Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt Suomessa on loukkaannuttua siitä, että ihonvärinen on vaan vaalean ihon värinen. (sukkahousut) Linkki

Vierailija
12.12.2020 |

https://yle.fi/uutiset/3-11683201

No huh, huh. Jos minä muuttaisin vaikka Afrikkaan, niin kyllä minulle sopisi, että siellä myytävä ihonvärinen olisi musta.

Laastarin värillä ei Mull oo merkitystä. Saa olla vaikka vihreä mun puolestani.

Kaikesta sitä tulijat loukkaantuvat! Nyt kyllä ihan turhaan.

Kommentit (229)

Vierailija
41/229 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua pilkkasi etiopialainen siitä että verisuoneni kuultaa sinisinä ihon läpi. Kuulemma ällöttävää.

Oikeasti me vaaleimmat ollaan maailman vähemmistöä, ei nuo Jasminan väriset. On se nyt kumma jos ei edes suomalaiset valmistajat saa tehdä meille sopivia tuotteita!

Sana "siniverinen" tulee tuosta, eli että iho on niin vaalea että verisuonet kuultavat sinisinä läpi. Kun ennenaikaan aatelisilla oli vaalein iho kun eivät tehneet ulkona pelloilla töitä.

Vierailija
42/229 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin Odd Mollysta paidan. Malli oli upea, mutta ei edustanut alkuperäistä pohjoismaista väritystä. Harmillista siis, että paita piti palauttaa, sillä en osannut arvata, että juuri se sävy poimii kaikki pinkit värisävyt kasvoiltani. Samoin lähti palautukseen kullanvärinen mekko, täysin samasta syystä. Tämän vaateketjun palautusprosentti olisi pienempi, jos malli olisi iholtaan vaaleampi.

Samoin harmittaa myös ByPias, joka mielellään käyttää vaaleahiuksisia malleja. Minulla ruskeat hiukset ja netistä katsomani tuotteet monesti eivät itselleni sovikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/229 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vaalean ihonvärin oletus ja priorisointi maailmassa, joka on enimmäkseen kaikkea muuta kuin vaalea, on itsessään ongelmallista."

Mites toi Ruskeiden tyttöjen Jasmina nyt tunnustaakin, että suurin osa maailman ihmisistä on jotain muita kuin vaaleita? Ihan turhahan se on sitten huudella vaaleaihoisten enemmistöstä, kun sellaista ei olekaan.

Mutta nyt onkin kysymys sukkahousujen enemmistöstä suomalaisissa kaupoissa. Eikun marssimaan ja pyytämään anteeksi.

Vierailija
44/229 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua pilkkasi etiopialainen siitä että verisuoneni kuultaa sinisinä ihon läpi. Kuulemma ällöttävää.

Oikeasti me vaaleimmat ollaan maailman vähemmistöä, ei nuo Jasminan väriset. On se nyt kumma jos ei edes suomalaiset valmistajat saa tehdä meille sopivia tuotteita!

Ei kukaan ole kieltänyt minkään tuotteen valmistamista tai myymistä. Tuossa on puututtu harhaanjohtavaan tuotteen nimeämiseen.

Uskallatko rehellisesti sanoa, mitä itse sanoit sille etiopialaiselle ensin?

Mitä höpötät? Kävelin kerran kaupungilta kotiin ihan yksin ja puhumattomana kun 2 mustaa miestä alkoivat taivastella, että olen LIIAN valkoinen :D

En sanonut sittenkään mitään...

-eri

Vierailija
45/229 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä alkaa menmä jo todella noloksi!

Minulle se sävy kameli on aivan liian vaalea, joutuu ottamaan jonkun sun tai tan, tai mitä näitä nyt on, enkä ole vielä koskaan älynnyt loukkaantua asiasta.

Vierailija
46/229 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaaleaihoisten ihon värille ei oikein ole muuta nimitystä kuin ihonvärinen. Tummaihoisten ihon väriä voi kuvailla ruskeaksi.

Paitsi että on. Itsekin sen sanoit, vaaleaihoinen eli vaalea.

No ei. Vaalea voi viitata minkä tahansa värin vaaleaan sävyyn. Vaikka vaalean vihreä.

Kyllä meikeissäkin yleensä lukee esimerkiksi "fair" tai "Light" vaaleiden ihosävyjen kohdalla, ja kyllä kaikki ihmiset tajuavat, että kyse on vaaleasta ihonväristä. Sama taitaa olla sukkahousujenkin kanssa. Ehkä värin nimi voisi sitten olla vaaleanruskea? Vaalea beige? Tai persikanvärinen? Alabasteri? Kyllä vaalealle ihonvärille löytyy monta synonyymiä.

Yleensä se vaalein sävy on Ivory. Mutta ainakin minulle se sävy on liian tumma sekä meikkivoiteissa että sukkahousuissa. Kuka korvaa?

Vierailija
47/229 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mustikka nykyään sinikka?

Vierailija
48/229 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niille värejä on. On mustaa, tummaa ja vaaleampaa ruskeaa jne.

Minusta toi oli rasi stinen ulostulo pelkästään.

Vaadin anteeksipyyntöä!

Vierailija
49/229 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaaleaihoisten ihon värille ei oikein ole muuta nimitystä kuin ihonvärinen. Tummaihoisten ihon väriä voi kuvailla ruskeaksi.

Miten olisi ”vaalea beige”?

Vaaleat ihotkaan eivät ole samanvärisiä. Jotkut ovat lähes vaaleanpunaisia, joidenkin iho on vähän persikkaan tai kultaan taittava, joillakin neutraaliin beigeen. Itselläni on vaalea oliivi-iho kaikkine stereotyyppisine vihertävine taitteineen. Omasta

Vierailija
50/229 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ennemmin lähdettäisiin vihdoin siitä, että sukkahousut itsessään ovat rikos ihmisyyttä vastaan.

Vierailija
51/229 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan ajatellut että sukkahousujen tai alusvaatteiden kuuluisi olla oman ihon värisiä. Yritetäänkö sukkahousut naamioida näkymättömiksi?

Itse olen aina käyttänyt vaatteiden väriin sopivia asusteita. Ja kun en itse juurikaan rusketu niin kiva laittaa vähän omaa ihoa tummemmat sukkahousut hameen kanssa.

Meikkivoiteissa tietysti eri juttu. Laastaritkin aika mysteeri minulle, eihän ne koskaan ole kenenkään ihon värisiä ja sillä tavalla huomaamattomia.

Vierailija
52/229 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että on. Itsekin sen sanoit, vaaleaihoinen eli vaalea.

No ei. Vaalea voi viitata minkä tahansa värin vaaleaan sävyyn. Vaikka vaalean vihreä.

Kyllä meikeissäkin yleensä lukee esimerkiksi "fair" tai "Light" vaaleiden ihosävyjen kohdalla, ja kyllä kaikki ihmiset tajuavat, että kyse on vaaleasta ihonväristä. Sama taitaa olla sukkahousujenkin kanssa. Ehkä värin nimi voisi sitten olla vaaleanruskea? Vaalea beige? Tai persikanvärinen? Alabasteri? Kyllä vaalealle ihonvärille löytyy monta synonyymiä.

Yleensä se vaalein sävy on Ivory. Mutta ainakin minulle se sävy on liian tumma sekä meikkivoiteissa että sukkahousuissa. Kuka korvaa?

Vähän ohis, mutta meikkivoiteista puheenollen, kannattaa ostaa vaalein meikkivoide ja lisäksi valkoinen primer, ja sekoittaa ne yhteen. Itse kalkkilaivan kapteenina saan näin parhaan lopputuloksen, sillä minullekin vaaleimmat sävyt ovat usein liian tummia. Lisäksi kannattaa hankkia sellaiset sukkahousut, joiden nimi ei ole mikään ihonväri tms., vaan suoraan valkoiset sukkahousut.

Nämä vinkit siis todella kalpeille ihmisille.

Vierailija
53/229 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ja sama, jokaisella täällä yksi elämä, käyttäkööt sen sukkahousujen nimien kontrollointiin, itse haluan käyttää sen johonkin mielekkäämpään.

Vierailija
54/229 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä olekaan jenkkien kuvalautojen vanha vitsi poliittisesta korrektiudesta? Taitaa olla liian helppo elämä, kun keksii ottaa noin läpinäkyvän trollausyrityksen vakavasti ja vieläpä traumatisoitua asiasta.

Vierailija
55/229 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärretäänkö nyt tahallaan väärin? Tai puhutaan asian vierestä?

"Ihonvärinen" on itse asiassa huono nimitys, koska ihonvärejä on niin monenlaisia. Se ei siis ole tarkoituksenmukainen nimi kenenkään tai minkään kannalta, ja siitä olisi hyvä luopua siksikin.

Toisaalta minulle on käytännössä yhdentekevää, miksi jotain sukkahousujen tai meikkivoiteen värisävyä nimitetään, ja joskus ihmettelen, millaisista asioista ihmiset loukkaantuvat.

Mutta jos asiaa ajattelee vähänkään syvällisemmin, niin eihän se ihan yhdentekevää ole, koska kieli ohjaa meidän ajatteluamme, ajattelimme sitä tai emme.

Vierailija
56/229 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että jo hetki sitten päästiin ihonväriin liittyvästä rasismista eroon ja että kaikki ihonvärit on ok ja saman arvoisia, mutta nyt nämä ruskeat ja mustat haluavat itse korostaa ihonvärin merkitystä joka asiassa.

Miksi ihmeessä? :O

Vierailija
57/229 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihonvärinen sukkahousujen värinä on minulle aivan liian tumma. Ne vastaavat ehkä lähinnä eteläeurooppalaista ihonväriä.

Nyt mua suututtaa :) Ennen en ollut älynnyt loukkaantua asiasta.

Vierailija
58/229 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin että jo hetki sitten päästiin ihonväriin liittyvästä rasismista eroon ja että kaikki ihonvärit on ok ja saman arvoisia, mutta nyt nämä ruskeat ja mustat haluavat itse korostaa ihonvärin merkitystä joka asiassa.

Miksi ihmeessä? :O

Meille suomalaisille opetettiin koulussa väärin, että kaikkien veri on punaista.

Vierailija
59/229 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laastarit ovat keltaisia tai minulle liian tummia.

Laastarit voisivat olla jotain kauniita kuviollisia.

Vierailija
60/229 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ollut tapana kuvata tuota väriä "ihonväriseksi" koska kukaan ei tiedä sille mitään muutakaan nimeä. Sehän on joku peige, persikka, vaalea oranssi, what ever.