Oletko vähentänyt shoppailua koska tavarat / vaatteet huonolaatuisia?
Mä olen. Ja radikaalisti olenkin. Yritän pärjätä nyt vanhoilla kestävillä vaatteilla ja käyttötavaroilla. Uudet menee heti huonoon kuntoon tai hajoavat.
Kommentit (127)
Mä ostan tosi kalliita merkkejä sekä lapsille että meille aikuisille ja sitten halvempia joskin hyviksi havaittuja. Meillä ei ole yhtään H&Mn vaatetta ollut viiteen vuoteen eikä tule.
Marimekon vaatteita meillä on lapsilla sitä raitaista pitkää ja lyhythihasta ja kesämekkoa ja ovat kuin suoraan kaupan hyllyltä pesun jälkeen. Ihmettelen miten on niin paljon negatiivista kommenttia Marimekon laadusta. Miehelle ostan useimmiten Sand ja Filippa K-merkkejä. Itselleni Elisa Cavalettia. Lindexin lastenvaatteet eivät ole koskaan pettäneet laadussa. Sitten meillä on Cuccia, Armania, Marantia jne. joihin voi aina luottaa ja jos on vikaa niin vaihtavat heti uuteen tai korjauttavat.
No joo, niin vois sanoa. Inhoan koko shoppailukulttuuria muutenkin, ostan tarpeeseen, en siksi että saisin siitä hetkellisen mielihyvän tunteen.
Vasta ostin käytetyn pyörän, 3-vaihteinen suomalainen Helkama 80-luvulta. Täysin ehjä ja maksoin siitä 30 e. Nyt on etsinnässä tytölle vastaava, koska entinen pyörä tulee just pieneksi.
Huonekalut on osa ikivanhoja, entisöityjä, sukulaisten varastoista ja kirppareilta. Osa on teetetty puusepällä. Kaikki hyvää tekoa, kestävät varmasti vielä kymmeniä vuosia, ei kiinnosta nuo nykyajan lastulevyhökötykset. Vanhan talon mukana tuli onneksi 80-luvun jääkaappi ja pakastin, täysin toimivia. Autoni (vm -90) vaihdan sitten kun hajoaa, ei ole vielä koskaan ollut rikki, ainoastaan kuluvia osia on pitänyt vaihtaa. Halpaa autoilua!
Uusia vaatteita en osta juuri mitään, vain sukkia ja alusvaatteita ja kenkiä. Ne ostan aina mahdollisimman laadukkaina. Ostan mieluummin 200 e:n kengät ja käytän niitä 10 vuotta kuin joka vuosi monet halvat. Kirpparilta olen ostanut mm. lammasturkin ja joitain vaatteita, joita sitten tuunailen. Villasukat, lapaset, myssyt jne. kudon itse ja joitain vaatteita ompelen. Koulussa vihasin käsitöitä ja ajattelin, että en ikinä tee mitään, koska en osaa, tunsin itseni ihan tumpulaksi. Mutta tekemällä oppii!
Kaikki ruuat ja leivonnaiset teen itse, minusta tuo kalleus ja huono laatu ulottuu myös nykyruokaan. Pyrin myös kasvattamaan mahdollisimman paljon itse kasviksia ja marjoja, kerään luonnosta villivihanneksia, marjoja ja sieniä. Hillot ja mehut keitän itse. Vielä kun löydän jostain aikaa, opettelen tekemään kotikosmetiikkaa, vaikka en sitä paljon käytäkään. Saippuaa olen jo kokeillut ja siitä tuli kyllä ihanaa!
Astiat ostan myös kirpparilta ja jos ostan uutta, niin sitten joltain pieneltä keramiikkapajalta. Korut ostan myös joltain käsityöläiseltä.
Kyllä sikäli, etten osta enää merkkituotteita, vaan nettikauppojen nimettömiä laatuvaatteita. Laatu huomattavasti parempi, hinta huomattavasti halvempi
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 00:27"]
Metsästän nykyisin vanhoja tuotteita kirppiksiltä. Mulla on käytössä esim. enoni nuorena ostamat James-farkut, mutta uudet hajoaa alle puolessa vuodessa. Vanhat Marimekon paidat kestää, uusissa vetää saumat kieroon ekassa pesussa. Mummon kutomat vanhat villasukat kuluu puhki vuosien pidon jälkeen (onneksi neuloi niitä aikoinaan paljon varastoon!), Novitan nykylangat katkeilee jo neuloessa. Monitoimikoneena on vanhempieni 70-luvulla ostama, käytössä viikottain. Ei varmasti kestä nykyiset neljääkymmentä vuotta.
[/quote]
Ajattelen täsmälleen samoin. Vintage kestää, uusi ei. Eikä tosiaan tarvitse mennä kovin pitkälle menneisyyteen: 80-luvun ja jopa 90-luvun vaatteet ja tavarat ovat kuin eri maailmasta verrattuna nykyisiin.
Täällä joku viittasi hyvälaatuisiin laatumerkkeihin. Mielestäni niitä ei ole vielä mainittu. Onko niitä olemassakaan?
Miksi muuten nahkaisia laukkuja on myynnissä tosi vähän? Kaikki on jotain muovia? Mihin kaikki nahka menee?
Täällä joku viittasi hyvälaatuisiin laatumerkkeihin. Mielestäni niitä ei ole vielä mainittu. Onko niitä olemassakaan?
Miksi muuten nahkaisia laukkuja on myynnissä tosi vähän? Kaikki on jotain muovia? Mihin kaikki nahka menee?
olet vähentänyt radikaalisesti kaiken ostamista avioeron jälkeen. Isä maksaa lapsista elatusmaksuja, vaikka asuvat viikko-viikko tavalla ja saan vielä yh-korotuksen. Ex asuu naapurikunnassa ja muuten lapset joutuisivat vaihtamaan koulua, jos heidän koti olisi ex.n koti,siksi tälläinen järjestely.
En ole tänä vuonna ostanut itselleni yhtään mitään.
Olen lisätienistinä tyhjentänyt mm kuolinpesiä, minulla on vaatteita enemmän kuin ikinä kerkeen käyttää. Yritän vähintään kerran kuukaudessa tuunata jotain vaatteista ja mielestäni onnistun siinä kelvollisesti. Samoin neulon ehkä 4 neuletta, slipoveria, neuletakkia itselleni vuodessa, lankakasoja minulla on ehkä 20 paidaksi.
Kaikki langat ovat käytettyjä, eli olen saanut villaneuleita, jotka olen purkanut ja tästä langasta olen tehnyt uusia vaatteita.
Minulla on nyt käytössä n 50 eri vaatekokonaisuutta, jotka kaikki ovat siistejä kokonaisuuksi.
En suoraan sanoen tarvitse mitään.
Viime kesänä ostin ripsivärin, mutta kun värjään ripset itse 4 viikon välein, ei ripsariakaan kulu. Väriainepurkki kestää n vuoden, sellaisen sain joululahjaksi ja edellinen loppuu ihan kohta.
Olen sopinut että lasten isän antamat rahat käytetään lapsiin, heillä on paljon vaatteita. Mutta jos heidän isänsä haluaa näin tehdä, ei minulla ole syytä siihen asiaan puuttuakaan.
Kyllä ja rankasti! Ostan lähinnä ruokaa...
Kaikki nykyään on Kiinasta, Bangladeshista, Etelä- koreasta.
Harkitsin jo alanvaihtoa että oppisin kaavoittamaan kunnon vaatteet ja tekemään ihania ja HYVIÄ itse ja meille kaikille <3
Huonekalut teemme itse, puusta ja entraamme vanhoja jos homeettomia sattuu löytymään.
Kaikki tämä kumi,muovi, liima, kemikaali hysteria on OUT mein perheessä. Mitkä mahdollisuudet ostaa jotain muuta. Pienet.
Ai niin, matot kudon itse.
Let's make better world, now and for tomorrow. T. Petrinski ;-)
Kyllä olen! Ostan vain pakon edessä mitään uutta, vaikka varaa olisikin. Raivostuttavaa jatkuva ostamisen pakko, kun mikään ei kestä :-(
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 08:18"]
Kyllä. Ihan järjetöntä ostaa vaatteita, kenkiä tms. jotka ovat lähes kertakäyttöisiä! En kyllä tiedä, mitä pukisin päälleni kun vanhat vaatteeni väistämättä joskus tulevat tiensä päähän... Toivottavasti kirppikseltä löytyy vielä kunnollista laatua! Alushousujen osto vie järkeni, mikään ei tunnu nykyään kestävän 60C:n pesua :(
[/quote]
sloggit kestää! Ja niitä on muitakin malleja kuin mummomallit... :D
Meillä ei tod ole mitään vyökuoriaisia! Meillä on upouusi kerrostalo-osake pk-seudulla enkä ole nähnyt täällä sisällä edes hämähäkkiä, en yhtään mitään elukoita. H&M vaatteisiin tulee reikiä keskelle kangasta ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että puuvilla on niin heikkolaatuista ja ohutta, helposti repeävää.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 08:18"]
Kyllä. Ihan järjetöntä ostaa vaatteita, kenkiä tms. jotka ovat lähes kertakäyttöisiä! En kyllä tiedä, mitä pukisin päälleni kun vanhat vaatteeni väistämättä joskus tulevat tiensä päähän... Toivottavasti kirppikseltä löytyy vielä kunnollista laatua! Alushousujen osto vie järkeni, mikään ei tunnu nykyään kestävän 60C:n pesua :(
[/quote]käytä pikkuhousunsuojaa ei tarvi pestä 60 ssa vaan 40 ssa.
[/quote]
Kihomadot ja niiden munat jää henkiin :-D
up