Nyt Suomessa on loukkaannuttua siitä, että ihonvärinen on vaan vaalean ihon värinen. (sukkahousut) Linkki
https://yle.fi/uutiset/3-11683201
No huh, huh. Jos minä muuttaisin vaikka Afrikkaan, niin kyllä minulle sopisi, että siellä myytävä ihonvärinen olisi musta.
Laastarin värillä ei Mull oo merkitystä. Saa olla vaikka vihreä mun puolestani.
Kaikesta sitä tulijat loukkaantuvat! Nyt kyllä ihan turhaan.
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaaleaihoisten ihon värille ei oikein ole muuta nimitystä kuin ihonvärinen. Tummaihoisten ihon väriä voi kuvailla ruskeaksi.
Paitsi että on. Itsekin sen sanoit, vaaleaihoinen eli vaalea.
No ei. Vaalea voi viitata minkä tahansa värin vaaleaan sävyyn. Vaikka vaalean vihreä.
Kyllä meikeissäkin yleensä lukee esimerkiksi "fair" tai "Light" vaaleiden ihosävyjen kohdalla, ja kyllä kaikki ihmiset tajuavat, että kyse on vaaleasta ihonväristä. Sama taitaa olla sukkahousujenkin kanssa. Ehkä värin nimi voisi sitten olla vaaleanruskea? Vaalea beige? Tai persikanvärinen? Alabasteri? Kyllä vaalealle ihonvärille löytyy monta synonyymiä.
Kuten vaikka valkoinen white? Mun ihoni ei todellakaan ole mikään beige eikä persikka!
Sanoin nimenomaan vaalea beige, light beige, joka on eri sävy kuin pelkkä beige. Peach on myös yleisesti käytetty nimitys vaaleasta, hieman punertavaan vivahtavasta ihon sävystä. Lisäksi varsinkin meikki tuotteista löytyy lisää synonyymejä vaalealle, esimerkiksi ivory, joka kuvaa hyvin vaaleaa ihoa.
Jos myynnissä olevat sukkahousut ovat valkoiset, niin white käy hyvin.
Ihan hyvät perustelut hänellä oli. Hyvä herätellä ihmisiä tajuamaan, että jo tuoreen nimeämisellä voidaan laittaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan. Sen ymmärrän, että kaupoissa myydään sitä mikä menee kaupaksi. Eli jos Timolle laastareille ei ole tarpeeksi kysyntää, niin niitä ei myydä. Esim. mainiot järvikalapihvit ovat hävinneet, koska menekki oli liian pieni. Jokainen ajaa minkä näkee tärkeäksi. Jos se on jollekin loukkaamaton tuotteen nimi tai toiselle white Power, niitä asioita tuodaan ihmisten tietoisuuteen.
Mua pilkkasi etiopialainen siitä että verisuoneni kuultaa sinisinä ihon läpi. Kuulemma ällöttävää.
Oikeasti me vaaleimmat ollaan maailman vähemmistöä, ei nuo Jasminan väriset. On se nyt kumma jos ei edes suomalaiset valmistajat saa tehdä meille sopivia tuotteita!
Ei v*ttu tämä maailma on sairas nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tuollaiselle Jasminan väriselle löytyy meikkejäkin paljon helpommin kuin vaaleimmille suomalaisille. Itselle ei riittävän vaaleaa meikkivoidetta oikein ole muilla kuin Lumenella. Eikä ne laastaritkaan kyllä mun ihonvärisiä ole, ruskeina ne aina loistaa.
Itse siirryin vuosia sitten tilaamaan korealaisia bb-voiteita ja meikkejä, kun en täältä löytänyt tarpeeksi vaaleita sävyjä! Olen kai sitten enemmän korealainen kuin suomalainen iholtani.. nykyisin näitä saa jo osin Suomestakin tai Euroopasta tilattuna. Mutta yhä moni sarja tuo Suomeen vain tummempia sävyjä eikä ollenkaan niitä vaaleimpia. Monta nolon tuskallista tilannetta koettu kun myyjä yrittää testata sitä muka-vaaleinta sävyä iholleni ja ihollani erottuu selkeä, tumma raita.
Veikkaan tosin, että hyvin hyvin tummalla iholla voi olla samoja ongelmia. Kai me ollaan vähän kuin pieni- ja suurijalkaiset ihmiset. Keskivertoväellä menee hyvin. Niillä jotka vähän ruskettuu eikä asetu kumpaankaan ääripäähän.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvät perustelut hänellä oli. Hyvä herätellä ihmisiä tajuamaan, että jo tuoreen nimeämisellä voidaan laittaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan. Sen ymmärrän, että kaupoissa myydään sitä mikä menee kaupaksi. Eli jos Timolle laastareille ei ole tarpeeksi kysyntää, niin niitä ei myydä. Esim. mainiot järvikalapihvit ovat hävinneet, koska menekki oli liian pieni. Jokainen ajaa minkä näkee tärkeäksi. Jos se on jollekin loukkaamaton tuotteen nimi tai toiselle white Power, niitä asioita tuodaan ihmisten tietoisuuteen.
Järvikalapuikkojen ja -pihvien menekki oli liian suurta! Kala ei riittänyt. Nyt niitä on ollut taas kaupoissa.
60- ja 70-luvuilla alusvaatteissa oli beigen värin nimitys puuteri. Miksei sitä voisi käyttää nytkin alusvaatteissa ja sukkiksissa? Eipähän kukaan kitisisi ihonväristä.
Vierailija kirjoitti:
Mua pilkkasi etiopialainen siitä että verisuoneni kuultaa sinisinä ihon läpi. Kuulemma ällöttävää.
Oikeasti me vaaleimmat ollaan maailman vähemmistöä, ei nuo Jasminan väriset. On se nyt kumma jos ei edes suomalaiset valmistajat saa tehdä meille sopivia tuotteita!
Ei kukaan ole kieltänyt minkään tuotteen valmistamista tai myymistä. Tuossa on puututtu harhaanjohtavaan tuotteen nimeämiseen.
Uskallatko rehellisesti sanoa, mitä itse sanoit sille etiopialaiselle ensin?
Vierailija kirjoitti:
Haha :) Muista ensi kerralla kommentoida millainen tumma iho on kuivuessaan ja hilseillessään. Se on harmaa. Mikä on hassua, eikä pilkan aihe, en usko että verisuonesikaan ovat muuta kuin erilaista ja hassua toisen silmissä.
Vierailija kirjoitti:
60- ja 70-luvuilla alusvaatteissa oli beigen värin nimitys puuteri. Miksei sitä voisi käyttää nytkin alusvaatteissa ja sukkiksissa? Eipähän kukaan kitisisi ihonväristä.
🤭😅
"Vaalean ihonvärin oletus ja priorisointi maailmassa, joka on enimmäkseen kaikkea muuta kuin vaalea, on itsessään ongelmallista."
Mites toi Ruskeiden tyttöjen Jasmina nyt tunnustaakin, että suurin osa maailman ihmisistä on jotain muita kuin vaaleita? Ihan turhahan se on sitten huudella vaaleaihoisten enemmistöstä, kun sellaista ei olekaan.
No voi ny jumalauta taas. Itse olen puolilatina, ja turhemmasta aiheesta loukkaantumista on kyllä ihan äkkiä vaikea keksiä. Tsiisus sentään. Mun maitokahvin värinen perseeni ei ole ikinä älynnyt loukkaantua siitä, että sukkahousupaketissa lukee "kameli". Vttu, se kamelihan tässä vois loukkaantua. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järvikalapuikkojen ja -pihvien menekki oli liian suurta! Kala ei riittänyt. Nyt niitä on ollut taas kaupoissa.
😁👍. Mainiota, että täällä selvisi tuokin asia. Ei mennyt hukkaan tämä aika ja keskustelu.
Mä en ole ikinä tajunnut kenelle noi "ihonväriset" sukkikset on tarkoitettu. Nehän on harmaat... Mun ihoni on kalpea, mutta sen pohjaväri on kellertävä ja paljon paremmin mulle toi kameli sopii kuin ihonväri.
Vierailija kirjoitti:
No voi ny jumalauta taas. Itse olen puolilatina, ja turhemmasta aiheesta loukkaantumista on kyllä ihan äkkiä vaikea keksiä. Tsiisus sentään. Mun maitokahvin värinen perseeni ei ole ikinä älynnyt loukkaantua siitä, että sukkahousupaketissa lukee "kameli". Vttu, se kamelihan tässä vois loukkaantua. :/
:D
Vaalea beige, beige ja kaneli? Kameli on kyllä vähän outo ihon sävyyn yhdistettynä, vaikka muuallakin värisävynä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, että puuteriakaan ei myydä enää vaan yhtä sävyä. Niin sen pitäisi sitten olla joku light powder :) miten vaan vaikeemmaks saadaan kaikki
Mitä te pilkaatte, tämä on tärkeä asia.
Ehdotankin että pakettiin lisätään sanat " onko ihosi väri tämä?"
Päivän uhri.
La 12.12.2020.