cream, kerma, voisi sopia kalkkilaivan kapteeneille. Siis valkoinen kuin kerma. Mutta mitä pitäisi ajatella väristä „sun“, aurinko? onko se väri ravunpunainen eli auringon polttama, vai mielletäänkö tässä aurinko ja ruskeus yhteenkuuluviksi?
Parempi olisi valita ihan suomenkielisiä, sävyjä oikeasti kuvaavia sanoja: Vaikka kerma (vaalein sävy), oliivi (vähän tummempi) ja sitten vaikka mämmi tai suklaa sille kaikkein tummimmalle sävylle.
Vierailija kirjoitti:
Voinko perustaa vaaleat naiset/tytöt nimisen yhdistyksen?
Mitä luulette?
Saakos siihen liittyä tummahiuksinen kantasuomalainen?
Ennen tummat ja vaaleat oli kaikki valkoihoisia, mutta puhuttiin hiustenväristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaaleaihoisten ihon värille ei oikein ole muuta nimitystä kuin ihonvärinen. Tummaihoisten ihon väriä voi kuvailla ruskeaksi.
Paitsi että on. Itsekin sen sanoit, vaaleaihoinen eli vaalea.
No ei. Vaalea voi viitata minkä tahansa värin vaaleaan sävyyn. Vaikka vaalean vihreä.
Kyllä meikeissäkin yleensä lukee esimerkiksi "fair" tai "Light" vaaleiden ihosävyjen kohdalla, ja kyllä kaikki ihmiset tajuavat, että kyse on vaaleasta ihonväristä. Sama taitaa olla sukkahousujenkin kanssa. Ehkä värin nimi voisi sitten olla vaaleanruskea? Vaalea beige? Tai persikanvärinen? Alabasteri? Kyllä vaalealle ihonvärille löytyy monta synonyymiä.
Kuten vaikka valkoinen white? Mun ihoni ei todellakaan ole mikään beige eikä persikka!
Sanoin nimenomaan vaalea beige, light beige, joka on eri sävy kuin pelkkä beige. Peach on myös yleisesti käytetty nimitys vaaleasta, hieman punertavaan vivahtavasta ihon sävystä. Lisäksi varsinkin meikki tuotteista löytyy lisää synonyymejä vaalealle, esimerkiksi ivory, joka kuvaa hyvin vaaleaa ihoa.
Jos myynnissä olevat sukkahousut ovat valkoiset, niin white käy hyvin.
Mutta miksi taas kaikki englanniksi eikä suomeksi?
Vierailija kirjoitti:
60- ja 70-luvuilla alusvaatteissa oli beigen värin nimitys puuteri. Miksei sitä voisi käyttää nytkin alusvaatteissa ja sukkiksissa? Eipähän kukaan kitisisi ihonväristä.
Tässäkin oletetaan että puuteri on vaaleaa. Oikeasti sitä on monen väristä, jokaiselle ihonvärille sopivaa. Ei siis jatkoon.
Olen puoliksi ulkomaalainen ja ymmärrän kyllä turhautumisen siitä, jos ei koskaan löydä itselleen sopivia sukkahousuja tai meikkejä. Löydän kyllä meikkejä itselleni, mutta yleensä se minulle sopivin sävy on juuri se kaikkein tummin, vaikka ihoni on oikeastaan melko vaalea (isäni kotimaassa minua pidettäisiin hyvin kalpeana) ja tunnen monia itseäni reilusti tummempia ihmisiä. Ymmärrän, että heille on varmaan todella turhauttavaa yrittää ostaa jotakin nudea.
Mutta vaikka ymmärrän tämän, niin tiedostan myös sen etteivät valmistajat ala tekemään näitä sävyjä, koska niille ei ole Suomessa tarpeeksi kysyntää. Minusta se olisi aika hyvä idea, että joku meikeistä tai muodista kiinnostunut ja asiaan perehtynyt "ruskea tyttö" voisi aloittaa oman indie-linjansa, jossa olisi esimerkiksi pelkästään näitä tummempia sävyjä. Jos muita tummien sävyjen valmistajia ei Suomen sisältä löydy, niin uskoisin tällaisen liikeidean lähtevän hyvin lentoon.